اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحریم سخنرانی نتانیاهو توسط باسابقه‌ترین سناتور آمریکایی



اخبار,اخبارسیاست  خارجی , سخنرانی نتانیاهو

تأکید دوباره نتانیاهو بر سفر به آمریکا و سخنرانی در کنگره این کشور، عدم شرکت با سابقه ترین سناتور آمریکایی در جلسه سخنرانی نتانیاهو، سخنان رئیس جمهور ایران درباره مذاکرات هسته ای، تبریک مقامات ارشد اماراتی به روحانی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و بازتاب پدیده ریزگردها در خوزستان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، در ادامه مباحث مربوط به سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا، خبرگزاری «رویترز» اظهارات جدید نخست وزیر رژیم اسرائیل را بازتاب داده که بار دیگر از تصمیم خود در این زمینه دفاع کرده است. به نوشته این خبرگزاری، نتانیاهو ضمن تأکید مجدد بر قصد خود برای سفر به آمریکا، گفته این کار را با هدف تقابل با رئیس جمهور ایالات متحده انجام نمی دهد، بلکه هدفش، «انجام وظیفه» خود مبنی بر سخنرانی درباره موضوعی است که حیات رژیم اسرائیل را به خطر انداخته است. وی گفته می خواهد پیش از 24 مارس (ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی ایران و 1+5 به چارچوب توافق نهایی) درباره این موضوع در کنگره سخنرانی کند.

این در حالی است که پر سابقه ترین سناتور آمریکایی، اعلام کرده در سخنرانی نتانیاهو شرکت نخواهد کرد. به نوشته «یدیعوت آحارانوت»، پاتریک لیهی، سناتور ایالت ورمونت که 42 سال است به طور مستمر این سمت را بر عهده دارد، ضمن اعلام عدم شرکت در سخنرانی نتانیاهو، دعوت جان بونر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از نخست وزیر رژیم اسرائیل را یک «شیرین کاری مسخره و خودخواهانه» از سوی بونر دانسته که برای رژیم اسرائیل و همچنین خود کنگره، مایه شرمساری است. وی گفته شیوه سازماندهی یکجانبه جمهوری خواهان به این دعوت و سپس سیاسی کردن آن، سبب شده پتانسیلی که می توانست در چنین نشست مشترکی وجود داشته باشد، از میان برود.

در میان دیگر مطالب، برخی از مطبوعات بین المللی سخنان اخیر رئیس جمهور ایران درباره مذاکرات هسته ای را بازتاب داده اند. روزنامه «گالف تودی» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز گذشته گفته کشورهای غربی باید از فرصت ایجاد شده برای دستیابی به توافق با ایران استفاده کنند و تأکید کرده که ایران گام های ضروری برای حصول توافق را برداشته است. به عقیده گالف تودی، این سخنان در واقع پاسخی به اظهارات رئیس جمهور آمریکاست که روز دوشنبه گفته بود موضوع مطرح در مذاکرات در شرایط کنونی این است که آیا ایران از اراده سیاسی لازم برای دستیابی به توافق برخوردار است یا خیر.

اما دیگر مطبوعات اماراتی، موضوع ارسال پیام تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از سوی مقامات ارشد امارات را بازتاب داده اند. به نوشته «خلیج تایمز»، شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس جمهور امارات با ارسال پیامی برای حسن روحانی، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به وی تبریک گفته است. به جز وی، شیخ محمد بن رشید آل مکتوم، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر امارارت، شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و قائم مقام فرماندهی نیروهای مسلح امارات نیز پیام های مشابهی را برای رئیس جمهور ایران ارسال کرده و سالگرد 22 بهمن را به وی تبریک گفته اند.

در نهایت، موضوع مشکلات به وجود آمده در خوزستان به واسطه پدیده ریزگردها، از جمله موضوعاتی است که امروز مورد توجه برخی مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «لس آنجلس تایمز» طوفان شدید گرد و غبار بخش بزرگی از جنوب غرب ایران را درنوردیده و ضمن به خطر انداختن سلامت مردم، سبب تعطیلی مدارس و ادارات، لغو پروازها و بروز اعتراضاتی در میان مردم شده است. این روزنامه اشاره می کند که بر اساس گزارش های مختلف، میزان گرد و غبار موجود در هوای خوزستان، بین 30 تا 60 برابر بیش از حد معمول و مجاز است.


  اخبار سیاست خارجی  -  تابناک 


ویدیو مرتبط :
انتقاد شدید سناتور آمریکایی از بنیامین نتانیاهو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دو سناتور دیگر هم سخنرانی نتانیاهو را تحریم کردند



اخبار,اخبار بین الملل,اخبارکنگره آمریکا

وی افزود: «تاسف انگیز است که اقدامات بینر در آستانه انتخابات اسرائیل موجب شد سخنرانی روز سه شنبه نتانیاهو در مورد مسئله مهم عدم اشاعه سلاح هسته ای و امنیت مهمترین متحد ما در خاورمیانه بیشتر از آن که مفید باشد، سیاسی شده است.»

روزنامه هاآرتص نوشت یک عضو یهودی دیگر کنگره آمریکا اعلام کرد سخنرانی نتانیاهو در کنگره را تحریم می کند.

 نوشته شماره امروز این روزنامه اسرائیلی در اینترنت، دو سناتور دموکرات آمریکایی به نام های الیزابت وارن و ال فرانکن نیز اعلام کردند در سخنرانی روز سه شنبه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا شرکت نخواهند کرد.

وارن که دموکرات برجسته کنگره و یکی از محبوب ترین سیاستمداران در میان ترقی خواهان در آمریکا است پیش از این با جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به علت دعوت از نتانیاهو و سیاسی کردن مسئله امنیت اسرائیل مشاجره کرده بود.

به گزارش بوستون گلوب، وارن در بیانیه ای اعلام کرد: «من به شدت از اسرائیل حمایت می کنم و به عمیقا از چشم انداز یک ایران مسلح به سلاح هسته ای نگران هستم و در مورد این مسئله نیز در سفر نوامبر گذشته خود به اسرائیل با بنیامین نتانیاهو به طور مفصل گفتگو کردم.»

وی افزود: «تاسف انگیز است که اقدامات بینر در آستانه انتخابات اسرائیل موجب شد سخنرانی روز سه شنبه نتانیاهو در مورد مسئله مهم عدم اشاعه سلاح هسته ای و امنیت مهمترین متحد ما در خاورمیانه بیشتر از آن که مفید باشد، سیاسی شده است.»

فرانکن نیز ششمین قانونگذار یهودی است که اعلام کرد در جلسه سخنرانی نتانیاهو در کنگره شرکت نخواهد کرد.

روزنامه هیل که اخبار مربوط به کنگره را منتشر و تعداد قانونگذارانی را که در سخنرانی روز جمعه نتانیاهو شرکت نخواهند کرد اعلام می کند، روز دوشنبه نام فرانکن را به فهرست دموکرات هایی که این سخنرانی را تحریم کرده اند اضافه کرد . در حال حاضر 52 قانونگذار دموکرات اعلام کرده اند در این سخنرانی شرکت نخواهند کرد.

والتر جونز، نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز در این نشست حضور نخواهد داشت.
سناتور فرانکن در بیانیه ای اعلام کرد: «شرکت در چنین جلسه ای برای من دشوار است زیرا معتقدم نباید چنین جلسه ای برگزار شود. من مطمئن هستم پس از پایان این رویداد، ما می توانیم بار دیگر بر موضع محکم و همیشگی حمایت هر دو حزب از اسرائیل تاکید کنیم.»

سناتور دموکرات برایان شاتز، سناتور مستقل برنی ساندرز و استیو کوهن، جان یارموث و جان شاکووسکی اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از جمله قانونگذاران یهودی هستند که سخنرانی نتانیاهو را تحریم کرده اند.

حضور نداشتن فرانکن و شاکووسکی در سخنرانی نتانیاهو بسیار اهمیت دارد زیرا آنها روابط نزدیکی با جامعه حامی اسرائیل دارند.

بیست و هشت قانونگذار یهودی عضو کنگره هستند که 27 نفر آنها دموکرات و یک نفر جمهوری خواه است.

 

اخبار بین الملل - واحد مرکزی خبر