اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحلیل آسوشیتدپرس از چشم انداز مذاکرات هسته ای/ شرایط وخیم تر شده است



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

تحلیل آسوشیتدپرس از چشم انداز مذاکرات هسته ای

شرایط وخیم تر شده است

به نظر نمی رسد که در مذاکرات پیش رو چیزی فراتر از منع مذهبی تولید سلاح هسته ای، برای گفتن داشته باشد. این رویکرد می تواند بار دیگر به شکست مذاکره ها منجر شود و در مقابل فشار را برای اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی افزایش دهد.

دیپلماسی ایرانی: در صورتی که توسعه هسته ای ایران مورد قضاوتی عادلانه قرار گیرد، باید گفت تحریم ها تنها موانعی اندک در راه پیشرفته هسته ای ایران ایجاد کرده اند و در مقابل وضعیت معیشتی مردم را دشوار ساخته اند. همچنین دیپلماسی نیز نتوانسته است روند سعودی فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی را متوقف کند. در شرایطی که گفت و گو های بیشتری برای اواخر ماه جاری میلادی برنامه ریزی شده، نگرانی فزاینده ای وجود دارد که بن بست جاری بین ایران و جامعه بین المللی به اوج خود رسیده باشد.

ایران به طور نظری می تواند عقب نشینی کند. اما از آنجایی که بر صلح آمیز بودن اهداف هسته ای خود تاکید دارد ، به نظر نمی رسد که در مذاکرات پیش رو چیزی فراتر از منع مذهبی تولید سلاح هسته ای، برای گفتن داشته باشد. این رویکرد می تواند بار دیگر به شکست مذاکره ها منجر شود و در مقابل فشار را برای اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی افزایش دهد.

اکنون هر دو طرف می خواهند دیگری به مذاکرات 7 اسفند در قزاقستان بیاید و مشکل این است که هر دو می خواهند نخست طرف دیگر تایید کننده این مذاکره باشد. برای گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان)، این ایران است که باید اقداماتی متعددی برای اعتمادسازی انجام دهد. این گروه از ایران می خواهد غنی سازی 20 درصدی را متوقف کرده، ذخایر موجود را به خارج از کشور منتقل کند و سایت غنی سازی فوردو در نزدیکی قم را تعطیل کند. تنها در این صورت است که 1+5 برای تعدیل تحریم ها آماده مذاکره خواهد بود.

اما تهران که بر اهمیت غنی سازی برای تولید سوخت مورد نیاز راکتورهای دارویی تاکید دارد، خواستار لغو تحریم ها در مقابل برخی همکاری ها است. درخواست ها و درخواست های متقابل در تاریخچه یک دهه ای مذاکرات هسته ای  ایران همواره به شکل های مختلفی مطرح بوده اما آنچه همیشه ثابت بوده شکست است. شکستی که نه در مورد توافق بلکه حتی در زمینه پیشرفت جزئی نیز به چشم می خورد.

به گزارش آسوشیتدپرس، هیچ یک از طرف ها پیشنهاد تازه ای در مقایسه با آنچه آخرین بار در ماه ژوئن در مسکو ارائه شده بود، در اختیار ندارد. از سوی دیگر با توجه به نامه ارسالی ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر نصب سانتریفوژهای بیشتر در سایت غنی سازی نطنز و زمان کوتاه باقی مانده تا اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، شانس توافق اندک به نظر می رسد.

مارک فیزپاتریک، کارشناس منع اشاعه و مقام سابق وزارت خارجه آمریکا بر این باور است کهدر مقایسه با فصل تابستان، شرایط برای هر دو طرف وخیم تر شده است. به گفته وی، با انجام عملیات غنی سازی در سطح گسترده، اینک ایران مقادیر قابل توجهی اورانیوم غنی شده برای تولید سلاح در اختیار دارد و از سوی دیگر از آخرین باری که نشست ایران و 1+5 در سطح عالی برگزار شد، تحریم های بسیار سنگینی علیه جمهوری اسلامی اعمال شده است.

در آستانه اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران که واردات هرگونه ارز رایج ناشی از فروش نفت به ایران را ممنوع می کند، درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز ایران 45 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر ارزش ریال در مقایسه با سال گذشته 45 درصد کاهش یافته و این کاهش ارزش در دوره ای 3 ساله به 350 درصد می رسد.

اما باوجود این شرایط ، نشانه ای از تغییر رفتار در مقامات ایرانی مشاهده نمی شود. اسرائیل همچنان تهدید می کند که در صورت شکست مذاکرات به ایران حمله خواهد کرد و به طور حتم آمریکا نیز به این مداخله نظامی وارد می شود.

برای موفقیت دیپلماسی، هر دو طرف باید با فوریت و انعطاف بیشتری در جهت راهکاری بادوارم گام بردارند. دریل کیمبال،  کارشناس انجمن کنترل تسلیحاتی بر این باور است که ایران نمی خواهد به طور حتم سلاح هسته ای تولید کند اما توانایی های هسته ای این کشور در حال توسعه است./دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
تحلیل استاد رائفی پور از مذاکرات هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدگاه آمریکا درباره چشم‌انداز موفقیت مذاکرات هسته‌ای



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


 
اخبار سیاست خارجی - دیدگاه آمریکا درباره چشم‌انداز موفقیت مذاکرات هسته‌ای

در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 برای رسیدن به توافق جامع هسته ای، توجه بخش عمده ای از مطبوعات بین المللی به این موضوع اختصاص یافته است. از مواضع دو طرف درباره مذاکرات تا تحلیل ها از محتوا و نتایج آن، موضوعاتی است که امروز در میان مطالب مختلف مطبوعات جهان جای گرفته و از زوایای مختلفی به گفت و گوهای وین پرداخته شده است.

به گزارش تابناک ، روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» از جمله مطبوعاتی است که به موضوع مذاکرات وین پرداخته و می نویسد پس از بیش از یک دهه کشمکش، دور نهایی مذاکرات هسته ای ایران با هدف اطمینان یافتن از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران، در وین برگزار می شود.

 

این روزنامه به نقل از برخی کارشناسان می نویسد هدف دور جدید مذاکرات، یافتن زمینه مشترک و حد وسطی است که بر اساس آن، هر دو طرف بتوانند احساس پیروزی کنند. به عقیده مانیتور، برای همه مسائل فنی مطرح در مذاکرات، راه حلی وجود دارد؛ اما مسئله اصلی اختلاف نظرهای طرفین در حوزه سیاسی است.
 
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز مطلبی را در این زمینه منتشر کرده و می نویسد هرچند ماه ها طول کشید تا ایران و شش قدرت جهانی بتوانند بر سر نخستین گام در راستای توافق هسته ای به توافق برسند، اما مذاکرات روز سه شنبه که با هدف رسیدن به توافق نهایی انجام می گیرد، حتی دشوارتر از دور پیشین است.

 

آسوشیتدپرس در ادامه به بیان مهمترین موضوعاتی پرداخته که از دید دیپلمات ها و همچنین تحلیلگران، به عنوان مهمترین مسائل مطرح در دور جدید مذاکرات از آن ها یاد می شود. به اعتقاد این خبرگزاری، موضوع تعداد سانتریفیوژهای فعال در ایران و همچنین سرنوشت تأسیسات فردو و اراک، مهمترین این موضوعات به شمار می روند.
 
اما سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات هسته ای و رویکرد آمریکا نسبت به ایران، از جمله موضوعات مرتبط با مذاکرات بوده که از روز گذشته تاکنون بازتاب بسیار گسترده ای در سطح بین المللی داشته است.

 

روزنامه «گاردین» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و جمله مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مذاکرات به هیچ جایی نمی رسد را تیتر مطلب خود قرار داده است. این روزنامه اشاره می کند که رهبر ایران تأکید کرده این کشور به توافقنامه مقدماتی هسته ای با غرب پایبند می ماند، اما نسبت به آینده مذاکرات خوشبین نیست. گاردین در ادامه بخش های دیگری از سخنان مقام معظم رهبری را نیز بازتاب داده است.
 
در مقابل، خبرگزاری «رویترز» موضع آمریکا در قبال دور جدید مذاکرات را بازتاب داده که البته از قول یک مقام ناشناس آمریکایی بیان شده است. این مقام آمریکایی اظهار داشته دور جاری مذاکرات، طولانی و پیچیده خواهد بود و هیچ تضمینی برای موفقیت آن وجود ندارد. به گفته وی، با توجه به وسعت جزئیات و اهمیت موضوع، نمی توان انتظار داشت که مذاکرات طی یک روز، یک هفته و یا حتی یک ماه به نتیجه برسد. با این حال، به گفته این مقام آمریکایی، تأکید کشورش بر این است که مذاکرات طی دوره شش ماهه پیش بینی شده در توافقنامه مقدماتی ژنو به سرانجام برسد.
 
در نهایت، نخست وزیر رژیم اسرائیل نیز مطابق معمول درباره مذاکرات هسته ای ایران اظهارنظر کرده که این اظهارات در روزنامه «تایمز اسرائیل» بازتاب یافته است. به نوشته این روزنامه، در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای ایران، بنیامین نتانیاهو بار دیگر درباره توافق مقدماتی ژنو اظهارنظر کرده و گفته این توافق ایران را تنها یک ماه از دستیابی به سلاح هسته ای دور می کند. وی مدعی شده تنها نتیجه قابل پذیرش از دور جدید مذاکرات، این است که ایران حتی یک سانتریفیوژ هم در اختیار نداشته باشد و هیچ گونه توانایی غنی سازی اورانیوم نیز نداشته باشد.
اخبار سیاست خارجی - تابناک