اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحلیل «واشنگتن پست» از احتمال کاندیداتوری خاتمی



تحلیل «واشنگتن پست» از احتمال کاندیداتوری خاتمی

تأکید احمدی نژاد بر عدم تمایل ایران به ساخت سلاح هسته ای، ازسرگیری واردات گاز طبیعی کره جنوبی از ایران، محدودیت های وضع شده از سوی بانک های ترکیه ای علیه ایرانیان، تمایل مصر به ازسرگیری تبادل گردشگر با ایران و تحلیل روزنامه واشنگتن پست از احتمال کاندیداتوری خاتمی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

تأکید احمدی نژاد بر عدم تمایل ایران به ساخت سلاح هسته ای، ازسرگیری واردات گاز طبیعی کره جنوبی از ایران، محدودیت های وضع شده از سوی بانک های ترکیه ای علیه ایرانیان، تمایل مصر به ازسرگیری تبادل گردشگر با ایران و تحلیل روزنامه واشنگتن پست از احتمال کاندیداتوری خاتمی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

به گزارش «تابناک»، یکی از اخبار مربوط به ایبران که از روز گذشته تاکنون بازتاب کم و بیش گسترده ای در میان مطبوعات جهان داشته، سخنان احمدی نژاد درباره عدم تمایل ایران برای ساخت سلاح هسته ای است. «عرب نیوز» در این رابطه می نویسد محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه و در حالی که در سفر به غرب آفریقا به سر می برد، از برنامه هسته ای کشورش دفاع کرده و آن را صلح آمیز خواند و در عین حال، اظهار داشت تهران نیازی به بمب اتم ندارد.

این روزنامه همچنین اشاره می کند احمدی نژاد در جریان بازدید از کشور بنین، انرژی هسته ای را یک «هدیه الهی» خوانده که می توان به وسیله آن، با هزینه ای اندک به تولید الکتریسیته اقدام کرد. وی همچنین گفته این بمب اتمی نیست که جهان را تهدید می کند، بلکه اخلاقیات و فرهنگ غربی، ارزش های آن را از میان می برد.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

از سرگیری واردات گاز طبیعی کره جنوبی از ایران، از جمله دیگر اخباری است که امروز در شماری از مطبوعات بازتاب یافته است. سایت تخصصی «انرژی تریبیون» می نویسد کره جنوبی پس از توقف واردات گاز طبیعی مایع از ایران از ماه ژوئیه گذشته، اینک بار دیگر واردات این ماده را از سر گرفته است.

به نوشته این سایت، کره جنوبی که چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا به شمار می رود، طی ماه گذشته بیش از 101 تن گاز طبیعی مایع وارد کرده که منبع تأمین بیش از 72 تن آن، ایران بوده است. با این حال، این میزان هنوز کمتر از حدود 96 تن گاز مایعی است که این کشور ماه مارس سال گذشته از ایران وارد کرده بود.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در یک خبر اقتصادی دیگر، روزنامه «تودی زمان» از وادار شدن ایرانیان مقیم ترکیه به بستن حساب های خود در بانک های این کشور خبر داده است. به نوشته این روزنامه، برخی بانک های ترکیه به مشتریان ایرانی خود اخطار داده اند تا تاریخ 17 آوریل نسبت به خارج کردن پول های خود از حسابشان اقدام کنند، وگرنه دارایی های بانکی آن ها ضبط خواهد شد.

بر اساس این گزارش، این اقدام بانک های ترکیه مشکلات زیادی را برای ایرانیان، از جمله افرادی که مشغول تحصیل در ترکیه هستند به وجود آورده است. به گفته مقامات بانکی، این اقدام در راستای اخطاری انجام می گیرد که از سوی «آژانس نظارت و مدیریت بانکداری» ترکیه خطاب به آن ها صادر و از آن ها خواسته شده به اتباع کشورهایی که علیه آن ها تحریم هایی وجود دارد، خدمات ارائه نکنند.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در میان دیگر اخبار، روزنامه «الشرق الاوسط» از ادامه مباحثات بر سر سفر گردشگران ایرانی به مصر خبر داده است. به نوشته این روزنامه، «هشام زعزوع»، وزیر گردشگری مصر روز یکشنبه از گردشگران ایرانی خواسته به مصر بازگردند.

این فراخوان پس از توقف ناگهانی همکاری های گردشگری ایران و مصر مطرح می شود.الشرق الاوسط در ادامه به طور مختصر به بیان وقایع چند هفته اخیر بر سر ورود گردشگران ایرانی به مصر و مخالفت های موجود پیرامون این موضوع پرداخته و می نویسد زعزوع اخیراً در مصاحبه ای اعلام کرده در تلاش است تا کسانی را که مخالف ایده حضور گردشگران ایرانی در مصر هستند، آرام کند.

وی با بیان اینکه قصد دارد اواخر این ماه با اعضای گروه های سلفی مصر دیدار کند، نگرانی های آن ها درباره حضور گردشگران ایرانی را اغراق شده دانسته است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در نهایت، در تحلیلی مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری ایران، روزنامه «واشنگتن پست» به بررسی احتمال کاندیداتوری خاتمی و پیامدهای داخلی و بین المللی آن پرداخته است. این روزنامه در ابتدا با بیان اینکه «معلوم نیست پس از چهار سال سختی، چقدر خون در رگ گروه های طرفدار اصلاحات در ایران باقی مانده است»، به گمانه زنی ها و همچنین فراخوان های موجود در فضای مجازی می پردازد که این روزها در حمایت از کاندیداتوری خاتمی به راه افتاده است. 

واشنگتن پست در ادامه به اختلاف نظرهای موجود میان گروه های مختلف اصلاح طلب در ایران و همچنین سابقه کاندیداتوری خاتمی پرداخته و می نویسد با وجود حمایت گروه های فعال اصلاح طلب از کاندیداتوری خاتمی، مشخص نیست که اصولاً وی در صورت تمایل، از سوی شورای نگهبان اجازه شرکت در انتخابات را پیدا کند یا خیر.

این روزنامه در ادامه به بررسی سناریوهای مختلف محتمل در انتخابات و تأثیر آن بر مذاکرات هسته ای پرداخته و همچنین دیگر گزینه های مطرح از سوی اصلاح طلبان برای کاندیداتوری را معرفی کرده است./تابناک

 

 


ویدیو مرتبط :
اعتراض واشنگتن پست به مسابقه کاریکاتور ترامپ در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واشنگتن پست: جلیلی انعطاف ناپذیر است/ احتمال حمایت هاشمی و خاتمی از روحانی



انتخابات ریاست جمهوری,سعید جلیلی

واشنگتن پست: جلیلی انعطاف ناپذیر است/ احتمال حمایت هاشمی و خاتمی از روحانی

اکنون که هاشمی احراز صلاحیت نشد، یکی از کاندیداهای مطرح سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران است. او شخصی انعطاف ناپذیر و ایدئولوزیک است که از فردی که بتواند پیروز انتخابات باشد، بسیار دور است.

واشنگتن پست نوشت: اکنون که هاشمی احراز صلاحیت نشد، یکی از کاندیداهای مطرح سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران است. او شخصی انعطاف ناپذیر و تندرو است که شاخصه هایش، بسیار دور از یک رییس جمهور است.

اگرچه نوع رفتار و بیان کاندیدا می تواند پیش گویی ناقصی از نوع حرکت او در ریاست جمهوری باشد، اما جلیلی زمان دارد . او خود را به عنوان منتقد سرسخت امریکا و مدافع جدی سیاست حارجی مقابله ای و سخت گیرانه معرفی کرده است.

جلیلی به کریستین ساینس مانیتور گفت: ایران موفق به شکست هیمنه ی امریکا شده است.

او در این مصاحبه و دیگر گفتگوهایش بسیار خود را درگیر آمریکا نشان داده و بر روی این ماجرا به عنوان مسئله ای اخلاقی تاکید می کند.

با وجود داشتن پست رسمی (مذاکره کننده و دیپلمات)، جلیلی سخنانی بر ضد مذاکره با امریکا مطرح کرده است.

به گفته ی برخی از تحلیلگران، سبک مذاکره ی انعطاف ناپذیر جلیلی دلیلی اصلی است که مذاکرات بین الملی بر سر برنامه هسته ای به نتابج بهتری دست پیدا نکرده است.

او حتی پیش از تصدی مقام دبیری شورای عالی امنیت ملی هم، چنین منش و رفتاری داشته است. او حتی به احمدی نژاد در نگارش نامه ی 18 صفحه ای به جرج بوش کمک کرده است.

انتظار می رود که قالیباف و جلیلی برای کسب حمایت اصولگرایان بایکدیگر رقابت کنند.

واشنگتن پست در پایان مدعی می شود: دو کاندیدا متعادل در انتخابات، روحانی و عارف هستند. احتمال می رود که آیت الله رفسنجانی و خاتمی از حسن روحانی حمایت کنند.

دفتر خاتمی: تکذیب رایزنی رئیس دولت اصلاحات برای کناره گیری عارف به نفع روحانی

دفتر "سید محمد خاتمی" خبر کناره‌گیری "عارف" به سود "روحانی" را تکذیب کرد.

دفتر سیدمحمد خاتمی در پی انتشار خبری از سوی یک پایگاه خبری مبنی بر کناره‌گیری عارف به نفع حجت الاسلام حسن روحانی در پی رایزنی رئیس دولت اصلاحات، این خبر را کذب محض دانست و تاکید کرد که هیچ توصیه‌ای از سوی سیدمحمد خاتمی به دکتر عارف برای کناره‌گیری از عرصه انتخابات انجام نشده است.

این دفتر همچنین تاکید کرده است که نظر سید محمد خاتمی درباره انتخابات ریاست جمهوری طبق معمول از طریق اطلاعیه دفتر و سایت رسمی سیدمحمد خاتمی منتشر و به اطلاع عموم مردم خواهد رسید./انتخاب