اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تجویز استراحت مطلق کارکنان در منزل


طرح عجولانه و غیرکارشناسی دورکاری که اهدافی مانند افزایش بهره وری نیروی کار، کاهش ترافیک در کلانشهرها، تقویت دولت الکترونیک، استحکام بنیان خانواده و کاهش هزینه های دولت را دنبال می کرد تنها منجر به خانه نشینی و بیکاری بخشی از کارکنان شاغل در بدنه دستگاه های دولتی شد و نتیجه دیگری به همراه نداشت.

خبرگزاری مهر: طرح عجولانه و غیرکارشناسی دورکاری که اهدافی مانند افزایش بهره وری نیروی کار، کاهش ترافیک در کلانشهرها، تقویت دولت الکترونیک، استحکام بنیان خانواده و کاهش هزینه های دولت را دنبال می کرد تنها منجر به خانه نشینی و بیکاری بخشی از کارکنان شاغل در بدنه دستگاه های دولتی شد و نتیجه دیگری به همراه نداشت.

دو سال قبل در زمان فعالیت شیخ الاسلامی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرحی مطرح شد که در قالب آن افرادی از بخش های مختلف دستگاه ها و وزارتخانه های دولتی ساعاتی از روز و یا روزهای کاملی از هفته را به جای نشستن در اداره می توانستند در منازل به سر ببرند و به اصطلاح "دورکار" باشند.

به عبارتی بخش های مختلف دستگاه های دولتی موظف شده بودند تا با شناسایی نیروهایی که امکان ماندن در منازل و انجام دادن مسئولیت خود را دارند در قالب یک برنامه مشخص دورکار شوند. حتی در این زمینه تامین ملزومات و تجهیزات مورد نیاز از قبیل اینترنت و کامپیوتر نیز مطرح شد.

این طرح خیلی زود در هیئت وزیران مطرح شد و به سرعت نیز نظر موافق دولت را دریافت کرد و از آن پس اجرای آن برای بخش های مختلف دولتی الزامی شد. با این حال، تا به امروز غیر از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و البته آن هم در دوران فعالیت شیخ الاسلامی؛ سایر دستگاه ها اجرای این طرح را چندان جدی نگرفتند.

طرحی که جدی گرفته نشد

برخی از بخش های دولتی نیز که عملا مشمول مصوبه هیئت وزیران درباره اجرای دورکاری شده بودند با دلایل گوناگون سعی کردند بگویند که اساسا امکان دورکاری بای نیروهای آنها وجود ندارد و افراد شاغل در آن بخش یا اداره حتما باید تمام وقت و در تمام روزهای هفته در مشاغل خود حاضر باشند.

اما وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به گفته خودش فکر دورکاری با یک نیاز به تایپ نامه ای در یک بعدازظهر کاری ایجاد شده بود و در نبود تایپیستی که بتواند آن نامه را تایپ کند، فکر دورکاری شکل عملی به خود گرفت؛ این ایده را در زیرمجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عملیاتی کرد.

البته در ابتدای اجرای طرح، بسیاری از نیروهای انتخاب شده برای دورکاری عنوان می کردند که با این کار رفته رفته امکان اخراج تدریجی آنها از کار فراهم خواهد شد و پس از مدتی دورکاری و ماندن در منازل خود، به آنها خواهند گفت دیگر در محل کار خود حاضر نشوند و از اینرو بسیاری از انها تلاش می کردند در لیست دورکاران قرار نگیرند.

با این حال پس از اجرای دورکاری در بخش های مختلف، افراد 2 تا 4 روز از هفته را به صورت کامل در منازل خود به سر می برند و عملا در مدت حضور در منزل به عنوان دورکار، کاری نیز برای اجرا ندارند.

4 روز استراحت کامل در منزل

نکته ای که در مورد دورکار شدن بخشی از نیروهای وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف قابل توجه است پایین بودن شدید بهره وری نیروی کار شاغل در بخش های دولتی است. به عبارتی نبود چند روزه افراد در محل های کاریشان چندان نیز ملموس نیست و عملا لطمه زیادی به کارها نمی زند.

در هر صورت امروز دورکاری که با اهدافی از جمله کاهش میزان ترافیک به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران، فراهم شدن زمینه حضور بیشتر افراد در کنار خانواده ها، کاهش هزینه های دولت، افزایش سطح بهره وری نیروی کار و مصادیقی از این دست مطرح شده بود؛ عملا به اهداف خود نرسید و تنها نتیجه مشخصی که از اجرای ناقص آن در برخی بخش ها مشاهده می شود، حاضر نشدن افراد در برخی روزهای هفته در ادارات است.

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر با بیان اینکه اجرای دورکاری با اهداف مشخصی از جمله افزایش استحکام خانواده ها به واسطه حضور افراد در منازل، گسترش دولت الکترونیک و واگذاری امور به افراد توانمند را دنبال می کرد به دلیل کارشناسی نبودن نتیجه مناسبی را به همراه نداشته است.

این کارشناس بازار کار اظهار داشت: یکی از مهم ترین الزامات دورکاری فراهم بودن زیرساخت های لازم برای گسترش دولت الکترونیک و دسترسی به شبکه های مجازی در کشور است که البته در این زمینه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

دورکاری؛ فرصتی برای رسیدگی به امور عقب افتاده

حاج اسماعیلی ادامه داد: همچنین قرار بود این کار هزینه های رفت و آمد در سطح شهر را کاهش دهد و نمود واقعی داشته باشد اما چنین نشد چون عملا افراد دورکار در زمان ماندن در منازل به کارهای دیگری مشغول می شوند و تردد در سطح شهر ادامه می یابد.

وی خاطر نشان کرد: در هر صورت اجرای پایلوت این طرح در زیرمجموعه های مختلف دولتی موفقیت آمیز نبوده است. چیزی که از دورکاری به دست آمد این بود که افرادی در چند روز از هفته به محل های کاری خود نمی رفتند ولی حقوق خود را نیز دریافت می کردند.

نماینده کارگران در هیئت حل اختلاف اظهار داشت: یکی از اهداف این طرح این بود که خانم های شاغل بتوانند علاوه بر حضور در منازل، به امور اداری خود نیز بپردازند اما در زندگی های مدرن امروزی به ویژه در کلانشهرها اساسا چنین هدفی قابل تحقق نخواهد بود.

به گفته حاج اسماعیلی، در هر صورت طرح دورکاری در حدی نبوده که بتوان از آن نتایج روشنی را مشاهده و درباره آن ارزیابی روشنی داشت. البته مبانی مطرح شده در دورکاری خوب بود اما روش اجرا مناسب نبوده است.

این فعال کارگری اظهار داشت: متاسفانه باید گفت اینگونه رح ها بیشتر از آنکه بخواهد جنبه اجرایی واقعی داشته باشد و منجر به افزایش بهره وری شود، تبلیغاتی و فی البداهه است.


ویدیو مرتبط :
استراحت مطلق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استراحت مطلق در زمان بارداری



 

استراحت مطلق در زمان بارداری

 

 

استراحت مطلق چیست؟

 

تقریباً از هر 5 خانم باردار در آمریكا به یك نفر در طول دوران بارداری استراحت مطلق تجویز می شود.این بدان معناست كه پزشك توصیه می‌كند كه اكثر اوقات یا تمام اوقات روز را باید در بستر بماند. استراحت مطلق ممكن است از چند روز تا چند ماه طول بكشد. در صورتی كه شما واقعاً خسته و بی انرژی باشید استراحت مطلق توصیه خوبی است ولی اكثر خانم های باردار بعد از چند روز از این كار ناراحت و ناراضی می شوند و اگر چند روز استراحت تبدیل به چند هفته شود بیش از آنكه جنبه استراحت داشته باشد حالت شكنجه خواهد داشت.


آیا استراحت مطلق بدین معناست كه شما باید تمام مدت در رختخواب باشید؟


این مسئله بستگی به عوامل زیادی دارد. برای استراحت مطلق تعریف استانداردی وجود ندارد بنابراین به تشخیص پزشك بستگی خواهد داشت. به طور كلی، استراحت مطلق یعنی اینكه شما 24 ساعت شبانه روز را در رختخواب بمانید و فقط برای رفتن به دستشوئی از جا برخیزید (و حتی بعضی از خانمها از پوشكهای مخصوص استفاده می كنند). پزشك به شما توصیه خواهد كرد كه اكثر ساعات بر یك پهلو بخوابید زیرا فشار رحم از روی ورید اجوف تحتانی كه خون را از قسمت پائین بدن به قلب می رساند برداشته می شود.

 

بعضی از پزشكان انواع دیگری از استراحت را كه تا این اندازه شدید نیست توصیه می كنند. مثلاً شما می توانید در منزل بمانید و در رختخواب استراحت كنید و گاهی نیز بیرون رفته و البته با اتومبیل به گردش بپردازید (معمولاً فقط برای مراجعه به پزشك) و در منزل نیز غذا بپزید و دوش بگیرید. حتی ممكن است به شما توصیه شود كه كمی از فعالیتهای خود بكاهید و فقط چند ساعت در روز در رختخواب بمانید.

 

چرا استراحت مطلق توصیه می شود؟


از چندین دهه قبل تا كنون، استراحت مطلق در بسیاری از عوارض بارداری توصیه می شود. بارداریهای دو یا چند قلوئی و مواردی كه در آن احتمال زایمان زودرس می رود (نظیر نارسایی دهانه رحم)، شایعترین مواردی هستند كه استراحت مطلق در آنها تجویز می شود. همچنین اگر پزشك به عدم رشد صحیح جنین مشكوك باشد (محدودیت رشد در داخل رحم) و یا جفت سرراهی (قرار گرفتن جفت در قسمت پائین رحم و یا در دهانه رحم) وجود داشته باشد، استراحت مطلق تجویز خواهد كرد. و بالاخره اگر افزایش فشار خون بارداری یا پره اكلامپسی خفیف وجود داشته باشد به شما توصیه می شود كه در منزل در رختخواب بمانید تا فشار خون تحت كنترل درآید.

 

در رابطه با مفید بودن استراحت مطلق مطالعات بسیار كمی انجام گرفته است بنابراین مشخص نیست كه استراحت مطلق در بسیاری از موارد فایده ای داشته باشد. تا امروز اطلاعات كافی جهت تایید یا رد مزایای استراحت در جفت سرراهی، افزایش خفیف فشار خون بارداری یا پره اكلامپسی، نارسائی دهانه رحم، و یا احتمال زایمان زودرس در بارداری های تك قلو در دست نیست. از طرف دیگر، بسیاری از مطالعات مزایای استراحت مطلق در بیمارستان را درمورد بارداریهای دوقلو مورد بررسی قرار داده اند و هیچكدام به این نتیجه نرسیده اند كه این عمل خطر زایمان زودرس را می كاهد. در حقیقت در یك مطالعه حتی نشان داده شد كه استراحت مطلق در بیمارستان خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد. (متاسفانه تاكنون مطالعه خوبی در مورد استراحت مطلق در منزل برای بارداری‌های دوقلو انجام نگرفته است). تنها یك مطالعه كوچك تا به امروز تاثیر استراحت مطلق را در محدودیت رشد در داخل رحم مورد بررسی قرار داده است و به این نتیجه رسیده است كه به نظر نمی رسد استراحت مطلق كمكی به این امر بكند.

 

در این زمینه مطالعات علمی بیشتری لازم است. در عین حال كارشناسان در مورد زنان و چگونگی استراحت مطلق اختلاف نظر دارند. بسیاری از پزشكان معتقدند كه تا زمانی كه شواهد كافی بر علیه استراحت مطلق وجود ندارد، امتحان آن ارزشمند است. بعضی دیگر معتقدند كه استراحت مطلق خود می تواند دارای آثار منفی باشد و نباید آن را به خانمها توصیه نمود مگر آنكه مطمئن باشید فواید آن بیش از ضررش است. این پزشكان بر این عقیده اند كه استراحت مطلق باید در موارد بسیار محدودی تجویز شود ودر بسیاری از موارد تنها كافی است خانم ها از فعالیت خود بكاهند، شغل خود را رها كنند، از بلند كردن اشیاء سنگین و یا ایستادن به مدت طولانی بپرهیزند، و فقط روزی چند ساعت در رختخواب استراحت كنند.

 

درچه مواردی استراحت مطلق مضر است؟

 

استراحت در رختخواب ممكن است به سلامت شما لطمه وارد كند. استراحت مطلق به مدت طولانی خطر تشكیل لخته را افزایش می‌دهد. (در بعضی شرایط ممكن است حتی هپارین برای پیشگیری از تشكیل لخته تجویز شود. به علاوه، از آنجایی كه شما از عضلات، قلب و ریه هایتان به اندازه كافی استفاده نمی كنید، توان و نیروی خود را تا حد زیادی از دست می دهید وخیلی زود خسته می شوید.

 

بی خوابی از دیگر عوارض استراحت مطلق است. تغییرات متابولیسم، از دست رفتن توده استخوانی، به وجود آمدن انواع دردها، احساس بی حوصلگی و تنهایی به سلامت روانی شما آسیب وارد می كند. وقتی رفته رفته دوران استراحت مطلق به سر می رسد هفته ها طول می كشد تا نیروی شما بازگردد و این امر نگهداری از نوزاد را مشكل می سازد.

 

زندگی محدود به بستر می تواند كابوس و خسران مالی به شما و خانواده تان وارد سازد. ممكن است شما مجبور شوید قبل از زمانی كه پیش بینی كرده بودید شغلتان را ترك كنید و یا كسی را استخدام كنید كه از كودكانتان مراقبت كند. هنگام استراحت مطلق باید یك نفر 24 ساعته در خدمت شما باشد تا غذا و سایر مایحتاج را به شما برساند.

 

منبع:ninisite.com