اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحریم‌های آمریکا ضدروسیه است یا ضداروپا؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,تحریم

 

اخبار اقتصادی - تحریم‌های آمریکا ضدروسیه است یا ضداروپا؟

بالغ بر 485 میلیارد متر مکعب گاز تنها در یک سال در اروپا به مصرف می‌رسد و 160 میلیارد متر مکعب ـ معادل یک سوم کل ـ آن توسط روسیه تامین می شود

به دنبال اقدامات روسیه در کریمه و اوکراین ،‌ ایالات متحده تحریم هایی را علیه مقامات و شرکت های روسی اعمال نمود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از اوراسیا ریویو، این پایگاه خبری ـ تحلیلی در مقاله‎ای به قلم جان دالی با اشاره به اعمال دور تازه ای از تحریم های آمریکایی علیه روسیه نوشت: در تاریخ 28 آوریل اشخاص و شرکت های روسی بیشتری به لیست تحریم های دولت آمریکا علیه کرملین و بخصوص وابستگان شخص پوتین اضافه شدند. بانک روسیه و اشخاص دایره نزدیک به رهبری روسیه اصلی ترین هدف این دور از تحریم ها عنوان شده اند.

بر همین اساس، سرمایه های ایگور ساچین، مدیر «روس نفت» شرکت نفتی بزرگ روسیه،‌ شش فرد و 17 شرکت نیز بلوکه شد . نکته حائز اهمیت این است که در این لیست تحریم جدید نام الکسی میلر، مدیر عامل شرکت گاز طبیعی "گازپروم" که انحصاری دولت روسیه می باشد ،‌قرار ندارد.

نویسنده در ادامه تصریح کرد: در حالی که اتحادیه اروپا نیز به منظور همکاری با تحریم های آمریکا در تنبیه روسیه 48 شخصیت روسی را تحریم کرده است ، "گازپروم" مسئله اصلی مورد اختلاف میان اتحادیه اروپا و آمریکا می باشد. دلیل این گونه عملکرد نیز از سوی اروپائیان کاملا روشن است. روسیه، پس از آمریکا و چین بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا محسوب می شود.

در سال 2012،‌ روابط تجاری دوجانبه میان روسیه و اروپا مبلغی بالغ بر 370 میلیارددلار را به ثبت رسانده است. در همان سال تجارت آمریکا با روسیه با هزینه ای معادل تنها 26 میلیارد دلار انجام گرفته است. به گزارش «یورواستات» اتحادیه اروپا،‌ بیش از نیمی از واردات روسیه به مقصد یکی از کشورهای اروپایی میرود و حدود 45 درصد واردات این کشور نیز از اروپاست.

بالغ بر 485 میلیارد متر مکعب گاز تنها در یک سال در اروپا به مصرف می‌رسد و 160 میلیارد متر مکعب ـ معادل یک سوم کل ـ آن توسط روسیه تامین می شود.

آلمان، مرکز و قوه محرکه اقتصاد اروپا تاثیر تشدید تحریم های ضدروسی را بر اقتصاد برلین برآورد کرده است. آنتون بورنر، مدیر گروه اصلی تجارت در آلمان (بی جی ای) هشدار داده است بیش از 6 هزار تجارت در کشور با حجم معاملات 105 میلیارد دلاری دارای ارتباطات داخلی و تنگاتنگ با روسیه داشته و چنانچه تحریم ها ادامه پیدا کنند در آستانه ورشکستگی خواهند بود.

جان دالی همچنین تصریح کرد: لوئیز فرانکل ،‌ نماینده آمریکایی که اخیرا در صدر هیئتی از کنگره به اوکراین سفر کرده است احتمالاتی را درباره اینکه چرا دولت آمریکا میلر و شرکت گازپروم را در لیست تحریم قرار نداده ،‌بیان داشته است. وی در 28 آوریل اظهار داشت: تصور میکنم علت اصلی این کار توسط اوباما همکاری با متحدان اروپایی آمریکاست چراکه کشورهای عضو اتحادیه اروپا شرکای تجاری مسکو محسوب می شوند و اقتصاد و تجارت آنان بر اساس انرژی روسیه برنامه ریزی شده است. بنابراین باید مراقب باشیم که تحریم های ما به هم پیمانان واشنگتن صدمه وارد نکند.

کورکر،‌ یکی از اعضای کیمته روابط خارجی در سنای آمریکا در نامه ای به اوباما تاکید کرد : چنانچه روسیه اقدامات خود در بی ثبات نمودن شرق اوکراین را متوقف نکرده و به حضور نظامیان خود در مرزهای این کشور فورا پایان ندهد باید تحریم های بیشتری علیه بخش های استراتژیک اقتصاد روسیه بخصوصو "گازپروم" و موسسات اقتصادی مهم اعمال گردد.

جان مک کین ، نیز در تاریخ 25 آوریل اعلام کرد: ایالات متحده باید تحریم های بیشتری را علیه بانک های بزرگ ، کارخانجات انرژی و بخش های اقتصادی نظیر صنایع نظامی روسیه اعمال شود  تا از این طریق ابزار قدرت پوتین در سیاست خارجی از وی گرفته شود  . ناتو نیز باید موشک های و سپرهای دفاعی خود را در مرکز اروپا در در کشورهای بالتیک مستقر نماید تا قادر به مقابله با قدرت ارتش روسیه باشد.

گفتنی است در برابر این سخنان روسیه نیز حجمی از تغییرات را در فعالیت های اقتصادی دولتی خود ایجاد نموده که موجب کاهش تاثیر این تحریم ها شده است. 

اخبار اقتصادی - باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و پاسخ ایران به این تحریم‌ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نارضایتی آمریکا از فرار هند از تحریم های ایران



 

 

نارضایتی آمریکا از فرار هند از تحریم های ایران

هند از این نظر همیشه میان پایبندی به قطعنامه های شورای امنیت و منافع ملی خود هماهنگی ایجاد کرده است. منافع ملی هند ایجاب می کند که روابط سازنده و مثبت خود را با ایران توسعه دهد.

هند به شدت میان تحریم های آمریکا و روابط اقتصادی با ایران در تنگنا قرار گرفته است.

به نقل از روزنامه الوسط چاپ منامه، روابط هند و آمریکا به دلیل مسئله هسته ای ایران روبه سردی گذاشته است. اقدامات دهلی نو برای فرار از تحریم های ایران و ایجاد راه هایی برای دور زدن این تحریم ها نارضایتی آمریکا را در پی داشته است.

به رغم اینکه دهلی نو بارها در آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران رای داده بود اما از زمان انتقال پرونده هسته ای ایران از آژانس به شورای امنیت، بارها تاکید کرده است که مسیر دیپلماتیک و گفت وگو با تهران را بهترین راه برای تعامل با مسئله هسته ای ایران می داند.

هند از این نظر همیشه میان پایبندی به قطعنامه های شورای امنیت و منافع ملی خود هماهنگی ایجاد کرده است. منافع ملی هند ایجاب می کند که روابط سازنده و مثبت خود را با ایران توسعه دهد.

جالب است بدانیم روابط ایران و هند در چند سال اخیر با پرش هایی روبه رو شده است. به ویژه در سطح اقتصادی ولی در همین مدت زمان، روابط هند و آمریکا نیز شاهد تحولات بسیار مثبتی بود به ویژه در زمینه همکاری هسته ای و حمایت واشنگتن از دهلی نو در زمینه هسته ای.

انرژی محور روابط اقتصادی هند و ایران

براساس گزارش های منتشر شده از نشست شانزدهم کمیته مشترک هند و ایران که اوایل ماه گذشته در دهلی نو برگزار شد؛ حجم تجارت میان دو کشور در سه سال اخیر از حدود 9 میلیارد و 300 میلیون دلار به رقمی در حدود 15 میلیارد دلار در سال 2010 افزایش پیدا کرده است.

این کمیته به ریاست وزیر اقتصاد ایران و وزیر خارجه هند برگزار شده بود.

دو طرف همچنین در این نشست، چندین توافقنامه در زمینه های اقتصادی و بازرگانی امضا کردند.

پیش بینی می شود حجم تجارت میان دو کشور به رقم 30 میلیارد دلار در پنج سال آینده افزایش یابد.

بخش انرژی، سنگ بنای روابط دو کشور ایران و هند است. هند پنجمین کشور بزرگ مصرف کننده انرژی در جهان است و به میزان زیادی بر واردات انرژی تکیه دارد.

در مقابل،  ایران دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام در سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) است و دومین ذخایر بزرگ گاز جهان را پس از روسیه در اختیار دارد لذا در استراتژی امنیت انرژی هند، ایران اهمیت بسیاری دارد. امروزه ایران دومین کشور صادرکننده نفت خام به هند پس از عربستان سعودی است .

ارزش واردات هند از ایران نیز سالیانه 11 میلیارد دلار نفت خام است که 14 درصد از کل ارزش نفت خام وارداتی هند و 85 درصد از کل واردات این کشور از ایران را شامل می شود.

فشارهای آمریکا بر دهلی نو

آمریکا اخیرا با هشدار به هند از این کشور خواست تا به تحریم های اعلام شده علیه ایران، متعهد باشد.

"فیلیپ کروالی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیام هشدار آمیزی برای دهلی نو گفته بود:" مسئله، مربوط به خطرات گسترش سلاح های هسته ای در جهان و آغاز مسابقه تسلیحات هسته ای در خاورمیانه است. این مسئله حتما بر کشورهای نزدیک به این منطقه از جمله هند تاثیر می گذارد."

بدون تردید این اقدام آمریکا ناشی از تلاش های واشنگتن برای نظارت بر میزان تعهدات همه طرف های منطقه ای و بین المللی در اجرای تحریم های شورای امنیت علیه ایران است.

آمریکا معتقد است موفقیت این تحریم ها منوط به تعهد همه جانبه و کامل آن از سوی همگان است زیرا نقض تحریم ها از سوی هر کشوری باعث شکست کل تحریم ها می شود.

پس از آنکه گزارش هایی درباره تلاش هند برای نقض تحریم های آمریکا علیه ایران، منتشر شد؛ هم اکنون آمریکا بر هند متمرکز شده است.

به ویژه که گزارش هایی منتشر شده نشان می دهد شرکت های هندی برای سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران تلاش های زیادی را انجام می دهند زیرا فرصت های زیادی در این بخش وجود دارد.

بخش انرژی ایران نقش مهم و سازنده ای را در امنیت انرژی هند ایفا می کند.

پیش از این آمریکا بر دولت هند، فشار آورده بود تا در صورتی که بزرگترین مجتمع پالایش نفت جهان در هند، صادرات محصولات نفتی را به ایران متوقف نکند؛ هیچ وام و تسهیلات مالی به این مجتمع ارائه نشود.

صادرات فرآورده های نفتی شرکت پالایش نفت هند به ایران حدود 40 درصد از مصرف فرآورده های نفتی این کشور را تشکیل می داد.

البته فشارها نتیجه داد و صادرات فرآورده های نفتی این شرکت هندی به ایران متوقف شد و در عوض تسهیلات مالی به ارزش 900 میلیون دلار دریافت کرد.

تاثیر تحریم های آمریکا بر منافع هند

هند در برابر این معضل سعی می کند موضع خود را از طریق منابع رسمی اعلام کند که برخلاف تحریم های مستقل کشورها، مشکلی با تعامل با تحریم های شورای امنیت علیه ایران ندارد.

پس از گذشت یک روز از امضای تحریم های مستقل آمریکا علیه ایران توسط باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا  "نیروباما راو" معاون وزیر خارجه هند نگرانی کشورش را از تحریم های یکجانبه کشورها و تاثیر منفی آنها بر شرکت های هندی فعال در بخش نفت و انرژی ایران و به ویژه بر امنیت انرژی هند ابراز کرد.

تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران به طور اساسی دو بخش صادرات فرآورده های نفتی به ایران و سرمایه گذاری در بخش انرژی این کشور را هدف قرار می دهد.

تحریم های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا، مشکلات بسیاری را برای بخش نفت و انرژی هند و شرکت های دولتی هند فعال در بخش انرژی ایران مانند شرکت نفت وگاز هند (او ان جی سی) و دیگر شرکت هایی که به دنبال سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران هستند؛ ایجاد می کند.

هند در میان فرآورده های نفتی تنها به ایران، بنزین صادر می کند زیرا همه شرکت های بزرگ هندی در بخش صادرات فرآورده های نفتی از ماه می 2009 تمامی تعاملات خود را با ایران متوقف کردند.

پس تحریم ها تاثیر زیادی بر بخش پالایش نفت هند ندارد بلکه محدودیت های اعمال شده علیه سرمایه گذاری در توسعه بخش های نفت و گاز ایران، بر طرح های از پیش برنامه ریزی شده هند، تاثیر می گذارد.

این وضعیت تاثیرات منفی بسیاری را بر دهلی نو دارد. آخرین طرح هند برای سرمایه گذاری در بخش نفت وگاز ایران، طرح توسعه یک میدان گازی در ایران به ارزش پنج میلیارد دلار بود که ایران و هند در ماه ژوئن 2009 درباره آن توافق کرده بودند.

همچنین پیش بینی می شود تحریم ها علیه ایران بر طرح پیشنهادی خط لوله صلح که از ایران به پاکستان و سپس هند می رسد؛ تاثیر بگذارد.

طول این خط لوله یک هزار و 615 مایل است و هزینه آن به هفت میلیارد و 400 میلیون دلار می رسد.

هند اخیرا مذاکرات درباره این خط لوله را به صورت دوجانبه با ایران از سرگرفته است. مذاکرات سه جانبه پیشین با حضور هند، پاکستان و ایران به دلایل بروز اختلافاتی در زمینه بهای گاز متوقف شده بود.

برخی منابع نیز می گویند: پس از معامله هسته ای میان دولت جورج بوش پسر در آمریکا و دولت هند، دهلی نو از مذاکرات خط لوله صلح کنار کشید.

هم اکنون ایران و پاکستان به صورت دوجانبه طرح صادرات گاز را اجرایی می کنند.

پیش بینی می شود فشارهای آمریکا در برهه زمانی پیش رو بر دهلی نو افزایش یابد و این موضوع باعث ایجاد چالش بزرگی برای هند شود.

کشوری که سعی می کند میان تعهد به اجرای تحریم های شورای امنیت و تحریم های یکجانبه آمریکا، از یک سو و منافع اقتصادی و امنیت انرژی خود از سوی دیگر موازنه ایجاد کند.

امنیت انرژی هند به میزان زیادی به منابع نفت و گاز طبیعی ایران مرتبط است.  به ویژه که دهلی نو به احتمال بسیار در سال 2011 ، عضو غیردائم شورای امنیت خواهد شد و همین موضوع، هند را وارد پیچیدگی های بازی منافع ملی و جز و مد روابط میان واشنگتن و تهران خواهد کرد.

هر تصمیم جدید شورای امنیت، تاثیر مستقیمی بر روابط هند با ایران و آمریکا خواهد داشت..../تحلیل:عصرایران