اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحلیل بلومبرگ از آینده بازار نفت پس از تماس تلفنی اوباما با روحانی



تحلیل بلومبرگ از آینده بازار نفت, صادرات نفت ایران

تحلیل بلومبرگ از آینده بازار نفت پس از تماس تلفنی اوباما با روحانی

به گزارش بلومبرگ، روسای جمهور آمریکا و ایران برای متقاعد کردن فعالان بازار نفت به آب شدن یخ روابط خود و همچنین باز شدن راه افزایش صادرات نفت ایران، به چیزی بیشتر از یک تماس تلفنی احتیاج دارند.

شرکت سرمایه داری نومورا متعلق به سیتی گروپ اعلام کرد: اگرچه مکالمه تاریخی روحانی و اوباما احتمالا مانع افزایش قیمت نفت خواهد شد، اما هرگونه کاهش بهای نفت در بلندمدت به موفقیت مذاکرات هسته ای ایران بستگی دارد.

اختلافات بین ایران و آمریکا احتمالا روی گفتگوهای دو طرف سنگینی خواهد کرد و این در شرایطی است که برخی کشورها نظیر هند به دنبال افزایش واردات نفت از ایران هستند.
 
مکالمه تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا برای اولین بار از سال 1979 تاکنون رخ داد. در این گفتگوی 15 دقیقه ای که توسط مترجمان ترجمه شد، روحانی و اوباما تمایل خود را برای حل سریع مساله هسته ای ایران ابراز کردند.
 
گوردون کوان رییس تحقیقات نفت و گاز منطقه ای در شرکت نومورا در هنگ کنگ گفت: گفت‌وگوی صلح بین ایران و آمریکا مانع افزایش قیمت‌های نفت در بحبوحه کاهش تنش‌های ژئوپلتیک در منطقه خلیج فارس در کوتاه مدت خواهد شد.
 
وی افزود: در بلند مدت اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را کاهش ندهد، فشار ژئوپلتیک روی بهای نفت باز خواهد گشت و باعث فشار روی بازارهای انرژی خواهد شد.
 
بهای نفت سبک آمریکا در ماه سپتامبر 5.6 درصد کاهش یافته و برای اولین بار از ماه مه در مسیر کاهش ماهانه قرار گرفته است، زیرا نگرانیها درباره حمله آمریکا به سوریه فروکش کرده است و همچنین از سوی دیگر حسن روحانی رییس جمهور ایران هفته گذشته در سازمان ملل اعلام کرد که ایران آماده ورود به گفتگو بدون هرگونه تاخیر است. وی در عین حال اعلام کرد که ایران حق غنی سازی اورانیوم را برای خود محفوظ می داند.

قیمت‌های نفت ممکن است همزمان با مناظرات قانونگذاران آمریکا در مورد برنامه‌های بودجه فدرال دچار نوسان شود.

نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه نوامبر با یک دلار و 42 سنت کاهش(1.4 درصد) به 101 دلار و 45 سنت در هر بشکه رسید.


 سفر روحانی به نیویورک با از سرگیری مذاکرات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین درباره دسترسی به سایت‌های هسته یی ایران همزمان شد. گفت‌وگوها در این زمینه قرار است در ماه آینده پیگیری شود.

 مایکل استیونس تحلیلگر نفتی در موسسه خدمات سلطنتی در دوحه قطر گفت: مکالمه تلفنی بین روحانی و اوباما باید یک اقدام آرامش بخش باشد اما این آرامش به توانایی دو طرف برای پیشبرد این روند بستگی دارد.
 
وی افزود: اتفاقات مثبتی در جریان است و مسائل بهتر به نظر می‌رسد، اما این گام اولیه است ما 10 گام یا حتی بیشتر از آن را پیش رو داریم.
 
ست کیلنمان تحلیلگر نفتی در سیتی گروپ لندن گفت: بهبود روابط دو کشور می‌تواند بخشی از تولید نفت از دست رفته ایران را بازگرداند. ایران در ماه اوت دو میلیون و 570 هزار بشکه در روز نفت تولید کرد و این درحالی است که تولید نفت ایران در اوت 2011 سه میلیون و 570 هزار بشکه در روز بود.
 
کلینمان رییس استراتژ‌ی‌های انرژی در سیتی گروپ لندن افزود: ارتقای ملموس در روابط ایران و آمریکا باعث خواهد شد هند و دیگر کشورهای رو به رشد آسیایی واردات نفت خود را از ایران ظرف چند ماه افزایش دهند و نیمی از صادرات از دست رفته ایران را بازگردانند./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
صحبت اوباما بعد از تماس تلفنی با روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش بازار به تماس تلفنی اوباما و روحانی



بازار آتی هیجان خود را کنترل کرد

در حالی که تصور می‌شد با پایان یافتن شصت و هشتمین اجلاس عمومی سازمان ملل متحد و بازگشت رییس جمهور کشورمان به ایران، از ابتدای هفته جاری نگاه بازارهای پولی از رویدادهای سیاسی، به سمت رفتار اونس طلا و نهایتا پیامدهای ناشی از رویدادهای نیویورک برگردد، اما ناگهان انتشار خبری در خبرگزاری‌های مختلف توانست باز هم بازارهای سکه، طلا و دلار را هیجانی کند.

خبر به گفت‌و‌گوی تلفنی اوباما و روحانی مربوط بود. از آنجا که این روزها بازار تهران پتانسیل و آمادگی زیادی برای تاثیر گرفتن از این‌گونه خبرها دارد، روز گذشته در ادامه ریزش‌های هفته قبل، سکه نقدی در همان ابتدای معاملات، بیش از 30 هزار تومان از بهای خود کاست.


از قیمت دلار بازار آزاد نیز روز گذشته بیش از 100 تومان کاسته شد که با توجه به ثبات نسبی این ارز طی هفته‌های گذشته، چنین رفتاری از دلار به معنی کاهش شدید قیمتی بود.

 

بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا همپای بازار نقدی، هفته را با ریزش قیمت‌ها آغاز کرد. در این روز و در شروع معاملات بازار آتی، تمام سکه‌ها بیش از 3 درصد از قیمت خود کاستند و حجم قراردادهای معامله شده نیز در دقایق ابتدایی این روز به بیش از 500 قرارداد رسید.


ریزش‌های روز گذشته نقدی و آتی در حالی روی داد که در هفته گذشته پس از اینکه روسای جمهور ایران و آمریکا برخلاف پیش‌بینی‌ها با هم دیدار نکردند، قیمت سکه و دلار ناگهان صعود کرد.

 

این بار؛ اما در شرایطی که انتظار چنین تماسی وجود نداشت، خبر گفت‌و‌گوی دو طرف پیرامون مسائل مختلف از جمله موضوع هسته‌ای کشورمان، نشان از برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین دو کشور پس از سال‌های طولانی داشت که این امر منجر به بازگشت جو خوش بینی و امیدواری نسبت به روزهای آینده به بازارها شد.

 

رفتار آتی سکه؛ اما دیروز جالب بود، هرچند که میزان ریزش قیمت سکه‌های این بازار بیش از سکه نقدی بود، اما این مقدار آن طور که انتظار می‌رفت نبود.

 

حتی با گذشت کمتر از یک ساعت از معاملات این روز، ریزش هر چهار سررسید در محدوده بالای 2 درصد دنبال می‌شد. در همان زمان میزان کاهش این سکه‌ها بیش از 30 هزار تومان بود در حالی که سکه نقدی بیش از 40 هزار تومان از بهای خود کاسته بود.

 

سررسید نزدیک این بازار هم در محدوده بالای یک درصد نوسان می‌کرد. با توجه به اینکه در هفته گذشته رویدادهای دیپلماتیک توانسته بود آتی سکه را به کف و سقف ریزش و افزایش قیمت‌ها برساند، تغییرات قیمتی روز گذشته این سکه‌ها نشان داد که بازار تصمیم گرفته تا این بار عکس‌العمل‌های شدید از خود نشان ندهد؛ اما این اتفاق یک دلیل مهم دیگر هم داشت.    


ریزش قیمت سکه نقدی و آتی تنها تا حوالی ظهر دیروز در پی خبرهای خوش ادامه داشت و به تدریج جهت عکس به خود گرفت. دلیل اینکه بازار به این سرعت هیجان خود را کنترل کرد، این بود که استنباط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این است که رییس کل بانک مرکزی در صحبت‌های پیشین خود، با اعلام کف ریزش برای قیمت دلار، سیاست این بانک را پیرامون نوسانات نرخ ارز روشن کرده است، درنتیحه نباید انتظار ریزش‌های ادامه‌دار را برای دلار داشت؛ بنابراین این مساله به صورت یک عامل بازدارنده، جلوی تداوم کاهش قیمت را گرفت.

 

ضمن اینکه مدیر کل مبادلات ارزی بانک مرکزی هم چند روز پیش طی اظهارنظری اعلام کرد که در صورت لزوم، نوسانات رو به بالا برای نرخ ارز پیش‌بینی خواهد شد.

 

آتی سکه در پی این امر، نوسانات خود را برای مدت طولانی در دامنه زیر دو درصد منفی دنبال می‌کرد که به افزایش بهای سکه‌ها نسبت به قیمت‌های صبح روز گذشته انجامید. در این بین نوسانات دو سررسید آبان و آذر به زیر یک درصد منفی نیز رسید.


برای دلار هم به رغم کاهش شدید صبح دیروز، با افزایش به 3055 تومان رسید. نظر معامله‌گران بازار روز گذشته این بود که اگر سکه و دلار به روند افزایشی خود در این روز ادامه دهند، بازار مطمئن خواهد شد که صحبت از کف 2900 یا 3000 تومان برای دلار، جدی است و تصمیماتی پیرامون آن گرفته شده است. این مساله موجب می‌شود که بازار خریدار شده و منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها نماند.


در همین حال بازار جهانی طلا، روز جمعه را با افزایش 12 دلاری بهای فلز زرد به پایان رسانده و با رقم 1336 دلار در هر اونس برای طلا، به تعطیلات پایان هفته وارد شده بود.

 

در حالی که چشم‌انداز بازار جهانی طلا در پی نگرانی‌های بین‌المللی پیرامون وضعیت محرک پولی فدرال رزرو آمریکا همچنان ادامه دارد، بسیاری از تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بازارهای بین‌المللی برای هفته جاری پیش‌بینی افزایش قیمت این فلز گرانبها را دارند. دلیل این پیش‌بینی‌ها عملکرد نه چندان امیدوارکننده اقتصاد آمریکا در بخش اشتغال و ادامه نگرانی‌ها در خصوص سقف بدهی‌های دولت آمریکا است.


اما اینکه در هفته جاری آیا بازار طلای تهران از روند تغییرات اونس طلا پیروی خواهد کرد یا خیر، بستگی به سیگنال‌های داخلی دارد. بازار در روزهای گذشته نشان داده که علاقه‌مند است بیش از نوسانات طلای جهانی به اخبار سیاسی کشورمان چشم بدوزد و حالا پس از بازگشت روحانی به کشور، در انتظار پیامدهای ناشی از اظهارنظرهای گوناگون پیرامون این سفر خواهد بود؛ اما مهم‌تر از این مسائل، موضوع نشست 1+5 است که این بار بیش از همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد و نتایج حاصل از آن تاثیر بیشتری بر روند بازارها خواهد داشت.

 

این در شرایطی است که مذاکرات پیش رو در حالی در روزهای 23 و 24 مهرماه برگزار خواهد شد که بازار انتظار نتایج کاملا مثبتی از این رویداد دارد و همچنین امیدوار است که از تحریم‌ها علیه کشورمان به میزان زیادی کاسته شود؛ چراکه نشست پنج‌شنبه گذشته که ظریف و وزرای امورخارجه کشورهای 1+5 از جمله حاضرین آن بودند، نشان از رسیدن به یک توافق پس از نزدیک به یک دهه مذاکرات بی نتیجه بود.

 

قیمت روز دلار,قیمت ارز در بازار

 

همین انتظار از برگزاری این مذاکرات در فضا و قالبی امیدوارکننده، می‌تواند دلیلی باشد تا بازارهای طلا، سکه و ارز تا آن زمان به روند کاهشی خود ادامه دهند مگر اینکه خبری به گوش برسد که توانایی صعودی کردن بازار را داشته باشد. با اینکه بازار در شرایط فعلی انتظار افزایش قیمت‌ها را ندارد؛ اما اختلاف سررسیدهای آتی سکه همچنان پایین است.


به اعتقاد بسیاری از معامله‌گران بازار آتی سکه، به این دلیل که بهای دلار احتمالا بین 2900 تا 3500 تومان برای مدت طولانی نوسان خواهد کرد، این بازار با ثبات نسبی روبه‌رو است.

 

نکته دیگر این است که با توجه به ریزش‌های اخیر قیمت سررسیدهای آتی، معامله‌گران این بازار به طور طبیعی در انتظار کاهش وجه تضمین هستند.

 

به اعتقاد این گروه، حتی در شرایطی هستیم که وجه تضمین اضافی باید کم شده یا به کلی از بازار حذف شود؛ اما بورس کالای ایران در آخرین اقدام خود طی اطلاعیه‌ای از میزان وجه تضمین اولیه بازار کاسته است. طبق این اطلاعیه، از روز دوﺷـﻨﺒﻪ 08/07/1392 ﭘﺲ از اﺗﻤﺎم روز ﻣﻌﺎﻣﻼتی، وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اوﻟﻴﻪ ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﺒﻠﻎ 3 هزار و 450 میلیون تومان تعیین می‌شود.

 

اما ﻣﺒﻠﻎ 800 هزار تومان وﺟﻪ ﺗﻀـﻤﻴﻦ اﺿـﺎفی اﻋـﻼم ﺷـﺪه در اﻃﻼﻋﻴـﻪ ﺷـﻤﺎرهح م/ 8933 ﻣـﻮرخ 14/06/1392 ﻫﻤﭽﻨﺎن ﺑﻪ ﻗﻮت ﺧﻮد ﺑﺎقی اﺳﺖ؛ بنابراین وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺑﺮای ﻫﺮ ﻗﺮارداد ﻣﻌﺎدل ﺑﺎ وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اوﻟﻴﻪ ﺑﻪ ﻋﻼوه وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اﺿﺎفی، ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ ﻣﺒﻠﻎ 4 میلیون و 250 هزار تومان است ﻛﻪ ﺑﻌﺪ از اﺗﻤﺎم ﺟﻠﺴﻪ ﻣﻌﺎﻣﻼتی روز دوﺷﻨﺒﻪ ﻣﻮرخ 08/07/1392 ﺗﻮﺳﻂ اﺗﺎق ﭘﺎﻳﺎﭘﺎی اﻋﻤﺎل ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

 

قیمت روز دلار,قیمت ارز در بازار

 

حجم معاملات این بازار در هفته گذشته به میزان چشمگیری کاهش یافت که امید می‌رود کاهش وجه تضمین بتواند تا حدودی در بهبود حجم معاملات موثر باشد.

دنیای اقتصاد