اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تجهیز روسیه به بمب‌افکن‌های مافوق صوت


نیرو هوایی روسیه تا سال 2020 به هزار فروند هواپیمای پیشرفته مجهز خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران: "ویکتور بوندارو،" فرمانده نیروی هوایی روسیه اعلام کرد نیروی هوافضای این کشور تا سال 2020 تقریبا 1000هواپیمای پیشرفته دریافت می‌کند.

بوندارو گفت: نیروی هوایی از 1992 تا 2012 تسلیحات وی‍ژه ای دریافت نکرده؛ اما از سال 2012 به بعد 300 هواپیما دریافت کرده که این تعداد تا سال 2020 به 1000 فروند می‌رسد. وی افزود اولین بمب افکن استراتژیک مافوق صوت شرکت توپولف (تی‌یو160) سال 2021 در اختیار نیروهای هوا و فضا قرار می‌گیرد. این بمب افکن به سلاح‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای مجهز است.

طبق برنامه تسلیحاتی 325 هزار میلیون دلاری روسیه، مدل‌های جدید جایگزین نسل چهارم هواپیماهای نظامی این کشور می‌شوند. براساس این برنامه تا سال 2020 هفتاد درصد تجهیزات نظامی به روز می‌شوند.


ویدیو مرتبط :
بمب افکن آزمایشی مافوق صوت روسیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین عملیات بزرگترین هواپیمای جنگی جهان در سوریه/با مشخصات بمب‌افکن مافوق صوت روسیه آشنا شوید



برای اولین بار از زمان آغاز عملیات روسیه علیه نیروهای گروه تروریستی داعش در سوریه این کشور از بمب‌افکن استراتژیک مافوق صوت خود استفاده کرده است. توپولف-160 بزرگترین و سنگین‌ترین هواپیمای جنگی جهان به حساب می‌آید.

توپولف-۱۶۰  كه در ناتو به نام  بلک‌جک Blackjack شناخته می‌شود بمب‌افکن استراتژیک مافوق صوت ساخت شرکت توپولف  است. این بمب‌افکن تا حدی از خصوصیات پنهان‌کاری شامل کاهش نیمرخ راداری و بازتاب گرمایی برخوردار است و به طور کلی قابل مقایسه با بمب‌افکن آمریکایی بی-۱ لنسر به حسای می‌آید. اما ابعاد آن بزرگتر است و ظرفیت حمل مهمات بیشتری دارد. این بمب افکن دارای قابلیت حمل بمب‌های هسته‌ای و تسلیحات متعارف است و آخرین بمب افکن استراتژیک ساخت شوروی است که بزرگترین هواپیمای جنگی جهان، بزرگترین هواپیمای مافوق صوت و بزرگترین هواپیما با قابلیت بال متغیری است که تاکنون ساخته شده‌است.

 نیروی هوایی روسیه در حال حاضر 16 فروند از این بمب‌افكن غول‌پیكر را در خدمت دارد.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

توپولف-۱۶۰ در دوران جنگ سرد به عنوان پاسخی به پروژه بمب افکن بی-۱ لنسر آمریکا و با مأموریت اصلی شلیک موشک‌های کروز هواپایه طراحی و تولید شد. توپولف تی یو ۱۶۰ بلک جک امروزه سنگین وزن‌ترین و از نظر توان حمل مهمات قدرتمندترین بمب افکن حال حاضر دنیاست. این هواپیما به علت توانایی مانور بالا و رنگ سفید آن به درنای سفید معروف است.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

سازه بدنه بر مبنای یک تیر تیتانیومی است که بطور کل همه اعضای اصلی این پرنده به این تیر تیتانیومی متصل می‌باشند. توپولف-۱۶۰ آخرین هواپیمای دارای سیستم بال متغیر است که تاکنون ساخته شده‌است و این ویژگی برای برای پرواز بهتر در سرعت‌های مختلف در آن به کار رفته است. سیستم کامپیوتری هواپمیا بنابر سرعت موجود میزان به عقب رفتگی بال را تنظیم می‌نماید. بال‌های متغیر این هواپیما کلاً می‌تواند در سه حالت ۲۰ درجه برای فرود، ۳۵ درجه برای پرواز کروز یا گشت زنی‌عادی در آسمان و ۶۵ درجه برای پرواز در سرعت‌های مافوق صوت قرار گیرد.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

در حالتی که بال‌ها کاملاً به عقب برگشته‌اند، از سطح داخلی بال‌ها فلپ‌هایی به صورت عمودی روی هر بال بلند می‌شوند که نقش ایجاد ثبات را در سرعت‌های بالا ایفا می‌کنند. همچنین در امتداد جلو و عقب این چرخ‌ها محفظه‌های حمل تسلیحات در خط میانی وسط هواپیما تعبیه شده است. در انتهای مخروطی دم هواپیما، چترهای فرود آن قرار داده شده‌اند که به کاهش سرعت در هنگام فرود کمک می‌کنند. برد عملیاتی هواپیما ۱۴۰۰۰ کیلومتر و سقف پرواز آن در ارتفاع ۱۶۰۰۰ متر و حداکثر سرعت این هواپیما در ارتفاع بالا ۲۰۰۰ کیلومتر بر ساعت و در ارتفاع پایین ۱۰۳۰ کیلومتر می‌باشد.

این هواپیما برای تامین قدرت خود از چهار موتور توربوفن NK-۳۲ مجهز به پس‌سوز بهره می‌جوید که هرکدام از این موتورها رانشی برابر با ۲۵۰۰۰ کیلوگرم تولید می‌کند. موتورها در دو غلاف زیر بالها قرار گرفته‌اند و دارای ورودی‌های هوای متغیر هستند.این هواپیما قابلیت حمل موشک کروز استراتژیک کااچ-۵۵ با برد ۳۰۰۰ کیلومتر (که در غرب و ناتو به آاس-۱۵ کنت معروف است) را دارد و تا ۱۲ فروند از این موشک (یعنی در هر محفظه ۶ فروند ) قابل حمل است.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

توپولوف ۱۶۰ بلک جک می‌تواند جنگ‌افزارهای هسته‌ای و متعارف شامل موشکهای دوربرد هسته‌ای را حمل كند. این هواپیما برای دفاع از خود به موشک‌های حرارت‌یاب و سیستم‌های مغشوش کننده رادار و پرتاب‌کننده شراره‌های گمراه‌کننده موشک حرارتی مجهز شده‌است. همچنین امکان حمل موشک کاچ-۱۵پی (نام ناتو: آاس-۱۶) با برد ۲۰۰ کیلومتر وجود دارد که می‌تواند به یک کلاهک اتمی یا متعارف ۲۵۰ کیلوگرمی مجهز شود. ظرفیت نهایی این بمب افکن ۴۰ تن بمب یا موشک است.

بر خلاف سایر بمب افکن‌های سنگین دیگر که از یوک و فرمان استفاده می‌کنند، این بمب افکن همچون جنگنده‌ها یک دسته فرمان برای کنترل هواپیما توسط خلبان دارد.

اخبار بین الملل - خبرآنلاین