اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تخریب آگاهانه سی‌وسه پل از سوی نهادهای رسمی



تخریب آگاهانه سی‌وسه پل از سوی نهادهای رسمی

فارس: اخیرا برخی مسئولان شهرداری تصمیم گرفتند در کمال خلاقیت و بدون هماهنگی با سازمان میراث و بدون کار کارشناسی با رنگ‌های شیمیایی به جان آجرهای 400صد ساله سی‌و‌سه پل بیفتند.

پس از این همه جار و جنجالی که بر سر میراث این شهر به پا است اکنون برخی مسئولان بدون هماهنگی با میراث خطر تخریب بیشتر را با رنگ‌های شیمیایی به جان سی‌و‌سه پل انداختند.

این اقدام خودسرانه و به دور از کار کارشناسی است در حالی است که چند کارگر در عرض چند ساعت به جان پل ها افتادند که این قضیه کار را سخت‌تر کرد چرا که این کار غیر حرفه‌ای و نابه‌هنجار بدون کار کارشناسی صورت گرفت.

محسن مصلحی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در جلسه‌ای که اخیرا با مسئولان شهر و استان اصفهان در مورد ساماندهی پل‌ها برگزار شد، ضمن اعتراض به عملکرد برخی نهادها با صراحت تاکید کرد، تنها نهاد متولی (میراث فرهنگی ) قادر است تا با استفاده از روش‌های علمی نسبت به مرمت آثار تاریخی تخریب شده اقدام کند.

*مدیریت ضعیف عامل تخریب سی‌وسه پل است

حسین مقصودی، یکی از پژوهشگران میراث فرهنگی در این باره به خبرنگار فارس گفت: رنگ یک ماده شیمیایی است که برای پاک کردن آن یا باید از مواد شیمیایی استفاده کرد و یا از روش سائیدگی استفاده کرد که در هر صورت به آجرها و بنا آسیب جدی وارد می‌شود.

وی افزود: ارگان‌ها نباید در کار یکدیگر مداخله کنند اما مدیریت ضعیف سبب می‌شود که چنین تداخلاتی پیش بیاید./فارس


ویدیو مرتبط :
سی وسه پل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سی‌وسه پل روزی 40 بار بر خود می‌لرزد


یک كارشناس حوزه‌ی میراث فرهنگی با تأکید بر این‌که ساختار بناهای تاریخی ایرانی با ارتعاش هم‌خوانی ندارد، گفت: با عبور قطار شهری از زیر پایه‌های سی‌وسه پل شاهد تخریب این بنای تاریخی در بلندمدت خواهیم بود.

یک كارشناس حوزه‌ی میراث فرهنگی با تأکید بر این‌که ساختار بناهای تاریخی ایرانی با ارتعاش هم‌خوانی ندارد، گفت: با عبور قطار شهری از زیر پایه‌های سی‌وسه پل شاهد تخریب این بنای تاریخی در بلندمدت خواهیم بود.

مرتضی فرشته‌نژاد با بیان این‌که طبق مصوبه‌ای قرار بود، قطار شهری با چند متر فاصله از کنار این پل تاریخی عبور کند، اظهار کرد: اکنون مسیر مترو به‌گونه‌ای است که قطار شهری دقیقا از زیر پل و پایه‌های آن عبور می‌کند.

او ادامه داد: با راه‌اندازی خط شمال به جنوب قطار شهری، روزانه دست كم 40 بار مترو از کنار این پل تاریخی عبور خواهد کرد و ارتعاش‌های حاصل از عبور مترو برای ساختار چهارباغ، مدرسه‌ی امام صادق (ع) و سی‌و‌سه پل بسیار زیان‌بار است و به‌تدریج سبب تخریب این آثار خواهد شد.

به گفته‌ی این كارشناس حوزه‌ی‌ میراث فرهنگی، شکایتی از سوی سازمان میراث فرهنگی در این زمینه شده و قرار است، وضعیت سی‌وسه پل را مبنی بر نداشتن مشکل مستندسازی کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، اقدامات لازم را انجام دهند.

وی دلیل مرمت این پل را تأمین دلیل برای دادگاه مبنی بر سالم بودن پل دانست و بیان کرد: مطمئنا اگر قطار شهری از این محل عبور نکند و اتفاق‌های آسیب‌زننده‌ی دیگر رخ ندهد، این پل تاریخی تا 100 سال دیگر نیز پابرجا خواهد بود.

فرشته‌نژاد با گلایه از مطرح شدن برخی سخنان غیرکارشناسی در این زمینه، گفت: افرادی که اعتقاد دارند، هیچ مشکلی برای سی‌وسه پل پیش نمی‌آید، هیچ‌کدام در زمان تخریب پل نخواهند بود تا پاسخگو باشند.

منبع: ایسنا