اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تخفیف ١٠میلیونی در فروش «مگان» به خواص



اخبار,اخباراقتصادی,اقتصادی,تخلفات  دولت احمدی‌نژاد

واژه نورچشمی‌ها و تخلف مربوط به آنان از آن دست واژه‌هایی است که شنیدنش دست‌کم در دولتی که خود را «پاک‌ترین دولت»، «ضدآقا‌زاده» و «عدالت‌محور» می‌دانست بیشتر به چشم می‌آید.

با گذشت بیشتر از یک‌سال از پایان کار دولت پیشین، همچنان پرونده تخلفات دولت نهم و دهم روی میز مسوولان، نمایندگان مجلس و مراجع قضایی است.

یکی از این تخلف‌ها مربوط به پرونده فروش خودروهای مگان است؛ فروش خودروهایی که در جریان اجلاس جنبش عدم‌تعهد با قیمت‌هایی بسیار ارزان‌تر از قیمت واقعی به برخی نورچشمی‌ها فروخته شده بود و حالا مسوول پیگیری این پرونده در کمیسیون اصل ٩٠ از تخفیف ١٠میلیونی ٣٠٠دستگاه به برخی افراد خاص خبر داده است. این رقم البته در برابر ارقام نجومی و میلیونی و میلیاردی رقم خاصی نیست، اما موضوع گزارش تخلف است که مدام از این‌سو و آن‌سو به گوش می‌رسد.

خریداران این خودروها به گفته مصطفی افضلی‌فرد، عضو کمیسیون اصل ٩٠ مجلس «نورچشمی‌‌ها» بوده‌اند.

 سخنگوی کمیسیون اصل ٩٠ مجلس طی اخطاری در مجلس بیان می‌کند که این مگان‏‌ها در جریان اجلاس، ٨٠میلیون‌تومان خریده شده و پس از آن به قیمت‌های ارزان‌تر و حتی تا مرز ١٥میلیون‌تومان فروخته شده اما یافته‌های جدید کمیسیون نشان از آن دارد که در فروش هرکدام از ٣٠٠ خودرو دست‌کم ١٠میلیون تخفیف غیرلازم داده شده است. البته محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رییس مجلس تاکید دارد که «برای چنین اظهارنظر و اعتراضی باید اسناد موجود باشد»؛ مستنداتی که حالا منابع آن در کمیسیون اصل ٩٠ مجلس موجود و در اختیار افضلی‌فرد قرار گرفته است.

از جنس همان اسنادی است که اکبر ترکان برای تخلف ١٦میلیاردتومانی ارایه داد. این ١٦میلیارد همان مبلغی است که در روز تحلیف ریاست‌جمهوری به حساب دانشگاه ایرانیان آقای احمدی‌نژاد ریخته شد و طی اعتراض‌ها و جنجالی که برانگیخت، این پول به خزانه دولت بازگشت. اما حالا مصطفی افضلی‌فرد می‌گوید: «گزارش‌ها، واقعیت داشته و حدود ٣٠٠ خودرو با دست‌کم ١٠میلیون‌تومان تخفیف به برخی افراد خاص فروخته شده‌اند.»

 کمیسیون اصل ٩٠ از وزارت صنعت خواسته تا پایان آبان‌ماه درباره این خودروها گزارشی را ارایه دهد. این تخلف این‌روزها البته یکی از تخلف‏هایی است که درباره دولت احمدی‌نژاد بررسی می‌شود؛ از تخلفات مربوط به پرداخت یارانه‌ها گرفته تا بحث درباره پنج‌هزار پروژه عمرانی که کلنگشان در دوره احمدی‌نژاد زده شده و نیمه‌کاره رها شده‌اند.

در بین این تخلف‏های وسیع شاید این تخفیف ویژه نورچشمی‌ها چندان به چشم نیاید اما این موضوع خود به‌تنهایی مساله‌ای است که می‌تواند نشان‌دهنده سطوح مختلف تخلف در دولت گذشته باشد و نشان از آن دارد که چنین پرونده‌هایی در دولت‌های نهم و دهم تنوع بسیار زیادی دارد.


 اخبار اقتصادی  -  شرق
 


ویدیو مرتبط :
فروش مگان 1600 زیر قیمت بازار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات طرح پیش فروش گاز به مردم/ پیش خرید کنید، چهار سال بعد تخفیف بگیرید



 

جزئیات طرح پیش فروش گاز به مردم/ پیش خرید کنید، چهار سال بعد تخفیف بگیرید

 

معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات پیش فروش گاز به مشترکان خانگی، صنایع و نیروگاه‌ها، اعلام کرد: با اجرای این طرح، مردم از تخفیف خرید گاز پس از چهار سال برخوردار خواهند شد.

احمد قلعه بانی درگفتگو با مهر درباره جزئیات طرح پیش فروش گاز طبیعی به مردم گفت: در برنامه پنجم توسعه باید در بخش بالادستی صنایع نفت و گاز ایران در مجموع حدود 156 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اعلام اینکه برای تامین منابع مالی مورد نیاز در برنامه پنجم توسعه راهکارهای متنوعی در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی، پیش فروش نفت به مردم در قالب اوراق سلف نفتی و استفاده از منابع فاینانس داخلی و خارجی از مهمترین راهکارهای تامین این حجم از سرمایه در صنعت نفت خواهد بود.

معاون وزیر نفت از پیش فروش گاز به عنوان یکی از راهکارهای جدید تامین منابع مالی طرحهای صنعت نفت و مشارکت بیشتر مردم در طرحهای نفت و گاز کشور یاد کرد و افزود: بر اساس این طرح، گاز تولیدی میادین گازی به طور پیش فروش به مردم عرضه می شود.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه مردم با خرید گاز می توانند پس از 4 تا 5 سال و با توسعه میادین گازی از سود این گاز بهره مند شوند، اظهار داشت: بر این اساس، یک تخفیفی تعریف خواهد شد تا پس از مدت چهار سال گاز طبیعی با تخفیف به مردم عرضه شود.

وی با اشاره به امکان پیش فروش گاز به واحدهای مسکونی، صنایع و نیروگاهها، تاکید کرد: مردم با خرید برگه سهام گاز می‌توانند بعد از مدت چهار سال تخفیف خرید گاز را دریافت کنند.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی نفت، پیش فروش گاز به مردم به نوعی مشارکت مردم در تولید و مصرف گاز در سطح کشور است.

به گزارش مهر، وزارت نفت اخیرا از پیش فروش نفت‌خام به مردم از طریق اوراق سلف نفتی (عرضه و معامله قرداد سلف موازی استاندارد نفت) به عنوان یک روش نوین سرمایه گذاری خبر داده و اعلام کرده است: این شیوه سرمایه گذاری هم اکنون تصویب شده است و پیش‌بینی می شود در آذر ماه اجرائی شود.

بر این اساس، برای تأمین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری خود اوراق سلف نفتی به سررسید چهار ساله را توسط بانک عامل به صورت نقدی به متقاضیان می‌فروشد و وجوه خریداران را جمع‌آوری می‌کند، سپس برگه حواله‌های استانداردی به خریدارن اعطا می‌کند که بیانگر حق مراجعه و دریافت نفت خام یا تسویه نقدی با شرکت ملی نفت ایران در سررسید است.

هر برگ اوراق سلف نفتی پیش‌ فروش حداقل 10 بشکه نفت خام به قیمت روز است، با این شرایط ضمن عقد که چنانچه در سررسید، قیمت هر بشکه نفت از 140 دلار پایین‌تر بود دارنده حواله حق اختیار فروش به 140 دلار به شرکت ملی نفت خواهد داشت و چنانچه در سررسید، قیمت هر بشکه نفت از 160 دلار بالا‌تر بود شرکت نفت حق اختیار خرید به 160 دلار از دارنده حواله خواهد داشت.

از سوی دیگر، در زمان سررسید قیمت هر بشکه نفت بین 140 تا 160 دلار باشد خریداران می‌توانند تسویه نقدی یا مطابق شرایط شرکت ملی نفت ایران تسویه فیزیکی کنند ضمن آنکه تامین مالی از طریق پیش‌ فروش نفت‌ به مردم برای نخستین بار در کشور اجرایی می شود.

تاکنون مجوزهای لازم برای این شیوه جدید سرمایه گذاری دریافت و مسائل شرعی و حقوقی آن حل شده است که پیش بینی می شود آذر ماه امسال اجرایی شود.../انتخاب