اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحلیل رفتار مشتریان در کمپین «خودرو نخرید»


توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی هر چند موجب لغو تحریم‌های بین‌المللی می‌شود، اما صنعت خودرو کشورمان را در تحریم مشتریان فرو برد. این روزها «نه» مشتریان به خودروسازان در قالب کمپین نخریدن خودرو باعث تشدید رکود در بازار خودرو شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی هر چند موجب لغو تحریم‌های بین‌المللی می‌شود، اما صنعت خودرو کشورمان را در تحریم مشتریان فرو برد. این روزها «نه» مشتریان به خودروسازان در قالب کمپین نخریدن خودرو باعث تشدید رکود در بازار خودرو شده است.

رکودی که هر چند از سال گذشته در بازار خودرو وجود داشت، اما با امضای توافقنامه هسته‌ای موجی از انتظار کاهشی قیمت را در میان مشتریان ایجاد کرد و حالا با قوت گرفتن آن، مشتریان حاضر به تغییر رای خود در این باره نیستند.بر این اساس تحلیل‌های مختلفی در مورد رفتار کنونی مشتریان با خودروسازان ارائه می‌شود؛ به‌طوری‌که برخی معتقدند که کمپین نخریدن خودرو بیش از آنکه نشان از خواسته‌های مصرف‌کنندگان خودرو باشد، از سوی افرادی پی‌ریزی می‌شود که قصد مقابله با صنعت داخلی را دارند.

 در این میان صرف‌نظر از کمپین نخریدن خودرو و تحلیل‌هایی که در این باره صورت گرفته است اگر گشتی در فضای رسانه‌های مجازی بزنیم به خوبی شاهد اظهارنظرهای مشتریان و عدم رغبت آنها به خرید خودروهای داخلی هستیم. هر چند درباره اینکه چرا مشتریان خودرو نمی‌خرند، دلایل مختلفی از جمله کیفیت پایین، قیمت‌ بالا و کاهش قدرت خرید بارها عنوان شده است اما به عقیده برخی از کارشناسان از آنجا که جنس رکود در دوران پسا تحریم با گذشته متفاوت است، بنابراین باید علت مخالفت مشتریان با خودروهای تولید داخل را در جای دیگری جست‌وجو کرد که این موضوع نیازمند بررسی آسیب‌شناسی رفتار اجتماعی مشتریان است.

بررسی رفتار مشتریان در شرایطی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که بسیاری از کارشناسان با اشاره به واقعیات کنونی اقتصاد کشور از جمله نرخ تورم، فضای کسب‌و‌کار و مراودات اقتصادی با دیگرکشورها سعی کرده‌اند مشتریان را تشویق به تصمیم‌گیری معقولانه‌تری در این زمینه کنند. با این وجود مشتریان بر نظر خود مبنی‌بر کاهش قیمت خودروهای داخلی تاکید دارند. حال این پرسش مطرح است که چرا مشتریان با وجود تحلیل‌های مختلف اقتصادی همچنان بر نظر خود پافشاری می‌کنند، در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند که با آسیب‌شناسی رفتار اجتماعی مردم در زمینه مقولات اقتصادی می‌توان به علت مخالفت آنها پی برد.

به عقیده آنها این مشکل به دلیل بدبینی و عدم اعتماد مشتریان به خودروسازان است؛ چراکه صنعت خودرو کشور پس از نیم قرن فعالیت هنوز نتوانسته‌ خواسته‌ها و نیاز مشتریان را پاسخ بدهد. این کارشناسان تاکید دارند که باوجود آنکه تحریم‌ها در آستانه رفع شدن است فضای اجتماعی کشور به شدت تحت تاثیر این موضوع مطالبات خود را عنوان می‌کند که یکی از آنها کاهش قیمت محصولاتی است که افزایش یکباره یافتند؛ بنابراین اکنون مشتریان انتظار دارند شرایط به گذشته باز گردد.

ترمیم تجربه‌های گذشته

امان‌الله قرایی‌مقدم، استاد جامعه ‌شناسی دانشگاه خوارزمی معتقد است که خودرو هر چند جزو کالاهای اساسی سبد خانوارها محسوب نمی‌شود، اما امروز به یکی از کالاهای ضروری در زندگی مردم تبدیل شده است و به همین دلیل مردم حساسیت بسیاری درخصوص آن از خود نشان می‌دهند. وی می‌گوید: مشتریان امید به بهتر شدن وضعیت اقتصادی و تاثیر آن در روند زندگی خود دارند؛ بنابراین آنها از دولت انتظار دارند که بعد از دستیابی به توافق حالا به کاهش مشکلات آنها بپردازد که یکی از موضوعات مهم بحث افزایش قدرت خرید یا کاهش قیمت اجناسی است که در گذشته یکباره گران شدند.

 وی درباره دلیل کوتاه نیامدن مردم در این باره می‌گوید: از آنجا که در دولت گذشته چندان به نظر و عقیده مردم اهمیت داده نشد، اما دولت کنونی سعی کرده که پیشبرد مسائل مختلف کشور براساس خواست مردم باشد؛ بنابراین آنها با پافشاری بر انتظار خود سعی دارند نظر خود را به کرسی بنشانند. امیرمحمود حریرچی، جامعه‌شناس نیز درخصوص آسیب‌شناسی رفتار اجتماعی مردم با نخریدن خودرو می‌گوید: ذهنیت مردم نسبت به خودروسازها منفی بوده است و در طول چند سال گذشته به دلیل تحریم‌ها این تصور منفی‌تر شده است، زیرا خودروسازان در جلب اعتماد مردم موفق نبوده‌اند. به همین دلیل مردم امروز از رای و نظر خود مبنی‌بر کاهش قیمت کوتاه نمی‌آیند و کاری نیز به شاخص‌های اقتصادی ندارند.

وی براساس نظریه‌های اجتماعی، رفتار مشتریان را به دلیل کاهش اعتماد اجتماعی نسبت به ساختار اقتصادی می‌داند و می‌گوید: اعتماد اجتماعی مردم در دولت گذشته تخریب شد و مشتریان همچنان نسبت به خودروسازان دیدگاه خوبی ندارند. وی می‌افزاید : در هر صورت رفتار مشتریان تابعی از رفتار خودروسازان است. کیفیت بد و قیمت بالا امروز موجب این رفتار مشتریان شده است که موضوعی بسیار طبیعی در شکل‌گیری روندهای اجتماعی برای مخالفت با یک موضوع است. با این وجود، سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی نظر دیگری دارد.

 لیلاز می‌‌گوید: خودروسازان یک بدهی تاریخی به مشتریان دارند که این موضوع هنوز از ذهن ملت ایران پاک نشده است چون به رفتار گذشته خودروسازان مربوط می‌شود. وی اضافه می‌کند: بنابراین یک نوع احساس در میان مشتریان وجود دارد مبنی بر اینکه خودروسازها به آنها ظلم کرده‌اند هر چند این نوع تصورات اصالت ندارند، اما در حال حاضر موجب تغییر معادلات بازار خودرو شده است.وی با اشاره به اینکه رفتار مشتریان تابعی از مسائل اقتصادی است نه اجتماعی می‌گوید: رفتار کنونی مشتریان به دلیل فشار ناشی از کاهش قدرت خرید آنها در چند سال گذشته است. آیا مساله امروز مشتریان با خودروسازان و نخریدن خودرو ریشه تاریخی دارد یا اینکه خواسته آنها پیش‌بینی دقیقی از آینده اقتصاد کشور است.

امان‌الله قرایی مقدم با بیان اینکه ذهنیت و تصور عمومی در مباحث اجتماعی موضوع بسیار مهمی است، می‌گوید: براساس یک نظریه اجتماعی در برخی موارد ذهنیات غلط به نتایج درست ختم می‌شود که موضوع اشتباهی نیست. بنابراین براساس این نظریه یک پیش‌بینی نسبت به آینده اقتصاد ایران وجود دارد که موجب یک تصور درخصوص کاهش قیمت‌ها در حال حاضر شده است که براساس این پیش‌بینی تصور کاهش قیمت خودرو در میان مردم شکل گرفته است. وی معتقد است که این یک مطالبه اجتماعی است که باید به آن پاسخ داده شود.سعید لیلاز در این باره به نظریه آدام اسمیت اشاره می‌کند که همه مردم به‌عنوان فعالان اقتصادی از یک عقل متوسط برخوردارند؛ بنابراین آنها مطابق شرایط پیش‌بینی می‌کنند که قیمت از این پایین‌تر برود.

وی با بیان اینکه رفتار مشتریان خودرو دقیقا فهم و تصور عمومی آنها از آینده اقتصاد ایران است، می‌گوید: تاکنون پیش‌بینی آنها درست از آب در‌آمده اگر بینه‌ای خلاف این اتفاق صورت بگیرد، شاهد تغییر رفتار مردم خواهیم بود.


ویدیو مرتبط :
متناقض گویی وزیر صنعت ضد کمپین"خودرو نخرید ارزون میشه"

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رفتار مشتریان در مقابل افزایش قیمت خودرو



 قیمت خودرو,قیمت خودروهای داخلی

رفتار مشتریان در مقابل افزایش قیمت خودرو

شورای رقابت به احتمال زیاد امروز قیمت خودروهای داخلی را مشخص می‌کند تا پس از چند ماه سردرگمی، مردم و خودروسازان تکلیف خود را بدانند.

با توجه به آنکه قرار است قیمت خودروها از این پس مطابق با ارز آزاد تعیین شود، بیشتر کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که خودرو باز هم گران شود و این به معنای پایان رویای مردم مبنی‌بر ارزانی خودروها است.

با این فرض، حالا این پرسش بزرگ پیش آمده که در صورت افزایش قیمت خودرو، رفتار مشتریان چه تغییری خواهد کرد؟ آیا بازار از رکود خارج می‌شود و مردم دست از تحریم آن برمی دارند؛ یا اینکه خرید و فروش خودرو همچنان در سطحی محدود انجام خواهد شد و بازار از خواب چندین ماهه‌اش برنخواهد خاست؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها، بد نیست کمی به عقب برگردیم و ببینیم اصلا چه شد که مردم بازار خودرو را تحریم کردند و دست از خرید و فروش کشیدند؟

ماجرا از اواسط زمستان سال گذشته آغاز شد؛ آنجاکه ناگهان صحبت از ورود شورایی به نام شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو به میان آمد و قرار شد این شورا مسوول تعیین قیمت خودروهای داخلی باشد. تا پیش از آن و در بازه زمانی کمتر از یک ماه، خودروسازان حال بسیار خوشی داشتند، زیرا دولت (دولت سابق) رای به آزادسازی قیمت خودروهای داخلی داده بود و آنها حالا اختیار پیدا کرده بودند که خود قیمت محصولات‌شان را تعیین کنند.

 

این «اختیار»، سبب شد قیمت خودروهای تولید داخل رشدی شدید را تجربه کرده و مردم شوکه و بهت‌زده شوند و خودروسازان اگرچه بهت مشتریان را لمس کردند، اما سرخوش از آزادی قیمت‌گذاری که دولت به آنها داده بود، پا پس نکشیده و مصرانه پای قیمت‌های جدید خود ایستاده و کوتاه نیامدند.

این «اصرار» اما کار دست شان داد و دولتی که آزادسازی قیمت را به آنها هدیه داده بود، هدیه‌اش را به کل پس گرفت و کلی هم مواخذه شان کرد که چرا چنین کرده‌انده و چنان.

خودروسازان که از رفتار دوگانه دولت بهت زده بودند، باز هم چندان از مواضع قیمتی خود عقب نرفتند، اما مجبور شدند برای هرگونه افزایش قیمتی، روانه شورای رقابت شده و از این شورا مجوز بگیرند. از آن سو اما مردم نیز که چرخش 180 درجه‌ای دولت را متوجه شده بودند، چنان به وجد آمدند که بازار را تحریم و به خیال آنکه دولت پشت آنها درآمده و به اصطلاح گوش خودروسازان را پیچانده، دست از خرید و فروش خودرو کشیدند.

آنها دل به وعده دولت و شورای رقابت خوش کردند؛ وعده ای که می‌گفت خودرو نه تنها گران نخواهد شد، بلکه نسیم ارزانی نیز به آن خواهد وزید. در چنین شرایطی شورای رقابت پی در پی اعلام می‌کرد که فرمولی علمی برای قیمت‌گذاری خودرو تهیه کرده و به واسطه آن اجازه نمی‌دهد خودروسازان قیمت محصولات شان را «کیلویی» بالا ببرند. همین وعده‌ها، مردمی را که طعم تلخ آزادسازی قیمت خودرو را چشیده بودند، امیدوار کرد که شورای رقابت همان منجی آنهاست و قرار است حق شان را از جاده مخصوصی‌ها بستاند.

از همین رو بازار خودرو تحریم شد و مردم به امید آنکه قیمت خودروهای داخلی کاهشی شدید را تجربه خواهد کرد، به انتظار آمدن روزهای خوب بازار نشستند. شورا قرار شد خیلی زود از فرمول خود رونمایی و قیمت جدید خودروها را اعلام کند، اما چند ماه طول کشید تا این اتفاق رخ بدهد و هر بار که قیمتی اعلام شد، خودروسازان موضعی منفی گرفتند و تا به امروز که هشت ماه از ظهور شورای رقابت در بازار خودرو می‌گذرد، هنوز هم قیمت‌گذاری چندان از بلاتکلیفی بیرون نیامده است.

البته طبق وعده رییس شورای رقابت، امروز قرار است تکلیف قیمت‌گذاری خودرو یکسره و نرخ‌های جدید نیز اعلام شود، که اگر این اتفاق رخ بدهد، هم خودروسازان و هم مشتریان بالاخره پس از هشت ماه انتظار و سردرگمی، تکلیف خود را خواهند دانست، اما آنچه به احتمال فراوان رخ خواهد داد، تعیین قیمت خودروها بر اساس نرخ ارز آزاد است و این موضوع یا افزایش قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت یا نهایتا به تثبیت قیمت‌های فعلی خواهد انجامید.

این یعنی، مردم دیگر نباید انتظار کاهش قیمت را بکشند و اگر قصد خرید و فروش و تعویض خودرو خود را دارند، باید با واقعیت کنار بیایند و دیگر منتظر ارزانی نمانند. کارشناسان معتقدند، رفتار مردم پس از اعلام قیمت‌های جدید، یکسان نخواهد بود، به نحوی که برخی ناامید از ارزانی، تحریم بازار را می‌شکنند و برخی دیگر نیز به دلیل نداشتن قدرت مالی، یا بی خیال خرید می‌شوند یا با همان خودرو فعلی خود سر خواهند کرد.

 

به اعتقاد کارشناسان، چون فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها کمتر خواهد شد، دیگر مجالی برای جولان دلال‌ها و واسطه گران نمی‌ماند؛ بنابراین مردم یا خودرو را می‌خرند که زیر پایشان باشد و استفاده کنند، یا اینکه توان مالی پایین شان اجازه نمی‌دهد سراغ خرید یا تعویض خودرو بروند.

از تسهیلات خرید خبری نیست
اگرچه جلسه امروز شورای رقابت احتمالا پایانی خواهد بود بر انتظار چند ماهه مردم بابت تعیین تکلیف قیمت خودروها؛ اما این «پایان» را خیلی‌ها آغاز دوباره گرانی خودرو می‌دانند و بر این باورند که قیمت‌ها با توجه به جایگزین شدن ارز آزاد با ارز مبادله ای، رشد قابل‌توجهی خواهد داشت. حال اینکه این افزایش قیمت چه تاثیری در رفتار مشتریان خواهد داشت، پرسشی است که دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به آن می‌گوید: چون رسما اعلام شده که خودرو ارزان نمی‌شود، مردم برای خرید دست به کار خواهند شد.

احمد نعمت بخش تاکید می‌کند: باید به این نکته توجه کرد که مردم اگر بازار خودرو را تحریم کردند، به دلیل موضع شورای رقابت درباره قیمت خودرو بود و چون از ارزانی صحبت به میان آورد، مردم دست از خرید کشیدند.

 

نعمت بخش با بیان اینکه در حال حاضر شرایط عوض شده و مردم تکلیف خود را می‌دانند، می‌افزاید: حالا دیگر با توجه به اینکه شخص وزیر «صنعت، معدن و تجارت» رسما اعلام کرده خودرو ارزان نمی‌شود، مردم به تحریم بازار پایان خواهند داد و دیگر برای خرید و فروش، به اصطلاح دست دست نمی‌کنند.

 

وی در ادامه تاکید می‌کند: سرانه خودرو در ایران، یک به ازای هر پنج نفر است؛ بنابراین بازار هنوز اشباع نشده و مردم هنوز هم نیازمند خودرو شخصی هستند. دبیر انجمن خودروسازان در واکنش به این پرسش که آیا ترسی از بابت راکدتر شدن بازار خودرو به دلیل افزایش قیمت احتمالی، ندارد، می‌گوید: بدون تردید، قدرت خرید مردم کاهش یافته و در این شرایط، فعال شدن دوباره لیزینگ‌ها می‌تواند امکان خرید خودرو را برای اقشار کم درآمد، افزایش دهد.

به گفته نعمت بخش، خودروسازان دیگر نمی‌توانند مثل سال‌های گذشته، تسهیلات و اعتبار در اختیار مشتریان قرار دهند، چون توان مالی سابق را ندارند، بنابراین باید لیزینگ‌ها دوباره فعال شده این بار را به دوش بکشند.

اظهارات دبیر انجمن خودروسازان در حالی است که یکی از فعالان بازار به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: با تعیین تکلیف قیمت، قطعا برخی از مشتریانی که انتظار کاهش قیمت را می‌کشیدند، روی به خرید خودرو خواهند آورد، اما این موضوع مختص همه مردم نیست.

 

وی با بیان اینکه قدرت خرید مردم در بازار خودرو کاهش قابل‌توجهی پیدا کرده، می‌افزاید: گرانی خودروها شرایطی را به وجود آورده که بخشی از مشتریان توانایی خرید را از دست داده‌اند و حتی با مشخص شدن تکلیف نهایی قیمت‌ها نیز توان خرید نخواهند داشت، مگر آنکه خودروسازان تسهیلاتی را برای خرید ارائه دهند یا از راه‌هایی مثل لیزینگ، استفاده شود.

 

به گفته این فعال بازار، دلالی و واسطه گری هم تقریبا از بین خواهد رفت، زیرا با توجه به افزایش قیمت‌ها و کم شدن فاصله نرخ بازار و کارخانه خودروها، دیگر کمتر کسی سرمایه خود را روانه بازار خودرو خواهد کرد؛ در کل اوضاع بازار نیز به لحاظ خارج شدن از رکود، بهتر خواهد شد، چون دیگر تکلیف قیمت‌ها مشخص است. 

تغییر مدل فروش
اما حالا که قرار بر افزایش قیمت خودروها است، مردم انتظار دارند خودروسازان حداقل با ایجاد تغییراتی در روش‌های فروش خود، امکان خرید را برایشان افزایش دهند. به هر حال هرچه خودرو گران شود، قدرت خرید مردم نیز پایین می‌آید و اینجا است که اعمال روش‌های فروش سبب می‌شود مردم بیشتری توان خرید داشته باشند.

 

این البته در حالی است که خودروسازان تاکید دارند دیگر نمی‌توانند خودروها را به صورت قسطی و چکی بفروشند و کارشان فقط با فروش نقدی پیش می‌رود. آنها در عین حال تاکید می‌کنند که افزایش قیمت به نفع شان نیست.

در این مورد، یکی از مسوولان فروش یك شركت خودروساز با بیان اینکه افزایش قیمت چندان مطلوب شرکت‌های خودروساز نیست، می‌گوید: ما اصلا به دنبال افزایش قیمت نیستیم، چون اگر خودرو گران شود، از تعداد مشتریان کاسته خواهد شد و این به زیان خودروسازان است. وی می‌افزاید: اگر قرار به تداوم رشد تورم و ندادن تسهیلات بانکی باشد، قیمت خودرو باز هم افزایش خواهد یافت و اگر شرایط ثابت بماند، ما تا دو سه سال فقط باید ضرر این چند سال اخیر را جبران کنیم.

به گفته وی، حتی افزایش تیراژ هم شاید نتواند قیمت را پایین بیاورد، اما با تغییر روش‌های فروش، احتمال دارد بتوان مسیر خرید خودرو را برای مردم کمی هموار کرد.این مقام مسوول تاکید می‌کند: ما باید با بالا و پایین کردن قیمت‌ها، تعادل را ایجاد کنیم.

 

مثلا می‌توانیم قیمت خودروهای پرتیراژ و دارای ارزبری کم را افزایش چندانی ندهیم، اما در مقابل به قیمت خودروهای ارزبر و کم تیراژ بیفزایم. به گفته وی، در این صورت تعادل در بازار ایجاد خواهد شد و مردم بیشتری توان خرید خودرو خواهند داشت.

این مقام مسوول در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه آیا نگران کاهش مشتریان با توجه به افزایش احتمالی قیمت‌ها نیست، می‌گوید: ما همین حالا فروش یک سال آینده خود را بسته ایم و هرچند از تعهدات مان عقب هستیم، اما تا سه چهار ماه آینده روند تحویل مان را بهتر خواهیم کرد. اظهارات وی در شرایطی است که با توجه به افزایش احتمالی قیمت خودروها، هیچ بعید نیست برخی از مشتریانی که برای خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، انصراف بدهند./ دنیای اقتصاد