اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحریم هایی علیه تجارت طلای ایران و ترکیه



آمریکا محدودیت های اقتصادی جدید علیه تهران را بررسی می کند

تحریم هایی علیه تجارت طلای ایران و ترکیه

رویترز در گزارشی با اشاره به تحریم هایی که به زودی در سنای آمریکا بررسی می شود تا تجارت جهانی ایران در بخش انرژی، کشتیرانی و فلزات را هدف بگیرد، پیش بینی کرده است که این تحریم ها راه معامله پایاپای طلای ترکیه با ایران را سد می کند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

ماه هاست که تجارت طلای ترکیه با ایران یا به بیان بهتر معامله پایاپای با طلا در مقابل گاز ایران، موضوع مورد توجه رسانه ها و تحلیلگران و همچنین مقامات خزانه داری آمریکاست.

پس از اینکه اعلام شد ایران بزرگترین وارد کننده طلا از ترکیه در ماه های اخیر بوده است و به این ترتیب می کوشد با انباشت طلا پیامد تحریم ها را کاش دهد، مقامات آمریکایی خاطرنشان کردند این موضوع را پیگری می کنند. آنها پیش تر به مقامات ترکیه در خصوص روابط تجاری با ایران و رشد قارچ گونه شرکت های ایرانی به ثبت رسیده در ترکیه هشدار داده بودند.

رویترز در گزارشی با اشاره به تحریم هایی که به زودی در سنای آمریکا بررسی می شود تا تجارت جهانی ایران در بخش انرژی، کشتیرانی و فلزات را هدف بگیرد، پیش بینی کرده است که این تحریم ها راه معامله پایاپای طلای ترکیه با ایران را سد می کند.

هرچند کنگره آمریکا این روزها به شدت سرگرم تدوین بودجه است اما پیشنهاد تحریم های جدید نیز از سوی سناتورها ارائه شده است. این تحریم ها بر مبنای تحریم هایی طراحی شده اند که سال گذشته علیه ایران به تصویب رسید و درآمد نفتی جمهوری اسلامی را به طور ملموسی کاهش داد.

سناتور رابرت مندنز و مارک کیرک طرحی را برای این تحریم ها ارائه داده اند که بانک های خارجی همکاری کننده با صنایع ایران شامل کشتیرانی، بنادر ، کشتی سازی و به خصوص بخش انرژی را هدف قرار می دهد. کارشناسان ادعا می کنند در صورتی که این تحریم ها به خوبی اعمال شوند می تواند تحریم های جاری علیه ایران را تقویت کنند.

یکی از سناتور ها در این زمینه اظهار داشت، این تحریم ها به بازی ترکیه در ارائه طلا به ایران در مقابل دریافت گاز خاتمه می دهد. به گفته وی این تحریم ها ایران را در سطح تحریم تجاری قرار می دهد و به این ترتیب احتمال سقوط اقتصادی این کشور بیشتر خواهد شد.

هفته گذشته، علی باباجان، معاون نخست وزیر ترکیه جزئیات حساسی را در خصوص رونق تجارت طلا بین ایران و ترکیه مطرح کرد. وی تایید کرد که ایران برای دریافت پول گاز صادراتی به ترکیه، طلا وارد می کند. گزارش ها حاکی از آن است که ایران طلای ترکیه را با لیره ، پول رایج این کشور خریداری می کند، چرا که در مقابل خرید گاز از ایران مقادیری لیره در بانک های ترکیه برای ایران سپرده گذاری شده است. اما از آنجایی که امکان انتقال این پول به ایران وجود ندارد، ایران آن را به صورت شمش طلا و در پروسه ای پیچیده به کشور وارد می کند.  

به گزارش روزنامه حریت؛ باباجان در این باره گفت: از آنجا که ایران نمی‌تواند وجه مورد نظر را در قالب ارز خارجی به بانک‌های خود انتقال دهد، به وسیله لیره طلا خریداری کرده و سپس این طلا را به کشور خود منتقل می‌کند. من نمی‌دانم ایران چگونه طلا را منتقل می‌کند؛ اما اساس این موضوع، همین است. صادارت طلا به ایران، در عمل به راهی برای پرداخت بهای گاز طبیعی خریداری شده از این کشور تبدیل شده است.

فروش طلای ترکیه به ایران در هفت ماهه نخست سال جاری میلادی، نزدیک ۶.‌‌۲ میلیارد دلار بوده است. در ماه اوت و سپتامبر، امارات متحده عربی نزدیک ۳.‌۱ میلیارد دلار طلا از ترکیه خریداری کرده که گفته می‌شود این میزان نیز به ایران منتقل شده است.

با این حال، منتقدان دولت ترکیه ضمن انتقاد از این ماجرا، می گویند، آنچه در ماه‌های اخیر سبب کاهش کسری بودجه ترکیه شده، همین صادرات طلا به ایران بوده است. به گفته این افراد، در صورت حذف صادرات طلا، نزدیک نیمی از ارزش کنونی صادرات این کشور کاهش می‌یابد و در حقیقت، این آمار رشد، واقعی نیست. به ترتیب در صورتی که پیش بینی سناتور آمریکایی صحت داشته باشد، با اعمال تحریم های جدید ایالات متحده علیه ایران، راه دور زدن تحریم ها از طریق ترکیه تا حدودی دشوار تر می شود./دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و پاسخ ایران به این تحریم‌ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رویترز: افزایش تجارت طلای ترکیه به ایران با وجود تحریم‌ها



رویترز: افزایش تجارت طلای ترکیه به ایران با وجود تحریم‌ها

خبرگزاری رویترز در گزارشی به افزایش تجارت طلای ترکیه به ایران پس از زمستان گذشته با وجود تحریم‌های غرب خبر داد.

 

تجارت طلا,طلا,قیمت طلا

به گزارش نامه، این خبرگزاری گزارش داد ترکیه در ماه فوریه گذشته معادل 120 میلیون دلار طلا به ایران صادر کرده است که نشان می دهد تحریم‌های سختگیرانه‌تر آمریکا نتوانسته است تجارت طلا در ازای گاز طبیعی بین ایران و ترکیه را متوقف کند.

آمار منتشر شده از سوی «موسسه آمار ترکیه» نشان می‌دهد که آنکارا در ماه ژانویه به ایران هیچ طلایی نفروخته است؛ در این زمان تجار و بانک‌ها منتظر جزئیات دور جدید تحریم‌هایی بودند که قرار بود علیه ایران وضع شود.

این تحریم‌ها محدودیت تجارت فلزات گرانبها را هم شامل می‌شد.

این در حالی است که دولت آمریکا تلاش کرده است با وضع تحریم‌ها ایران را از نظام بانکی جهانی خارج کنند. در این بین مقامات آمریکایی سعی کرده‌اند با جلوگیری از صادرات طلای ترکیه امکان تجارت خارجی ایران با طلا را از تهران سلب کنند.

آمریکا به ترکیه فرصتی 6 ماهه برای معافیت از اجرای تحریم‌ها علیه ایران داد. این فرصت در ماه ژولای به پایان می‌رسد.

طبق آمارهای موسسه آمار ترکیه، این کشور ماه گذشته به ایران 117.9 میلیون دلار طلا صادر کرد. در همین حال، صادرات طلای ترکیه به امارات که از سالهای گذشته مسیر انتقال کالا به ایران به شمار می‌رود از 371 میلیون دلار در ماه ژانویه به 402.3 میلیون دلار افزایش یافته است.

یک تاجر طلا که خواسته نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «به خاطر تحریم‌ها، کسی نمی‌خواهد جلوی چشم باشد. شاید به همین دلیل صادرات به ایران در ماه ژانویه متوقف شده است.»

وی می‌افزاید: «با این حال، تجارت با ایران ادامه دارد؛ این مبادلات همیشه وجود خواهند داشت. با نگاه کردن به ارقام امسال متوجه می‌شویم، صادرات ماه فوریه بسیار اندک هستند، بنابراین نباید مشکلی پیش بیاید.»

صادرات ماهانه طلای ترکیه به ایران در ماه ژولای گذشته با رسیدن به 1.8 میلیارد دلار به اوج رسیده که بیش از 10 برابر میزانی است که در ماه پیشتر آن به تهران صادر شده بود./نامه نیوز