اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تبدیل یک اثر تاریخی به آغل گوسفندان


دژ اسدخان در اندیکا واقع شده است و قدمت آن به دوران اسلامی برمی‌گردد.

خبرگزاری ایسنا: سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی مسجدسلیمان از تبدیل شدن یک اثر تاریخی بسیار قدیمی به آغل گوسفندان خبر داد.

غلام‌رضاجلیلی‌نیا با اعلام این خبر اظهار کرد: دژ اسدخان در اندیکا واقع شده است و قدمت آن به دوران اسلامی برمی‌گردد.

وی افزود: در حال حاضر مردم آن منطقه به عنوان آغل و طویله از این دژ قدیمی و تاریخی استفاده می‌کنند.

جلیلی‌نیا توضیح داد: دژ اسدخان هم‌اکنون در حال نابودی و تخریب است و اگر همین گونه پیش برود تا چند وقت دیگر چیزی از آن باقی نمی‌ماند.

وی خاطرنشان کرد: ما بارها اداره میراث فرهنگی استان و حتی کشور را در جریان این فاجعه قرار دادیم اما هنوز هیچ‌گونه اقدامی از جانب آ‌ن‌ها صورت نگرفته است.

این دوستدار میراث فرهنگی ادامه داد: دژ اسد خان با وجود این که ثبت ملی شده و قدمت زیادی دارد از داشتن حتی یک نگهبان محروم است و هنوز تعیین حریم نشده است.


ویدیو مرتبط :
تبدیل خودرو نیم میلیارد تومانی به آغل گوسفندان!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پل مارنان اثر تاریخی عصر صفوی



این پل در خيابان مطهري بين پل فلزي و پل وحيد ساخته شده و واسطه اتصال دو ساحل شمالي و جنوبي رودخانه در غربي ترين قسمت شهر اصفهان بوده شكل امروزي اين پل با نماي ساختماني عصر صفوي تغيير اساسي نكرده است ولي تعميرات مكرري را سر گذارنده است

پل مارنان

این پل در اصل ماربین نام داشته كه اسم تصحیف «مهربین» از فرهنگ اوستایى است و در طى 15 قرن تاریخ اسلامى ایران پیوسته به همین نام شناخته شده و در غربى‏ترین قسمت شهر اصفهان بوده است. این پل در عصر صفوى تغییرى نكرده ولى تعمیرات مكرّر داشته است.


چهارفرسنگ به شهر اصفهان مانده رودخانه زاینده رود به شكل مارپیچى راست خم گشته وارد شهر مى ‏گردد و و گفته‏ اند كه به همین جهت قریه مارنان را مارنان یا ماریانان گفته ‏اند و در همین محل پل مارنان را ساخته و جلفا را بقریه مارنان اتصال مى ‏دهد پل مزبور اكنون داراى هفده دهانه است ولى در پیش بیش از هفده دهانه داشته است كه حالا بسته شده است. این پل ر پل سرفراز هم نامیده ‏اند و وجه تسمیه ‏اش را چنین بیان كرده ‏اند كه در زمان شاه سلیمان صفوى یكى از ثروتمندان ارامنه آن را ساخت و به لقب سرفراز نائل گردید و مدتى هم به همان نام سرفراز مشهور بود.

پل مارنان

در هر حال متمول مزبور تعمیرى كرده است چه این پل قبل از آن وجود داشته است منتهى هر چه عبور و مرور به نسبت جمعیت زیادتر مى ‏شده پل فرسوده مى ‏گردیده است و احتیاج به تعمیر و تجدید بناء حاصل مى ‏گردیده است ثبت تاریخى این پل در گردش ادارى است.