اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحلیل اسوشیتدپرس درباره احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات هسته ای ایران

 

اخبار سیاست خارجی - تحلیل اسوشیتدپرس درباره احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران

خبرگزاری آسوشیتدپرس همزمان با ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران در وین گزارش داد: با توجه به وجود اختلافات حل نشده میان طرف‌های مذاکره‌کننده و نزدیک شدن به پایان فرصت آن‌ها برای دستیابی به توافق نهایی، احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد.

آسوشیتدپرس گزارش داد با توجه به این که اختلافات حل نشده میان ایران و گروه ۱۵ هنوز به قوت خود باقی است و آن‌ها به ضرب الاجل ۲۴ نوامبر (۳ آذر) برای رسیدن به توافق نهایی نزدیک می‌شوند، تنها یک راه پیش روی مذاکره‌کنندگان وجود دارد: یا مذاکرات را تمدید کنند یا با ریسک یک تقابل تمدید شده و جنگ مسلحانه روبه‌رو شوند.

مذاکره‌کنندگان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار است در چارچوب مذاکرات هسته‌ای امروز و فردا در وین پایتخت اتریش با یکدیگر دیدار کنند. این در حالی است که تنها کم‌تر از ۶ هفته به پایان ضرب‌الاجل تعیین شده فرصت باقی است اما ممکن است هیچ جایگزینی برای تمدید آن وجود نداشته باشد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ایران همواره این اتهام را که به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است رد می‌کند اما در صورت شکست مذاکرات این کشور به گسترش فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد. این امر ممکن است به ایجاد تنش‌های بیش‌تر در خاورمیانه از طریق حمله احتمالی رژیم صهیونیستی یا شاید آمریکا منجر شود.

گری سیمور، عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا درباره احتمال تمدید دوباره مذاکرات گفت: از نظر من مذاکره بر سر تمدید بسیار سخت است چون به احتمال زیاد هم در تهران و هم در واشنگتن سخت مورد مخالفت قرار خواهد گرفت.

مخالفان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ شامل اعضای کنگره آمریکا و برخی تندروها در ایران هر دو از فروش امتیازات هسته‌ای هراس دارند. آن‌ها هم‌چنین تمدید مذاکرات را یک فریب می‌دانند تا طرف مقابل بتواند از طریق آن امتیازات بیش‌تری به دست آورد بنابراین تمام تلاش خود را برای مخالفت با آن به کار می‌گیرد.

برای دولت آمریکا تمدید مذاکرات بدین معنی است که موافقت اعضای مجلس سنا را به دست آورد که به هیچ وجه به نفع واشنگتن نیست. این دورنما که جمهوری‌خواهان بخش زیادی از آرای انتخابات سنا در چهارم نوامبر را به دست آورند بدین معنی است که اگر سال آینده دو سوم مجلس سنا به قانون وضع تحریم‌های بیش‌تر رای دهند باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا قادر به وتو کردن آن نیست.

در ایران نیز برخی تندروها با هرگونه تلاش برای تمدید مذاکرات مخالفند اگرچه تیم مذاکره‌کننده حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران همواره مورد حمایت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر این کشور بوده است؛ اما حاصل نشدن توافق در 24 نوامبر ممکن است موجب تغییر موضع وی شود.

هم‌چنین جنگ‌طلبان مجلس سنا بر این باورند که دستیابی به توافقی که موجب لغو تحریم‌ها علیه ایران شود فشارها را بر این کشور به ویژه در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای کاهش می‌دهد. اگرچه ایران همواره تاکید کرده است که تکنولوژی هسته‌ای را تنها به دلیل اهداف صلح‌آمیز دنبال می‌کند.

اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
احتمال تمدید زمان مذاکرات هسته ای در وین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ناصری: توافق هسته‌ای بر سر کلیات و باقی گذاشتن جزییات به نفع ایران است / وال استریت ژورنال:احتمال تمدید مذاکرات وجوددارد




اخبار سیاست خارجی - سیروس ناصری: توافق هسته‌ای بر سر کلیات و باقی گذاشتن جزییات به نفع ایران است

یک عضو پیشین تیم مذاکرات ایران و 1+5 با بیان این که اوباما در دوران ریاست جمهوری‌اش هیچ موفقیتی نداشته است گفت: دولت اوباما در دست‌یابی به توافق هسته‌ای با ایران جدی است.

سیروس ناصری، عضو پیشین تیم مذاکرات ایران و 1+5 با حضور در غرفه ایسنا در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی روند مذاکرات هسته‌ای ایران با توجه به نزدیک شدن به ضرب‌الاجل سوم آذرماه گفت: دولت اوباما در دست‌یابی به توافق جدی است و سعی می‌کند که به تفاهم برسد زیرا اوباما دردوران ریاست جمهوری‌اش دقیقا هیچ موفقیتی چه در زمینه‌ی داخلی و چه در صحنه خارجی از خود نشان نداده است و توافق با ایران آخرین موضوعی است که می‌تواند مطرح شود.

او ادامه داد: همین مساله می‌تواند تنها دلیلی باشد که به نتیجه بخش بودن مذاکرات امیدوار بود. اما وقتی که به مواضع آمریکایی‌ها در مذاکرات نگاه می‌کنید می‌بینید که آن‌ها با نقطه متوازن برای انجام توافق فاصله دارند بنابراین نظر شخصی بنده این است که شانس بالایی برای رسیدن به توافق در پایان دوره اعلام شده (سوم آذرماه) وجود ندارد. من هنوز احتمال تمدید را بیش‌تر می‌دانم.

ناصری در پاسخ به سوالی درباره‌ی اظهارات اخیر سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران با 1+5 مبنی بر احتمال توافق دو طرف بر سر کلیات و باقی ماندن جزییات توافق گفت: اصلا جز این نمی‌توان کار دیگری انجام داد و توافق بر سر کلیات و باقی گذاشتن جزییات به نفع جمهوری اسلامی ایران است. اگر ایران به تفاهم کلی سیاسی با 1+5 دست یابد و زمان مناسبی برای بررسی تمام جزییات با دقت تخصیص دهد به نفع کشور خواهد بود.

وی در ادامه اظهاراتش افزود: تجربه یک سال گذشته نشان داد که آمریکایی‌ها و به طبع آن اروپایی‌ها تا جایی که می‌توانند به دنبال تفاسیری از جزییات هستند تا سوءاستفاده کنند. از آن‌جایی که این یک توافق جامع است باید تمام جوانب با دقت کافی مورد بررسی قرار گیرد تا جزییات کاملا روشن شود حتی اگر جزییات یک‌سال طول بکشد باید این کار انجام گیرد تامطمئن شوید که روزنه‌ای برای سوءاستفاده آمریکایی‌ها باقی نمانده است.

او خاطرنشان کرد: به نظر بنده احتمال این که توافقات به طور کامل میان ایران و 1+5 بر هم خورد و شرایط به حالت قبل از توافق برنامه‌ی اقدام مشترک بازگردد بیش‌تر از 5 درصد نیست. هنوز فکر می‌کنم که احتمال تمدید به صورت کوتاه مدت بیش‌تر از دستیابی به توافق است. اما از آن‌جایی که معمولا تا زمان پایان مذاکرات مواضع نهایی طرف مقابل مشخص نیست به همین دلیل ممکن است در زمان پایان اتفاقی بیافتد.

سیروس ناصری اضافه کرد: اصلی که در ژنو توافق شده است اصل توازن است اگر طرف مقابل بتواند یک موضع قطعی در مورد لغو تحریم‌ها بگیرد و همه را یک جا لغو کند حتما می‌تواند توقع داشته باشد که جمهوری اسلامی ایران نیز تعهداتش را متناسب با آن اجرا کند؛ اما به هر دلیلی از جمله این که اراده سیاسی‌اش را نداشته باشد یا توان سیاسی‌اش را ندارد یا انگیزه‌های دیگر داشته باشد و بخواهد تحریم‌ها را تدریجی لغو کند آن وقت اقداماتی که می‌تواند از جمهوری اسلامی انتظار داشته باشد تدریجی خواهد بود و این یک مساله منطقی و طبیعی است.

وی درباره پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان‌دوره‌یی کنگره و تاثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات هسته‌ای بزرگ‌تر از آن است که مجموعه کنگره آمریکا بتواند یک تصمیم سنگین مغایر با آن چه که دولت آمریکا مورد نظرش است یا تایید کرده است را بگیرد، البته کنگره می‌تواند بر تصمیمات تاثیر داشته باشد اما فکر می‌کنم که کمی درباره این تاثیر بزرگ‌نمایی شده است و در این‌باره نقش تعیین کننده‌ای ندارد.

این دیپلمات پیشین ایرانی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت دستیابی به توافق نهایی ضمانت اجرایی برای پایبندی به توافق از سوی طرف مقابل وجود دارد؟ اظهار کرد: خوشبختانه از آنجایی که برنامه هسته‌ای در اختیار ماست و کلید آن در دست ما قرار گرفته است بزرگ‌ترین ضمانت اجرایی این است که در هر نقطه‌ای که طرف مقابل تعهداتش را نقض کند تقریبا تعهدات ما قابل برگشت است. فرض کنید که طرف مقابل تعهد به لغو تحریم‌های بانکی و نفتی داده است اما در عمل از این تعهد خود عدول کرده یا آن را به تاخیر بیاندازد ما هم می‌توانیم تعهدات خود را درباره برنامه‌ هسته‌ای تغییر دهیم.

او ادامه داد: این مساله بر این نکته تاکید دارد که هریک از تعهدات ما با جزییات در توافق نهایی به هریک از تعهدات آن‌ها بازگردد به طوری که برای طرف مقابل روشن باشد. یافتن این اجزا کار سختی بوده و زمان‌بر است. بر همین اساس باید جزییات توافق نهایی با حوصله مورد بررسی قرار گیرد.

ناصری درباره اعلام اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران گفت: آژانس باید بداند آن چه که در قالب PMD یعنی احتمالات استفاده غیرصلح آمیز بیان شده است، اتهامات غلطی است که جمهوری اسلامی ایران هیچ الزامی به پرداختن آن‌ها ندارد و این موضوعات در قالب یک توافق سیاسی قابل بررسی است. بنابراین غلط است که در گزارش‌های آژانس این انتظار مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی باید در این‌باره پاسخ دهد. بهتر است آژانس مدارا کند و به آنچه که در اختیار دارد بپردازد و درباره آن مسائلی که در اختیار ندارد تامل کرده و منتظر نتیجه مذاکرات باشد زیرا آن بخش از انتظارات آژانس به توافقات سیاسی بازمی‌گردد.

مذاکره‌کننده پیشین هسته‌ای ایران ادامه داد: تیم مذاکرات هسته‌ای ایران تیم بسیار توانایی است و واقعا از همه نظر متخصص است. کار آن‌ها یک فداکاری سیاسی است زیرا مذاکرات را در فضایی انجام می‌دهند که فشار داخلی وجود دارد. این کار بسیار پرخطری است. در عین حال که با مجموعه کشورها و در راس آن آمریکا، کشوری که ایران به آن سوءظن شدید دارد مذاکره می‌کنند. در داخل نیز فشارهای زیادی به این مجموعه وارد است ولی با شناختی که از تیم هسته‌ای ایران به خصوص آقای ظریف دارم می‌دانم که این تیم مرد عمل هستند و از این برخوردهای داخلی و خارجی به سادگی نمی‌لرزند و ان‌شاءالله آن چه که به نفع نظام،‌ منافع ملی و مردم است انجام می‌شود.

وی درباره برگزاری مذاکرات در عمان گفت: بهترین فایده برگزاری مذاکرات سه جانبه و مذاکرات هسته‌ای این بود که در فضایی بی سروصداتر برگزار شد. برخی در داخل ممکن است به جنبه منفی آن بپردازند ولی این مساله روشن است که مذاکراتی که در این حد از پیچیدگی و حساسیت است و مواضع طرف‌ها به سرعت در صحنه عمومی پخش شده و حساسیت ایجاد می‌کند بهتر است در یک محیط آرام‌تر، بی‌سر و صداتر و کم خبری‌تر برگزار شود.

او ادامه داد: وین و ژنو برای برگزاری چنین مذاکراتی بسیار پرسر و صدا هستند. کاش از ابتدا مذاکرات در عمان برگزار شده و ادامه می‌یافت و به وین و ژنو کشیده نمی‌شد. در این صورت می‌توانستیم شانس بهتری برای رسیدن به نتیجه در زمان کوتاه‌تر داشته باشیم.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

وال استریت ژورنال اعلام کرد:‌ وال استریت ژورنال:احتمال تمدید مذاکرات وجوددارد

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت:‌ اظهارات دیپلمات‌های ایرانی و قدرت‌های جهانی حاکی از احتمال تمدید دوباره مذاکرات پس از 24 نوامبر (3 آذر) است.

به گزارش ایسنا و به نوشته وال استریت ژورنال، دیپلمات‌های ارشد آمریکا، ایران و اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه تاکید کردند که مذاکرات سه‌جانبه‌شان در مسقط پایتخت عمان روی حصول توافق تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر متمرکز بوده است.

اما دیپلمات‌هایی که در مذاکرات مسقط حضور داشته‌اند تاکید کرده‌اند که با توجه به دستاوردهای محدود این دور از مذاکرات ممکن است به تمدید مذاکرات پس از 24 نوامبر منجر شود.

بسیاری بر این باورند که پیامدهای منفی دست‌ نیافتن به یک توافق می‌تواند برای منطقه‌ای که خود در حال حاضر، از سوریه گرفته تا یمن با بی‌ثباتی روبه‌رو است بسیار زیاد باشد.

ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس،‌ فرانسه و آلمان تلاش می‌کنند به‌منظور حل اختلافات بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور از طریق دیپلماسی به یک توافق برسند.

سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده این کشور روز سه‌شنبه گفت که اگر دو طرف به هر دلیلی و با هر سطح از پیشرفتی نتوانند تا ضرب‌الاجل تعیین شده به توافق برسند، عصر روز 23 نوامبر فرصت دارند تا روی گزینه‌ جایگزین و یافتن راه‌حلی که موجب نابودی فرصت‌ها نشود کار کنند.

همچنین سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در مسقط گفت: ما هنوز در موضعی نیستیم که بگوییم به پیشرفت رسیده‌ایم.

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تاکید کرد که کشورش برای حصول توافق تا ضرب‌الاجل تعیین شده تلاش می‌کند اما زمان آن‌ها کافی نیست.

به نوشته این روزنامه آمریکایی غرب ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کند، در حالی‌که ایران همواره این اتهامات را رد و تاکید می‌کند فعالیت‌های هسته‌ای اش ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد.

مقامات آمریکایی در روزهای اخیر به طور محرمانه گفته‌اند درباره تمدید مذاکرات گفت‌وگو شود. اما معاونان باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا به طور علنی می‌گویند که هنوز تمرکزشان روی 24 نوامبر قرار دارد.

دیپلمات‌های درگیر در مذاکرات می‌گویند: تمدید دوباره مذاکرات منجر به بروز چالش‌های دیپلماتیک و سیاسی زیادی خواهد شد چون سازش بر سر محدودیت‌هایی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران به علاوه یک سری امتیازات اقتصادی در طول مدت زمان تمدید مذاکرات به اندازه حصول توافق نهایی پیچیده است.

هم‌چنین پیروزی جمهوری خواهان در مجلس سنای آمریکا در هفته گذشته انعطاف دیپلماتیک کاخ سفید را محدود کرده است. رهبران جمهوری خواه گفته‌اند که در حال آماده کردن شرایط قانونی وضع تحریم‌های جدید در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات در ماه جاری علیه ایران هستند. این اقدام می‌تواند دیپلماسی‌ها در آینده را تضعیف کند.

برخی از شرکت‌کنندگان در مذاکرات اخیر بر این باورند که برای رسیدن به توافق درخصوص تمدید مذاکرات، طرف‌های مذاکره‌کننده دست کم باید پارامترهایی را برای رسیدن به توافق نهایی ایجاد کنند تا بتوانند حمایت کشورهای‌شان را جلب کنند.

براساس اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی، اصلی‌ترین موارد اختلافی میان طرف‌های مذاکره‌کننده، ظرفیت غنی‌سازی و آینده برنامه هسته‌ای ایران و سرعت لغو تحریم‌های غرب علیه این کشور است.

ایران و آمریکا تلاش می‌کنند به راه‌حلی دست پیدا کنند که به جامعه بین‌الملل اطمینان دهد تهران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست، در حالی‌که بتواند به برنامه صلح آمیز هسته‌ای‌اش ادامه دهد.

 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا