اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تبدیل اورانیوم20درصدغنی‌شده به سوخت رآکتورتهران/آب‌سنگین اراک تکمیل می‌شود



تبدیل اورانیوم20درصدغنی‌شده به سوخت رآکتورتهران

 صالحی:آنچه در توافقات ژنو آمد در شورای عالی امنیت ملی بررسی شده بود
تبدیل اورانیوم20درصدغنی‌شده به سوخت رآکتورتهران/آب‌سنگین اراک تکمیل می‌شود

 رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آنچه در توافقات ژنو آمد در شورای عالی امنیت ملی بررسی شده بود، گفت:با تائید مقامات عالی‌رتبه کشور مجری تصمیمات را اجرا می‌کند.

به گزارش آریا به نقل از خانه ملت،علی اکبر صالحی درباره ارزیابی خود از توافقات ایران و 1+5 در مذاکرات ژنو، گفت: این قدم آغازین و شروع یک پایان است؛ اگر انسجام داخلی را حفظ کنیم و با همین درایت و حکمت سیاسی به پیش برویم، نهایتا نتیجه خوبی خواهیم گرفت.


رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور، ادامه داد: تصمیماتی که در ژنو اتخاذ شد، تصمیمات فردی و شخصی نیست، تصمیمات به این مهمی به صورت جمعی گرفته و در مراجع مختلف چکش‌کاری می‌شود و به تائید مقامات عالی‌رتبه کشور می‌رسد و پس از آن مجری اجرا می‌کند.


صالحی افزود: اگر مقام معظم رهبری این توافقات را تائید نمی‌کردند قطعا مذاکرات انجام نمی‌شد و آنچه در توافقات ژنو آمد پیش از این در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بررسی و ارزیابی شده بود.


وی درباره اینکه رئیس جمهور و وزیر امورخارجه آمریکا اعتقاد دارند توافقات ژنو گام رو به عقب در برنامه هسته‌ای ایران است، گفت: آنها برای قانع کردن افکار عمومی خود هرچه می‌خواهند می‌گویند.


صالحی درباره تکمیل پروژه آب سنگین اراک، افزود: تکمیل این پروژه قطعا ادامه می‌یابد اما راه اندازی آن در آینده نزدیک نخواهد بود.


رئیس سازمان انرژی اتمی، درباره سرنوشت اورانیوم‌های 20درصد غنی شده، گفت: این 200 کیلوگرم از مواد 20درصد غنی شده تبدیل به سوخت راکتور تهران می‌شود.
/آریا


ویدیو مرتبط :
راکتور آب سنگین اراک، آب سنگین می ماند اما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران مجوز بازرسی آژانس از رآکتور آب سنگین اراک را صادر کرد



توافقنامه ایران و آژانس,آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آمانو و صالحی بیانیه مشترک امضا کردند
ایران مجوز بازرسی آژانس از رآکتور آب سنگین اراک را صادر کرد

ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای بیانیه‌ مشترک همکاری‌های آینده برای حل و فصل مسائل باقیمانده را امضا کردند.

به گزارش فرارو، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح امروز وارد تهران شد تا با رئیس جمهور، وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کند. در این سفر هیأت مذاکره‌کننده فنی و کارشناسی آژانس، آمانو را همراهی می‌کند.

آمانو  بعد از ورود به تهران با علی‌اکبر صالحی دیدار کرد. مذاکرات صالحی و آمانو بیش از دو ساعت به طول انجامید. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از آن با حضور در نشست خبری مشترک با صالحی ابراز امیدواری کرد که از مذاکرات با ایران نتایج محکم و جدی بدست آید.

علی‌اکبر صالحی هم در کنفرانس خبری از امضای بیانیه مشترک همکاری میان ایران و آژانس خبر داد و گفت: «با رویکرد جدید دولت و استفاده از تجارب گذشته ما توانستیم با تمهیدات لازم به تفاهم دو جانبه برسیم.»

رییس سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد که  این بیانیه مشترک بیانگر نقشه راهی است که ارتباط دو جانبه درباره موضوعات باقی مانده را روشن می کند. این بیانیه مشترک یک پیوست دارد و شامل 6 بند است.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره جدیدترین توافق با آژانس گفت: «ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق کردند از معدن گچین و راکتور آب سنگین اراک بازدید شود.»

صالحی گفت: «این اقدام با مجوز شورای عالی امنیت ملی و نشان دادن حسن نیت ایران انجام شده است. بر اساس تعهدات پادمانی، ایران وظیفه‌ای در این خصوص نداشته است.»

 صالحی عنوان کرد که  صحبت‌های خوب و طولانی داشتیم و خوشحالیم که آقای آمانو با امضای یک تفاهم‌نامه و یک بیانیه مشترک در حقیقت ایران را ترک می‌کنند و برای هر دو طرف نقشه راه در آینده مشخص شده است و در همین مسیر ما حرکت می‌کنیم و امید به سرانجام خوب برای برون‌رفت از پرونده تصنعی خود در آژانس داریم.

آمانو: همکاری‌ها در چارچوب این سند محدودیت زمانی سه ماهه دارد
همچنین یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابتدای کنفرانس خبری با صالحی پس از امضای تفاهم‌نامه و بیانیه مشترک همکاری، گفت: «همان‌طور که آقای صالحی گفتند آژانس و ایران به یک بیانیه‌ی مشترک در مورد همکاری‌های بیش‌تر دست پیدا کردند. به جزییات آن اشاره نمی‌کنم چون صالحی به آن اشاره کردند.»

آمانو افزود: «در چارچوب همکاری بین ایران و آژانس، همکاری‌های بیش‌تری برای راستی‌آزمایی انجام خواهد شد و اقدامات بسیار جدی و ماهوی زیادی وجود دارد در زمینه این بیانیه که ظرف سه ماه آینده انجام خواهند شد و این کارها از امروز آغاز می‌شوند. این اقدام بسیار مهم است اما هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد. در این بیانیه به مواردی اشاره نشده است که در گزارش‌های قبلی ما وجود داشته است و تاکید می‌کنم آژانس تمام موارد باقیمانده را با روحیه بالا و همکاری حل و فصل خواهد کرد.»

وی در پاسخ به این که آژانس در برابر همکاری قابل توجه‌اش برای اجازه بازدید از دو سایت هسته‌یی‌اش چه همکاری خواهد کرد؟ گفت: «کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که ظرف سه ماه آینده گزارش‌هایی را از بازدیدهای خود تهیه کنیم و آن را به شورای حکام ارائه دهیم.»

آمانو در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که آیا پس از هر پاسخ و رفع ابهام، آژانس به طور رسمی حل و فصل آن موضوع را اعلام خواهد کرد؟ عنوان کرد: «من اینجا هستم تا درباره سند و همکاری صحبت کنم و فکر می‌کنم شفاف بودیم و آماده‌ایم تا اقدامات در زمینه این سند را به خوبی اجرا کنیم و پس از هر اقدام گزارش این اقدامات را به شورای حکام اعلام خواهیم کرد.»

او تاکید کرد: «همکاری‌ها در چارچوب این سند محدودیت زمانی سه ماهه دارد.»
فرارو