اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحریم سوئیفت رسما لغو شد


جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی موسوم به «سوئیفت» در بیانیه‌ای از امکان برقراری ارتباط مجدد بانک‌های ایرانی خارج شده از تحریم و انجام معاملات ارزی و غیره خبر داد.

خبرگزاری فارس: جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانک موسوم به «سوئیفت» در بیانیه‌ای از امکان برقراری ارتباط  مجدد بانک‌های ایرانی خارج شده از تحریم و انجام معاملات ارزی و غیره خبر داد.

به نوشته وبگاه اطلاع رسانی «سوئیفت» بانک‌هایی که از فهرست تحریم‌ خارج شدند اینک به طور خودکار قادرند تا به سوئیفت به طور پس از اتمام فرآیند تکمیل اتصال سازی عادی مجددا به سوئیفت وصل شوند .

بر این اساس، اجرای این مقرات به معنای لغو تمامی تحریم‌های اروپا علیه تمامی بانک‌های ایران نیست . بنابر این خدمات  سوئیفت کماکان از ارائه امکان ارائه  خدمات پیام‌های مالی ویژه به بانک‌هایی که تحت تحریم اتحادیه قرار دارند بر اساس مقررات اتحادیه ارورپا ممنوع است.

نظام سوئیفت جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانک‌های  ایران و بانک‌های خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.



تحریم سوئیفت به صورت رسمی لغو شد / بازگشت بانک های ایرانی به بازار بین الملل

روابط عمومی بانک مرکزی: مهمترین «مانع» ارتباطات بین المللی بانک های ایرانی برداشته شد.

هیات دیپلماتیك جمهوری اسلامی ایران و بانك مركزی با مسئولان اتحادیه اروپا و «سوئیفت»، مذاکرات فشرده ای داشتند و پیرو همین مذاکرات، امروز بلافاصله پس از اعلام اجرایی شدن برجام، «سوئیفت» طی یک خبر رسمی در تارگاه خود، لغو تحریم برای بانك های ایرانی و شعب آنها در خارج از كشور را اعلام کرد.

بر این اساس اتصال مجدد بانك های ایرانی به سوئیفت، بدون هیچ گونه تبعیضی برقرار می شود و «مانع» مهم ارتباطات بین المللی بانك های ایرانی برداشته می شود.

در مذاكرات به عمل آمده بر نكات زیر تاكید و درباره همگی آنها موافقت شد و امروز به مرحله اجرا درآمدند:

١- اعلام رسمی لغو تحریم ها توسط سوییفت و ورود بانك های ایرانی به سیستم پیام مالی بین المللی

٢- اتصال بدون تبعیض برای بانك های ایرانی و شعب و نمایندگی های آنها در داخل و خارج از كشور

٣- اتصال گروهی و سریع بانك های لغو عضویت شده به سوییفت

٤- بازپرداخت و رفع مسدودی بستانكاری بانك ها از سوییفت


ویدیو مرتبط :
لحظه شماری تحریم کنندگان ایران برای لغو تحریم ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشنهاد ۲۰ میلیارد دلاری ۱+۵ به ایران/ظریف لغو تحریم «سوئیفت» را هم می‌خواهد



لغو تحریم شبکه «سوئیفت»

دبکا» مدعی شد
پیشنهاد ۲۰ میلیارد دلاری ۱+۵ به ایران/ظریف لغو تحریم «سوئیفت» را هم می‌خواهد

پایگاه صهیونیستی «دبکا» به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای نوشته است 1+5 در دور تازه مذاکرات پیشنهادی به ارزش 20 میلیارد دلار به ایران ارائه کرده و طرف ایرانی هم لغو تحریم شبکه «سوئیفت» را خواستار شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه صهیونیستی «دبکا» یک روز پس از پایان دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، نوشته است طرف غربی بسته‌ای را به ارزش حدودی 20 میلیارد دلار به ایران پیشنهاد کرده است.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران بامداد روز یکشنبه در ژنو سوئیس با توافق طرفین برای برگزاری دور بعدی گفت‌وگوها با فاصله ده روز، پایان یافت. طرفین تأکید کرده‌اند که مذاکرات فشرده اخیر، کمک شایانی به کاهش اختلافات کرده و احتمال دستیابی به توافق در چند هفته آینده وجود دارد.

دبکا به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای، نوشته است «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در این دور از مذاکرات پیشنهاد آزادسازی فوری 3 میلیارد دلار از مجموع 50 میلیارد دلار درآمدهای بلوکه‌شده ایران را مطرح کرده است.

علاوه بر این، 1+5 پیشنهاد کاهش تحریم‌ها در بخش پتروشیمی، فلزات گرانبها و صنعت خودرو را ارائه کرده است. این کاهش تحریم‌ها نیز ارزشی حدود 16.5 میلیارد دلار برای ایران درآمد ایجاد می‌کند.

به نوشته دبکا، طرف ایرانی به سرپرستی «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه، از 1+5 خواسته است تحریم سوئیفت برای بانک‌ها و موسسات مالی ایران نیز لغو شود.

دبکا در گزارش خود به امتیازات و پیشنهادات طرف احتمالی اشاره‌ای نکرده است.

دیروز بسیاری از منابع از احتمال حصول توافق هسته‌ای خبر داده بودند، با این حال گفته می‌شود مخالفت فرانسه با پیش‌نویس توافق موجب شده تا طرفین تصمیم به برگزاری دور بعدی مذاکرات بگیرند.

/فارس