اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تخلفات باعث مرگ دختر 5 ساله در قم شد



اخبار حوادث  - تخلفات باعث مرگ دختر 5 ساله در قم شد

مرگ معصومانه دختر 5 ساله بر اثر برق گرفتگی در یكی از بوستان‌های قم سبب شد تخلف گسترده شهرداری و شركت توزیع برق در تامین برق بوستان‌های شهر آشكار شود؛ واقعیت پنهانی كه تاكنون از نظر شهروندان و مسئولان استان پنهان مانده و چه بسا جان دیگر شهروندان را تهدید می‌كند.

به گزارش مهر، وقتی پای مسئولان شهرداری و شركت برق قم برای پاسخگویی به سهل انگاری در برق گرفتگی فاطمه امینی به دادستانی باز شد، پرده از واقعیتی پنهان برداشته شد كه تعجب دادستان را در پی داشت. انگار فاطمه 5 ساله باید در جدال با برق پر پر می‌شد تا كتمان این تخلف پرده برداری شود.

ماجرا از این قرار است كه برق بوستانی كه فاطمه را به كام مرگ برده به صورت غیرمجاز و مستقیم از تیر اصلی برق گرفته شده است. نه تنها این بوستان، بلكه در همه بوستان‌های قم به جز چند بوستان بزرگ كه دارای شهربازی هستند، از همین شیوه غیرمجاز استفاده شده است.

در این گونه انتقال برق، كابل‌ها به جای اینكه سه رشته‌ای باشند دو رشته‌ای هستند، یعنی سیم ارت یا اتصال به زمین وجود ندارد، بنابراین شدت برق گرفتگی بسیار بیشتر از مكان‌هایی است كه دارای كنتور و سیم‌های سه رشته‌ای هستند.

دردناك‌تر اینكه مسئولان دو نهاد شهرداری و شركت توزیع برق از این جریان اطلاع دارند و نوعی تفاهم نانوشته بین مسئولان این دو نهاد وجود دارد كه برق بوستان‌ها به صورت غیرمجاز و بدون كنتور اما با هماهنگی شركت برق تامین شود.

جهانبخش نجف‌زاده كه از دو ماه گذشته به عنوان شهردار منطقه 7 قم معرفی شده و این حادثه، پای او را بدون آنکه در زمان انجام چنین سهل انگاری در منطقه مسئولیتی داشته باشد به دادستانی كشانده، در این باره به خبرنگار مهر گفت: هیچ گونه قانونی وجود ندارد كه وظیفه تامین روشنایی بوستان‌ها برعهده شهرداری‌ها باشد، بلكه شركت توزیع برق وظیفه دارد برق اماكن عمومی و بوستان‌ها و شوارع را تامین كند اما از گذشته عرف بوده كه چون مسئولان شركت برق در بیشتر مواقع می‌گویند پول ندارند یا بودجه تامین برق این مكان‌ها باید از قبل پیش بینی شود، بخشی از كارها را شهرداری به واسطه اینكه یك نهاد خودگردان است انجام می‌دهد.

او كه می‌گوید از مشكل اتصال برق بوستان میدان روح‌الله هیچ گونه اطلاعی نداشته است، افزود: البته هزینه برق مصرفی در بوستان‌های بزرگی همچون علوی كه دارای شهربازی هستند زیاد است، بنابراین در این بوستان‌ها كنتور برق وجود دارد و هزینه برق مصرفی به شركت برق پرداخت می‌شود ولی هیچ كدام از بوستان‌های محلی دارای كنتور برق نیستند.

تخلف و سهل انگاری
در حادثه برق گرفتگی فاطمه امینی، علاوه بر تخلفی كه توسط دو نهاد ذكر شده صورت گرفته، پای كاركنان شهرداری منطقه 7 هم به میان آمده است.

تیرماه سال گذشته شهردار وقت منطقه 7 قم تصمیم می‌گیرد 12 پایه چراغ بوستانی كه فاطمه امینی پنجم تیرماه امسال در آن جان سپرد را تعویض كند كه این كار بدون انتخاب پیمانكار و توسط مسئول برق آن بوستان به طور غیراستاندارد انجام شد. به این صورت كه پایه چراغ‌های جدید به دلیل متفاوت بودن جای پیچ‌ها بر روی فونداسیون قبلی نصب نمی‌شد بنابراین با ایجاد فونداسیون جدید بر روی فونداسیون قبلی، این پایه چراغ‌ها نصب شد، اما مسئول برق بوستان محل اتصال كابل را به جای آپارات كردن و عایق بندی، با نوار چسب بست.

نجف‌زاده اظهار كرد: كابل این پایه چراغ‌ها وسط چمن بوستان رها بود كه بر اثر آبیاری مداوم، خاصیت چسب محل اتصال كابل از بین رفت و محیط پیرامونی تیر چراغ برق دچار اتصالی برق شد.

او اضافه كرد: مدتی قبل از برق گرفتگی فاطمه امینی، چند مورد برق گرفتگی در همان بوستان به سامانه 137 اعلام شد ولی متأسفانه این مسئله به من گفته نشد و به مسئول فضای سبز منطقه ارجاع داده شد. مسئول فضای سبز هم به بوستان مراجعه كرده و بدنه پایه چراغ را بررسی كرده كه هیچ مشكلی نداشته، فارغ از اینكه برق گرفتگی در كف بوستان بود.

به گفته شهردار منطقه 7 قم، سرباغبان بوستان هم دچار برق گرفتگی شده بود ولی سهل انگاری كرد.

نجف‌زاده كه یك شب را با دستور دادستانی در بازداشت بود اظهار كرد: به دلیل سهل انگاری دو نفر، 22 سال خدمت صادقانه و بدون حاشیه من زیرسؤال رفت و به گونه‌ای وانمود شد كه بنده هم در این جریان مقصر هستم در صورتی كه هیچ گونه اطلاعی از اتصال برق در بوستان میدان روح‌الله نداشتم.

او از تعلیق خدمت چهار نفر از نیروهای شهرداری منطقه 7 خبر داد و گفت: شهردار قم كمیته‌ای تعیین كرده و حكم فعالیت چهار نفر را معلق كرده كه شامل مسئول فضای سبز، مسئول برق فضای سبز، مسئول برق خدمات شهری منطقه و سرباغبان است و این افراد به كارگزینی شهرداری مركز معرفی شدند.

این حادثه بهانه‌ای شد تا دادستان عمومی و انقلاب قم 10 روز به شهرداری و شركت توزیع برق قم مهلت دهد تا تمامی بوستان‌های سطح شهر را از نظر سیستم تامین برق ایمن سازی كنند. اما در این گیرودار تخلفاتی كه توسط شهرداری و شركت برق در سال‌های متمادی صورت گرفته، اظهارات شهردار كلانشهر قم جای تامل دارد.

شهردار: رسانه‌ها غرض‌ورزی می‌كنند
محمد دلبری شهردار قم كه تا قبل از انتشار گزارش خبرگزاری مهر و برخی رسانه‌های جمعی هیچ گونه اظهارنظری در مورد جزئیات این حادثه غمبار نداشت، با نادیده گرفتن چنین تخلفات گسترده در مدیریت شهری، رسانه‌ها را به غرض ورزی و تحریك احساسات مردم با انتشار مطالب خلاف واقع متهم كرد.

او در دفاع از انتشار روزنامه شهرداری در صحن علنی شورای اسلامی شهر این گونه سخن گفت: مطبوعات گاهی در انتقال مطالب غرض‌ورزی دارند. مانند ماجرای کشته شدن یک طفل 6 ساله که برخی رسانه‌ها با نمایش دادن عکس این طفل در قبر به نوعی عمل کردند که احساسات تحریک شود و مطالبی خلاف واقع بیان شد.

این اظهارات سكاندار مدیریت شهری در حالی است كه گویی هیچ داغی بر دل خانواده فاطمه 5 ساله نبوده یا خطر برق گرفتگی در بوستان‌های محلی شهر در كمین شهروندان نیست. او فکر نمی‌کند شاید این حادثه به جای خانواده امینی برای خانواده هر كدام از مسئولان شهرداری اتفاق می‌افتاد.

اخبار حوادث - مهر

 


ویدیو مرتبط :
عشق دختر 5 ساله به بارسلونا و ژاوی باعث معروفیتش شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرگ پیرمرد اسیدپاشی که دلباخته دختر ۲۴ ساله‌ شد



مرگ پیرمرد اسیدپاشی که دلباخته دختر ۲۴ ساله‌ شد

حوادث - روزنامه ایران نوشت:

پیرمرد اسیدپاش که برای حذف رقیب عشقی‌اش دست به اقدام وحشتناکی زده بود در زندان به کام مرگ فرورفت. این مرد 83 ساله تصور می‌کرد دوستش قصد ازدواج با دختر مورد علاقه‌اش را دارد.

 

تابستان سال 89 مأموران کلانتری 162 ابوذر، رسیدگی به ماجرای اسیدپاشی عجیبی را در دستور کار خود قرار دادند. محمدحسین 50 ساله که سر، صورت و بدنش با اسید سوخته بود به بیمارستان شهدای یافت‌آباد انتقال یافت و پس از بهبود نسبی گفت که محمد دوست سالخورده‌اش عامل اسیدپاشی است و افزود: صبح روز حادثه در مغازه لوازم خانگی‌ام سرگرم تماشای تلویزیون بودم.

 

در این میان محمد با ظرف پلاستیکی که مایعی شبیه آب داخل آن بود، عصا به دست وارد مغازه‌ام شد. وی بدون هیچگونه حرفی ظرف را به سمتم پرت کرد. احساس سوزش همه وجود مرا گرفت و با ایجاد سر و صدا از همسایه‌‌ها کمک خواستم.

این مرد گفت: سال‌‌ها است که با محمد دوست هستم و به خانه‌اش رفت‌وآمد می‌کنم. همسرش پنج سال پیش در برابر بیماری دوام نیاورد و دوستم تنها ماند. البته وی بازنشسته یکی از ارگان‌‌های دولتی بود و وضع مالی خوبی داشت. تا این که چندماه پیش به سفری زیارتی رفت.

 

وقتی بازگشت برای زیارت قبولی به خانه‌اش رفتم و دیدم که مادر و دختری آنجا هستند و در همان کاروان با محمد آشنا شده‌اند. مدتی گذشت یک روز تلفن همراهم به صدا درآمد وقتی گوشی را برداشتم آنسوی خط دختر جوانی خود را به من مریم معرفی کرد و گفت وی همان زنی است که در کاروان با دوستم محمد آشنا شده است.

 

 

این دختر جوان با صدای لرزان گفت: در کاروان من و مادرم با چند پیرمرد و زن‌سالخورده که محمد نیز جزو آنها بود همسفر شدیم. از آنجا که پیرمرد مشکل تنفسی داشت من از سر دلسوزی و انسان‌دوستی به وی کمک کردم. وی شروع به درد دل کرد و گفت که مردی تنها است و به من التماس کرد که هرازگاهی به وی سرکشی کنم.

 

من هم پذیرفتم و چندین بار به همراه مادرم به خانه پیرمرد رفتیم و حتی با هزینه خودم بار‌ها وی را به درمانگاه بردم. اما محمد از محبت من سوء‌استفاده کرده و تلفنی چندین‌بار از من خواستگاری کرده است. همین موضوع باعث شد که من با وی قطع رابطه کنم.

 

چرا که من پیرمرد را مانند پدربزرگ خودم می‌دانستم و هیچ وقت تصور نمی‌کردم وی چنین پیشنهادی به من بدهد. به خاطر ایجاد مزاحمت تلفنی از وی شکایت کردم. اما پیرمرد با من تماس گرفت و گفت اشتباه کرده و خواست که رضایت بدهم. محمد را بخشیدم. اما بی‌فایده بود. وی همچنان دست از مزاحمت‌هایش برنمی‌دارد، بخاطر همین از شما که دوست صمیمی‌اش هستید می‌خواهم به محمد بگویید دست از سرم بردارد.

 

قربانی اسیدپاشی گفت: وقتی از دوستم خواستم که دست از مزاحمت‌هایش بردارد فکر می‌کرد که من خودم قصد ارتباط با دختر جوان را دارم بخاطر همین دست به اسیدپاشی زد.

با دستور بازپرس موسیوند از شعبه دوم دادسرای یافت‌آباد که این ماجرای باورنکردنی را می‌شنید تیمی از مأموران تجسس کلانتری مأموریت یافتند تا تحقیقات میدانی خود را در این‌باره آغاز کند.

 

ابتدا دختر 24 ساله تحت بازجویی قرار گرفت و در جریان بازجویی‌‌ها ادعا‌های قربانی اسیدپاشی را تأیید کرد و گفت که پیرمرد اسیدپاش دچار توهم بوده و بار‌ها به وی پیشنهاد ازدواج می‌داد و خواستگاری‌هایش زندگی را برای وی سیاه کرده بود. عامل اسیدپاشی در کمتر از 24 ساعت از سوی مأموران کلانتری دستگیر شد.

پیرمرد ابتدا خود را بی‌گناه دانست و ادعا کرد با دوستش اختلاف حساب قدیمی داشته است. وی گفت روز حادثه برای گرفتن پول 2میلیون تومانی‌ام به مغازه وی رفتم که ناگهان بین ما دعوا درگرفت و در این میان محمدحسین خواست ظرف اسید را به سمت من پرت کند که ناگهان دستش به ظرف خورد و روی خودش ریخت.

این پیرمرد که سعی در گمراه کردن مسیر تحقیقات داشت، وقتی با دختر مورد علاقه‌اش روبه‌رو شد، لب به اعتراف باز کرد و پرده از راز عاشقانه‌اش برداشت و گفت: من عاشق مریم هستم چرا که وی بسیار مهربان و دلسوز است وقتی محمدحسین از من خواست که دست از سر وی بردارم کینه به دل گرفته و حس انتقامجویی به جانم افتاد. چراکه فکر می‌کردم محمدحسین خودش قصد ازدواج با مریم را دارد.

 

با ظرف پر از اسید وارد مغازه دوستم شدم و سریع اسید را به صورتش پاشیدم و فرار کردم. البته نمی‌خواستم به وی صدمه‌ای بزنم تنها می‌خواستم محمدحسین را بترسانم. حالا هم خیلی پشیمان هستم.

 

 

پیرمرد 83 ساله به خاطر اسیدپاشی روانه زندان رجایی‌شهر شد تا مجازات شود. بنابراین گزارش؛ پرونده این اسیدپاشی با مرگ مرد 83 ساله به خاطر بیماری تنفسی در سلول زندان مختومه شد..../روزنامه ایران