اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تجمع كارمندان میراث فرهنگی درمقابل مجلس



 

تجمع كارمندان میراث فرهنگی درمقابل مجلس

برای دومین بار؛

كارمندان سازمان میراث فرهنگی در مقابل مجلس تجمع كردند


تجمع كنندگان نسبت به جابه‌جایی بخش‌های مختلف سازمان میراث فرهنگی به شهرستان‌های مختلف كه منجر به انتقال زوجین به استان‌های مختلف شده است، اعتراض داشتند و آن را به منزله از هم پاشیدن خانواده‌هایشان می‌دانستند.

تجمع جمعی از كارمندان سازمان میراث فرهنگی در مقابل مجلس امروز هم ادامه یافت.
به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از كارمندان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كه روز یكشنبه مقابل مجلس در اعتراض به انتقال آنها به شهرستان‌های مختلف تجمع كرده بودند، امروز نیز در ادامه اعتراضات خود، به این تجمع ادامه دادند.
برخی از كارگران حاضر در این تجمع گفتند كه پس از سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر انتقال ادارات به شهرستان‌ها، بخش صنایع دستی و پژوهشگاه هنرهای سنتی به اصفهان منتقل شدند. همچنین معاونت‌های مرمت آثار، ابنیه، باستان شناسی، مردم شناسی، مركز اسناد و كتابخانه نیز كه مقدار زیادی اسناد غیر قابل جابجایی را در اختیار دارند نیز باید به شیراز منتقل شوند.
این كارمندان معترض با اشاره اینكه در نتیجه جابجایی‌های مذكور، برخی خانواده‌ها به دلیل انتقال زوجین به شهرستانهای مختلف، از هم می‌پاشند، به نقل از یكی از معاونین رئیس سازمان میراث فرهنگی كه نزد او به جابجایی‌های مذكور اعتراض كرده بودند، گفتندكه او پاسخ داد: می‌توانید از هم طلاق بگیرید!
این كارمندان همچنین با ابراز ناراحتی بیان كردند كه رئیس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به انتقادات آنان گفته است پس از انتقال كارمندان به شهرستان‌ها برای كادر سازمانی هتل می‌گیریم و خانواده‌های آنان نیز خودشان می‌توانند هتل بگیرند.
كارمندان میراث فرهنگی همچنین بر غیر سیاسی بودن خواسته‌های خود تاكید كردند.
علیرضا محجوب رئیس فراكسیون كارگری مجلس نیز با حضور در جمع این كارمندان به آنان قول مساعد برای همكاری داد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: قرار است تا دقایق دیگر نمایندگان كارمندان معترض در مجلس حضور یابند و در كمیسیون اجتماعی مطالبات و اعتراضات خود را بیان كنند. البته علاوه بر كمیسیون اجتماعی كمیسیون فرهنگی نیز می‌تواند پیگیر این موضوع باشد...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
چوب حراج میراث فرهنگی توسط سازمان میراث - قسمت اول نسخه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موزه ها؛ آغاز گر هفته میراث فرهنگی



 

 

موزه ها؛ آغاز گر هفته میراث فرهنگی

 

پارسال هم مانند امسال دوستداران میراث فرهنگی هفته میراث را با پیشوازی خبر سرقت یك اثر تاریخی آغاز كردند. سال گذشته ماجرا با سرقت رونوشت نسخه قانون ابوعلی سینا از موزه‌ای در همدان شروع شد و امسال هم بحث بر سر سرقت یك كتیبه‌ تاریخی است آن هم در روز روشن و از مسجدی در شیراز.



هفته میراث فرهنگی مهم‌ترین رویداد این حوزه است كه هر سال طرفداران این مفهوم را بیست و هشتمین روز از اردیبهشت ماه به مدت یك هفته گرد هم جمع می‌كند تا مهم‌ترین دغدغه‌های این حوزه مورد بررسی قرار گیرد. اما این‌‌كه مهم‌ترین دغدغه پیش روی میراث فرهنگی در این هفته چه خواهد بود موضوعی است كه باید در پایان برنامه‌های این سازمان در هفته جاری جستجو كرد.



هرچند سال گذشته اقدامات انجام شده در زمینه ثبت میراث معنوی و میراث مادی كشور به حد قابل توجهی رسید، اما همچنان این حوزه با مشكلاتی دست و پنجه نرم می‌كند كه مهم‌ترین آنها حفاظت از محوطه‌های تاریخی و جلوگیری از سرقت آثار تاریخی است.



از سرگیری كاوش‌های باستانی و اختصاص بودجه بیشتر به این بخش از دیگر مواردی است كه صاحبنظران حوزه میراث فرهنگی معتقدند می‌تواند به عنوان دغدغه‌های اصلی این حوزه مورد بررسی قرار گیرد.



اگر علاقه‌مند به میراث ملی و هویت ایرانی خود هستید امروز بهترین فرصت برای توجه به آن است زیرا جشن میراث فرهنگی امروز با اعلام رایگان بودن بازدید از ازموزه‌های سراسر كشور آغاز می‌شود.



امروز روز جهانی موزه‌ها و میراث فرهنگی است و به همین مناسبت در سراسر كشور برنامه‌های خاصی در نظر گرفته شده است كه مهم‌ترین آنها رایگان بودن بازدید از موزه‌های سراسر كشور است كه البته تنها خاص امروز است.



اما در این روز تنها نمی‌توان از كاخ موزه گلستان كشور بازدید كرد زیرا در این روز كاخ موزه گلستان محل برگزاری مراسم ثبت ملی تقویم جلالی همزمان با روز بزرگداشت حكیم عمر خیام فیلسوف، ریاضیدان و شاعر ایرانی است.



اما از دیگر سو شعار امسال هفته میراث فرهنگی « موزه‌ها عامل هماهنگی اجتماعی» عنوان شده است كه بر اساس نظر كارشناسان با توجه به كاركرد موزه‌ها در دنیای امروز می‌تواند شعار در خور توجهی به شمار رود.



از دیگر سو برنامه‌های هفته میراث فرهنگی نیز امروز به طور رسمی آغاز می‌شود تا به مدت یك هفته دوستداران میراث ایرانی با جنبه‌های مختلف میراث فرهنگی آشنا شوند.روزهای بعدی هفته میراث فرهنگی از ۲۹ اردیبهشت تا سوم خرداد با عناوین و شعارهای ویژه نامگذاری شده است. بر همین اساس روز چهارشنبه با نام میراث فرهنگی و تلاش مضاعف برای مرمت و احیای بافت‌ها و خانه‌های تاریخی با شعار سال احیای خانه‌های تاریخی نامگذاری شده است.



روز پنجشنبه این هفته نیز با نام میراث فرهنگی و نقش آن در توسعه گردشگری با شعار میراث فرهنگی ضامن توسعه گردشگری نامگذاری شده است كه در جای خود قابل تامل است. جمعه این هفته كه مصادف با آخرین روز اردیبهشت ماه است با نام میراث فرهنگی و احیای هنرهای سنتی نیز نامگذاری شده است تا یادآور تلاش مضاعف برای احیای هنرهای سنتی ایرانی در این روز باشد.



میراث فرهنگی و میراث طبیعی و كشاورزی، شعار روز شنبه اول خرداد ماه است كه شعاری جدید و قابل تامل در سال های گذشته به شمار می‌رود كه مطمئنا دلایل خاص نامگذاری این روز نیز شنیدنی خواهد بود.



یكشنبه دومین روز خرداد نیز با نام میراث فرهنگی و جایگاه آن در عرصه جهانی نامگذاری شده است كه با توجه به رویكرد این سازمان در معرفی میراث كشورمان در عرصه جهانی ضرورت نامگذاری این روز را توجیه می‌كند.



اما شعار آخرین روز از هفته میراث فرهنگی نیز به نام میراث فرهنگی و میراث معنوی نامگذاری شده است كه برنامه‌های خاصی نیز بنا به همین موضوع قرار است در سراسر كشور برگزار شود.



● استقبال از هفته میراث فرهنگی

هرچند كه قرار است در سراسر كشور و در موزه‌ها برنامه‌های خاصی به مناسبت آغاز هفته میراث فرهنگی برگزار شود، اما از مهم‌ترین آنها می‌توان به گلباران طاق‌بستان در كرمانشاه و بازدید رایگان از این محوطه تاریخی اشاره كرد.



اما گرامیداشت هفته میراث فرهنگی نیز در اهواز با برگزاری دو همایش؛ خوزستان گهواره تمدن و مسابقه نقاشی با موضوع میراث فرهنگی در اهواز آغاز می‌شود.



● هفته شلوغ در نیاوران


در تهران نیز شاید عمده برنامه‌های هفته میراث فرهنگی را بتوان به مجموعه فرهنگی- تاریخی نیاوران تهران نسبت داد كه به تعبیری با دست پر به استقبال روز جهانی موزه و هفته بزرگداشت میراث فرهنگی رفته است.



تندیس‌های عاجی عنوان نمایشگاهی شامل ۳۰ عدد مجسمه عاجی متعلق به هنر شرق دور شامل كشورهای هند و چین است كه از گنجینه نادیده‌های كاخ صاحبقرانیه است و در موزه جهان نما در معرض بازدید علاقه مندان قرار می‌گیرد.



نمایشگاه ۴۰ حــدیث نبـوی شامل ۱۴ تابلوی خوشنویسی نفیس ترجمه جامی و به خط خوشنویس، میر عماد حسنی نیز با همكاری موزه ملك در كوشك احمــد شاهی به نمایش درمی آید.بزرگداشت دكتر علی اكبر صنعتی، پدر آبرنگ ایران كه همزمان در گالری جهان نمای مجموعه فرهنگی ـ تاریخی نیاوران و موزه دكتر حسابی برگزار می‌شود، بخش دیگری از این برنامه‌ها را تشكیل می‌دهد..../ گزارش : جام‌جم آنلاین