اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تخریب سلول‌ های مغزی با این عادت ها


رخی از عوامل و عادت‌های روزمره كه بخشی از زندگی عادی و هر روزه ما شده‌اند در واقع از جمله مهمترین عواملی هستند كه موذیانه و بی سرو صدا در سنین جوانی به سلول‌های مغزی آسیب می‌زنند.

خبرگزاری ایسنا: برخی از عوامل و عادت‌های روزمره كه بخشی از زندگی عادی و هر روزه ما شده‌اند در واقع از جمله مهمترین عواملی هستند كه موذیانه و بی سرو صدا در سنین جوانی به سلول‌های مغزی آسیب می‌زنند و در نتیجه آن با پدیده موسوم به پیری زودرس مواجه می‌شویم و سلامت جسم و روان‌مان به طور جدی به خطر می‌افتد.

هرچند برخی از این رفتارها همانطور كه گفته شد در زندگی مدرن امروزی عادی به نظر می رسند اما در واقع بدون اینكه خودمان متوجه شویم موجب تخریب سلول‌های مغز می‌شوند و به از كارافتادگی و در نهایت مرگ زودرس انسان می‌انجامند.

 برخ از این عادتها و عوامل مضر برای مغز عبارتند از:

1.نخوردن صبحانه: افرادی كه صبحانه نمی خورند میزان قند خونشان بیش از حد معمول افت می كند. این امر باعث می شود كه مواد مغذی به میزان كافی به مغز نرسد و سلول‌های مغزی تحلیل بروند.

2.پرخوری: پرخوری در واقع موجب سفت شدن سرخرگ‌ها در مغز می شود كه نتیجه آن كاهش قدرت ذهنی است.

3.كشیدن سیگار: سیگار از چند جنبه بافت مغز را تحلیل می برد و از عوامل تشدید كننده خطر بروز آلزایمر است.

4.مصرف زیاد مواد قندی وشیرین: مصرف زیاد مواد قندی در فرآیند جذب پروتئین و مواد مغذی در بدن اختلال ایجاد می‌كند و حاصل آن سوء تغذیه و اختلال در رشد مغز است.

5.آلودگی هوا: مغز یكی از مهمترین مصرف كنندگان اكسیژن در بدن است. استنشاق هوای آلوده سطح اكسیژن مغز را پائین می آورد و كارآیی این عضو حیاتی را كاهش می دهد.

6.كم خوابی: خواب از اقدامات مهم برای استراحت دادن به مغز است. كم خوابی زیاد و طولانی مدت مرگ سلولهای مغزی را تشدید می‌كند.

7.پوشاندن سر در هنگام خواب: خوابیدن در حالتی که روی سر پوشیده باشد مانند کشیدن پتو روی سر یا صورت که باعث افزایش کربن و کمبود اکسیژن برای تنفس می‌شود، تاثیر مخربی روی مغز دارد.

8.کار کشیدن از مغز در دوره بیماری: كار یا مطالعه زیاد و شدید در مواقعی كه بیمارهستید توان مغز را كاهش داده و به سلولهای مغزی آسیب وارد می‌كند.

9.كمبود افكار سازنده و محرك مغزی: اندیشیدن بهترین شیوه برای ورزیده كردن مغز است و فقدان افكار محرك مغز می تواند موجب تحلیل رفتن بافت مغزی شود.

10. كم حرفی دائمی: صحبت کردن از روی مطالعه و نه پرحرفی‌های بیهوده و به اشتراك گذاشتن دانش و آگاهی با دیگران، باعث افزایش کارایی مغز می‌شود.     


ویدیو مرتبط :
آیا عادت های مغزی مان، ما را فریب می دهند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رمزگشایی مكالمه‌ای سلول‌های مغزی



 

رمزگشایی مكالمه‌ای سلول‌های مغزی

 

 

در جدیدترین مطالعه انجام شده روی مغز، گفتگوی نرون‌ها هنگام شكل‌گیری یا یادآوری خاطرات، به وسیله دانشمندان دانشگاه جورجیا رمزگشایی شد.

 


این كشف مهم و توانایی درك و تشخیص بی‌درنگ شكل‌گیری و یادآوری خاطرات، می‌‌تواند دریچه‌ای به سوی مطالعه كامل مغز باشد و در نهایت منجر به درمان‌‌‌های بهتر شود. این تازه ابتدای راه و نگاهی اجمالی به فعالیت‌های مغز است.‌

 


این اولین بار است كه بشر می‌تواند به دینامیك مغز نگاهی داشته و بگوید چه نوع حافظه‌ای شكل می‌گیرد و اجزای تشكیل‌دهنده آن چیست و چگونه حافظه به صورت شبكه‌ای بازیابی می‌شود.

 


این یافته‌ها می‌‌تواند به ما بفهماند در چه مرحله‌ای از شكل‌گیری حافظه اشكال به وجود آمده و آیا داروها قادر به بهبود آن هستند یا خیر؟

 


در این مطالعه محققان از تركیب فناوری‌ها و روش‌های محاسباتی جدید با استفاده از قانون شرطی شدن پاولن استفاده كردند.

 


محققان از ۱۲۸ الكترود در نواحی مركزی مغز استناد كردند كه قادر به نظارت نرون‌ها بوده و همزمان محاوره‌ای بین ۲۰۰تا۳۰۰ عصب را هنگام آموزش واكنش به یك صدای خاص در برش‌ها ثبت می‌كردند.

 


الگوریتم محاسباتی، گفتگوی نرون‌ها را به الگوی كاری پویا و قابل تشخیص ترجمه می‌كرد كه با استفاده از آن دانشمندان قادر به ثبت و تصویر چگونگی شكل گرفتن حافظه هنگام یادگیری یا یادآوری خاطرات بودند.

 


با گوش دادن به فعالیت‌های عصبی، محققان قادر به كشف رمز فوری الگوهای پویا و معنی كردن مكالمات بین نرون‌ها شدند كه بسیار راضی‌كننده بود.

 


در گام بعدی محققان بازیابی حافظه را با اعمال موش همستر كردند، مثلا هنگام دریافت شوك به پا به سوراخ برمی‌گشتند و برای این كارها امتیاز می‌گرفتند.

 


موش‌هایی با امتیاز بالاتر بازده رفتاری بهتری داشتند. با این روش رمزگشایی بی‌درنگ حافظه می‌توان به دقت گفت كه چه چیز در ذهن موش می‌گذرد.

 


وجود مشكلاتی در حافظه به عنوان بنیادی‌ترین تابع شناختی ممكن است در هر سطحی اعم از یادگیری، یكپارچه‌سازی و بازیابی، اتفاق افتد. بنابراین توانایی دیدن خاطرات كه همان لحظه به وجود می‌آید می‌تواند محل قرار گرفتن اشكال را نشان داده و تحقیقات هدفمند و متمركز روی مشكل و در نهایت درمان آن را منجر شود.

 


اگر شما زیست‌نشانه‌هایی مانند قندخون و انسولین را ندانید، ارزیابی دیابت برای شما سخت می‌شود، بنابراین بدون این كه بدانیم چه خاطراتی در حال پیگیری است نمی‌توان ارزیابی درستی از تاثیر درمان اختلالات حافظه داشت.

 


البته هنوز برای ایجاد روشی غیرتهاجمی به منظور ثبت حافظه پیش از آزمایش روی انسان زمان زیادی لازم است.