اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تجمع اعتراضی اساتید دانشگاه شهید چمران


جمعی از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز در اعتراض به تخریب بخشی از دیوار دانشگاه، امروز در مجاورت مسجد امام خمینی(ره) این دانشگاه تجمع کردند.

ایسنا: جمعی از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز در اعتراض به تخریب بخشی از دیوار دانشگاه، امروز در مجاورت مسجد امام خمینی(ره) این دانشگاه تجمع کردند.

دکتر امیدعلی شهنی‌کرم​زاده در این تجمع که تعدادی از اساتید و اعضای هیئت​ علمی دانشگاه شهید چمران حضور داشتند، گفت: ​دانشگاه سرمایه ملی هر کشوری است و تعرض به آن تعرض به مردم است.

وی افزود: این تجاوز به ملک خصوصی نیست و دانشگاه شهید چمران ملک رئیس دانشگاه یا اعضای هیئت علمی نیست و دولت موظف است که به افرادی که ادعای مالکیت دانشگاه را می​کنند و مدرک قانونی دارند با معاوضه زمین، آن​ها را راضی کند ولی یک وجب از دانشگاه کم نشود.

کرم​زاده ادامه‌داد: در کانادا که دمای هوا به 60 درجه زیر صفر می​رسد جهت رفاه دانشگاهیان اقداماتی صورت گرفته و تمام فعالیت​های دانشگاه به زیر زمین منتقل شده است اما متاسفانه ما شاهد این هستیم که فردی به دانشگاه شهید چمران که سرمایه ملی است تعرض و دیوار آن را تخریب می​کند و خواستار تملک اراضی آن است.

وی با اشاره به لزوم توجه جدی مسئولان به این موضوع، تصریح‌کرد: دانشگاه تهران در حال خرید خانه​های اطراف است تا محیط دانشگاه را افزایش دهد و حتی در استان اصفهان نیز ارگان‌های صنعتی نتوانستند از مساحت زمین​های دانشگاه کم کنند ولی متاسفانه در استان خوزستان برخی مسئولان چنین توجه‌ای به دانشگاه ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان‌کرد: زمین​هایی که اکنون ادعای مالکیت آن را می​کنند و دیوارهای او را تخریب کردند، شاید در آینده به آزمایشگاه و کلاس درس تبدیل شود و این به این معناست که این زمین​ها متعلق به آیندگان است. پیشرفت علم و تحقیقات نیاز به امکانات دارد و باید فضا​هایی در این خصوص در اختیار داشت و به‌جای آن‌که از زمین​های دانشگاه کاسته شود باید به آن اضافه شود.

کرم​زاده خاطرنشان‌کرد:​ نمی​خواهیم خدای نکرده بگویم که پیش از انقلاب به دانشگاه‌ها می‌رسیدند و اکنون نمی​رسند اما از مسئولان خواستار این هستیم که این مسئله را با جدیت پیگیری کنند و این کار دولت و وزرا است که مشکل دانشگاه‌ها را حل کنند.

وی ادامه‌داد: ما از مسئولان خواهش می​کنیم که این مسئله حل شود و این خواسته بزرگی نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان‌کرد: من تعجب می​کنم که به این دانشگاه تجاوز می‌شود اما مسئولان هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند. مسئولان باید بدانند که دانشگاه چه ارزشی دارد.

کرم​زاده پیگیری مسئولان استان را خواستار شد و گفت:​ نمایندگان مجلس باید به صورت جدی این موضوع را پیگیری کنند و همچنین به‌طور مشخص از دکتر مقتدایی، استاندار خوزستان و آیت​الله جزایری، نماینده ولی فقیه در استان درخواست می​کنیم که این مشکل را حل کنند.

مسئولان نگذارند حریم دانشگاه شکسته شود

همچنین در این تجمع دکتر ناهید پوررضا، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: ​این خانه​های اطراف دانشگاه بعد از تاسیس دانشگاه ساخته شدند. پس این افراد که ادعای مالکیت می​کنند این سال​ها کجا بودند؟ از این آقا باید سوال شود که در زمان تاسیس دانشگاه چند سال داشته​ است.

این استاد دانشگاه افزود: ما متاثر می​شویم که هر روز از دانشگاه کم می​شود. واقعا اسف​بار است که دیوار دانشگاه تخریب شود.

پوررضا عنوان کرد: مسئولان باید به این وضعیت رسیدگی کنند. از استاندار، امام جمعه و شهردار تقاضا می​کنیم که نگذارند حریم دانشگاه شکسته شود.

همچنین محسن صنیعی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز از دیگر سخنران این تجمع بود و گفت:​ تخریب حریم دانشگاه، شکست حریم دانشگاهیان و تعرض به افرادی است که عمر خود را در راه تدریس فرزندان این کشور گذرانده‌اند.

همچنین مجتبی جعفرپور، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران در این تجمع گفت:​ این مسئله تخریب یک دیوار نیست و موضوع فراتر از آن است؛ این تجاوز به دانشگاه و حمله به اخلاق علمی است.

این مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز بیان داشت: اگر قرار است مغازه​ای را تخریب کنند به مغازه​های اطراف اطلاع​ می​دهند ولی فرزندان و خانواده​های ما با صدای غرش از تخریب دیوار دانشگاه با خبر شدند.

در پایان این تجمع یک بیانیه تحت عنوان خواسته​های دانشگاهیان قرائت شد که در بخشی از آن آمده است:

"دانشگاه مدارک متقنی مبنی بر مالکیت حریم دانشگاه در دست دارد اما تبدیل آن‌ها به اسنادی ملکی که برای دادگاه​های محترم قابل قبول باشد به زمان نیاز دارد. بنابراین از شورای محترم تامین و دیگر مسوولین محترم استان خواستاریم که تا آماده شدن این مدارک و تثبیت تملک دانشگاه، هرگونه انتقال، صدور سند، تغییر کاربری، صدور پروانه ساخت و تفکیک املاکی که در حریم دانشگاه قرار دارند، با صدور دستورالعمل‌های قاطع و لازم​الجرا، ممنوع اعلام کردند.

از ریاست محترم دادگستری استان خوزستان خواستاریم که یک قاضی ویژه و آشنا به سابقه 60 ساله دانشگاه و متبحر در امور املاک و اسناد را برای رسیدگی سریع و خارج از نوبت به این موضوع بگمارند تا تیم حقوقی مشترک دانشگاه​های جندی شاپور و شهید چمران بتوانند در اسرع وقت نسبت به ارائه مدارک و سوابق و ثبت و ضبط اموال بیت​المال که مکرر مورد طمع افراد فرصت طلب قرار می​گیرد، اقدام نمایند.


ویدیو مرتبط :
تجمع اعتراض آمیز دانشجویان در دانشگاه شهید چمران اهواز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تجمع اعتراضی در دانشگاه علامه طباطبائی(+عکس)



اخبار دانشگاه - تجمع اعتراضی در دانشگاه علامه طباطبائی

دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در یک تجمع اعتراضی خواستار بازگشت اساتید اخراجی دوران صدارت صدرالدین شریعتی شدند. 

به گزارش فرارو روز شنبه این دانشکده شاهد تجمع دانشجویانی بود که با گذشت بیش از یک ترم انتظار برای بازگشت اساتید اخراجی این دانشکده هیچ اقدام مثبتی از جانب دانشگاه در این راستا ندیدند.

دراین تجمع که تعداد زیادی از دانشجویان علوم اجتماعی و ارتباطات حضور داشتند با به دست داشتن پلاکاردهایی خواستار بازگشت اساتید اخراجی و بازنشسته این دانشکده از جمله پرویز پیران، شیرین احمدنیا، ابراهیم توفیق، شهلا اعزازی، نعمت اله فاضلی و حسن نمکدوست شدند.

 

اخبار ,اخبار دانشگاه ,دانشگاه علامه طباطبائی


ایده‌ی این تجمع هم زمان با حضور پرویز پیران استاد بازنشسته به بهانه‌ی رکود علمی شکل گرفت که برای جلسه‌ی دفاع یکی از دانشجویان در این دانشکده حضور پیدا کرده بود. این تجمع یک ساعت پیش از حضور پیران در دانشکده تشکیل شد و حراست دانشکده با قرار دادن ماشین های حمل بار در جلوی درب سعی داشت که مانع دیده شدن دانشجویان و قطع ارتباط آن ها با فضای بیرون دانشکده شود.

 

اخبار ,اخبار دانشگاه ,دانشگاه علامه طباطبائی


تجمع اعتراضی چندین ساعت ادامه پیدا کرد و بعد از دفعات متعدد درخواست دانشجویان برای  پاسخگویی رئیس دانشکده، پناهی ریاست این دانشکده به میان دانشجویان معترض آمد. دانشجویان خواستار توضیح در مورد دلایل توقف روند بازگشت اساتید اخراج شده و همچنین مخالفت شورای دانشگاه برای بازگشت برخی اساتید بودند.

 

اخبار ,اخبار دانشگاه ,دانشگاه علامه طباطبائی


با این که در دانشکده حقوق و اقتصاد و دیگر دانشکده های این دانشگاه تعدادی از اساتید اخراج شده از جمله ستاری فر و ضیایی بیگدلی به دانشگاه برگشته اما در دانشکده علوم اجتماعی با گذشت بیش از یک ترم از ریاست جدید هیچ یک از اساتید اخراج شده به دانشگاه بازنگشته و حتی هیئت علمی که شریعتی در روزهای آخر صدارت خود باعث ورود آن ها به دانشکده شده بود، در حال تدریس در این دانشکده هستند. 

پناهی در جواب دانشجویانی که از کاهش اعتماد خود به ضوابط دانشگاه به دلیل عدم پاسخگویی مسئولین سخن می گفتند، با تأکید به ضوابط دانشگاهی براین نکته تأکید کرد که عضویت در هیئت علمی منوط به ارائه درخواست استاد به دانشگاه می باشد و با این استدلال که پیران تا به حال چنین درخواستی به دانشگاه نداده است ادعای توقف روند بازگشت اساتید را بی اساس دانست.

وی در واکنش به اعتراض دانشجویان در مورد سطح علمی پایین اساتید حال حاضر دانشکده به دانشجویان وعده داد که درصورت اتفاق نظر اکثریت اعضای یک کلاس درمورد سطح پایین علمی اساتید در این مورد تصمیم قاطعانه ای خواهد گرفت و ضمن قول پیگیری روند بازگشت استاد پیران به دانشکده گفت که انجمن های علمی و دانشجویان می توانند با طرح موضوع از طریق گروه علمی خود درخصوص بازگشت دیگر اساتید هم اقدام کنند.

این تجمع درحالی پایان یافت که دقایقی قبل از اتمام صحبت های پناهی تعداد زیادی از دانشجویان در اعتراض به جواب های غیرقابل قبول و توجیهی رئیس دانشکده سالن را ترک کردند.

انجمن های علمی جامعه شناسی، برنامه ریزی اجتماعی، مددکاری، روزنامه نگاری، روابط عمومی، تعاون و رفاه و همچنین شورای صنفی این دانشکده از این تجمع حمایت کرده بودند.

آنچه در برگشت اساتید اخراج شده دراین دانشگاه قابل توجه است استخدام دوباره اساتید اخراج شده به صورت استاد مدعو می باشد در حالی که اکثریت و حتی می توان گفت تمامی اساتید اخراج شده از اعضای هئیت علمی این دانشگاه بوده اند.

دانشگاه علامه طباطبایی تنها دانشگاه علوم انسانی کشور است که با گذشت سالیان سخت صدرات صدرالدین شریعتی، دانشجویان و اساتید این دانشگاه منتظر اقدامات مثبت و تغییرات اساسی از جانب ریاست جدید هستند تا دانشجویان این دانشگاه اندک مجالی برای دانشجو بودن به دست آورند. تغییراتی که قاعدتا اولین گام آن مربوط به کنار گذاشتن مهره هایی از جمله معاون فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه است که از زمان شریعتی در این دانشگاه باقی مانده اند.

اخبار دانشگاه - فرارو