اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تجلیل بی‌سابقه حداد عادل از خاتمی


رئیس مجلس هفتم در آخرین روز دولت اصلاحات، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی خواندنی از سیدمحمدخاتمی تجلیل کرد.

خبرآنلاین: رئیس مجلس هفتم در آخرین روز دولت اصلاحات، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی خواندنی از سیدمحمدخاتمی تجلیل کرد.

 بخش‌هایی از سخنان غلامعلی حداد عادل را به نقل از صورتجلسه 11 مرداد 1384 در ادامه می‌خوانید:

«مقدر بود که رئیس‌جمهور محترم در آخرین روز مسئولیت خودشان در خانه ملت، هم گزارش جامعی از تلاش‌های دولت خودشان عرضه کنند و هم با ملت و نمایندگان ملت خداحافظی کنند. ما از زحمات و تلاش‌های ایشان و دولت محترمشان در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تشکر می‌کنیم.

... اگر بخواهم به یکی از مساعی دولت در سال‌های اخیر اشاره کنم باید به تدوین برنامه چهارم توسعه اشاره کنم که توفیق اجرای آن ان‌شاءالله نصیب دولت آینده خواهد شد.

همچنین در زمینه سیاست خارجی باید به سیاست تنش‌زدایی اشاره کنم که قطعا دولت جناب آقای خاتمی در این زمینه موفق بوده است. تنش‌زدایی همراه با رعایت سه اصل عزت، حکمت و مصلحت صورت گرفته. مصداق بارز رعایت اصل عزت را بنده در دوران جناب آقای خاتمی توجه ایشان به اهمیت مسأله هسته‌ای می‌دانم، موضع‌گیریهای شجاعانه و صحیح و به‌هنگام جناب آقای خاتمی در موضوع فناوری هسته‌ای نمونه‌ای از ترکیب موزون و به‌هنجار رعایت اصل عزت و تنش‌زدایی است.

نام آقای خاتمی با نام اصلاحات همزمان به اذهان تداعی می‌شود. در دوران هشت ساله مسئولیت ایشان هیچ کلمه‌ای به اندازه «اصلاحات» شاید تکرار نشد. بنده مسأله اصلاحات را با آشنایی که از دیرباز با افکار و دیدگاه‌های ایشان دارم که از قبل از انقلاب این آشنایی آغاز می‌شود در واقع جلوه‌ای از رویارویی اسلام و تجدد یعنی مدرنیته در دنیای امروز می‌دانم، تلاشی است برای حل این مسأله. اسلام علاوه بر آنکه یک حقیقت است، در جهان امروز یک واقعیت است، همچنانکه تجدد یک واقعیت انکارناپذیر است، هیچ‌یک از این دو واقعیت را نمی‌توان انکار کرد. مسأله مهم برقراری یک نسبت و رابطه صحیح میان این دو واقعیت است.

... آقای خاتمی بررسی این مسأله را به یک گفتمان حکومتی تبدیل کردند. آن را از محیط‌های نظری و دانشگاهی و یا حوزه‌ای، در جمهوری اسلامی به عرصه حکومت کشاندند. این اقدام مبارکی است. اقدام مفیدی است و قطعا راه ناتمامی است که باید با همه دشواری‌های آن در آینده ادامه پیدا کند. افراد بسیاری بودند که آنها هم دم از اصلاحات می‌زدند اما هر کدام مقصود خود را از اصلاحات بیان می‌کردند. آقای خاتمی، تعریف خودشان را از اصلاحات داشتند و اصلاحات مورد نظر ایشان هر چه بود در چارچوب نظام بود. بارها براین حقیقت، تأکید کردند. من مایلم به یکی از نوبت‌هایی که ایشان این نکته را متذکر شدند اشاره کنم و آن در یکی از روزهای سخت و پرتنش مجلس ششم بود، در زمانیکه موضوع تحصن در آن مجلس مطرح بود، جناب آقای خاتمی به مجلس آمدند و عباراتی بیان کردند که همواره در حافظه ما باقی مانده و من عین آن عبارت را قرائت می کنم. ایشان فرمودند: «بعضی‌ها از من گله می‌کنند که از اصول اصلاحات خارج شده‌ام، اما من به آنها می‌گویم که شما از اصول خارج شده‌اید و من همچنان به استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی پایبندم و برای مسیرم اصولی دارم و مهم‌ترین اصل برای من حفظ نظام است و در پیگیری مسائل تا جایی پیش می‌روم که اصل نظام به خطر نیفتد و از هر فردی که به این اصول اعتقاد داشته باشد حمایت می‌کنم. اصلاحات باید در چارچوب قانون اساسی باشد و الان هم براین نکته تأکید دارم».

این سخن جناب آقای خاتمی در آن شرایط حساس در واقع یک نکته فراموش نشدنی است که منشاء همه‌گونه احترام است. گذشت زمان هم نشان داد که کسانی که در قضیه اصلاحات، عبور از خاتمی را مطرح می‌کردند، مقصودشان عبور از نظام بود و ملت هم در انتخابات و در عرصه‌های مختلف، آنها را همراهی نکرد و کسانی که می‌خواستند از نظام عبور کنند، تنها ماندند. بنده باید بگویم که این موضع‌گیری‌های بنیادی و صحیح در درجه اول ناشی از دیانت و ایمان و نجابت و اخلاق شخص آقای خاتمی است و همین خصوصیات ذاتی در طول ۸ سال گذشته، از جمله سبب شد که یک رابطه بسیار خوب و منطقی و قانونی و حتی فراتر از حدود قانون، صمیمانه میان رئیس‌جمهوری و رهبری ایجاد شود که جلوه دلپذیر و زیبای آن در دیدار ایشان و هیأت دولت و خانواده‌های محترمشان با رهبری مشهود بود ...»


ویدیو مرتبط :
حداد عادل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حداد عادل: هاشمی نمی آید ؛ خاتمی رد صلاحیت می‌شوند



حداد عادل,انتخابات ریاست جمهوری

حداد عادل: هاشمی نمی آید ؛ خاتمی رد صلاحیت می‌شوند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که ما سه نفر با هم ائتلاف کردیم قبول کردیم آنجایی که به نفع و مصلحت کشور نیست کنار برویم و همچنان بر اعتقاد خود پافشاری می‌کنیم.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ائتلاف پیشرفت تاکنون به نظر نهایی نرسیده است، گفت: هاشمی ثبت‌نام نمی‌کند، مشایی و خاتمی نیز رد صلاحیت می‌شوند.

به گزارش فارس، غلامعلی حداد‌ عادل ظهر امروز در میزگرد دانشجویی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل حضور یافت و به سئوالات متعدد دانشجویان این دانشگاه پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سئوال که ائتلاف 1+2 آیا به نفع قالیباف خواهد بود یا نه و اینکه چرا اصولگرایان بیشتری در ائتلاف پیشرفت شرکت نکردند، اظهار داشت: حدود پنج ماه قبل ولایتی به بنده اطلاع داد مذاکره‌ای با قالیباف داشته و این دو نفر تصمیم گرفتند در انتخابات رقابت نکنند، از من سئوال کردند آیا شما به رقابت اصولگرایان در صحنه انتخابات معتقد هستید یا نه که بنده با توجه به شرایط موجود فشارهای خارجی و مشکلات اقتصادی، رقابت نامزدهای اصولگرا را به نفع جامعه ندانسته و با ائتلاف پیشرفت موافقت کردم.

وی افزود: ما عنوان ائتلاف سه‌گانه را ائتلاف پیشرفت گذاشتیم اما برخی رسانه‌ها با توجه به نشست 1+5 از ائتلاف پیشرفت به عنوان ائتلاف 1+2 نام می‌برند در حالی که هدف ما از این ائتلاف این بوده است که رای‌ها تقسیم نشده و یک نفر با رای قاطع انتخاب شود.

حداد عادل در پاسخ به این سئوال که چرا اصولگرایان بیشتری در ائتلاف پیشرفت شرکت نکردند، بیان داشت: زمانی که ائتلاف ما شکل گرفت دیگرانی معلوم نبودند و نامزدهای اصولگرا اعلام آمادگی نکرده بودند البته نیازی به منحصر کردن نامزدها در این سه نفر نیست چرا که مهم فکر است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر خروجی این ائتلاف معلوم نیست چون به یک سری نظرسنجی اساسی نیاز داریم اما هر سه ما مصمم به با هم بودن در صحنه و کنار رفتن از صحنه انتخابات هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که ما سه نفر با هم ائتلاف کردیم قبول کردیم آنجایی که به نفع و مصلحت کشور نیست کنار برویم و همچنان بر اعتقاد خود پافشاری می‌کنیم.

* این‌ها خیالات است که به دلیل سن زیاد و مشاور رهبری بودن کنار بکشیم

حداد عادل در پاسخ به این سئوال که آیا با توجه به اینکه شما و ولایتی مشاور مقام معظم رهبری و مسن‌تر از قالیباف هستید به نفع ایشان کناره‌گیری می‌کنید، افزود: این‌ها خیالات است که چون سن ما زیاد بوده و مشاور رهبری هستیم کناره‌گیری کرده و نفر سوم انتخاب می‌شود چراکه آن چیزی که اساس ائتلاف ما بوده مصلحت نظام و کشور است.

کاندیدای هفتمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به این سئوال که چرا کسانی که تا دیروز موافق عملکرد دولت بودند امروز عملکرد این دولت را نقد می‌کنند، افزود: عملکرد دولت نهم و دهم متفاوت است اگرچه رئیس جمهور واحد بوده است.

حداد عادل افزود: در چهار سال فعالیت دولت نهم از سال 84 تا 88 در مجموع عملکرد دولت در سیاست خارجی (تاکید بر موضوع هسته‌ای که نمادی از استقلال‌طلبی کشور ایران است و همچنین در دفاع از حقوق ملت فلسطین که از جمله اصول سیاست خارجی است، ایستادگی در برابر قدرت‌های زورگو) مثبت و موفق بوده است.

وی بیان داشت: در دولت دهم احساس می‌شود این مواضع قدری کمرنگ شده است و ما زمانی احساس کنیم موضوعی قابل نقد است به صراحت آن را نقد می‌کنیم اما در مجموع کارنامه دولت نهم و دهم قابل قبول است.

* به احتمال قوی هاشمی کاندیدا نمی‌شود / مشایی و خاتمی رد صلاحیت می‌شوند

حداد عادل در پاسخ به این سئوال دانشجویان مبنی بر اینکه آیا هاشمی رفسنجانی کاندیدای ریاست جمهوری می‌شود، آیا مواضع هاشمی همسو با مواضع رهبری است و آیا مشایی و خاتمی در صورت کاندیدا شدن تائید صلاحیت می‌شوند، اظهار داشت: پیش‌بینی در عالم سیاست 100 درصد کار درستی نیست چراکه اوضاع دائما فرق می‌کند ولی با تجربه‌ای که بنده دارم هاشمی در صحنه انتخابات شرکت نمی‌کند.

وی در مورد تائید صلاحیت مشایی و خاتمی گفت: بنده از جانب شورای نگهبان حرف نمی‌زنم اما با آشنایی که از ضوابط شورای نگهبان دارم این دو نفر تائید نمی‌شوند و این تنها پیش‌بینی من نیست بلکه بسیاری از طرفداران این آقایان نیز با نظر بنده موافق هستند.

حداد عادل که حدود یک ساعت با تاخیر در میزگرد دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بابل حضور یافته بود به برخی از سئوالات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل پاسخ نداد.

حداد عادل قرار است بعدازظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه مازندران حضور یابد./فارس