اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحلیل شمخانی از سفر روحانی به نیویورک


شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورایعالی امنیت ملی طی یادداشتی به تحلیل سفر حجت الاسلام روحانی به نیویورک پرداخت.

تابناک: شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورایعالی امنیت ملی طی یادداشتی در روزنامه ایران به تحلیل سفر حجت الاسلام روحانی به نیویورک پرداخت و نوشت:

در طول سه هفته گذشته، افکار عمومی داخلی و رسانه‌های گروهی خارجی به صورت کم سابقه‌ای بر موضوع نخستین حضور رئیس دولت یازدهم، جناب آقای دکتر حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و گفت‌وگوی ایشان با جامعه جهانی متمرکز بود.

این رویداد مهم پس از سخنرانی رئیس‌جمهور ایالات متحده امریكا که در نوبت صبح روز سه‌شنبه هفته گذشته صورت پذیرفت در بعد از ظهر همان روز به وقت نیویورک به وقوع پیوست. اقبال کم نظیر مردم کشور ما به این رویداد که تا پاسی گذشته از شب، پخش مستقیم آن را از طریق رسانه‌های تصویری پیگیری کردند در کنار بازتاب‌های گسترده رسانه‌ای سخنرانی ریاست محترم جمهوری نشان می‌دهد که این سفر و دستاوردهای آن به عنوان فصل جدیدی در اقدام‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماسی مورد توجه و تحلیل داخلی و جهانی قرار گرفته است.

- اما زمینه‌ها، اهداف و دستاوردهای گام اول دولت تدبیر و امید در حوزه تعامل سازنده با جهان:

1- هوشمندی، تیز بینی، موقع‌شناسی و درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه تعیین راهبرد و هدایت فرآیند قدرت‌سازی و بهره‌گیری از آن در عرصه تعاملات خارجی و تامین منافع ملی، واقعیتی است که دوست و دشمن به آن اذعان داشته و همواره از آن به عنوان یکی از درخشان‌ترین جنبه‌های شخصیتی ایشان نام می‌برند.

تاریخ نزدیک به ربع قرن رهبری ایشان و گذر موفق کشور از گردنه‌های سخت و چالش‌های شکننده داخلی و خارجی نیز گواه صادقی بر این مدعاست. اما این ظرفیت ارزشمند زمانی توانسته است به صورت صددرصد تبدیل به دستاورد ملموس در حوزه منافع ملی شود که کارگزاران اجرایی کشور نیز در مقام ایفای وظایف حرفه‌ای خود با شناخت کامل ملاحظات و رویکردهای مورد نظر ایشان به وظایف تخصصی خود درست عمل کرده باشند.

متأسفانه در برخی ادوار، مسئولین دستگاه‌های مختلف کشور با فهم ناقص و یا بعضاً متناقض از رویکردهای کلان رهبری، نه تنها موفق به عملیاتی‌سازی جنبه‌های اجرایی منویات ایشان نگردیدند بلکه با رفتارهای غیر حرفه‌ای موجبات افزایش هزینه‌های نظام، انقلاب و رهبری در عرصه کسب و ارتقای منافع ملی کشور گردیدند.

2- فرآیند برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که با تدبیر و گفتمان واقع گرایانه رهبر معظم انقلاب و حضور باشکوه مردم قهرمان کشورمان به حماسه سیاسی مبدل شد در کنار اقدام‌ها و مواضع ایشان طی دو ماه گذشته که تبدیل به کلید واژه‌های راهبردی در ادبیات سیاسی شد را باید به عنوان بستر‌سازی مدبرانه به منظور ایفای نقش جدید دولت در عرصه‌های داخلی و خارجی مورد توجه و مداقه قرار داد. این سرمایه گرانقدر که توشه راهبردی کم نظیری در حوزه قدرت‌سازی از مؤلفه‌های نرم است، شرایطی را رقم زد تا دستگاه‌های ذیربط کشور با همفکری، همکاری و همدلی مثال زدنی بتوانند طراحی نوینی را در عرصه سازماندهی و ساماندهی فضای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور و بهره‌گیری ازآن در تعاملات دیپلماتیک به مورد اجرا گذارند.

3- بی‌شک سخنان دقیق، سنجیده و پرمحتوای ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که همراه با تبیین بدون تنازل مواضع اصولی و ارزشی نظام بود، مصداق قابل تحسین بهره‌گیری خردمندانه از ظرفیت‌های ایجاد شده از سوی رهبر معظم انقلاب در عرصه دیپلماسی بوده و گام محکم و متینی است که دستگاه اجرایی کشور در حوزه تعامل سازنده با جهان بر داشته است.

رفتار و گفتار برنامه‌ریزی شده ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک، حرکتی نظام‌مند و نه اقتضایی در مسیری نشانه‌گذاری شده و چارچوب‌مند بوده و دستاوردهای آن را نیز می‌بایست با محک اهداف تعیین شده و نه انتظارات و آمال رسانه‌ای مورد ارزیابی قرار داد.

4- در آستانه سفر جناب آقای دکتر روحانی و پس از حضور ایشان در نیویورک، گمانه زنی‌های متعدد و متنوعی از سوی اصحاب قلم و تریبون در داخل و خارج از کشور پیرامون این سفر و دستاوردهای آن مطرح شده بود.

پس از سخنرانی ایشان در مجمع عمومی نیز تحلیل‌های گسترده‌ای از بیانات ایشان در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شد لیکن در کنار اعلام مواضع اصولی و دائمی کشور درخصوص موضوع‌هایی چون تروریسم، اشغالگری، نظامی‌گری و توسعه خشونت، مهمترین بخش اظهارات رئیس‌جمهور را که باید از آن به عنوان چارچوب اصلی سخنرانی ایشان یاد کرد، اشاره هوشمندانه جناب آقای دکتر روحانی به عزم کشورمان برای کاهش تنش در روابط و آمادگی ایران برای مدیریت اختلافات بود.

بیان این راهبرد مهم، مبین این واقعیت است که رهبران ایران در عرصه دیپلماسی، نگاهی واقع‌گرا داشته و به ایجاد تعادل میان واقعیت‌ها و مقدورات معتقد هستند. در این میان هر چند تاکنون نیزگفتار و رفتار مخالفان و دشمنان حرفه‌ای جمهوری اسلامی ایران که با ارتکاب فجیع‌ترین جنایات ضدبشری مجموعه قوانین و هنجارهای حقوقی و انسانی را به سخره گرفته‌اند به عنوان سند روشنی بر حقانیت کشورما پیش روی افکار عمومی و ناظران منصف در عرصه بین‌المللی وجود داشته است لیکن تاكید دوباره ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در بزرگترین اجتماع سیاسی رهبران جهان بر مواضع صلح‌طلبانه و آشتی جویانه کشورمان اقدام بایسته‌ای بود که ضمن انزوای بیش از پیش مخالفان و دشمنان کینه توز ایران اسلامی، تمسک به هرگونه بهانه غیر واقعی را ازآنان سلب نمود.

5- اگرچه ادبیات متفاوت و محترمانه رئیس‌جمهور ایالات متحده امریكا در مورد ایران در نطق مجمع عمومی، موضوعی قابل بررسی می‌باشد لیکن نمی‌توان انتظار داشت که کاهش اختلافات سی و چند ساله جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده امریكا که از پیچیدگی‌های قابل ملاحظه‌ای نیز برخوردار است تنها با رد و بدل کردن چند جمله غیر خصمانه و لبخندهای رایج دیپلماتیک پایان پذیرد. بی‌شک دستیابی به چارچوبی واقع گرایانه، مرحله‌ای و مبتنی بر شرایط برد-برد، نیازمند بهره‌گیری از الگویی جامع و مانع است. ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران با تاكید بر ضرورت دستیابی به این الگو از آن به عنوان مدیریت اختلافات نام برد و اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای گام نهادن در مسیر عمل مشترک در چارچوب الگوی ذکر شده را اعلام کرد.

6- محتوای نطق‌های ارائه شده از سوی رؤسای جمهور ایران و امریكا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که برای نخستین بار وزن جنبه‌های همگرا- هرچند در موضوعات کلی- در اظهارات دو رئیس‌جمهور بیشتر از جنبه‌های متضاد بود. این مهم ضمن آنکه تأیید‌كننده واقعیتی روشن به نام وجود اختلاف در رویکردهای دو کشور می‌باشد، از نگاه جدید دو کشور در بیان وجوه اشتراک -هر چند اندک- حکایت می‌کند.

در گفتار دو رئیس‌جمهور، موضوعات مشترکی چون پذیرش حقوق هسته‌ای ایران، تاكید بر فتوای رهبر معظم انقلاب درخصوص حرمت سلاح کشتار جمعی، نفی خشونت و افراط گری، تعهد به دیپلماسی برای حل و رفع اختلافات و تعیین نقطه تماس برای گفت‌وگو مورد اشاره قرار گرفت که نشانه‌های معنی‌داری از وجود زمینه‌های مثبت برای مدیریت اختلافات می‌باشد.

دکتر روحانی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به صراحت بر عزم راهبردی کشورمان برای مدیریت اختلافات سخن گفت و تاكید کرد که صلح در دسترس است.

اینک این فرصت برای ایالات متحده امریكا فراهم شده است که در آزمونی جهانی نشان دهد که به دیپلماسی معتقد است یا می‌خواهد همچنان گفتمان بی‌حاصل مبتنی بر لوله توپ‌ها، لانچر موشک‌ها و غرش بمب افکن‌ها را پیگیری نماید.

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی


ویدیو مرتبط :
استراژی بی بی سی در سفر روحانی به نیویورک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفر روحانی به نیویورک بعد از استقرار دولت تنظیم می‌شود/ ترکان: پیامک منتسب به خود را تکذیب می‌کنم



 صادق: باید در جهت خاص مردم حرکت کنیم/ سفر روحانی به نیویورک بعد از استقرار دولت تنظیم می‌شود

مشاور رسانه‌ای رییس جمهور گفت که بعد از استقرار دولت برنامه سفر حسن روحانی به نیویورک تنظیم می‌شود و در این رابطه اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

محمدرضا صادق در حاشیه جلسه علنی صبح امروز (پنجشنبه) مجلس در جمع خبرنگاران درباره روند برگزاری جلسه رای اعتماد وزرا ضمن قدردانی از فعالیت رسانه‌ها در پوشش اخبار جلسات رای اعتماد کابینه، اظهار کرد: به حمدالله روند بررسی برنامه وزرای پیشنهادی در چند روز گذشته در مجلس به خوبی پیش رفته و اقدام صداوسیما در پخش زنده تصاویر جلسات رای اعتماد نیز اقدام خوبی است.
وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان امروز نتیجه رای اعتماد به 18 وزیر پیشنهادی روشن شود.

صادق در پاسخ به سوالی درباره احتمال برگزاری نشست خبری حسن روحانی بعد از جلسات رای اعتماد وزرا گفت: هنوز چنین برنامه‌ای تنظیم نشده است.

مشاور رییس جمهور درباره پخش زنده جلسات رای اعتماد کابینه از صداوسیما اظهار کرد: طی چند روز گذشته اظهارنظر مردم از طریق رسانه ملی منعکس شده، همه ما هم باید در جهت خاص مردم حرکت کنیم. به نظر می‌رسد نظر قاطبه مردم نسبت به اقدام صورت گرفته مثبت است و باید دید که چطور می‌شود کارها را در برنامه بعدی براساس ضوابط دنبال کرد.

وی اضافه کرد: ما به سهم خود از این موضوع رضایت داریم زیرا این فرصتی است تا مردم در جریان چگونگی رای به وزرای پیشنهادی قرار گیرند. ابراز رضایت مردم زمینه خوبی برای این کار فراهم کرده و ما امیدواریم نتیجه مناسبی از این اقدام گرفته شود.

صادق در پاسخ به سوالی درباره نارضایتی خبرنگاران از جلسه دوم نشست خبری حسن روحانی گفت: اینطور نیست که خبرنگاران رضایت نداشته باشند بلکه با وجود محدودیت وقت فرصتی شد که نمایندگان افکار عمومی سوالات خود را از رییس جمهور بپرسند.

مشاور رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره احتمال رای‌آوری برخی وزرای پیشنهادی در مجلس گفت: مجلس باید نظر خود را اعلام کند و آنچه مجلس تصمیم‌گیری کند، مورد قبول و پذیرش دولت است. آقای روحانی همواره بر اجرای صحیح قانون تاکید داشته و باید همانطور که قانون پیش‌بینی کرده، عمل کرد. البته ما خوشبین هستیم که مجلس شرایطی فراهم کند تا دولت با فوریت مستقر شود.
صادق همچنین فضای مجلس به رای اعتماد وزرا مثبت ارزیابی کرد.
وی همچنین در واکنش به اصرار خبرنگاران برای اعلام ارزیابی وی در مورد رای‌آوری وزرا گفت: این شرایطی است که باید نمایندگان راجع به آن قضاوت کنند. اجازه دهید ما راجع به این موضوع اظهار نظر نکنیم.

مشاور رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره سفر رییس جمهور به نیویورک نیز تصریح کرد: به هر صورت بعد از استقرار دولت، برنامه سفر آقای روحانی تنظیم می‌شود و اطلاع‌رسانی لازم درباره آن صورت خواهد گرفت. در دولت یازدهم بنا براین است که فرصت بهتری برای مجموع خبرنگاران پدید بیاید و نمایندگان افکار عمومی بتوانند اخبار و اطلاعات مربوط به دولت را به سمع و نظر مردم برسانند. اما هنوز برنامه سفر جمع‌بندی نشده است.

صادق در پایان از رسانه‌ها خواست تا از انتشار اخبار مربوط به انتصاب‌ها در حوزه ریاست جمهوری، به اخبار دفتر رییس جمهور استناد کنند و از گمانه‌زنی پرهیز کنند.
===============================

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب


 ترکان: پیامک منتسب به خود را تکذیب می‌کنم/انصراف زنگنه صحت ندارد

مشاور رییس‌جمهور پیامک منتشر شده در مجلس علیه خود که برخی نمایندگان را به واکنش واداشته بود، تکذیب کرد.

اکبر ترکان در حاشیه جلسه علنی صبح امروز (پنجشنبه) مجلس اظهار کرد: دو پیامک منتشر کرده بودند که در یکی از آنها از قول من گفته شده بود که برای آقای روحانی فرقی نمی‌کند که نمایندگان رای بدهند یا ندهند. این اشتباه است. آنچه که من عرض کردم، این بوده که نمایندگان باید به تشخیص برسند و براساس تشخیص‌شان عمل کنند و دولت هم به تشخیص آنها تمکین می‌کند.

وی افزود: از این جمله استنباط دیگری کردند به معنای اینکه برای دکتر روحانی فرق نمی‌کند. در حالی که قطعا فرق می‌کند. من گفتم به آنچه که تشخیص بدهند احترام می‌گذاریم.

ترکان ادامه داد: نکته دیگر این بود که عرض کردم مردم نگاه می‌کنند به آنچه که نمایندگان‌شان می‌گویند و براساس آن ارزیابی می‌کنند. عده‌ای این را طوری تلقی کردند که من مخالفان را تهدید کردم اما این به معنای تهدید نیست. همیشه اینگونه است که مردم به اظهارنظر نمایندگان توجه می‌کنند و آن را ملاک ارزیابی قرار می‌دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت رای‌آوری نجفی، ربیعی و میلی‌منفرد تصریح کرد: آنچه که من دیدم این است که آنها بسیار خوب حرف زدند ولی اینکه نمایندگان چه تصمیمی می‌گیرند را نمی‌توانم ارزیابی کنم.


ترکان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی نمایندگان به جای مخالفت با برنامه وزرا به موضع‌گیری سیاسی پرداختند، افزود: من این را ارزیابی نمی‌کنم، زیرا بعدازظهر امروز در مورد کابینه تصمیم‌گیری می‌شود و ممکن است این ارزیابی خیرخواهانه تلقی نشود.
وی همچنین تاکید کرد که دفاعیات حسن روحانی از کابینه پیشنهادی وی در رای‌گیری آنها تاثیرگذار خواهد بود چراکه به گفته وی نمایندگان به رییس جمهور علاقه دارند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص لابی‌ها و فشارهای بیرونی به نمایندگان تصریح کرد: من از صبح تا حالا در صحن بودم و شاهد این بودم که همه نمایندگان نشسته‌اند و ارزیابی‌های خودشان را دارند. من از صبح شاهد لابی نبودم.
ترکان شایعاتی مبنی بر انصراف زنگنه از حضور در کابینه را رد کرد.
وی در پایان گفت که تاکنون ارزیابی شخصی‌اش این است که همه وزرا از مجلس رای اعتماد می‌گیرند. /ایسنا