اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تب داغ تهیه آلبوم از جنین!



اخبار,اخبار اجتماعی ,سونوگرافی سه بعدی

آلبوم جنین از سال گذشته تا الان به شدت مد شده و خانم‌های باردار زیادی بعد از گرفتن عكس‌های سه بعدی و چهاربعدی دنبال تهیه آلبوم از جنین هستند

«متاسفانه بعضی از مردم آگاهانه سونوگرافی بی‌رویه می‌كنند تا از دوره جنینی فرزندشان آلبوم درست كنند.» اینها بخشی از اظهارات ماه گذشته سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت درمورد مد جدیدی به نام آلبوم جنین است كه مدتی است در بین مادران باردار رایج شده است؛ امری كه جدا از اینكه هزینه زیادی دربردارد برای سلامتی مادر و جنین نیز خطرناك است. به نظر می‌رسد امروز می‌توانیم با افتخار اعلام كنیم كه ما با قدرت از مونوپاد (همان میله‌هایی كه با آن عكس می‌گیرند)، سلفی و سه رخ عبور كرده و به عكس سونوگرافی رسیده‌ایم!

به گزارش ارمان، تب داغ عكس گرفتن از تمام مراحل زندگی و حین انجام همه كارها باعث شده دوربین عكاسی و فیلمبرداری بعد از رفتن به مراسم ترحیم و عزاداری سر از اتاق عمل و زایمان و این بار دوران جنینی كودك و داخل شكم مادر درآورد؛ كاری كه در ظاهر برای عده‌ای عامل فخرفروشی و تظاهر شده و آن را در صفحات شخصی خود در شبكه‌های اجتماعی نمایش می‌دهند. این كار از چند جنبه قابل بررسی است: در درجه اول اثراتی كه این رفتارمی‌تواند بر سلامتی جنین و مادر داشته باشد و اینكه بر چه اساسی پزشك مجوز عكس‌برداری از جنین را صادر می‌كند. در درجه دوم اثرات اجتماعی و فرهنگ نادرستی كه پشت این رفتار نهفته است و میل به خودنمایی كه به این شكل خودش را نشان می‌دهد.
 
 می‌خواست برای بچه‌اش سنگ تمام بگذارد
منشی یك مركز رادیولوژی و سونوگرافی در خیابان ونك تهران با بیان اینكه آلبوم جنین از سال گذشته تا الان به شدت مد شده و خانم‌های باردار زیادی بعد از گرفتن عكس‌های سه بعدی و چهاربعدی دنبال تهیه آلبوم از جنین هستند، به آرمان می‌گوید: از هر 10 خانم بارداری كه برای سونوگرافی به ما مراجعه می‌كند 9 نفر آنها می‌خواهند سونوگرافی سه بعدی و چهاربعدی انجام دهند تا ببینند فرزندشان چه شكلی است و به تازگی تعدادی هم برای گرفتن عكس از این صحنه و ثبت آن به ما مراجعه می‌كنند كه با دستگاه‌های مخصوص عكسبرداری حین سونوگرافی این كار را انجام می‌دهیم.

 

او در مورد هزینه این كار می‌گوید: از 500 هزار تومان به بالا و بستگی به تعداد عكس‌ها دارد. اسفند سال گذشته خانمی به ما مراجعه كرد و حدود 200 عكس از جنینی كه داخل شكمش بود تا ماه آخر بارداری گرفت یعنی هر ماه  20 عكس و ما مانده بودیم این همه عكس از صورت جنینی كه اصلا شكلی ندارد(چون همه جنین‌ها شبیه هم هستند و بعد از تولد و یك ماهگی ظاهرشان شكل می‌گیرد) برای چیست؟ بعدها فهمیدیم این خانم بسیار ثروتمند است و این بچه بعد از سال‌ها نذر و نیاز به دنیا آمده و آنها می‌خواستند از این طریق سنگ تمام بگذارند. او با خنده اینها را می‌گوید و به سوالی كه من می‌خواستم از او در مورد ضررهای جسمی این كار بپرسم خودش پاسخ می‌دهد: البته كه سونوگرافی برای همه آدم‌های عادی هم خطرناك است چه رسد به جنین. ما وقتی خودمان می‌خواهیم سونوگرافی یا ماموگرافی انجام دهیم تا جای ممكن دستگاه را روشن كرده و از اتاق خارج می‌شویم زیرا اشعه مضری است كه به بدن تابانده می‌شود و اثراتی دارد چه رسد به جنین كه به شدت حساس است.

 پزشكم اجازه داد
بیتا، خانم جوانی كه سه ماه از تولد فرزندش می‌گذرد،  یكی از افرادی است كه به گفته خودش سال گذشته سه میلیون تومان برای تهیه آلبوم جنینی دخترش هزینه كرده است. وقتی با خوشحالی این آلبوم را به من نشان می‌دهد نمی‌توانم جلوی خنده‌ام را بگیرم چرا كه همه عكس‌ها شبیه همان عكس‌هایی است كه از همه جنین‌ها دیده‌ایم وهیچ ویژگی خاصی ندارد: سیاه و سفید در یك فضای سیاه شبیه همه عكس‌های رادیولوژی! اما اینكه این عكس‌ها با فتوشاپ شبیه عكس‌های آتلیه‌ای شده شاید تنها وجه تمایز آن با پاكتی باشد كه از عكس و آزمایش به ما می‌دهند و داخلش پر از این عكس‌هاست كه فقط به درد خود پزشكان می‌خورد. در صفحاتی از آن قسمتی از عكس صورت بچه را با ادیت كردن جدا كرده و با بزرگنمایی آن را نمایش داده‌اند. اما جنین كاملا چشم‌هایش بسته است و بقیه اجزای صورت هم حتی با آن چیزی كه الان از بچه می‌بینم تفاوت دارد و هنوز كامل فرم نگرفته است. او كه وضع مالی متوسطی دارد و این مقدار پول چندان هم برایش كم و بی‌ارزش نیست در مورد انگیزه‌اش از این كار به آرمان می‌گوید:

عكس گرفتن در هر حالتی باعث ثبت خاطراتی می‌شود كه تكرار نخواهد شد و دیدن عكس‌های این دوران در آینده به طور قطع برای دخترم جالب خواهد بود. او در مورد اینكه آیا می‌داند این كار ضررهایی دارد، می‌گوید: پزشكم اجازه این كار را داد و او پزشك مطرحی است. اگر ضرر داشت او این كار را نمی‌كرد.

 زنان ایرانی با خوشحالی هر ماه سونوگرافی می‌كنند
یك متخصص زنان و زایمان در این زمینه به آرمان می‌گوید: سونوگرافی‌های سه بعدی به جنین آسیب می‌رساند زیرا از تمام جهت به جنین اشعه تابانده می‌شود و حالت گرمازایی در جنین ایجاد می‌كند و انجام آن توصیه نمی‌شود. همچنین این روش در انجام سونوگرافی‌های چهار بعدی هم اثرگذار است و در سنین پایین بارداری انجام آن اصلا توصیه نمی‌شود؛ چون سبب داغ شدن قلب جنین خواهد شد یا اینكه حالت گرمازایی ممكن است با یكی از سلول‌های در حال رشد جنین درگیر شود و حالت ناهنجاری در جنین پیش آید.

ناهید صفایی می‌افزاید: متاسفانه به علت چشم و هم‌چشمی بین فامیل و دوستان و عدم آگاهی مادران باردار سونوگرافی‌های مكرر تبدیل به آلبوم جنین دوران نوزادی شده است كه بدعتی است كه سلامت جنین را به خطر می‌اندازد. او در جواب سوالی مبنی بر تجویز كل دفعات سونوگرافی در ایام بارداری می‌گوید: در شرایطی كه مادر و جنین سالم هستند بیش از چهار مرتبه جایز نیست.

سونوگرافی در هفته ۳۲ بارداری برای بررسی اندام‌های مغزی است و اینكه رشد جنین در حد طبیعی است یا خیر؟ بعد از آن دیگر معمولا نیازی به سونوگرافی نیست مگر اواخر بارداری با توجه به اینكه سر جنین به سمت لگن برگشته است. در این مرحله سونوگرافی مشخص می‌كند مادر شرایط زایمان طبیعی دارد یا سزارین؟ آن هم به شرط اینكه این تشخیص با معاینه مشخص نشود.  كاری كه الان در كشور ما مد شده و انجام می‌شود در هیچ جای دنیا باب نیست. حتی سونوگرافی سه بعدی هم فقط در مواردی كه پزشك شك دارد جنین معلولیتی داشته باشدانجام می‌شود در حالی كه، زنان ایرانی هر ماه سونوگرافی سه بعدی می‌كنند و به تازگی با خوشحالی از آن آلبوم هم درست می‌كنند. به نظر من باید پزشكانی كه مجوز این كار را صادر می‌كنند توبیخ شوند.

 وقتی تكنولوژی بلای جانمان شد
یك  كارشناس مسائل اجتماعی و استاد دانشگاه در مورد تهیه آلبوم از جنین به آرمان می‌گوید: این كار دو حالت دارد: یا مادران آگاهانه و با علم به ضررهایی كه اشعه برای سلامتی خودشان و جنین دارد این كار را می‌كنند یا ناآگاهانه است. محمد زاهدی اصل ادامه می‌دهد: در صورتی كه آگاهانه باشد بیشتر شبیه خودآزاری، دیگرآزاری و حتی كودك‌آزاری است. در دنیایی كه علم اثرات مخرب همه اشعه‌ها را به اثبات رسانده همه می‌دانند حتی امواج موبایل برای جنین خطراتی دارد چه رسد به استفاده زیاد و دائمی از امواج رادیولوژی كه استفاده از آن جز در موارد ضرورت از سوی پزشكان منصف توصیه نمی‌شود. او ادامه می‌دهد: اما اگر ناآگاهانه مادران این كار را كه هزینه سنگینی را هم به خانوار تحمیل می‌كند انجام می‌دهند باید گفت رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما هستند كه در این مورد باید شفاف‌سازی بیشتری کنند تا افراد به اشتباه خود پی ببرند و نخواهند با به رخ کشیدن آن در برابر دیگران به این عمل نادرست خود افتخار کنند.

 

این استاد دانشگاه عنوان می‌كند: این كار از هر لحاظ نادرست است و ریشه آن در میل به نمایش دادن خود و دارایی‌هاست كه در برخی زنان جوان وجود دارد. نداشتن علم و آگاهی باعث شده در كشورهای جهان سوم ابزارهای تكنولوژی به دلیل فقدان فرهنگ مصرف درست، کارکردهای نادرست و گاهاً تجملاتی داشته باشد كه این هم یكی از آنهاست.

اخبار اجتماعی - ارمان

 


ویدیو مرتبط :
‫تب داغ خوانندگی در ایران‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هزینه جانی و مالی برای تهیه «آلبوم جنین»!



اخبار,اخبار اجتماعی , آلبوم جنین

سونوگرافی را می‌توان پروسه‌ای معرفی کرد که به کمک آن و از طریق امواج صوتی، تصاویری از ارگان‌ها و اندام‌های داخلی و نیز بافت‌های مختلف بدن دیده می‌شود. یکی از مراحل دوران بارداری انجام سونوگرافی با تأیید و صلاحدید پزشک برای بررسی سلامت مادر و جنین است اما این روزها خبرهای عجیب و غریبی می‌شنویم از سونوگرافی و تهیه آلبوم دیجیتال از عکس‌های جنین در داخل شکم مادر قبل از ورود به این دنیا!

این مطلب نگاهی دارد به انواع سونوگرافی در دوران بارداری و قیمت‌های نجومی تهیه آلبوم دیجیتال قبل از تولد. در پایان این مطالب، به پاسخ این سوال خواهید رسید که ثبت این عکس‌ها به چه قیمتی می‌ارزد؟!

سونوگرافی‌های لازم در دوران بارداری
یکی از برنامه‌های مراقبتی برای مادران باردار که در تشخیص و پیشگیری خیلی از نارسایی‌ها و بیماری‌ها به پزشک متخصص کمک می‌کند، انجام سونوگرافی تشخیصی بر اساس طرح زمانی مناسب و با تشخیص پزشک متخصص است. روی واژه متخصص باید تاکید بیشتری کرد، چون انجام سونوگرافی قطعا زیر نظر سونولوژیست معتبر دارای ارزش علمی و تایید شده است و انجام این عمل به دست پزشک زنان و زایمان دقت بالایی ندارد. اگر یک خانم دوره بارداری بدون مشکلی را سپری کند، لازم است تا پایان این دوره چهار سونوگرافی انجام بدهد.

سونوگرافی اول: در سونوگرافی اول حتما باید قلب جنین دیده و بررسی شود با سونوگرافی از سطح شکم در هفته پنجم بارداری و حداکثر تا هفته هفتم می‌توان قلب جنین را دید.

سونوگرافی دوم: خوشبختانه در سونوگرافی پیشرفته امروزی بعضی از موارد غیر عادی تشخیص داده می‌شود مثل بررسی ضخامت پشت گردن و احتمال سندرم داون. ظهور و تکامل استخوان بینی جنین نیز در این مرحله است. سونوگرافی دوم بهتر است در هفته‌های 12 تا 15 بارداری انجام شود.

سونوگرافی سوم: بهتر است بعد از هفته 16 یک سونوگرافی برای تشخیص ناهنجاری‌های جنین انجام شود چون رویت اندام‌های کوچک جنین در این زمان امکان‌پذیر است. در هفته‌های 16 تا 19 بارداری جنسیت دست و پا، تعداد انگشتان، صورت، وضع لب‌ها، گوش، چشم، دیافراگم، ستون فقرات، کلیه‌ها، مثانه و معده پر از مایع و چهار حفره‌ای بودن قلب جنین بررسی می‌شود.

سونوگرافی چهارم: تا 20 هفتگی وزن جنین اهمیتی ندارد، چون تا این هفته وزن چندانی نمی‌گیرد ولی نیمه دوم سه ماهه سوم زمان وزن‌گیری جنین است. سونوگرافی 28 هفته پایه برای وزن جنین وجود دارد که از روی منحنی‌های استاندارد وزن ایده‌آل (با توجه به هفته) اندازه‌گیری می‌شود دور سر، طول استخوان ران و دور شکم اندازه گرفته شده روی منحنی قرار می‌گیرد و وزن جنین تخمین زده می‌شود.

عکس سه‌بعدی از جنین
امروزه انواعی از سونوگرافی‌های سه و چهار بعدی بسیار رایج شده است که هزینه زیادی دارند و سازمان‌های بیمه‌گر هم هزینه آن را پرداخت نمی‌کنند و داستان از همین‌جا رنگ و بویی عجیب می‌گیرد؛ بیمه‌ها هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کنند، به تبع آن، مراکز و مطب‌های خصوصی از این فرصت بیشترین بهره را می‌برند.

تعداد بالای انجام این سونوگرافی فقط با تحرک حس اشتیاق و میل به دیدن نوزاد به اوج خود می‌رسد تا جایی که کار به تهیه آلبوم ماهانه از جنین می‌کشد!

ماه اول تا نهم تهیه ماکت جنین از روی سونوگرافی سه بعدی! ساخت کلیبپ‌های بامزه و رومانتیک و ...

سونوگرافی سه‌بعدی چیست؟
سونوگرافی سه‌بعدی، همان سونوگرافی سیاه و سفید در مقاطع متوالی است که دستگاه مقاطع را پشت سر هم می‌چیند و تصویری ارائه می‌دهد که علاوه بر طول و عرض، عمق هم دارد. اسکن اندام می‌تواند به شکل دستی و از سوی سونوگرافیست یا با دستگاه‌های جدیدتر، از طریق پروپ دستگاه انجام شود و تصویر سه‌بعدی ارائه دهد.

در سونوگرافی چهار بعدی، بعد زمان به آن اضافه می‌شود. سرعت سه‌بعدی بالا می‌رود و قطعات تصویر سریع روی هم قرار می‌گیرند و حرکات جنین مثل باز و بسته کردن دهان و حرکت دادن دست‌ها و پاها کاملا دیده می‌شود.

سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی برای همه مادران لازم نیست و معمولا برای دیدن بافت‌های نرم استفاده می‌شود تا سطح و شکل بدن جنین دیده شود. این کار برای خانواده‌ها جذابیت دارد و بیشتر خود درخواست این سونوگرافی را می‌دهند.

سونوگرافی‌های سه و چهار بعدی در کمین جنین
به گفته بعضی از متخصصان، دستگاه‌های سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی برای گرفتن تصویر مناسب حداکثر انرژی «آلتراسوند» را به داخل بدن مادر باردار می‌فرستند و چنانچه «prob» (دستگاه اصلی که روی بدن حرکت داده می‌شود) این دستگاه بیش از حد روی شکم مادر باردار نگته داشته شود همانند میکروویو عمل کرده و از نظر تئوری حتی می‌تواند مایع آمنیوتیک (کیسه آب اطراف جنین) را گرم کرده و بافت‌های بدن وی را دچار آسیب کند.

بر اساس موارد گزارش شده، جنین‌هایی که به هر دلیلی بعد از انجام سونوگرافی‌های سه یا چهار بعدی رنگی، سقط شده‌اند در زیر پوستشان حباب‌های هوا مشاهده شده و تاول‌های پوستی داشته‌اند. در مطالعات گوناگون ثابت شده است که به دلیل انرژی بسیار بالای این نوع سونوگرافی‌ها، امکان بروز آسیب جدی به حلزون شنوایی جنین نیز وجود دارد.

در حال حاضر به دلیل نبود آگاهی از خطرات جدی این نوع سونوگرافی‌ها، مادران اغلب برای تعیین جنسیت با تهیه عکس سه بعدی برای استفاده در آلبوم نوزاد، اقدام به انجام این سونوگرافی‌ها می‌کنند که هیچ‌گونه کاربرد علمی ندارد.

به دلیل آموزش‌های ارائه شده در اروپا و آمریکا، مادران باردار حاضر به انجام سونوگرافی‌های حتی معمولی هم نیستند. در کشور انگلستان، حداکثر یک بار و برای تعیین تاریخ زایمان سونوگرافی انجام می‌شود و در کشوری مثل آمریکا حتی این یک بار هم از طرف مادران تقاضا نمی‌شود. این در حالی است که در ایران در طول دوره بارداری چندین مورد سونوگرافی انجام می‌شود که اغلب به اصرار بیمار و برای تعیین جنیست جنین است و هیچ ضرورتی برای انجام آن‌ها وجود ندارد.

با توجه به نوپا بودن ورود این تجهیزات به کشور، در مراحل اولیه بررسی علمی قرار دارد که کاربرد علمی آن در بسیاری موارد ثابت نشده و ممکن است اثرات مخرب آن در سال‌های آینده مشخص شود؛ بنابراین باید از استفاده از آن بدون نظر متخصص خودداری کرد.

با رعایت این نکات می‌توان از خطرات احتمالی سونوگرافی سه بعدی کاست:
- انجام سونوگرافی توسط رادیولوژیست مجرب و آموزش دیده
- تنظیمات دستگاه بر اساس برنامه تعیین شده
- انجام سونوگرافی سه بعدی در کمتر از 30 دقیقه
- انجام سونوگرافی سه بعدی برای حداکثر یک بار در ماه
- بهترین زمان انجام سونوگرافی سه بعدی بین هفته 24 تا 32 بارداری و به طور ایده‌آل بین 26 تا 30 هفتگی است.

بر خلاف سونوگرافی‌های معمولی، نیازی به پر کردن مثانه قبل از انجام سونوگرافی سه‌بعدی وجود ندارد.

بعضی مراکز برای ایجاد تصاویر بهتر از جنین توصیه می‌کنند که یکی دو هفته قبل ار مراجعه برای انجام سونوگرافی سه بعدی، مادر روزی یک لیتر آب مصرف کند. هدف از این توصیه، تولید حجم مناسبی از مایع آمینوتیک در اطراف جنین و بهتر شدن کیفیت تصاویر است.

یکی از کاربردهای کنونی سونوگرافی سه بعدی، بررسی ناهنجاری‌های قلبی جنین است.

نرخ تعرفه مصوب سال 93 برای انجام سونوگرافی معمولی از جنین توسط رادیولوژیست‌ها، 13 هزار و 500 تومان است، در حالی که بعضی از متخصصان زنان چندین برابر بیش از این مبلغ را از مراجعه‌کنندگان و بیماران خود دریافت می‌کنند. رئیس انجمن رادیولوژی ایران همچنین نرخ تعرفه مصوب سال 93 برای انجام سونوگرافی سه‌بعدی از جنین توسط رادیولوژیست را حداکثر 120 هزار تومان اعلام می‌کند، این در حالی است که هم به گفته او و هم بعضی از مراجعه‌کنندگان به متخصصان زنان، بعضی از متخصصان زنان گاهی تا 500 هزار تومان هم دریافت می‌کنند.

اخبار اجتماعی - روزنامه ایران