اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تجرد قطعی دختران آینده ایران!


یک نماینده مجلس معتقد است حاصل به هم خوردن ترکیب جنسیتی در دانشگاهها، کم سوادی یا بی سوادی مردان در جامعه است که این امر سبب می شود دختران کمتر بتوانند پسرانی همسطح یا بالاتر از خود از نظر تحصیلات بیابند که این موضوع به معنی افزایش تجرد یا کاهش ازدواج است.

جاسم ساعدی در ارتباط با مشکلاتی که افزایش حضور زنان در دانشگاهها به وجود می آورد تاکید کرد: بیکاران و فارغ التحصیلان دانشگاهها هر روز رو به افزایش است و حضور خانمها در دانشگاهها به این امر دامن می زند و انگیزه پسران را برای ورود به دانشگاه کم کرده است.

وی افزود: از طرف دیگر دانشگاه رفتن برای خانمها تبدیل به یک جذابیت شده که حتی سبب می شود آنها ازدواج کردن و شاغل شدن را در دانشگاه رفتن ببینند و این امر اتفاق خوبی نیست. جامعه ایران یک جامعه سنتی و مذهبی است و بر اساس احادیث، جهاد یک زن شوهرداری است و نماز خواندن یک زن در خانه ارجح تر از نماز خواندن او در مسجد است.

نماینده مردم خوزستان و شوش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور بیشتر خانمها در دانشگاه و تحصیل آنان موجب بالا رفتن سن ازدواج شده و به این امر در آینده بیشتر دامن جامعه را خواهد گرفت اظهار داشت: مردی که دیپلم است و قصد ازدواج دارد در بیشتر مواقع از سوی زنی که مدرک تحصیلی بالاتری دارد، پذیرفته نمی شود.

به گفته ساعدی، به هم خوردن ترکیب جنسیتی در دانشگاهها موجب می شود در آینده کم سوادی و بی سوادی مردان در جامعه افزایش یابد.

ساعدی در خصوص ارتباط محیط کار و رشته های آموزش عالی خاطرنشان کرد: به عقیده من هم اکنون نظام آموزش عالی ما با محیط کار هیچ گونه هماهنگی و ارتباطی ندارد و باز کار در مسیر دیگری است و آموزش عالی در راه دیگری حرکت می کند.

وی در ارتباط با راههای افزایش جذب مردان در دانشگاهها و تغییر ترکیب جنسیتی در پذیرش دانشجویان به مهر گفت: بهتر است مردان در رشته هایی هدایت تحصیلی شوند که بعد از اتمام دوران تحصیل بتوانند بلافاصله وارد بازار کار شوند و در کارخانجات و رشته های کاربردی برای زندگی و جامعه شاغل شوند.

این نماینده مجلس در این باره به ذکر مثالی پرداخت و گفت: برای مثال رشته محیط زیست در دانشگاه آزاد اسلامی هیچ بازار کاری در کشور ندارد و در هیچ کدام از بخشهای خصوصی و دولتی نمی توان بازار کاری برای این رشته یافت. این امر البته در سایر دانشگاههای دولتی و در برخی رشته ها هم صدق می کند.

منبع: خبرگزاری مهر

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
امام خامنه ای(وعده ای قطعی رهبری در آینده ای نزدیک )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زنگ خطر تجرد قطعی برخی دختران برای خانواده‌ها



دختران مجرد , انتخاب همسر

زنگ خطر تجرد قطعی برخی دختران برای خانواده‌ها

مدیرسیاسی - فرهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: در صورت حل مسئله ازدواج جوانان، بسیاری از مشکلات اخلاقی و اجتماعی خود به خود کاهش می‌یابد، چرا که مشکلات اخلاقی برخی دختران و پسران جوان در شهرهای بزرگ به علت افزایش سن ازدواج است.

زهره سادات لاجوردی افزود: لازم است پسران و دختران در اولویت‌های خود برای انتخاب همسر بازنگری کنند و به این موضوع بپردازند که چقدر از لحاظ اخلاقی، اعتقادی و فرهنگی با یکدیگر تناسب دارند؛ چرا که توجه به چنین نکاتی باعث جلوگیری از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

مدیرسیاسی - فرهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در ادامه اظهار کرد: در چند سال اخیر شاهد افزایش سن ازدواج بوده‌ایم و حتی برخی از دختران به سن تجرد قطعی رسیده‌اند و این وضعیت زنگ خطر را برای خانواده‌ها به صدا درآورده است. در این شرایط باید بیشترین توجه را به خانواده‌ها داشته باشیم و سبک زندگی خود را بازنگری کنیم.

وی با بیان اینکه ازدواج در سن بالا چه برای دختر و چه برای پسر می‌تواند مسائل زیادی را در پی داشته باشد، تاکید کرد: هنگامی که فرد در سن بالا ازدواج می‌کند، دیرتر به آرامش روانی که بر اثر ازدواج به موقع به آن دست می‌یابد، می‌رسد و حتی ممکن است نبود آرامش کافی موجب ناموفق بودن او در محیط کاری شود.

نقش خانواده‌ها در تسهیل ازدواج جوانان
مدیرسیاسی - فرهنگی معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر نقش خانواده‌ها در تسهیل ازدواج جوانان، اظهار کرد: لازم است خانواده‌ها شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که جوانان به موقع ازدواج و از تشریفات زائد خودداری کنند و شرایطی را برای طرفین فراهم نکنند که دستیابی به آنها دشوار باشد.

لاجوردی با بیان اینکه خانواده‌ها باید به بهداشت روانی اعضای خود توجه کنند، گفت: اگر بهداشت روانی فرزندان در خانواده‌ها تامین شود و محیط خانواده‌ها پرتنش نباشند فرزندان آماده تشکیل خانواده موفق می شوند؛ این در حالی است که آنان در خانواده‌های پرتنش دچار سردرگمی می‌شوند و به بیراهه می‌روند.

دختران در خانواده‌های پرتنش آسیب‌پذیرترند
وی افزود: دختران به علت برخورداری از روحیه‌ای حساس‌تر در خانواده‌های پرتنش آسیب‌پذیرتر هستند. آنان احساس بی‌پناهی می‌کنند و اگر به طور دائم در معرض مشاجره‌های پدر و مادر خود باشند، تعادل روانی و عاطفی خود را از دست می‌دهند. چنین دختری در زندگی مشترک نمی‌تواند نقش مادری و همسری خود را به خوبی ایفا کند.

حضرت معصومه(س) را برای دختران ایرانی الگو قرار دهیم
مدیرسیاسی - فرهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر ضرورت پرداختن به سیره حضرت معصومه(س)، اظهارکرد: لازم است ایشان را برای دختران ایرانی الگو قرار دهیم و اعضای خانواده باید تلاش کنند در جهت تکامل یکدیگرعمل کنند.

وی با بیان اینکه لازم است بیش از پیش به موضوع ازدواج جوانان توجه شود، گفت: خانواده‌ها باید در رویکرد خود نسبت به ازدواج بازنگری کنند. علاوه بر آن مشخص شود که چرا طی یکی دو دهه سن ازدواج بسیار افزایش پیدا کرده است.

لاجوردی در پایان تاکید کرد: در هر جامعه‌ای که نهاد خانواده تضعیف شود و کارکرد خود را از دست دهد، بنیان‌های اخلاقی اجتماع متزلزل می‌شود./ایسنا