اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تجارت ماموران شهرداری در شب‌های پایان سال



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,شهرداری

فروش جای بساط دستفروشان 200 تا 500هزار تومان؛
تجارت ماموران شهرداری در شب‌های پایان سال

ماموران شهرداری که برای پیمانکاری هستند، به هرکس که زودتر بیاید آن نقطه را می‌فروشند، قیمت هم بستگی به جا دارد از 200 تا 500هزار تومان برای یک روز تا شب است.

این هفته‌ها پدیده دستفروشی معضل خیابان‌های شهر شده است. شلوغی و هیاهوی خرید عید از یک‌سو و پیاده‌روهایی که در تصاحب دستفروشان شهر قرار گرفته است، چهره شهر را تبدیل به چهر‌ه‌ای شلوغ و بی‌نظم کرده است. از دیگر سو، ماموران شهرداری این هفته‌ها که برخورد خشن را برای جلوگیری از پدیده دستفروشی انتخاب کرده‌اند همچنان سعی می‌کنند جلوی دستفروشی را بگیرند ولی نکته جالب ماجرا نشستن پای صحبت‌های دستفروشان است. در یکی از خیابان‌های اصلی شهر بساط می‌کند، صدایش خیابان را برداشته و زن‌ها دورش جمع شده‌اند، نکته عجیب ماجرا در این است که مامور شهرداری در کار نیست تا جلوی بساطش که سد معبر کرده است را بگیرد.

 

وقتی از او علت را جویا می‌شویم به خبرنگار «امید ایرانیان» می‌گوید: «اول وقت جایش را از مامور آن منطقه خریده است.» او در پاسخ به این سوال که چگونه جای بساطش را خریده و مگر دستفروشی در این خیابان ممنوع نیست می‌گوید: «اول صبح باتوجه به جای بهتر در واقع گلِ جای بساط، ماموران شهرداری که برای پیمانکاری هستند، به هرکس که زودتر بیاید آن نقطه را می‌فروشند، قیمت هم بستگی به جا دارد از 200 تا 500هزار تومان برای یک روز تا شب است. البته بیشتر عصرها بورس کار است و جا را می‌فروشند.» گفته‌های این دستفروش در حالی است که همین ماموران شهرداری هفته‌های گذشته با برخورد خشن دستفروشان را جمع کرده بودند و در اعتراض، یکی از دستفروشان خیابان جمهوری دست به خودسوزی زده بود. حالا نکته ماجرا در این است که امر دستفروشی که قدغن اعلام شده حالا تبدیل به تجارت برای ماموران شهرداری در شب‌های نزدیک به پایان سال شده است.

 24هزار رفع سد معبر، بدون درگیری
هنوز برخوردهای نامناسب و خشونت‌آمیزی که با دستفروشان شده از ذهن‌ها پاک نشده است. نیروهای پیمانی شهرداری در طرح ساماندهی دستفروشان یا حتی پیش از آن دست به اقداماتی زدند که فیلم و عکس و خبر از اعمال این خشونت‌ها منتشر شد.

 

اما مدیرعامل شرکت شهربان در گفت‌وگویی که با خبرگزاری تسنیم انجام داد، این قضیه که پیمانکاران شهرداری برای کارشان دست به خشونت می‌زنند را قبول ندارد. او می‌گوید که طی 6 ماه اخیر بیش از 24هزار مورد رفع سد معبر توسط نیروهای معبربان صورت گرفته اما هیچ‌ یک به درگیری و بروز مشکل منجر نشده است. او البته درباره حساسیت شهرداری تهران نسبت به رفتار این پیمانکاران می‌گوید: باتوجه به دغدغه شهردار تهران مبنی بر اینکه وضعیت عملکرد برخی از این نیروها در شأن شهرداری نیست و نخستین مساله وجهه، چهره، ادبیات و عملکرد آنهاست، کارگروهی تشکیل شد و آسیب‌شناسی لازم صورت گرفت و مشخص شد بسیاری از آنها توجیه نیستند و باور ندارند که نماینده شهرداری هستند.

 

چیذری می‌گوید: بر این اساس دو دوره آموزش کلی برای آنها برگزار کردیم و همچنان آموزش یک صبحگاه هفتگی برای آنها برگزار می‌شود. علاوه بر این مرکز کنترل نظارتی وجود دارد که فرآیند و اقدامات این نیروها ثبت می‌شود بنابراین هر درگیری و مشکلی وجود داشته باشد ثبت می‌شود و مدیر اجرایی مستقر در منطقه آنها را رصد می‌کند، البته برگزاری دو کلاس آموزشی کافی نیست و باید ادامه‌دار باشد. به گفته او در سال جاری 210نفر از نیروهای شرکت شهربان به کمیته انضباطی دعوت شدند که از این تعداد 67 نیرو رسماً اخراج شدند و باقی آنها نیز در وضعیت معلق قرار دارند که با تکمیل اسناد، آنها تعیین تکلیف خواهند شد.
 
دستگیری معبرفروشانی با روزانه ۳۰میلیون تومان درآمد
چیذری می‌گوید که در هر محور که شناسایی شده، یک رییس وجود داشت که مثلا در محور 15خرداد فردی که تولیدی زنانه داشت، معبر کرایه می‌داد و بعد از دستگیری توسط پلیس در اعترافات خود اعلام کرده بود در روزهای عادی 20 تا 30میلیون د‌رآمد از ماحصل فروش محصولات و اجاره گرفتن کسب می‌کرده است. وی چند موزاییک را 120هزار تومان به دستفروشان اجاره می‌داد و با هر فردی که پول نمی‌داد، برخورد می‌شد. این مورد در محورهای دیگر هم اتفاق می‌افتاده و یکی از دستگیر شده‌ها در اعترافات خود بعد از دستگیری گفته بود یک قسمت از درآمد ما از اجاره دادن مکان بود. تعدادی از نوچه‌های وی شرط‌بندی می‌کردند و درآمد آنها از این طریق به 10میلیون برد یا باخت می‌رسید. با این اوصاف هنگامی که ماموران ما برای جمع‌آوری مراجعه می‌کردند، مردم اعتراض می‌کردند و می‌‌گفتند چرا آنها را جمع‌آوری می‌کنید؟ آنها باید دزدی کنند؟
 
35درصد دستفروش‌ها نیازمندند
مدیرعامل شرکت شهربان می‌گوید: البته ناگفته نماند در کل سطح شهر تهران 35‌درصد دستفروش و بساط‌گستر نیازمند داریم که نباید با این افراد جمع بسته شوند. این افراد هم‌اکنون در باب همایون و 17شهریور مشغول فعالیت هستند. او ادامه می‌دهد: در یکی از میادین نیز به همین شکل بود؛ دو قوم در شرق و دیگری در شمال میدان فعالیت می‌کنند. هر کدام هشت برادر دارند و این نقاط را به دستفروشان اجاره می‌دهند. باوجود اینکه در بازار توانسیتم بدون مشکلی پاکسازی را انجام دهیم اما در این میدان بامشکل مواجه شدیم و در این بین دو خودرو و چند نیروی ما آسیب دیدند ولی خوشبختانه آنها را شناسایی کردیم و توسط پلیس دستگیر شدند.

 

چیذری می‌گوید: در محور شانزلیزه نیز دقیقاً سبک بازار را پیاده کردیم و براساس دستور شهردار تهران در خیابان برادران مظفر و ضلع شمالی پارک دانشجو ساماندهی را آغاز کردیم که به‌صورت موقت خواهد بود و تا شب عید ادامه دارد. به گفته او ساماندهی تجریش هم از چند روز پیش آغاز شده و از میدان قدس تا تجریش پاکسازی شده‌است و بر این اساس همه دستفروشان به پارکینگ اتوبوسرانی مقابل امامزاده صالح منتقل شدند. او در پایان می‌گوید: بنابراین ما از توجه به موضوع سد معبر عقب‌نشینی نکردیم ولی موج بداخلاقی برخی رسانه‌ها نیروهای ما را عقب راند.

 

 اخبار  اجتماعی  -  امید  ایرانیان /سارا غضنفری


ویدیو مرتبط :
جان دادن مرد دستفروش توسط ماموران شهرداری تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: حال و هوای شب های پایان سال


خبرگزاری ایسنا: حال و هوای شبهای پایان سال خیابان جمهوری