اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحریم‌های بانکی برای واردات غذا برداشته شد



رفع تحریمهای ایران,رفع تحریم غذا

تحریم‌های بانکی برای واردات غذا برداشته شد

رویترز از خرید ۴۵۰ هزار تن گندم توسط ایران از بازار جهانی طی هفته جاری و پرداخت پول آن از محل درآمدهای نفتی بلوکه شده خود خبر داد و اعلام کرد در تحولی جدید ایران اکنون می تواند از این درآمدها برای واردات مواد غذایی استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، فعالان بازار اعلام کردند ایران در هفته جاری نزدیک به نیم میلیون تن گندم از بازار جهانی خریداری کرده و پول این محموله را از محل درآمدهای نفتی بلوکه شده خود در حسابهای این کشور در خارج از کشور پرداخت کرده است.

 

بر اساس این گزارش ایران طی هفته جاری حدود 450 هزار تن گندم برای تحویل در ماه آگوست خریداری کرده است. جدیدترین خرید گندم ایران که از روسیه و دریای بالتیک بوده، در حالی انجام گرفته است که ایران در ماه گذشته و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، در طول دو هفته 800 هزار تن گندم خریداری کرد.

فعالان بازار غلات گفتند خرید گندم با استفاده از پول ایران در حسابهای بانکی این کشور در چند کشور که قبلا به موجب تحریم ها بلوکه شده بود، تا حدی امکان پذیر شده است.

 

در حالی که تحریم ها ممنوعیت صدور مواد غذایی مورد استفاده انسان و حیوان را در بر نمی گیرد، اما محدودیت های به وجود آمده در زمینه نقل و انتقال پول موجب شده است که شرکت های ایرانی نتوانند به راحتی از سیستم بانکی بین المللی برای مدیریت پرداخت هایشان بهره ببرند.

 اما اکنون می توان از حسابهای بانکی بلوکه شده برای پرداخت پول واردات مواد غذایی مورد استفاده برای انسان و حیوان، استفاده کرد که تغییری در زمینه تحریم های ایران محسوب می شود.

یکی از تجار در این باره گفت: «این تغییر جدیدا اعمال شده و تغییر مهمی است.»

 

بر اساس این گزارش خریدهای گندم ایران در این هفته شامل خرید 250 هزار تن گندم از روسیه به قیمت حدود 295 دلار (به همراه هزینه حمل) و 200 هزار تن گندم منطقه دریای بالتیک به قیمت تقریبی 305 دلار در هر تن (به همراه هزینه حمل) بوده است.

 

پیش بینی می شود که ایران در فصل جدید که از تابستان آغاز می شود، حداقل به واردات 3 میلیون تن گندم احتیاج داشته باشد. این در حالی است که به گفته تجار غلات، ظاهرا میزان محصول گندم ایران در سال جاری آنگونه که امید می رفت خوب نبوده است.

یک تاجر دیگر در این باره گفت: «من فکر می کنم در حقیقت ایران بین 5 تا 6 میلیون تن گندم وارد خواهد کرد.»

پاکستان نیز که در چند سال گذشته به صادرکننده گندم تبدیل شده بود، به دلیل کافی نبودن محصول گندم داخلی خود اقدام به واردات گندم کرده است./تسنیم

 

 


ویدیو مرتبط :
تحریم یاهو برداشته شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحریم دارو و غذا برداشته شد



اخبار,تحریم غذا,تحریم دارو


اخبار اقتصادی - تحریم دارو و غذا برداشته شد

عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای از واریز ۱.۵۵ میلیارد دلار از درآمد نفت بلوکه شده ایران به حساب بانک مرکزی تا ۱۵ اسفند در سه قسط خبر داد و گفت: طی شش ماه آینده ۱۴ میلیارد دلار از پول نفت به کشور بر می گردد.تحریم دارو و غذا هم کامل لغو شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای امروز با حضور در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود:قسط اول به مبلغ 550 میلیون دلار اول فوریه (12 بهمن) به حساب بانک مرکزی واریز می شود.

وی افزود: قسط دوم به مبلغ 450 میلیون دلار 15 فوریه و قسط سوم به مبلغ 550 میلیون دلار 7 مارس به حساب بانک مرکزی واریز می شود.

عراقچی با اعلام اینکه تا 6 ماه آینده حدود 14 میلیارد دلار از درآمد نفت به کشور بازمی‌گردد، افزود: 4.2 میلیارد دلار از این رقم مربوط به پول بلوکه شده نفت است و حدود 10 میلیارد دلار از درآمد نفت با لغو تحریم‌های صنعت خودرو، دارو، مواد غذایی و غیره به کشور بر می گردد.

عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای از لغو کامل تحریم دارو و مواد غذایی خبر داد و گفت: با استفاده از درآمد نفت برای واردات مواد غذایی و دارو می توانیم از این پس اقدام کینم.

وی اضافه کرد: برای انتقال پول‌های نفت بلوکه شده ایران یک مسیر بانکی در سه کشور ژاپن، کره و سوئیس برای واردات دارو و غذا ایجاد خواهد شد.

اخبار اقتصادی - تسنیم