اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تخلفات بودجه ای دولت را پایانی نیست



 

تخلفات بودجه ای دولت را پایانی نیست

 

«دولت از 64‌درصد از ماده‌های قانون بودجه سال 88تخلف کرده است.»این نتیجه قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 88 در صحن علنی مجلس است.گزارشی 272 صفحه ای که حکایت از عدم پایبندی دولت به قوانین بودجه ای  در سال 88 دارد.

تخلفاتی که تعدادشان کم نیست  چرا که بودجه سال 88، 121 بند و جزء داشته كه تنها در 43 بند و جزء احكام قانونی كاملا رعایت شدهاست و در 78 بند یا قانون به طور كامل رعایت نشده یا اهداف مدنظر تحقق نیافته است.

این یعنی تنها در 36‌درصد احكام بودجه كاملا رعایت شده است و از 64 درصد بقیه خبری نیست!.  البته از  این 64‌درصد اجرا نشده،  49‌درصد در  بخشی از حكم رعایت نشده و 13‌درصد كل احكام رعایت نشده است،انگار دولت هر آنچه را که دوست داشته رعایت کرده و ما بقی را نادیده گرفته است.

بر اساس گزارش دیوان محاسبات انحرافات بودجه‌ای بیشتر در بخش فعالیت عمرانی و فرهنگی است. حدود هشت هزار میلیارد تومان هم باید به بخش زیرساخت‌های نفتی كشور تزریق می‌شد كه خبری از آن نیست. همچنین نظر بسیار از بهارستان نشین ها این بود که تقسیم بودجه‌هایی كه در سفرهای استانی نهم صورت گرفته است باعث عبور‌ها و دور زدن های  زیاد دولت از قانون شده است.

در هر حال گزارش تفریق بودجه سال 88 هم قرائت شد تا لیست تخلفات بودجه ای دولت دهم و نهم تکمیل شود.تخلفاتی که دولتی ها هیچ گاه حاضر به پذیرش آنها نشده اند و همواره به نوعی این دور زدن های قانون از سوی آنها تکذیب شده است.

البته این اولین باری نیست که دولت محمود احمدی نژاد، ایرادات قانونی در بودجه سالیانه دارد.سال های گذشته نیز این اتفاق تکرار شده است و می توان گفت هر سال دریغ از پارسال!

عبور 72‌درصدی از تفریغ 87، عبور 54‌درصدی از تفریغ 86 و ماجرای جنجالی 1 میلیارد دلار گم شده در تفریق بودجه 85 همه و همه حکایت از علاقه دولت های محمود احمدی نژاد به تخلفات بودجه ای دارد.

دولتی که همواره مدعی پاک ترین و عادل ترین است اما یك میلیارد و 58 میلیون دلار از مازاد درآمد نفتی را به صندوق ذخیره ارزی واریز نمی کند تا اولین درگیری های جدی بین دویان محاسبات و محمود احمدی نژاد آغاز شود.

کار به جایی که کشید که محمود احمدی نژاد در برنامه زنده تلویزیونی گزارش دیوان محاسبات را ناشی از اشباهی که بر اثر بی دقتی دیوان به وجود آمده خواند! و منتقدان را به عدم اطلاع از تعریف «خزانه و بانك مركزی» متهم کرد و اعلام كرد كه «من خواهش می‌كنم برخی در این زمینه جوری اظهار نظر نكنند كه چهره كشور مخدوش شود.»

این در حالی است که وقتی رئیس دیوان محاسبات فرصتی مشابه از صدا و سیما خواست تا از خود و گزارش دیوان  دفاع کند، این فرصت در اختیار وی قرار داده نشد تا گره کور این یک میلیار د دلار گم شده باز نشود و در آخر هم معلوم نشود تکلیف این 1 میلیارد دلار چه شد؟!

گفتنی است تخلفات بودجه ای دولت احمدی نژاد تنها در مورد تفریق بودجه نیست بلکه سال هاست که قانون بودجه سالیانه به بهانه های مختلف با تاخیر به مجلس ارائه می شود.

در شش سال گذشته دولت محمود احمدی نژاد،  بودجه‌ها را با تاخیر 30 تا 75 روزه به مجلس ارائه کرده است .تاخیری که سال گذشته به مرز 75 روز رسید تا رکورد تاخیر در طول تاریخ انقلاب اسلامی شکسته شود .بهانه دولتی ها در آن روز ها این بود که بودجه با توجه به اجرایی شدن هدفمندی یارانه ها نیاز به بررسی بیشتر دارد! و همین تاخیر باعث شد که مجلسی ها فرصت کافی برای بررسی بودجه را نداشته باشند و بودجه به صورت چند دوازدهم تصویب شود.

امسال نیز هنوز از ارادئه بودجه سال 91 خبری نیست و با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس نهم به نظر می رسد دولتی ها قصد دارند بودجه را زمانی ارائه کنند که رسیدگی آن در اختیار مجلس نهمی ها قرار گیرد.بهانه امسال آنها البته برنامه پنجم توسعه است که باید در بودجه لحاظ شود.در هر هرحال به نظر می رسد تخلفات بودجه ای دولت را پایانی نیست و اگر گزارش سال های 89 و 90 نیز قرائت شود اوضاع بهتر از این نخواهد بود.باید دی جواب دولتی ها به این گزارش اخیر چه خواهد بود  وآیا تخلفات بودجه ای باز هم تکذیب می شود یا خیر؟../شفاف


ویدیو مرتبط :
درامد دولت از تخلفات رانندگی سال 92

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حتی یک ریال هم از بودجه دولت استفاده نکردیم



 

 

 

حتی یک ریال هم از بودجه دولت استفاده نکردیم

 

همزمانی هشتاد سالگی اتاق شیراز با 127 سالگی اتاق ایران و دهمین سال تاسیس اتاق بازرگانی چین روزهای درخشانی را در عرصه فعالیت بخش خصوصی در کشورمان رقم زده است و بی شک این تحرکات است که نزدیک شدن به چهارم اسفند روز انتخابات اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن کشور را به روز حساسی بدل کرده است .

محمد نهاوندیان رییس اتاق ایران در آخرین نشست از دور ششم هییت نمایندگان اتاق ایران   با توجه به تحولات کشور مصر گفت :  هم‌زمانی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با اتفاق مباركی كه در كشور مسلمان مصر، یعنی بركناری حسنی مبارك با خیزش مردمی و حركت حق طلبانه و جهت‌گیری مبتنی بر فرهنگ اسلامی مصر روی داد، جای شكر به درگاه خدا دارد.

نهاوندیان درباره وظیفه‌ای كه جامعه اقتصادی ایران دارد، تأكید كرد: به عنوان جامعه اقتصادی ایران باید تلاش كنیم، اختلافی كه در جدایی دو جامعه ایران و مصر انداخته بودند را كمتر كنیم؛ لازمه این كار، بیداری است؛ این جدایی با تحریك اسلام‌‌هراسی در افكار عمومی جهان و نشر اكاذیب علیه ایران ایجاد شده بود.

وی به انتخابات پیش روی اتاق‌های شهرستان‌ها در چهارم اسفندماه سال جاری نیز اشاره كرد و گفت: از فضای متین، با وقار، منطقی و همدلانه‌ای كه در اتاق ایجاد شده باید مراقبت كنیم و در مسابقه خدمت، اخلاق اسلامی و نگاه مثبت گرایانه از سوی همه رعایت شود و احترام همه محفوظ بماند.

نهاوندیان از برنامه گرا شدن بودجه اتاق خبر داد و گفت: برنامه سالانه اتاق مبتنی بر استراتژی تدوین می‌شود و سعی شده كه بودجه هم هدف‌گرا در نظر گرفته شود.

به گفته وی استفاده نكردن اتاق‌ها حتی به اندازه یك ریال از بودجه دولت، افتخاری برای اتاق‌ها محسوب می‌شود.

رئیس اتاق ایران از پیگیری اتاق برای تدوین آیین‌نامه پیمان مدیریت در مورد نمایشگاه‌ها خبر داد كه با تحقق آن، آثار بودجه‌ای از نوع هزینه‌ای و درآمدی برای اتاق محقق می‌شود.

تصویب بودجه سال 90 اتاق های شهرستان ها و اتاق ایران

مسعود دانشمند که در این نشست گزارش بودجه سالیانه اتاق های بازرگانی را ارائه می داد  ‌دلیل اصلی تاخیر در ارائه بودجه را تأخیر اتاق‌های شهرستان‌ها در ارجاع گزارش بودجه اتاق‌ها به اتاق ایران عنوان كرد و گفت: اصلاحات این بودجه در متمم آن بررسی خواهد شد و به این ترتیب دست هیأت رئیسه بعدی را نیز در برنامه‌های آینده نبسته‌ایم.

او درباره ساختمان اتاق‌ها افزود: در شهرستان‌های ارومیه، اصفهان، اردبیل و تبریز اتاق‌های خوبی داریم. در برخی اتاق‌ها نیز برای احداث و تكمیل ساختمان‌ها اقدامات خوبی انجام داده‌ایم؛ اتاق‌های شیراز و تهران نیز به تازگی افتتاح شده‌اند.

اتاق ایران و چین ده ساله شد

اسدالله عسگراولادی هم‌زمانی جشن ده سالگی اتاق ایران و چین با شروع سال نوی چینی و پس از حماسه 22 بهمن ملت ایران را به فال نیك گرفت و گفت: رابطه ایران و چین در فوریه 1971 برقرار شد، خوشحالم كه می‌بینم 40 سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشتیم.

رئیس اتاق مشترك ایران و چین تصریح كرد: پروتكل همكاری اقتصادی ایران و چین توسط ده سال پیش بین چین و ایران امضا شد و امروز توانسته‌ایم شمار اعضای خود را به بیش از 5 هزار نفر برسانیم.

وی یادآور شد: از نظر كیفیت، كار و كوشش و تعداد اعضا بالاترین هستیم، ابتدای شروع همكاری حجم روابط 7 میلیارد دلار بوده و الان 28 میلیارد دلار شده است.

وی علت موفقیت اتاق ایران و چین را پذیرش هر 15 روز تا یك ماه یك هیأت تجاری دانست كه در بین تمام اتاق‌ها بی‌نظیر است...../تحلیل:عصرایران