اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحریم صادرات محصولات پتروشیمی ایران لغو شد



توافقنامه گروه 1+5وایران,صادرات پتروشیمی

 

بر اساس سند توافق هسته ایران و گروه 1+5
تحریم صادرات محصولات پتروشیمی ایران لغو شد

بر اساس سند توافق مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 پس از چهار روز مذاکرات فشرده در ژنو سوئیس، لغو تحریم فروش محصولات پتروشیمی از جمله دستاوردهای این توافقنامه برای صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران به شمار می آید.

به گزارش ایسنا، جمهوری اسلامی ایران و گروه 5+1 در دور سوم مذاکرات ژنو (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه و چین ) پس از چهار روز مذاکرات فشرده اواخر شب گذشته به وقت محلی بر سندی توافق کردند.

بر اساس سند این توافقنامه، گروه 1+5 بعضی از تحریم‌های مربوط به صادرات پتروشیمی ایران، طلا و فلزات گرانبها، بخش خودروسازی ایران را متوقف می کند و احتمال می رود حدود پنج میلیارد و 100 میلیون دلار درآمد نصیب جمهوری اسلامی ایران کند.

همچنین بر اساس این توافق صادارت نفت ایران در سطح کنونی باقی می ماند و همچنین چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از پول فروش این محموله های نفتی به صورت اقساط به ایران انتقال داده می شود.

بر اساس این توافقنامه، در 6 ماه آینده فروش نفت خام ایران به دلیل باقی ماندن تحریم ها افزایش نخواهد داشت. باقی ماندن تحریم‌های فروش نفت در یک دوره‌ شش ماهه سبب از دست رفتن حدود 30 میلیارد دلار درآمد ایران می‌شود.(حدود ماهانه پنج میلیارد دلار).

بر اساس گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، بر اساس این توافق در حالی که جمهوری اسلامی ایران اجازه‌ دسترسی به چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از درآمدهای نفتی خود را خواهد داشت که حدود 15 میلیارد دلار از درآمدهایش در طول شش ماه آتی به حساب‌های مسدود شده‌اش در خارج از کشور واریز خواهد شد.

/ایسنا


ویدیو مرتبط :
از سرگیری صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رویترز: لغو تحریم‌های بیمه اروپا علیه ایران منجر به افزایش صادرات نفت ایران می‌شود/آنکارا: واردات نفت ترکیه از ایران به دنبال تسهیل تحریم‌ها افزایش می‌یابد



لغو تحریم‌های بیمه اروپا علیه ایران , تحریم های ایران

رویترز: لغو تحریم‌های بیمه اروپا علیه ایران منجر به افزایش صادرات نفت ایران می‌شود

خبرگزاری رویترز با اشاره به لغو تحریمهای بیمه اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از توافق هسته ای گزارش داد که این اقدام احتمالا منجر به افزایش صادرات نفت ایران به آسیا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، لغو تحریم‌های بیمه ای اتحادیه اروپا علیه نفت ایران احتمالا به افزایش صادرات نفت این کشور به خریداران بزرگ آسیایی از جمله چین و هند خواهد شد.

براساس این گزارش، لغو تحریم‌های بیمه انتقال نفت ایران یکی از بخشهای توافق میان ایران و گروه 1+5 در ژنو بود که روز یک شنبه حاصل شد.

طی ماههای اخیر جریان انتقال نفت ایران به کشورهایی نظیر هند و ژاپن با مشکلات پوشش بیمه ای روبرو بود. بعضی از شرکتهای ایرانی و هندی تلاش کردند خلأشرکتهای اروپایی را پر کنند اما در مجموع این مشکل به کاهش بیشتر صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی منجر شده بود.

 

--------------------------------------------

 

آنکارا: واردات نفت ترکیه از ایران به دنبال تسهیل تحریم‌ها افزایش می‌یابد

وزیر انرژی ترکیه از افزایش میزان واردات نفت ترکیه از ایران بعد از تسهیل در تحریمها علیه ایران خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، وزیر انرژی ترکیه گفت: در صورت تسهیل تحریم‌ها علیه ایران، آنکارا می‌تواند واردات نفت خود از این کشور را به 35 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

«تانر ییلدیز» به تلویوزیون «سی ان بی سی» گفت: ما به خاطر تحریم‌ها حدود 105 هزار بشکه از خرید نفت خود از ایران را کاهش داده ایم و اگر این تحریمها برداشته شود ما می‌توانیم نفت بیشتری از ایران بخریم.

ایران و قدرتهای جهانی پس از 10 سال، روز گذشته به توافق هسته ای دست یافتند که براساس آن بخشی از تحریمهای اروپا و آمریکا علیه تهران کاهش می یابد.

/فارس