اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحلیل هاآرتص از سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا



اخبار,اخبار بین الملل ,رژیم صهیونیستی

بسیاری بر این اعتقادند که اظهارات نتانیاهو در واشنگتن کاملا بی فایده بوده و چیزی بیشتر از پیش از سخنرانی او به دست نیامده است.

شمی شالیو در تحلیلی برای این روزنامه صهیونیستی نوشت: اگر کسی تصمیم بگیرد، فیلمی درباره پروتکلهای ریش سپیدان صهیونیسم بنویسد،‌اولین صحنه آن در حال حاضر آماده است.

 

یک نخست وزیر اسرائیلی، صدها نفر از اعضای کنگره را طوری به وجد آورده است که برای او هورا می کشند. صحنه طوری است که انگار او سزار است و اعضای کنگره، ل‍ژیون های رم. اما چند مایل آن طرف تر، در سمت دیگر صحنه رهبر جهان آزاد و تنها ابرقدرت در کاخ سفید نشسته است و به شدت از این اوضاع آشفته است، اما کسی نمی تواند به او کمک کند.

 

در حالی که دستیاران او به شدت تلاش می کنند تا تحقیرشدن رئیس جمهور در ملا عام را نادیده بگیرند. البته برای بیشتر اسرائیلی ها و آمریکایی ها، این تصویر، کاملا متفاوت است: برای ما این صحنه فوق العاده ای بود که این هفته در کنگره اتفاق افتاد و حتی یک نوع ابراز وجود بود، هر چند شاید هیچ نتیجه خاصی هم نداشته باشد و به روابط اسرائیل و امریکا نیز ضربه نزند.

 

این روابط استثنایی ممکن است در زمان هایی با توافق نداشتن در برخی زمینه ها هم همراه بوده باشد، اما اسرائیل و آمریکا یک خانواده هستند و این اختلاف دیدگاه ها در یک خانواده یا همانطور که نتانیاهو در سخنرانی این هفته خود گفت در هر میسپوخا وجود دارد. هرچند بیشتر مردم جهان، به دشواری می توانند آن را منطبق با شیوه و مسلک یهودی بدانند.

 

آنها معتقدند این صهیونیسم است که می خواهد طبق پروتکل صهیون، به آمریکا حکومت کند و می خواهد آمریکا را به درگیری با ایران بکشاند. همانطور که زارینا الکساندرا، سیاستمدار روسی که در سال 1918 به دست بلشویک ها کشته شد، می گفت، اسنادی در دست دارد که نشان می دهد یهودیان پای امپراتوری روسیه را به جنگ جهانی اول کشاندند تا بتوانند راه را برای انقلاب کمونیسم هموار کنند.

 

وقتی استفان والت و جان مرشایمر دو استاد برجسته روابط بین الملل در آمریکا کتاب خود را با عنوان «لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا، نود سال بعد» منتشر کردند برخی منتقدان این دو اندیشمند را متهم کردند که مخیلات ذهنی خود را ترسیم کرده اند. آنها در کتاب جنجالی خود، ادعا کرده بودند که اسرائیل و لابی آن جورج بوش و آمریکا را جنگ 2003 علیه عراق سوق دادند.

 

آنها در کتاب خود به مقاله ای از نتانیاهو اشاره کردند که در سپتامبر 2002 با عنوان پرونده ای برای سقوط صدام حسین در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شده بود. نتانیاهو در این مقاله ادعا کرده بود صدام حسین در تب و تاب ساخت تسلیحات هسته ای است. او همچنین ادعا کرده بود که صدام حسین سانتریفیوژهایی در اندازه ماشین لباسشویی در سراسر عراق پنهان کرده است.

 

وی همچنین ادعا کرده بود،‌بازرسان نیز نمی توانند این سلاح های کشتارجمعی را پیدا کنند. اما آنچه که در پاورقی های کتاب والت و مرشایمر، آمده بود،‌در هفته جاری در کانون بحث های رسانه ها بود. یک ویدئو پخش شد که در آن نشان می داد نتانیاهو در جلسه استماع کمیته کنگره قرار دارد، آن هم دو هفته پیش از آن که مقاله اش در روزنامه وال استریت ژورنال چاپ شود. نتانیاهو در این ویدئو می گوید من اطمینان دارد صدام حسین به دنبال ساخت بمب اتم است و در آن هیچ تردیدی ندارم.

 

راشل مدو، یکی از افرادی که این ویدئو را دیده در سئوالی خبرنگار ام اس ان بی سی گفت،‌این یک هشدار توخالی بود. وی در ادامه افزود،‌ما با این اظهرا نظرها تحریک شده و به عراق حمله کردیم و هیچ یک از ادعاهایی که نتانیاهو، مطرح کرد، حقیقت نداشت و حالا بعد از 13 سال او بار دیگر برگشته و درباره ایران همان هشدارها را مطرح می کند.

 

لابی صهیونیست در آن زمان توانست به چند دلیل خودش را از شر اتهامات مرشایمر و والت رها کند. یکی این که نتانیاهو در زمان ارائه اظهار نظرهای خود درباره عراق، یک شهروند عادی اسرائیل بود. هر چند آریل شارون و بوش این ادعاهای نتانیاهو را تائید می کردند. دومین دلیل این بود که در آن زمان در دولت آمریکا چهره های سرشناس غیریهودی بودند که آنها نیز از جنگ علیه عراق و صدام حسین حمایت می کردند.

 

اما اگر در حال حاضر، مذاکرات هسته ای بین واشنگتن و تهران شکست بخورد، یعنی همانطور که نتانیاهو می خواهد و وضعیت به درگیری منجر شود، اسرائیل هیچ عذر و بهانه ای نخواهد داشت. در حال حاضر نتانیاهو یک شهروند عادی نیست،‌بلکه او نخست وزیر این رژیم است و ادعا می کند که از سوی همه یهودیان جهان هم سخن می گوید.

 

او در یک اتاق پشتی، حرفها ی خود را زمزمه نکرده است،‌بلکه اظهاراتش را در جلسه مشترک کنگره و در جنجالی ترین سخنرانی عصر مدرن مطرح کرده است. همچنین برخلاف دولت بوش،‌در حال حاضر دولت اوباما نشان داده است که نه گزینه نظامی علیه ایران را می خواهد و نه از حمله اسرائیل به ایران حمایت می کند.

 

در ادامه این تحلیل آمده است:‌در اولین ساعات بعد از انجام سخنرانی توسط نتانیاهو در کنگره، این طور به نظر می رسید که او موفق شده است هواداران جمهوری خواه و طرفداران دموکرات خود را برانگیزد تا لایحه اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران را پیش ببرند. اما در اواخر هفته، همه این خوش بینی ها رنگ باخت هر چند طرفداران لایحه تحریم می گویند در اواخر این ماه آن را بررسی می کنند. اما تنها چند روز پس از سخنرانی ها، بسیاری بر این اعتقادند که اظهارات نتانیاهو در واشنگتن کاملا بی فایده بوده و چیزی بیشتر از پیش از سخنرانی او به دست نیامده است.

اخبار سیاست خارجی - خبرگزاری صدا و سیما

 


ویدیو مرتبط :
سخنرانی نتانیاهو علیه ایران در کنگره آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رسانه های آمریکا: سخنرانی نتانیاهو در کنگره کاری کثیف و غیر مسؤولانه است



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,سخنرانی نتانیاهو در کنگره

روزنامه های نیویورک تایمز و بوستون گلوب هم در سرمقاله های خود این موضوع را سوژه قرار داده و به شدت به اقدام محافظه کاران آمریکایی در دعوت بدون هماهنگی با کاخ سفید از نتانیاهو و اجابت این دعوت از سوی نتانیاهو تاختند.

رسانه های آمریکایی همزمان با اعلام سفر روز 3 مارس بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل به آمریکا به دعوت جان بینر رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا ، این سفر را اقدامی غیر مسؤولانه خوانده و از ان انتقاد کرده اند.رسانه های آمریکا : سخنرانی نتانیاهو در کنگره کاری کثیف و غیر مسئولانه است

به گزارش عصر ایران روزنامه هاآرتص اسراییل که در خط و مشی سیاسی منتقد دولت دست راستی نتانیاهو است، با انتشار گزارشی می نویسد روز شنبه لحن رسانه های آمریکایی حتی برخی رسانه های محافظه کار که غالبا لحنی حمایت گونه از اسراییل دارند، در انتقاد از سفر ماه آتی نتانیاهو به واشنگتن و سخنرانی او در کنگره آمریکا بلند بود.

بنا بر این گزارش دیوید بروکس ستون نویس محافظه کار و متمایل به رژیم اسراییل در روزنامه نیویورک تایمز در مصاحبه ای با شبکه خبری "پی بی اس" آمریکا دعوت از نتانیاهو در شرایط کنونی به آمریکا را اقدامی غیر عاقلانه و به ضرر روابط استراتژیک آمریکا و اسراییل دانسته است.

همکار لیبرال او مارک شیلدز هم در این برنامه گفت: سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا در شرایط کنونی اقدامی غیر مسؤولانه و کثیف است.

به نوشته هاآرتص حتی شبکه خبری فاکس نیوز نیز که رسانه ای محافظه کار و مخالف با توافق هسته ای با ایران است، نتوانسته از موضوع سفر نتانیاهو به آمریکا و سخنرانی در کنگره دو هفته مانده به انتخابات سراسری در اسراییل بی تفاوت بگذرد و این اقدام را تقبیح کرده است.

کریس والاس مجری معروف شبکه فاکس نیوز روز شنبه در برنامه خود با حمله به جان بینر و نتانیاهو ، اقدام این دو سیاستمدار در شرایط کنونی را خدشه دار کردن حیثیت رییس جمهور آمریکا و پیگیری یک سیاست خطرناک توصیف کرد و از آن انتقاد کرد.

روزنامه های نیویورک تایمز و بوستون گلوب هم در سرمقاله های خود این موضوع را سوژه قرار داده و به شدت به اقدام محافظه کاران آمریکایی در دعوت بدون هماهنگی با کاخ سفید از نتانیاهو و اجابت این دعوت از سوی نتانیاهو تاختند.

همچنین خانم "دیان فینشتین" سناتور لیبرال آمریکایی از حزب دموکرات درباره سفر نتانیاهو به واشنگتن به روزنامه هاآرتص گفت:" دعوت از نتانیاهو بدون هماهنگی و مشورت با کاخ سفید به وضوح نقض پروتکل های سیاسی واشنگتن و کشاندن مسایل و اختلافات حزبی به مسایل سیاست خارجی است. این اقدام دولت آمریکا را در کانون انتخابات آتی اسراییل قرار خواهد داد که بسیار نامناسب است."

او افزوده است:" من همچنین بر این باورم که تصویب طرح تحریم های ایران در میانه مذاکرات – که به نظر می رسد خواسته نتانیاهو هم چنین باشد- فرصت دیپلماتیک کنونی برای حل و فصل مساله هسته ای ایران را خراب خواهد کرد . تصویب تحریم در شرایط کنونی اقدامی بی پروایانه و خطرناک است."


 اخبار سیاست  خارجی  -  عصر  ایران