اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تجمع خوزستانی‌ ها: کارون را زنده می‌خواهیم


تجمع در جواب تجمع؛ این داستان اعتراض‌های برخی از مردم در استان‌های اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری و خوزستان بر سر موضوع انتقال آب از سرچشمه رودهای کارون و زاینده‌رود است.

روزنامه شرق: تجمع در جواب تجمع؛ این داستان اعتراض‌های برخی از مردم در استان‌های اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری و خوزستان بر سر موضوع انتقال آب از سرچشمه رودهای کارون و زاینده‌رود است.

 در جدیدترین رویداد از این دست، پنجشنبه هفته قبل تعدادی از اهالی شهر اهواز در تجمعی حمایت خود از رود کارون و مخالفت با انتقال آب از سرچشمه آن را اعلام کردند.

حدود 10روز پیش نیز در شهر اصفهان تجمعی مشابه برپا شد؛ تجمعی در حمایت از رودخانه زاینده‌رود و اعتراض به وضعیت کنونی آن‌که البته با قول‌وقرارهای مسوولان استان اصفهان و اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور قرار شد پروژه‌های انتقال آب از ارتفاعات چهارمحال‌وبختیاری دوباره از سر گرفته شود.

این پروژه‌های بحث‌برانگیز با عناوین تونل گلاب 2 و بهشت‌آباد شناخته می‌شوند و اصلی‌ترین دلایل اعتراض حامیان محیط‌زیست در خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری هستند. اهالی چهارمحال هم پیش از این و در روزهای ابتدایی امسال در همین رابطه یک تجمع اعتراضی بزرگ را در نزدیکی بازار شهرکرد تدارک دیده بودند.

آن تعداد از شهروندان و مسوولان اهوازی که در برنامه «کمپین حفاظت از کارون» حاضر شده بودند با خود پلاکاردها و دست‌نوشته‌هایی در رابطه با کارون همراه آورده بودند. بر اساس اعلام وب‌سایت‌های خبری استان خوزستان؛ در این گردهمایی اسماعیل ارزانی فرماندار اهواز، همایون قنواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، حسین حیدری و هوشنگ شیرمردی از اعضای شورای شهر اهواز نیز حضور داشتند. شرکت‌کنندگان با ایجاد زنجیره انسانی در ساحل کارون، شعارهایی در حفاظت از کارون سر دادند و در پایان نیز طوماری با عنوان «کارون زنده است» را امضا کردند.

به گزارش وب‌سایت خبری شوشان در خوزستان، اسماعیل ارزانی، فرماندار اهواز با شرکت در برنامه کمپین حفاظت از کارون، درخصوص حضور خود در جمع مردم اهواز گفت: من دو مسوولیت دارم؛ یکی به‌عنوان یک خوزستانی آمده‌ام بگویم که کارون باید باشد و مسوولیت دیگر من حفظ امنیت چنین تجمع‌هایی است و آمده‌ام که بر امنیت این گردهمایی نیز نظارت کنم.

 وی ضمن اظهار مخالفت با طرح انتقال آب کارون گفت: مگر یک خوزستانی می‌تواند بگوید آب از اینجا منتقل شود تا کارون نابود شود. مطمئن باشید در دولت و استانداری خوزستان هم کسی موافق این طرح نیست. فرماندار اهواز ضمن اشاره به صدور مجوز این تجمع توسط فرمانداری اهواز گفت: مردم در این گردهمایی به‌خوبی قوانین مدنی را رعایت کردند و اگر همیشه قوانین تجمعات به این صورت مورد توجه مردم قرار گیرد مجددا اجازه چنین گردهمایی‌هایی صادر می‌شود.

محسن صنیعی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران، حساسیت به حیات کارون را یک وظیفه اجتماعی دانست و تصریح کرد: «در حال حاضر حساسیت‌های زیست‌محیطی به‌عنوان یکی از حساسیت‌های اجتماعی مطرح است و مساله حیات کارون و همه اقوامی که در کنار کارون زندگی می‌کنند نیز یک نکته بسیار مهم اجتماعی است که فعالان سیاسی - اجتماعی باید به‌عنوان یک فریضه اجتماعی در این مساله دخالت و مشارکت داشته باشند.»

وی افزود: «این انتظار وجود دارد تا این مساله به‌صورت کارشناسی، هم در خوزستان و هم در اصفهان مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد. چون طرحی که در حال حاضر درخصوص انتقال آب کارون وجود دارد یک طرح غیرعلمی و غیرکارشناسی است و باید به طرح‌های اینچنینی حساس بود.» وی افزود: خشک‌شدن دریاچه ارومیه باید درسی برای ما باشد تا کاری نکنیم که منجر به خشک‌شدن حیات کارون شود.»

علاوه‌بر او سیدشریف حسینی، عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه به تسنیم گفت: «کارهای خوبی مانند کمپین‌های حفاظت از کارون توسط مردم و نخبگان جامعه باید ادامه پیدا کند و دلایل منطقی و ضررهای ناشی از انتقال آب باید به مردم منتقل شود. دولت یازدهم و وزیر نیرو درباره وضعیت انتقال آب، خواسته‌های نمایندگان خوزستان را اجرا کردند.»

وی اضافه کرد: «در وضع موجود نباید با هیاهوی دیگران، ما هم حاشیه‌پردازی کنیم، بلکه باید به‌صورت منطقی خواسته‌های مردم خوزستان را به گوش ایرانیان برسانیم. مجمع نمایندگان و استانداری خوزستان جهت حفاظت از کارون درحال پیگیری هستند و از انتقال غیرکار‌شناسی آب جلوگیری می‌کنیم.»  

عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان نیز یکی دیگر از مخالفان اجرای پروژه‌های انتقال آب از سرچشمه‌های کارون است، او در همین رابطه گفته است: «در وضعیت کشاورزی هیچ‌کس در حق‌آبه، مقدم بر خوزستان نیست و هیچ‌جایی مقدم‌تر از تالاب شادگان و هورالعظیم ما نیست که حق‌آبه داشته باشد.»

با این همه هنوز معلوم نیست مسوولان دولتی چگونه خواهند توانست، هم به خواسته‌های معترضان اصفهانی و حامیان زاینده‌رود پاسخ مثبت دهند و هم به حامیان کارون.


ویدیو مرتبط :
تجمع مردم اهواز در حمایت از کارون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تجمع سه هزارنفری مردم اصفهان در زنده‌رود



اخبار ,اخبار اجتماعی ,اعتراض مردم اصفهان به خشکی زاینده‌رود

 

اخبار اجتماعی - تجمع سه هزارنفری مردم اصفهان در زنده‌رود

اعتراض مردم اصفهان به خشکی زاینده‌رود، پنجشنبه بعد از ظهر آنها را پای سی و سه پل کشاند.  از اولین ساعت‌های عصر، مردم از اصفهان و شهرستان‌های اطراف برای شرکت در تجمع دور زاینده‌رود جمع شدند، ٣‌هزار نفری می‌شدند، زن و مرد و کودک، همه جای زاینده‌رود را پر کرده بودند، دالان‌های سی و سه پل سراسر جمعیت بود، هر لحظه هم به تعداد جمعیت اضافه می‌شد. خیلی‌هایشان در محوطه مرکزی زاینده‌رود بودند، دور گروهی حلقه زده بودند و با پلاکاردهایی در دست، شعار می‌دادند.

 به گفته یکی از تجمع‌کنندگان، هیچ یک از شعارها تخریبی نبود و مردم تمایلی به ایجاد درگیری با مأموران انتظامی نداشتند. تعدادی هم روی سکوها نشسته بودند، نوشته روی پلاکاردها، حکایت از خواسته معترضان داشت. «ما فقط آب می‌خواهیم.» آنها از مسئولان استان و رئیس‌جمهوری خواستند تا زاینده‌رود دوباره احیا شود.

 

نوارهای پیچیده دور سر، نوشته‌هایی با ماژیک و خودکار روی دست و صورت و خودروهایی که در کنار زاینده‌رود، روی شیشه عقب‌شان نوشته شده بود: «زاینده‌رود ما کو؟» همه نشان می‌داد که مردم اصفهان، دیگر به تنگ آمده‌اند. آنها تا پل خواجو هم رفته بودند، آن‌جا ولی تجمع‌ها پراکنده‌تر بود.

این دومین باری است که آنها در اعتراض به خشکی زاینده‌رود در این محل تجمع می‌کنند. دو‌سال پیش هم زاینده‌رود، شاهد تجمع معترضان بود. آن زمان بیشتر معترضان کشاورزانی بودند که به‌دلیل خشکی زاینده‌رود، کشاورزی‌شان بی‌رونق شده بود. روز پنجشنبه اما با وجود این‌که تجمع‌کنندگان مجوزی نداشتند و نیروی انتظامی دور تا دور زاینده رود، وضع را کنترل می‌کرد، اما کار به درگیری کشیده نشد. یکی از افراد حاضر در محل به «شهروند» می‌گوید: «چند وقت می‌شود که مردم اصفهان قصد دارند در اعتراض به وضع زاینده‌رود، در این محل تجمع کنند، اما هر بار به دلیلی این اتفاق نمی‌افتاد، چهارشنبه شب هم استاندار اصفهان در برنامه‌ای تلویزیونی از مردم خواسته بود تا تجمع نکنند.» هر چند به گفته این شهروند اصفهانی، خیلی از ساکنان شهر، در پی این اعلام استاندار برای تجمع نیامدند، اما به‌دلیل وخامت حال زاینده رود، این اقدام به صورت خودجوش از سوی مردم صورت گرفت.

 او ادامه می‌دهد: «شرایط زاینده‌رود به گونه‌ای است که نمی‌شود در برابر آن سکوت کرد، سی و سه پل خیلی بی‌رونق شده، مردم دیگر دوست ندارند آن‌جا بروند، حتی کشاورزانی که از حوزه زاینده‌رود برای کارشان استفاده می‌کردند، خیلی وقت است که با رکود کاری مواجه شده‌اند.»

پیش از این قرار بود مردم با نوشتن جمله‌هایی روی شیشه خودروهایشان، اعتراضشان را نشان دهند اما آن‌زمان هم مسئولان خواستار توقف این اقدام شده بودند. یکی دیگر از تجمع کنندگان دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «قرار بود مردم روی شیشه‌ها بنویسند: «زاینده رود من کو؟» اما به درخواست مسئولان این کار را نکردند، البته همان زمان معاون اول رئیس‌جمهوری به اصفهان آمد و وعده‌هایی برای برگرداندن زاینده‌رود به شرایط قبلی داد، به همین‌خاطر هم مردم چند روزی صبر کردند.» اعضای انجمن‌های ادبی زیادی هم در زاینده‌رود دیده می‌شدند، آنها شعرهایی در وصف زاینده‌رود را همان جا می‌سرودند. آنها برخی از اشعار را هم روی پلاکاردها نوشته بودند.

هوا تاریک شده بود اما تجمع‌کنندگان همچنان در محل بودند، آنها طوماری امضا کردند و از مسئولان خواستند تا در اسرع وقت به وضع زاینده‌رود رسیدگی کنند. کمتر کسی در اصفهان بود که از برنامه تجمع بی‌خبر مانده بود، ساعت و مکان تجمع در شبکه‌های اجتماعی و با پیامک‌هایی به گوش اهالی اصفهان رسیده بود، همه می‌دانستند بعد از ظهر پنجشنبه آن‌جا چه خبر است، یکی دیگر از تجمع‌کنندگان به وعده‌هایی که معاون اول رئیس‌جمهوری داده بود، اشاره می‌کند: «جهانگیری سوم شهریورماه به اصفهان آمده بود و وعده تکمیل تونل کوهرنگ و سد بهشت‌آباد را داد، در صورت تکمیل تونل کوهرنگ، ٦٠‌میلیون متر مکعب آب وارد حوضه زاینده‌رود می‌شود، سد بهشت هم در صورت اجرا، ٢٠٠‌میلیون مترمکعب آب را به حوضه آبریز زاینده‌رود می‌آورد.»

خشکی زاینده‌رود، وارد سومین سالش شده، مسئولان چند سالی است که وعده می‌دهند به پرآبی زاینده‌رود.  اما هر بار خلف وعده کرده‌اند به‌طوری‌که امسال هم بر خلاف دو ‌سال قبل، حتی در ایام نوروز هم این رود، پرآب نشد و مسافران را ناامید گذاشت. به گزارش ایرنا، در سال‌های اخیر ایجاد خشکسالی و افزایش مصرف در حوضه آبی زاینده‌رود سبب خشک شدن این رودخانه در منطقه اصفهان و پایین دست و نیز خشکی تالاب گاوخونی شده است. زاینده‌رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران به طول ٢٠٠ کیلومتر است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به‌ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران پس از گذر از شهر اصفهان به سمت شرق پیش می‌رود و درنهایت به تالاب بین‌المللی گاوخونی می‌ریزد. این رودخانه در سال‌های اخیر تحت‌تأثیر تغییرات اقلیمی دچار خشکسالی شده و به علت سوء مدیریت روند رو به کاهشی را طی کرده به گونه‌ای که در محدوده شهر اصفهان به‌صورت کامل خشک شده.

 کارشناسان و مسئولان برداشت‌های غیرمجاز آب، کاهش بارندگی، افزایش بارگذاری‌های خارج از ظرفیت، توسعه ناپایدار صنایع، افزایش مصرف آب شرب، تجاوز به حریم رودخانه را ازجمله دلایل وضع فعلی رودخانه زاینده‌رود عنوان می‌کنند. در این میان تصمیم دولت قبل مبنی بر استانی شدن مدیریت منابع آبی در حوضه آبریز زاینده‌رود و بخشی‌نگری به این عرصه طبیعی از دیگر عوامل مؤثر بر دگرگونی جغرافیایی بستر زاینده‌رود و خشک شدن این رودخانه اعلام می‌شود. با روی کار آمدن دولت یازدهم، طرح ٩ ماده‌ای برای احیای رودخانه زاینده‌رود توسط استاندار اصفهان به شورایعالی آب کشور ارایه و تصویب شد.  در یکی از بندهای این طرح وزارت نیرو مکلف به ایجاد مدیریت یکپارچه روی رودخانه زاینده‌رود شده است.

موضوع خشکسالی و مشکلات حوضه زاینده‌رود دوشنبه گذشته در نشست شورای اداری استان اصفهان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، تجارت و معدن و ورزش و جمعی از مسئولان کشوری و استانی بررسی و وعده داده شد تا مشکل آب زاینده رود حل شود، عملیات تونل گلاب ٢ ادامه پیدا کند، انتقال آب تونل گلاب ٢ و استفاده از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در پروژه تکمیل ورزشگاه نقش جهان اجرا شود.
اخبار اجتماعی -  شهروند