اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تخلفات احمدی نژاد برای ما محرز است/هیأت رئیسه حق ندارد افزون‌بر حد احتیاط و مماشات کند



 

تخلفات احمدی نژاد برای ما محرز است/هیأت رئیسه حق ندارد افزون‌بر حد احتیاط و مماشات کند

 

عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان این که بر اساس قوانین و بررسی‌های انجام شده نمایندگان، تخلف‌هایی از سوی دولت در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است. گفت: هم‌اکنون فضای مجلس برای رسیدگی به تخلف‌های رئیس‌جمهوری و دولت آماده است.

به‌گزارش انتخاب، علی‌اکبر اولیاء در گفت‌وگو با نشریه بشارت نو، در پاسخ به این پرسش که آیا مسئله تخلف‌های رئیس‌جمهوری برای نمایندگان محرز است، افزود: بر اساس قوانین و بررسی‌های انجام شده نمایندگان، تخلفاتی در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این شبهه که برخی می‌گویند نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با طرح این موضوع دنبال کار سیاسی هستند، گفت: خدا را شاهد می‌گرم که ما دنبال کار سیاسی نیستیم و تنها دغدغه‌مان صیانت از حقوق ملت در مجلس است.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی، با تأکید‌بر این ‌که فضای مجلس برای رسیدگی به تخلف‌های رئیس‌جمهوری و دولت آماده است، بیان کرد: با توجه به اتفاق‌های اخیر، فضای کنونی مجلس برای طرح جدی‌تر سؤال و شکایت از رئیس‌جمهوری آماده است، از این‌رو هیأت رئیسه حق ندارد افزون‌بر حد احتیاط و مماشات کند یا این ‌که تلاش کند نمایندگان را از طرح سؤال منصرف کند.

اولیاء با تأکیدبر طرح دو سؤال و شکایت از رئیس‌جمهوری از سوی نمایندگان مجلس، یاد‌آور شد: با توجه به اتفاق‌های اخیر فضای کنونی مجلس برای طرح جدی‌تر این موضوع آماده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس هشتم، با انتقاد از هیأت رئیسه، به‌علت احتیاط در اجرای طرح سوال از رئیس‌جمهوری، گفت: به‌نظر می‌رسد که هیأت رئیسه احتیاط‌هایی دارد و این برای ما قابل حل نیست، چون آن‌ها باید به آیین‌نامه عمل کنند نه این ‌که تلاش کنند امضاها را پس بگیرند و نمایندگان را از طرح سؤال از رئیس‌جمهوری منصرف کنند، هر چند که این مماشات و احتیاط تا یک اندازه‌ای طبیعی است اما هیأت رئیسه حق ندارد افزون‌بر از حد این کار را کند..../تحلیل:انتخاب


ویدیو مرتبط :
هیأت رئیسه جدید دانشگاه صنعتی اصفهان چ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عضو هیأت رئیسه مجلس:ممکن است از ورود احمدی نژاد به مجلس جلوگیری کنیم!



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

عضو هیأت رئیسه مجلس:

ممکن است از ورود احمدی نژاد به مجلس جلوگیری کنیم!

از هفته گذشته که خبر حضور احمدی‌نژاد بر خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته تا امروز، اخبار و حواشی آن، همچنان داغ و در صدر اخبار رسانه‌هاست. در این مدت، رئیس‌جمهور با مجامع نمایندگان دو استان، دیدارهایی داشته و جزییاتی از نحوه حضور و سخنانی را که می‌خواهد در مجلس بر زبان آورد، تا اندازه‌ای رسانه‌ای کرده است؛ اما گویا، اعلام شرایط و جزییات این حضور به مذاق نمایندگان مجلس خوش نیامده و آنان واکنش‌های گوناگونی در این باره از خود نشان داده‌اند.

به گزارش «تابناک»، نمایندگان بر این باورند که اکنون با گذشت چند روز و در شرایطی که دو روز به زمان حضور رئیس جمهور در مجلس مانده، وی در صدد است با تعیین محور سخنان خود در مجلس همچون بارهای گذشته، مجلس را با سخنانی بدون پاسخ‌‌ رها کند و پس از سخنرانی و بدون توجه به سخنان نمایندگان صحن را ترک کند؛ کاری که رئیس جمهور مدعی است بر پایه قانون اساسی است؛ چرا که طبق قانون رئیس جمهور حق دارد بعد از اتمام نطق خود مجلس را ترک کند، این در حالی است نمایندگان مجلس این عمل رئیس جمهور را مخالف آیین نامه داخلی مجلس دانسته‌اند. 

منادی سفیدان، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: هدف احمدی نژاد  اجرای فاز هدفمندی یارانه‌هاست و می خواهد از تریبون مجلس نیز در این خصوص استفاده کند.

وی افزود: احمدی نژاد گفته است که برای حضور در مجلس هیچ قید و شرطی را نخواهد پذیرفت و اگر مجلس شرایطی برای وی تعیین کند به مجلس نخواهد رفت.

نماینده مردم تبریز تأکید کرد: بنا بر آیین نامه رئیس جمهور باید پس از سخنرانی خود به سخنان نمایندگان گوش بدهد و حق خروج از صحن علنی را ندارد.

این نماینده افزود: امروز هیأت رئیسه مجلس نشستی را بررسی این موضوع ترتیب داده و گمان نمی‌کنم هیأت رئیسه از آیین نامه داخلی که به تأیید شورای نگهبان رسیده، عدول کند. و چنانچه احمدی نژاد اصرار داشته باشد که پس از سخنرانی جلسه را ترک کند و به سخنان نمایندگان گوش نکند، از ورود وی جلوگیری خواهد شد. سخنان رئیس‌جمهور و شرط و شروط‌هایی که وی برای حضور در مجلس می‌گذارد، از یک طرف و واکنش‌های نمایندگان از سوی دیگر، باعث شده است که حضور رئیس جمهور در مجلس برای ارائه توضیحات به نمایندگان در امور جاری کشور، به مسأله اصلی کشور البته با کلی حاشیه همراه شود.

متأسفانه حاشیه‌هایی که این حضور به همراه داشته، مسائل اساسی کشور را تحت‌الشعاع خود قرار داده و به جای پرداختن به اصل موضوع و تلاش و همدلی برای سامان بخشیدن به کاستی‌های احتمالی موجود، هر طرف مشغول چانه‌زنی برای به کرسی نشاندن مقصود خود است؛ مقصودی که هر آنچه در آن باشد، خیر جمعی و ملت ایران در آن نیست.

اصل هفتادم (70) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: رییس جمهور و معاونان او و وزیران به اجتماع یا با انفراد، حق شرکت در جلسات علنی مجلس را دارند و می‌توانند مشاوران خود را همراه داشته باشند و در صورتی که نمایندگان لازم بدانند، وزرا مکلف به حضورند و هر گاه تقاضا کنند، مطالبشان شنیده می‌شود.

تابناک