اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تجارت میلیاردی شیرینی شب عید


خشکبار و آجیل فروشان از معدود صنوفی هستند که از افزایش نرخ ارز سود می برند.

هفت صبح: خشکبار و آجیل فروشان از معدود صنوفی هستند که از افزایش نرخ ارز سود می برند.

شیرینی تر درجه یک 6 هزار و 500 تومان، شیرینی دانمارکی 4 هزار تومان، شیرینی زبان و پاپیونی 4 هزار و 600 تومان، شیرینی برنجی 4 هزار و 600 تومان و کیک یزدی 3 هزار و 800 تومان؛ این قیمت هایی است که اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فورشان کشور به تمام واحدهای سراسر کشور اعلام کرده و تاکید کرده هیچ واحد صنفی حق دریافت مبلغ بیشتری را ندارد.

هر سال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تب خرید انواع آجیل و شیرینی به عنوان عضو لاینفک اقلام پذیرایی دید و بازدیدهای عید در بین مردم افزایش می یابد و در حقیقت این اولیتیماتومی است که هر ساله از سوی اتحادیه های مختلف به صنوف تحت پوشش خودشان داده می شود که امسال باتوجه به نوسانات قیمت ارز و همچنین موضوع هدفمندی یارانه ها تاکید آنها نیز بیشتر شده است اما مشاهدات و شنیده ها نشان می دهد که صنوف مختلف خیلی به این قیمت های مصوب پایبند نبوده و براساس آیتم های خاص و گاه من درآوردی مبالغی بسیار بیشتر را از مشتری طلب می کنند. این موضوعات باعث شده سایه سرد رکود را در برخی از صنوف شاهد باشیم رکودی که در صورت ادامه این روند ممکن است در سال آینده ادامه داشته باشد.



در این خصوص "محمد نصرتی" -رییس اتحادیه کشوری صنف شیرینی و قناد- به هفت صبح گفت:«در صنف شیرینی فروش و قناد برای تولید محصولات، بیش از 180 قلم مواد اولیه نیاز است که پس از نوسانات اخیر اتفاق افتاده در حوزه ارز مواد اولیه وارداتی افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کرده اند که قطعا این افزایش بر قیمت تمام شده تولیدات قنادان تاثیر گذاشته است. ضمن آنکه با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش هزینه حامل های انرژی در این بخش نیز تولیدکنندگان با افزایش هزینه ها مواجه هستند».

این مسئول صنفی گفت:«هرچند هزینه تمام شده برخی از شیرینی ها افزایش یافته اما چون در حال حاضر فصل، فصل افزایش قیمت نیست، هیچگونه مجوز افزایش قیمتی صادر نشده و همچنان شیرینی فروشان موظف به فروش محصولات خود با قیمت مصوب قبلی هستند».

نصرتی در ادامه به رویکرد قنادان داخلی به تولیدات مشابه کشورهای خارجی اشاره کرد و گفت: «در چندسال اخیر ذائقه مصرف شیرینی در مردم تغییر کرده و دیگر کمتر کسی مانند گذشته تمایل به خرید شیرینی به مقدار زیاد دارد. لازم به ذکر است در کل کشور بیش از 12259 قناد و شیرینی پز مشغول به فعالیت می باشند که از این تعداد استان تهران با 1661 واحد صنفی بیشترین تعداد و پرمصرف ترین استان کشور بوده و استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن تنها 43 واحد صنفی کم مصرف ترین استان کشور را تشکیل می دهد. همچنین اگر حجم میانگین تولیدات قنادان را در این ایام 500 کیلو با قیمت 6 هزار و 500 تومان در نظر بگیریم کل شیرینی تولید شده در کشور تنها در یک ماه پایانی سال چیزی بالغ بر 6 میلیون کیلو را شامل می شود که ارزش ریالی آن حدودا معادل 40 میلیارد تومان خواهد بود».



آجیل و خشکبار

جالب است بدانید آجیل و خشکبار بعد از نفت رتبه دوم اقلام صادراتی را به خود اختصاص می دهد. حجم کل صادرات خشکبار در نیمه ابتدایی سال جاری بالغ بر 123 هزار و 168 تن به ارزش 417 میلیون و 517 هزار دلار بوده که از لحاظ وزنی 28 درصد و از لحاظ ارزش رشد 29 درصدی را نسبت به سال  قبل داشته است. این آمار و ارقام نشان می دهد باتوجه به نوسانات اخیری که در حوزه ارز رخ داده فعالان صنف آجیل و خشکبار تنها صنفی هستند که نه تنها از این افزایش قیمت ارز متضرر نشده اند بلکه با افزایش یافتن حجم صادراتشان از سود سرشاری نیز برخوردار گشته اند و برعکس این مردم هستند که در بعضی از اقلام تا 50 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده اند.



در این خصوص "علی رضا ارزانی ممقانی" -رییس اتحادیه کشوری صنف آجیل و خشکبار- به هفت صبح گفت:«دلیل اصلی افزایش قیمت ها در سال جاری ممنوعیت وارداتی است که در برخی از اقلام مانند بادام زمینی و تخمه و دیگر محصولات خشکباری شاهد آن هستیم». وی گفت: «ما مهد تولید خشکبار در جهان هستیم و این در حالی بود که واردات بی رویه برخی از محصولات باعث شده بود تا کشاورزان دیگر رقبتی به کشت آن محصول خاص نداشته و این موضوع توان رغبتی ما را در مقابل سایر کشورهای صادرکننده خشکبار کاهش می داد».

ارزانی در پاسخ به اینکه آیا دلیل افزایش 50 درصدی قیمت برخی از محصولات نتیجه واردات بی رویه است گفت: «دولت در پی حمایت از تولیدات داخلی ممنوعیت واردات محصولاتی که تولید مشابه داخلی دارند را اعلام کرده است و برعکس آنچه همه تصور می کنند این دفعه ممنوعیت واردات باعث افزایش قیمت ها شده است».

وی ادامه داد: «ما الان در اوج زمان خریدهای عید هستیم بنابراین باتوجه به اینکه کالای وارداتی در سطح جامعه کم شده و همچنین استقبال خرید را در پیش داریم افزایش قیمت به نوعی گریزناپذیر است».

وی با تکید بر اینکه ما مردم بسیار فهیم و هوشمندی داریم گفت: «درست است که با افزایش قیمت ها کمی مردم در مضیغه قرار گرفته اند اما چون می دانند این پول به نفع کشاورزان است زیاد ناراحت نمی شوند».

ارزانی همچنین به سودی که فعالان این صنف پس از افزایش قیمت ارز به دست آورده اند اشاره کرد و گفت: «در سال جاری ما در بخش صادرات افزایش چشمگیری را داشته ایم و این به معنای ارز آوری بیشتر است. به مفهومی دیگر وقتی ارز بیشتر با قیمت بالاتر داشته باشند بنابراین از قدرت مالی بیشتری برخوردار شده و می توانند در سال آینده صادرات بیشتری را داشته باشند».

لازم به ذکر است هم اکنون پسته در بازار در رنج قیمتی 18 تا 24 هزار تومان، فندق بین 10 تا 14 هزار تومان، بادام بین 15 تا 18 هزار تومان، بادام هندی بین 25 تا 28 هزار تومان و تخمه جابانی با قیمتی بین 8 تا 10 هزار تومان به خریداران عرضه می شود.


ویدیو مرتبط :
طرز تهیه شیرینی شکرپاره ترکی بسیار خوشمزه برای عید - جدیدترین شیرینی عید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شیرینی مغزدار شکلاتی، شیرینی شب عید



طرز تهیه شیرینی مغزدار, شکلاتی شیرینی مغزدار شکلاتی برای عید

شیرینی مغزدار شکلاتی یکی از مناسب ترین شیرینی های شب عید می باشد


شیرینی نوروزی یکی از قسمت های مهم از مراسم سال نو و نوروز است. اگر شما هم یک کدبانو هستید می توانید برای نوروز امسال شیرینی مغزدار شکلاتی درست کنید.


مواد لازم برای شیرینی مغزدار شکلاتی برای نوروز :

کره 170 گرم
 آرد 225 گرم
 شکر 100 گرم
 تخم مرغ  1 عدد
نمک 1 پینچ
شکلات کوچک 25 عدد
پودر شکر برای تزئین مقداری


طرز تهیه شیرینی مغزدار شکلاتی برای نوروز :
برای پخت شیرینی های مغزدار شکلاتی ابتدا فر را با حرارت 180 درجه روشن کنید. سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. کره را با همزن بزنید. شکر و نمک را اضافه کنید و هم بزنید.


تخم مرغ و کمی وانیل اضافه کرده به هم بزنید. آرد را به تدریج اضافه کرده تا خمیر به دست آید. از خمیر گلوله هایی به اندازه یک گردو برداشته شکلات را درون آن قرار داده و در دست گرد کنید.


بین دو دست کمی فشار دهید. شیرینی ها را با فاصله روی کاغذ روغنی گذاشته و به مدت 15 دقیقه درون فر قرار دهید. رنگ شیرینی نباید تغییر کند.

منبع : mamisite.com