اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تجمع اعتراضی مقابل وزارت بهداشت


جمعی از ماماها به علت مطرح‌شدن طرح بکارگیری ماماها به جای پرستاران با گذراندن یک دوره یکساله، با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آنها عباراتی همچون «ما ماما هستیم، پرستار نیستیم» و «مامایی پاینده باد»، صبح امروز در مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع کردند.

خبرگزاری ایسنا: جمعی از ماماها به علت مطرح‌شدن طرح بکارگیری ماماها به جای پرستاران با گذراندن یک دوره یکساله، با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آنها عباراتی همچون «ما ماما هستیم، پرستار نیستیم» و «مامایی پاینده باد»، صبح امروز در مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع کردند.

یکی از ماماهای حاضر در این تجمع با بیان اینکه حسب مامایی در جامعه ما ظلمی به تمام مادران است، اظهار کرد: اگر بخواهیم استانداردهای جهانی را در نظر بگیریم، در حال حاضر با کمبود ماما هم روبرو هستیم.

وی افزود: اما متاسفانه به علت شرایط کنونی نظام سلامت، تخصص سالاری و افزایش سزارین به صورت غیرعلمی باعث شده است تا ماماها و عملکردشان نادیده گرفته شوند.

این ماما با بیان اینکه جامعه پرستاری همگی قابل احترام هستند اما پزشک سالاری باعث شده است آنها نیز بالین بیمار را رها کرده و در وزارت بهداشت، پست‌های مدیریتی بگیرند. به همین خاطر می‌خواهند کمبود پرستار را با بکارگیری اقشار دیگر جبران کنند. این در حالی است که دولت برای تحصیل ماماها هزینه کرده است و قطعا استفاده از این گروه در بالین بیمار که تخصص چندانی در آن ندارند، به افت کیفیت خدمات درمانی خواهد انجامید.

وی افزود: از سوی دیگر با عدم حضور ماماها در جایگاه خودشان،‌ آمار سزارین در جامعه نیز بیش از این افزایش خواهد یافت و مجموع آنچه که اتفاق می‌افتد،‌ به ضرر جامعه و بیمار خواهد بود.

یکی دیگر از افراد حاضر در این تجمع با بیان اینکه طرحی در وزارت بهداشت در حال گذراندن کارهای کارشناسی برای تصویب است که بر اساس آن ماماها با گذراندن یک دوره یک ساله 25 واحدی، می‌توانند به عنوان پرستار استخدام شوند، گفت: پرستارها اقشار زحمت‌کشی هستند اما باید گفت این دو رشته کاملا از یکدیگر مجزا هستند و راهکار ایجاد اشتغال برای ماماها و جبران کمبود پرستار در مراکز درمانی، استفاده از این دو به جای یکدیگر نیست.

وی افزود: اگر بخواهیم در راستای سیاست‌های جمعیتی حرکت کرده و آمار سزارین را کاهش دهیم، قطعا نیازمند ماما می‌شویم و در صورت استفاده از ظرفیت‌های موجود در رشته مامایی، سطح سلامت مادران افزایش یافته و تمام ماماها نیز شاغل می‌شوند.


ویدیو مرتبط :
تجمع اعتراضی دانشجویان شمسی پور مقابل وزارت علوم از شبکه ماهواره ای تلویزیون ملی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: تجمع اعتراضی مقابل وزارت نفت


ظهر دوشنبه تعدادی از بازنشستگان پالایشگاه آبادان در مقابل ساختمان اصلی وزارت نفت در خیابان طالقانی تجمع کردند.

خبرگزاری ایسنا: ظهر دوشنبه تعدادی از بازنشستگان پالایشگاه آبادان در مقابل ساختمان اصلی وزارت نفت در خیابان طالقانی تجمع کردند.

صراط‌نیوز نوشت:  این افراد که تعدادشان محدود بود پلاکاردهایی را در دست داشتند که زنگنه وزیر نفت را خطاب قرار داده بود.