اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحلیل رادیو آمریکا از بازداشت ملوانان آمریکا


رادیو آمریکا با اعلام اینکه «اقدام ایران در توقیف ملوانان منطقی بود»، گزارش داد: نیازی به توضیح نیست که هر کشوری از حق گشت زنی، دفاع از مرزهای آبی و توقیف شناورهای نظامی دیگر کشورها که بدون اجازه وارد محدوده ملی شوند، برخوردار است.

خبرگزاری ایرنا: رادیو آمریکا با اعلام اینکه «اقدام ایران در توقیف ملوانان منطقی بود»، گزارش داد: نیازی به توضیح نیست که هر کشوری از حق گشت زنی، دفاع از مرزهای آبی و توقیف شناورهای نظامی دیگر کشورها که بدون اجازه وارد محدوده ملی شوند، برخوردار است.

تارنمای صدای آمریکا افزوده است: خبر توقیف دو شناور نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس با 10 ملوان، ساعاتی پیش از آغاز سخنرانی سالانه رییس جمهوری آمریکا در برابر نشست مشترک کنگره منتشر شد.

در ادامه گزارش آمده است: تهران در واکنشی سریع اعلام کرد که این شناورها بدون اجازه وارد آب های ایران شده و زمان بازداشت در داخل حریم دریایی جمهوری اسلامی بودند و دولت آمریکا هم به نظر می رسید به این مساله اذعان داشت.

رادیو آمریکا تاکید کرده است: در واقع از نگاه کاخ سفید، این اقدام خصمانه نبود و تهران هم پس از یقین از این که ورود به مرز آبی تصادفی بوده، ارائه عذرخواهی آمریکا و قول تکرار نشدن چنین تخلفی در آینده، ملوانان را آزاد کرد.

این رادیو در ادامه افزوده است: با این وجود، بیشتر رسانه های در آمریکا به این مسائل سطحی نگریستند یا بی توجهی کردند و چهره های رسانه ای خبری هم با سپر کردن سینه های خود، اقدام ایران را خصمانه خواندند.

آنها گفتند «ملوان های ما گروگان گرفته شده اند و این نشان می دهد که آنها (تهران) تا چه حد غیرقابل اعتماد هستند.»

شماری از گزارشگران و تحلیلگران شناخته شده در شبکه های «سی.ان.ان»، «ام.اس.ان بی.سی» و روزنامه نیویورک تایمز هم تا آنجا پیش رفتند که گفتند اقدام خصمانه ایران از سوی آمریکا بی پاسخ می ماند، ولی همزمان با بیان اینکه تهران از 300 روز باقیمانده ریاست جمهوری باراک اوباما لذت ببرد، خط و نشان کشیدند ایران پس از آن با وضع متفاوتی روبه رو خواهد شد.

این تحلیلگران حتی بحث قوانین حفاظت از زندانیان جنگ موسوم به کنوانسیون ژنو را پیش کشیدند و این اقدام را به واقعه سفارت آمریکا در تهران تشبیه کردند.

رادیو آمریکا گزارش داد: تصور کنید وضعیت معکوس بود و دو قایق ایرانی بدون اجازه وارد حریم دریایی آمریکا شده بودند و آن وقت چهره های رسانه ای طی چند دقیقه اعلان جنگ می دادند.
در ادامه گزارش آمده است: علت این برداشت، تصور حاکم سیاسی و رسانه ای در آمریکا است که واشنگتن مالک تمام دنیا می باشد و نظامیان آمریکایی حق دارند هر جا می خواهند – حتی داخل مرز آبی ایران – سر بکشند و هر مقاومتی در برابر این اقدام، تخاصم و شرورانه تلقی خواهد شد.

رسانه های آمریکایی در حالی واشنگتن را قربانی «تخاصم تهران» نشان می دهند که ایران کمتر از سه درصد آمریکا بودجه نظامی دارد، اسراییل و عربستان متحدان کاخ سفید بیش از پنج برابر ایران برای ارتش خود هزینه می کنند و در 15سال گذشته نیروهای آمریکا در عراق، افغانستان و در پایگاه های منطقه ای اطراف ایران حضور دارند.

با وجود این رویکرد حاکم بر رسانه های جریان اصلی در آمریکا - احساسی و اینکه واشنگتن مالک تمام جهان است-، روزنامه نگاران مستقل این امکان را دارند تا نظر خود را آزادانه بیان کنند.


ویدیو مرتبط :
تمرین تیراندازی ملوانان نیروی دریایی آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازداشت 12 جاسوس آمریکا در لبنان و ایران



 

 

بازداشت 12 جاسوس آمریکا در لبنان و ایران

 

شبکه "ای بی سی" نیوز آمریکا از بازداشت 12 نفر از جاسوسان این کشور در لبنان و ایران خبر داد.

این شبکه تلویزیونی آمریکا اعلام کرد: دولت آمریکا نگران است که بیش از 12 نفر از جاسوسان سیا که در ایران و لبنان بازداشت شده اند ، اعدام شوند.

این شبکه گزارش داد این جاسوسان مبالغ مالی را میان مخبرین و خبرچین های فعال علیه ایران و حزب الله لبنان توزیع کرده بودند.

روزنامه آمریکایی لوس آنجلس تایمز هم نوشت: آژانس جاسوسی مرکزی آمریکا (سیا) مجبور شده عملیات های جاسوسی خود را در لبنان متوقف کند چرا که شمار زیادی از خبرچین های سیا در این کشور ، بازداشت شده اند.

روزنامه لوس آنجلس تایمز به نقل از چند مقام آمریکایی  و منابع دیگر می نویسد: سیا مجبور شد عملیات های جاسوسی خود را در لبنان متوقف کند. لبنان برای سیا مرکز اصلی عملیاتی به شمار می رود و مخبرین و خبرچین های آمریکایی و مزدوران سیا اطلاعات جاسوسی را درباره سوریه و گروه های تروریستی (گروه های مقاومت ضداسرائیلی) و دیگر اهداف، جمع آوری می کردند.

توقف فعالیت های سیا در لبنان به دلیل بازداشت  جاسوسان و مخبرین سیا در سال جاری میلادی در شهر بیروت انجام شد.

به نوشته منابع آمریکایی، بیروت مرکز اصلی نظارت بر ناآرامی ها در خاورمیانه است.

عملیات های جاسوسی آمریکا در لبنان از تابستان گذشته متوقف شد ولی معلوم نیست این روند دوباره آغاز شده است یا خیر.

مایک روجرز رئیس کمیته اطلاعات و امنیت در مجلس نمایندگان آمریکا نیز اخیرا با سفر به بیروت با شماری از جاسوسان و عناصر اطلاعاتی آمریکا در لبنان ملاقات کرد.

منابع دیگر نیز گفته اند که عناصر سیا با خبرچین های لبنانی در یکی از شعبه های رستوران "پیتزا هات" در بیروت ملاقات کردند و همین موضوع باعث شد تا مقامات لبنان و حزب الله ، به شناسایی عوامل اطلاعاتی آمریکا بپردازند.

4 مقام فعلی و گذشته در سیا هم گفته اند که حزب الله توانست محل نشست های عناصر سیا با خبرچین های لبنانی را از طریق دو خبرچین لبنانی دو جانبه کشف کند.

محل نشست ها رستوران پیتزا هات بود و عناصر سیا از رمز پیتزا برای مشخص کردن محل نشست ها استفاده می کردند. حزب الله از این طریق توانست به هویت شماری زیادی از عوامل و خبرچینهای سیا پی ببرد.

البته قبل از این، مقامات سیا در آمریکا هشدار داده بودند عملیات های جاسوسی در لبنان به دلیل برگزاری نشست های متعدد در یک مکان خاص، افشا خواهد شد.

دستگاه اطلاعات و امنیت لبنان و حزب الله برای کشف شبکه های جاسوسی اسرائیل و آمریکا در لبنان، با یکدیگر همکاری و مشارکت دارند.../عصرایران