اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تبلیغ مجرمانه



اخبار,اخبار اجتماعی ,تبلیغات در صداوسیما

 

  اخباراجتماعی  -  تبلیغ مجرمانه

در اكثر نقاط دنیا تبلیغات جزئی جداناپذیر از صنعت و تجارت محسوب می‌شود. به نوعی تبلیغات را می‌توان راهكار معرفی كالا و خدمات به مردم دانست. ابزار تبلیغات هم رسانه‌ها هستند. رادیو، تلویزیون، مجلات و روزنامه‌ها، اینترنت و ... از جمله این رسانه‌ها به شمار می‌آیند.

تلویزیون به دلیل ویژگی منحصربه‌فردی که در ارسال پیام‌های تصویری به دورترین نقاط دارد، یکی از پرمخاطب‌ترین وسایل ارتباط جمعی به شمار می‌آید. در مورد روزنامه‌ها نیز باید گفت که اطلاعات را روزانه و بهنگام در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. در این میان آنچه مهم به‌نظر می‌رسد این است كه  معرفی كالاها و خدمات باید قانونمند و با ضابطه صورت گیرد.

 

ولی آنچه در واقعیت مشاهده می‌شود نظارت قانونی بر این تبلیغات وجود ندارد. برخی روزنامه‌ها و صداوسیما برای كسب سود هر كالا و خدماتی را تبلیغ می‌كنند و فرقی نمی‌كند این محصول تهدیدی برای سلامت جامعه  باشد یا خیر.  نكته جالب زمانی رخ‌ می‌نماید كه از فعالیت یك شركت با حكم قضایی ممانعت شده اما همچنان صدا و سیمای ایران مصررانه به پخش تبلیغات محصولات آنها می‌پردازد. نباید فراموش كرد كه این تبلیغات گاهی با سوءاستفاده از اعتماد مردم، باعث جذب ثروتی بادآورده برای صاحبان تبلیغ می‌شوند، مانند شركت پدیده شاندیز، تبرك، پردیسبان كه به صورت گسترده شاهد تبلیغات آنها در تلویزیون بودیم و هستیم.

 

پخش این تبلیغات از صداوسیما سبب شده افراد بسیاری با توجه به اعتمادشان به صداوسیما به این شركت نیز اعتماد و بعضا مبالغ هنگفتی را در این پروژه سرمایه‌گذاری كنند.    اكنون یكی از سوالات مهم این است كه صداوسیما به عنوان رسانه ملی، با وجود دستور توقف تبلیغات از سوی دادستان چرا بازهم مبادرت به این كار می‌كند؟ آیا ادامه این تبلیغات جرم محسوب می‌شود؟ مسئولیت اجتماعی صدا و سیما در برابر تبلیغاتی كه پخش‌می‌كند چگونه است و آیا ممكن است به عنوان معاونت در جرم تخلفات پدیده و تبرك معرفی شود؟در این زمینه «قانون» طی گفت و‌گویی با دكتر سیدعلی كاظمی قاضی دادگستری، استاد دانشگاه و رئیس اداره مطالعات حقوقی و قضایی قوه‌قضاییه  و فرهاد تجری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی به بررسی مسئولیت حقوقی صدا و سیما در پخش انواع تبلیغات تلویزیونی پرداخته است.
   

  بی‌نظمی در تبلیغات مشهود است
قاضی علی‌كاظمی در نقد قوانین تبلیغات در ایران گفت: فكر نمی‌كنم قانون خاصی در مورد ساماندهی تبلیغات صداوسیما وجود داشته باشد و به همین لحاظ شاهد بی‌نظمی فراوانی در تبلیغات صداوسیما هستیم.


   روزنامه‌ها، محلی برای ارتكاب جرایم شدند
این قاضی دادگستری با بیان اینكه این بی‌نظمی فقط مخصوص تبلیغات صداوسیما نیست، خاطرنشان كرد: متاسفانه در برخی روزنامه‌ها  نیز كه آگهی‌های نیازمندی چاپ می‌كنند این بی‌نظمی مشهود است و بعضا این روزنامه‌ها، محلی برای ارتكاب جرایم شدند. برای نمونه بحث ربا‌خواری به وفور در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود،(مانند این‌گونه تبلیغات: برای سپرده‌گذاری فلان مقدار پول این‌قدر سود دریافت كنید).  وی ادامه داد: ظاهرا نظامی برای نظارت بر تبلیغات تلویزیون و رادیو وجود ندارد. گاهی اوقات شاهدیم محصولاتی از این رسانه تبلیغ می‌شوندكه سلامت جامعه را تهدید می‌كند و توسط وزارت بهداشت ممنوع اعلام شده است ولی متاسفانه مكررا شاهد پخش این تبلیغات از صداو سیما هستیم. .یا محصولات آموزشی، آیا واقعا این محصول آموزشی مورد تایید آموزش‌وپرورش است؟ 


   شرح تخلفات پدیده شاندیز
این استاد دانشگاه در مورد شركت شاندیز این‌طور توضیح داد: اتفاقی كه در مورد این شركت‌ها افتاده این است كه این شركت‌ها در بورس ثبت نشدند و پذیره‌نویسی و سهام‌فروشی خود را خارج از بورس انجام می‌دادند كه البته مطابق قانون بازار اوراق بهادار پذیره‌نویسی و سهام‌فروشی خارج از بورس جرم است.


    ضرورت جریمه برای صداوسیما
كاظمی با بیان اینكه به‌نظر می‌رسد جنبه سودانگاری در تبلیغات بازرگانی بر جنبه اطلاع‌رسانی غلبه پیدا كرده است، تصریح كرد: همه‌روزه این تبلیغات بی‌توجه به سلامت مادی و معنوی مردم از رسانه‌ها پخش می‌شود. به اعتقاد بنده جای این است جریمه‌ای برای این رسانه‌ها(روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون) درنظر گرفته شود تا قبل از انتشار یا پخش آگهی تبلیغات بررسی‌ها و تحقیقات لازم را در مورد محصول موردنظر انجام دهند. 


   برخورد قانونی با رسانه‌های متخلف
وی با انتقاد و گلایه از برخی نهادها مانند قوه‌قضاییه یا بورس كه چرا نسبت به این پذیره نویسی و سهام فروشی‌ها كه تخلف است تابه حال سكوت كرده‌اند، گفت: با این حجم گسترده از تبلیغات، مقدار زیادی از سرمایه مردم در دست این افراد قرار گرفته است به‌نظر بنده باید نسبت به تبلیغاتی كه از سوی نهادهای قانونی صورت می‌گیرد برخوردهای قانونی صورت گیرد.  كاظمی در پاسخ به این سوال كه وقتی دادستان دستور توقف تبلیغات شركت پدیده شاندیز و تبرك و پردیسبان را داده‌است، چرا هنوز شاهد پخش این تبلیغات در تلویزیون هستیم، توضیح داد: اگر این تبلیغات عامدا و عالما صورت گرفته باشد قطعا معاونت در جرم محسوب می‌شود.


    اعتماد بالای مردم به صداوسیما
«شایان ذكر است در اكثر كشورهای دنیا شبكه‌های دولتی حق تبلیغ كالا و خدمات را ندارند و دلیل آن را نیز اعتماد بالای مردم به این نوع رسانه‌ها می‌دانند و این تبلیغات اكثرا از شبكه‌های خصوصی پخش می‌شود. ولی در كشورما شبكه‌های ملی مبادرت به پخش این تبلیغات  می‌كنند. برخی از محصولات واقعا سلامت جامعه را تهدید می‌كند برنج‌های آلوده به آرسنیك، تبلیغات گسترده چیپس و پفك و...جالب اینجاست وقتی اذهان عمومی درگیر این آلودگی ها می‌شود بلافاصله خبر تكذیب می‌شود در صورتی كه مشكل هنوز پابرجاست، آلودگی رفع نشده ولی باز هم تبلیغات از سرگرفته می‌شود.»


   نقض دستور مراجع قانونی جرم است
فرهاد تجری با تاكید بر این نكته كه اجرای دستور مقامات قضایی قطعا برای تمام دستگاه‌ها و مراجع قانونی و حتی اشخاص لازم‌الرعایه، غیرقابل عدول و الزامی است، تصریح كرد: هر مرجع، نهاد، دستگاه، از جمله صداوسیما و... چنانچه دستوری كه  از مراجع قضایی صادر و به آنها ابلاغ شده را نقض كنند به موجب قانون مجازات اسلامی این كار جرم و مستوجب مجازات مقرر در قانون است.  البته عمده مدیران و مسئولان اجرایی به این امر واقف هستند. این حقوقدان ادامه داد: اگر دستور توقف تبلیغات به صداوسیما از طرق قانونی ابلاغ شده باشد در صورت تخطی این سازمان، قطعا مدیر مربوطه قابل تعقیب و مجازات خواهد بود.


   نیاز به قوانین برای ساماندهی تبلیغات
این عضو پیشین كمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه در كشور ما سازو كار مشخصی برای تبلیغات وجود ندارد، تصریح كرد: صداو سیما به موجب قانون اساسی سازمانی دولتی اعلام شده و به جهت محدودیت‌های این بخش، عدم دخالت بخش خصوصی، حجم وسیع تبلیغات، دركنار آن اعمال نظارت‌های خاص همه عواملی هستند كه نیاز به سازوكار قانونی در این زمینه بیشتر احساس شود. امیدواریم مسئولان امر در جهت تصویب قوانین گام بردارند.    تجری در پاسخ به این سوال كه تبلیغات بدون تحقیق صداوسیما به نوعی معاونت در جرم محسوب می‌شود یا خیر توضیح داد: یكی از شرایط معاونت در جرم، داشتن هدف و قصد مشترك، معاون و مباشر جرم است. در این راستا باید گفت اولا اثبات امر مجرمانه‌ فرآیند و تعریف خاص خود را دارد، ثانیا با فرض اینكه وقتی فرد (متولی پروژه) نیت مجرمانه داشته باشد و در كنار آن صداوسیما عالما و عامدا به تبلیغ پرداخته باشد این امر می‌تواند معاونت در جرم تلقی شود و مدیر مربوط باید تحت تعقیب قرار گیرد. وی ادامه داد: در این زمینه باید دید آیا افراد با سوءنیت تصمیم به غصب اموال مردم را داشته‌اند ؟ یا صداو سیما فقط به لحاظ جنبه مالی این تبلیغات را انجام داده‌است؟ همه این موارد درمراجع قضایی قابل بررسی است و اثبات اینكه صداوسیما باشركتی بخواهد همزمان نیت متخلفانه داشته باشند امری دور از ذهن است.

 

  تجری با بیان اینكه صداوسیما دركشورما دولتی است پس باید دقت شود تا ضریب خطا در این سازمان به حداقل برسد، توضیح داد: لازم است رسانه‌ها قبل از تبلیغ محصول یا خدماتی تحقیقات لازم را به‌عمل آورند. البته نباید فراموش كرد تبلیغات یكی از منابع درآمدی صداوسیما است كه این امر نیازمند اعمال سیاست‌های مدیریتی است.  نكته دیگر شناساندن محصولات به مردم است ولی در این راستا باید جانب احتیاط رعایت شود تا تبلیغات و معرفی خدمات باعث تضییع حقوق مردم نشود. البته باید گفت امری پیچیده است و در بخشی از موارد نیاز به قانون احساس می‌شود كه امیدوارم مسئولان رسانه ملی دغدغه مردم را درك كنند و اجازه ندهند دقت فدای سرعت و پول شود. براساس این گزارش، باید گفت دركشورما بیشتر به جنبه مادی تبلیغات توجه وكمتر به مقوله سلامت جان و روان افراد پرداخته می‌شود كه این آثار زیانباری برای جامعه در پی‌خواهد داشت.

 

حال باتوجه به مشكلاتی كه در چندسال اخیر شاهدیم و معضلاتی كه گریبانگیر مردم شده‌است و همچنین اعتماد بالای مردم به رسانه‌ها لازم است نظارتی جدی بر محصولات، خدمات و... كه قرار است در رسانه‌ها دیده‌شوند، صورت گیرد.  در خاتمه باید یادآور شویم بیشترین ضرر و زیان متوجه مردمی است كه شاید اكثر آنها اقشار آسیب‌پذیرجامعه باشند و سرمایه‌داران معمولا در سایه  امن قرار دارند. از این رو برخورد جدی و قانونی با رسانه ملی كه در حال حاضر منافع مادی خود را بر حكم قضایی ارجح دانسته شاید سبب شود در آینده نزدیك قدری مسئولانه‌تر نسبت به پخش تبلیغات اقدام كند.

  رابطه متخلفان پدیده با دولت قبل
همزمان با انتشار اطلاعات تازه توسط مقامات قضایی و همچنین رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در باره دامنه تخلفات پدیده شاندیز، موضوع ارتباط مسئولان آن با مقام های ارشد دولت سابق همچنان مطرح است.


   ارتباط متخلفان پدیده شاندیز با دولت قبل
به گزارش ایرنا، سطح مناسبات مسئولان این پروژه با دولت قبل در حدی بود که به گونه غیررسمی به عنوان مشاوران اقتصادی در جلسات هیات وزیران دولت دهم شرکت می‌کردند.اکنون که پرونده این پروژه زیر ذره بین قانون و قضا قرار گرفته، وجود تخلفات متعدد و متنوعی در اجرای این طرح مطرح می‌شود که بخشی از این تخلفات به ارتباطات با دولت احمدی نژاد مرتبط می شود.همزمان سایت‌های مرتبط و حامی رئیس دولت قبل سراسیمه هرگونه ارتباط با مسئولان پروژه پدیده شاندیز را تکذیب می کنند.


   مجوزهای داده شده به شاندیز غیرقانونی است
تخلفات صورت گرفته در پروژه پدیده شاندیز پس از آن آشکار شد که دولت یازدهم با احیای شورای عالی شهرسازی، رصد پروژه های بزرگ ساختمانی را در دستور کار قرار داد. با بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد مجوزهای داده شده در دولت قبل به پروژه پدیده شاندیز غیرقانونی بوده و افزون بر این موارد، با ورود دادستان مشهد به این پرونده، آشکار شد که تخلفات گسترده ای نیز در فروش سهام این پروژه رخ داده است.


با گذشت 18 ماه از پایان کار دولت احمدی نژاد، افزون بر پرونده پدیده شاندیز که روی میز محاکم قضایی قرار دارد، پرونده های متعددی از تخلفات و مفاسد مالی انجام شده در آن دوران فاش شده است.


  تشکیل تیمی از کارشناسان اقتصادی و قضایی
دادستان کل کشور نیز درباره روند رسیدگی به تخلفات مطرح شده توسط پدیده شاندیز دیروز اعلام کرد: تیمی متشکل از کارشناسان اقتصادی و قضایی در دادستانی تشکیل شده که موضوع پرونده پدیده شاندیز را که از سوی دادستان مشهد در حال پیگیری است دنبال کرده و رسیدگی خواهد کرد.


  بختیاری مسئول رسیدگی به تخلفات شاندیز
سید ابراهیم رئیسی در نشست تخصصی روسای ادارات مبارزه با جرایم‌ اقتصادی پلیس آگاهی استان‌های کشور افزود: مسئول‌ این تیم مرتضی بختیاری معاون امنیتی دادستان کل کشور معرفی شده است.


   تبلیغات در مجامع عمومی و رسانه‌ها ممنوع است
وی  در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به دستور دادستانی در ممنوعیت تبلیغات شرکت‌های پدیده‌ و تبرک شاهد تبلیغات این شرکت‌ها توسط رسانه‌ ملی هستیم، گفت: در مورد شرکت‌هایی که در رابطه با آنها پرونده‌ای در دادستانی و دادگستری مشهد مطرح است از طرف دادستانی مشهد اعلام شد که تبلیغات در مجامع عمومی و رسانه‌ها و مبادی ورودی و خروجی شهر ممنوع است که این موضوع به رسانه ملی اعلام شده است.رئیسی اضافه کرد: افرادی که سهام یا ذخیره‌ای در این شرکت‌ها دارند اقدامات قضایی در راستای حفظ سهام آنها انجام خواهد شد تا آسیب نبینند و کار اقتصادی نباید توام با تخلف و فساد باشد. وی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در دادستانی مشهد و دادستانی کل کشور در جهت رفع نگرانی مردم است، گفت: باید با بررسی این موضوع کار اقتصادی دنبال و از سوی دیگر جرمی وجود نداشته باشد البته در برخورد با این‌گونه مسائل جدی هستیم و اگر تخلفی انجام گیرد قاطعانه برخورد خواهیم کرد. وی اضافه کرد: اراده دستگاه قضا نیز برخورد با جرایم‌ اقتصادی است.


   بدهی 94 هزار میلیارد تومانی شاندیز نیازمند  تایید
رئیس کمیسیون اصل 90  نیز در نشست تخصصی روسای ادارات مبارزه با جرائم‌ اقتصادی پلیس آگاهی استان‌های کشور اعلام کرد: بدهی 94 هزار میلیارد تومانی شرکت پدیده شاندیز نیازمند تایید کارشناسان است. محمدعلی پورمختار افزود: در این زمینه درخواست کارشناس کرده‌ایم تا موضوع را ارزیابی کرده و تطابق میزان سهامی که فروخته شده و میزان اموال دارایی شرکت بررسی شود و از این طریق سهام را جایگزین اموال کرده و بدهی مردم بازگردد.

 

 اخبار اجتماعی  -  قانون


ویدیو مرتبط :
نمونه اقدامات مجرمانه بهائیان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تبلیغ عرفان های کاذب در رسانه ملی!



 

 

پنجره افکار, سریال پنجره افکار,فیلم پنجره افکار

 

 

در سریال «پنجره افکار» یکی از رهبران معنویت های کاذب (پائولو کوئیلیوی برزیلی) تبلیغ می شود و یکی از بازیگران به دیگری توصیه می کند که کتاب «کیمیاگر» را بخوان که می تواند زندگی تو را متحول کند.

 

سریال پنچره که در ابتدای کار خویش است و هرشب از شبکه پنج سیما پخش می شود. برخلاف انتظار ما که منتظریم در این گونه برنامه ها با زبان هنر به آسیب های معنوی پرداخته شود و جوانان به معنویت حقیقی دعوت شوند؛ در سریال پنجره افکار یکی از رهبران معنویت های کاذب (پائولو کوئیلیوی برزیلی) تبلیغ می شود و یکی از بازیگران به دیگری توصیه می کند که این کتاب را بخوان که می تواند زندگی تو را متحول کند.

هر چند در این فیلم اسم نویسنده به صراحت ذکر نمی شود، اما عدم ذکر نام کوئیلیو نه تنها باعث ناشناخته ماندن نویسنده و تفکر وی نمی شود؛ بلکه با این ترفند عطش مخاطب زیاد می شود و بیننده علاقمند می شود که ببیند این کتاب چیست و این نویسنده کدام است و این چه راهکاری است که که می تواند زندگی انسان ها را متحول کند.

یکی از بازیگران خطاب به دیگری چند بار از این کتاب تعریف و تمجید می کند و می گوید که این کتاب از یک نویسنده مشهور است و از روح کیهانی که در کتاب کیماگر آمده است نام می برد و به توضیح و تفسیر آن می پردازد.در این سریال گفته می شود که آن چه نویسنده گفته در کتاب مثنوی مولوی هم آمده است و گفته این نویسنده بازخوانی میراث فرهنگی خود ماست.

اگر از همراهی پائولو کوئیلیو با نظام سلطه و همدلی اش با رژیم صهیونیستی بگذریم ـ تا جایی که در اجلاس داووس، شیمون پرز اسرائیلی با شنیدن سخنرانی کوئلیو در باب معنویت، ذوق زده می شود و می گوید که معنویت شما برای صلح دلخواه اسرائیل در خاورمیانه بسیار راهگشاست ـ دست اندر کاران مجموعه پنجره بدانند که افکار کوئلیو نه فقط متحول کننده نیست، بلکه آسیب زا و انحرافی است. اندیشه های وی هر چند با شعار معنویت عرضه شده اند؛ اما جز تبیلغ جادو و جز ترویج عرفان یهود(کابالا) و جز به حاشیه راندن خدا در زندگی انسان و جز دهن کجی به دین وشریعت چیز دیگری نیست..../شبکه ایران