اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تبریز نامزد انتخاب شهر جهانی فرش


استاندار آذربایجان شرقی‌ با اشاره به نامزدی شهر تبریز به منظور ثبت جهانی شهر خلاق فرش گفت: تمام تلاش و همت خود را به کار می‌گیریم تا شهر تبریز به عنوان شهر خلاق فرش، ثبت جهانی شود.

خبرگزاری ایسنا: اسماعیل جبارزاده در نشست مشترک با رییس منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی اظهار کرد: تبریز و آذربایجان شرقی، مهد هنر فرش است و این شهر در زمینه هنر فرش همیشه حرفی برای گفتن داشته است.

وی ادامه داد: فرش می‌تواند عامل صلح و دوستی باشد، چرا که هر قطعه فرش با تارپودهای ظریف و لطیفش، هزاران پیام را در خود نهفته دارند.

جبارزاده گفت: هنر فرش تنها در فرش بافی خلاصه نمی‌شود و شامل مراحل مختلفی است که به تولید یک محصول فاخر و ارزشمند می‌انجامد و بانوان هنرمند استان نوعی از فرش را نیز بدون داشتن نقشه می‌بافند که به ورنی معروف است و بانوان عشایری استان آذربایجان شرقی مهارت قابل توجهی در بافت این نوع قالی دارند.

وی خاطرنشان کرد: شهر تبریز با دارا بودن هنرمندان و استادان فرش این پتانسل را داراست تا به عنوان مرکز آموزش هنر فرش اقدام به پذیرش هنرجویان از کل دنیا کند.

وی از تشکیل ستاد مشترک مسئولان دولتی و غیر دولتی در خصوص توسعه فرش استان خبر داد و گفت: این ستاد به منظور شناساندن فرش تبریز و تعریف بازار‌های جدید در کل دنیا ایجاد شده است.

استاندار آذربایجان شرقی، قرار گرفتن شهر تبریز در مسیر جاده ابریشم را یکی از برجسته ترین نکات قوت این شهر در طول تاریخ دانست و گفت: تبریز در مسیر جاده ابریشم به عنوان حلقه اتصال شرق و غرب عمل می‌کرد.

جبارزاده، بازار تبریز را نمونه‌ای منحصر به فرد از اصالت تجارت و معماری و گواهی زنده از هنر و خلاقیت هنرمندان تبریز عنوان کرد و افزود: در زمان صفویه بزرگترین سازه سرپوشیده جهان در 10 هکتار به عنوان بازار تبریز نقش برجسته‌ای در اقتصاد کشور داشت که به عنوان مرکزی برای مبادله‌، فروش و انبار کالاهای شرقی و غربی‌، از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده است.

وی زلزله‌های شدید را از عوامل از بین رفتن ابنیه‌های تاریخی شهر تبریز در طول تاریخ عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه زلزله‌های بزرگی در طول تاریخ اتفاق افتاده است که باعث تخریب و از بین رفتن آثار برجسته تاریخی این شهر شده است.

‌وی، آغاز بررسی‌ها در خصوص ثبت شهر تبریز به عنوان شهر خلاق فرش را مبارک دانست و گفت: تمامی مدیران و کارشناسان مربوطه، تمامی اطلاعات لازم را در اختیاران دست اندرکاران و کارشناسان امر در wcc قرار می‌دهند تا با همت و تلاش جمعی بتوانیم این مهم را به نتیجه برسانیم.

تبریز به عنوان شهر خلاق فرش، ثبت جهانی می‌شود

رییس منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی نیز از آغاز بررسی‌های کارشناسی در راستای ثبت جهانی شدن تبریز به عنوان شهر خلاق فرش خبر داد.

‌غدا هیجاوی در نشست مشترک با استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: در سال 2015 ، شش شهر به منظور ثبت در شورای جهانی صنایع دستی (wcc) انتخاب شده که دو شهر تبریز و اصفهان از کشور ایران انتخاب شده است.

‌وی تبریز را شهر تمدن و تاریخ دانست و گفت: اطلاعات کاملی از دوران صفوی و نقش برجسته شهر تبریز در اختیار دارم و این شهر در طی صدها سال گذشته در شکوفایی ایرانی اسلامی درخشیده است.

رییس منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی خاطر نشان کرد: بعضی کشورها از هنر تبریز برای شکوفایی هنر خود استفاده کرده‌اند و ارزش واعتبار هنر تبریز برای همه ما روشن است.

هیجاوی، هنر را عامل مهمی در گذر از مرز های سیاسی دانست و گفت: هنر نمودی از ارتباطات وانسانیت است و فرش نمونه بارز و زیبایی از هنر است.

هیئت رئیسه شورای جهانی صنایع دستی در سفری دو روزه از پتانسیل صنایع دستی تبریز درحوزه فرش دستبافت بازدید کردند.

 غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و‌ یوشا کریشنا رئیس اسبق شورای جهانی صنایع دستی طی سفری دو روزه از پتانسیل‌های صنایع دستی تبریز بازدید کردند.

‌رئیس شورای جهانی صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه غدا هیجاوی، صبح امروز با استاندار آذربایجان شرقی و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز دیدار کرد و در جریان فعالیت‌های صنایع دستی به ویژه هنر فرش دستبافت در تبریز قرار گرفت.

‌هیئت رئیسه شورای جهانی صنایع دستی در نظر دارد 6 شهر را در سال 2015 به عنوان شهر جهانی صنایع دستی با شاخصه‌های منحصر به فرد صنایع دستی انتخاب کند که از کشورمان نیز تبریز و اصفهان به عنوان کاندیدا در حال بررسی هستند.

تبریز به عنوان شهرجهانی صنایع دستی در حوزه فرش دستباف بررسی می‌شود.

‌غدا هیجاوی و یوشا کریشنا در جریان سفر خود به تبریز از چند کارگاه تولید فرش دستباف ابریشمی در تبریز، دانشکده فرش، آثارخانه هنر اسلامی واقع در دانشگاه هنر اسلامی تبریز بازار تاریخی تبریز و تیمچه مظفریه بازدید کردند.

‌غدا هیجاوی، زنده و پویا بودن این صنعت بی نظیر دستی در این شهر و حفظ روش‌های سنتی بافت و تولید را یکی از شاخصه‌های منحصر به فرد شهر تبریز دانست و از اینکه فرش دستباف تبریز در زندگی مردم این شهر جایگاه ویژه ای دارد، ابراز خرسندی کرد.

وی در جریان بازدید های خود از فرش های دستباف نفیس تبریز به عنوان تابلوی نقاشی یاد کرد و افزود: در نگاه اول نمی‌توان تمایزی بین این فرش‌ها و تابلوی نقاشی قائل شد.

وی ابراز امیدواری کرد که با بررسی شرایط تبریز و انجام اقدامات مورد نیاز، تبریز در سال 2015 میلادی به عنوان شهر جهانی صنایع دستی (فرش) انتخاب و معرفی شود.


ویدیو مرتبط :
انتخاب شهر تبریز به عنوان شهر جهانی بافت فرش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: پایکوبی با طعم جام جهانی در شهر (1)


جشن و شادی مردم پس از پیروزی تیم ملی فوتبال ایران مقابل کره جنوبی.