اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تبادل سوخت هسته‌ای میان روسیه و آژانس


آژانس بین المللی انرژی اتمی و روسیه قرارداد انتقال اورانیوم غنی‌شده با درصد پایین (LEU) و تجهیزات هسته‌ای از روسیه به بانک سوخت آژانس در قزاقستان و بالعکس به امضاء رساندند.

ایسنا: آژانس بین المللی انرژی اتمی و روسیه قرارداد انتقال اورانیوم غنی‌شده با درصد پایین (LEU) و تجهیزات هسته‌ای از روسیه به بانک سوخت آژانس در قزاقستان و بالعکس به امضاء رساندند. این قرارداد همکاری توسط یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سرگی کرینکوف، رییس کل شرکت هسته‌ای دولت روسیه (روس اتم) در روز شنبه به امضا رسید.

یوکیو آمانو از همکاری سازنده روسیه با آژانس و نیز حمایت از اقدامات آژانس از این کشور تقدیر کرد.

آمانو پس از این دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور و نیز سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدارها همچنین در مورد شرایط کنونی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 و نیز نحوه‌ اجرای پادمان‌های امنیتی آژانس در ایران بحث و گفت‌وگو شد.

مدیرکل آژانس همچنین در نشست سن پطرزبورگ از حمایت روسیه برای ایجاد بانک سوخت آژانس در قزاقستان و تلاش برای قطعی شدن این قرارداد تشکر و قدردانی کرد. بر طبق این قرارداد روسیه موظف است از انتقال ایمن اورانیوم (LEU) و تجهیزات بانک سوخت هسته‌ای آژانس اطمینان حاصل کند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته طرح تأسیس بانک سوخت هسته‌ای را برای به امضاء رسیدن میان آژانس و قزاقستان به تصویب رساند.

این بانک سوخت در واقع نوعی ذخیره اورانیوم غنی‌شده با درصد پایین است و در صورتی که کشورهای عضو آژانس نتوانند سوخت هسته‌ای موردنیاز برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را از بازار جهانی تأمین کنند، می‌توانند از سوخت این بانک استفاده کنند.

هم‌اکنون در بسیاری از راکتورهای هسته‌ای در سرتاسر جهان برای فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز از اورانیوم (LEU) استفاده می‌شود.

آمانو در این‌باره نیز تصریح کرد: بانک سوخت (LEU) یکی از ضمانت‌ها و مکانیزم‌هایی است که هدف آن دادن اعتماد به نفس به کشورها است چرا که این کشورها می‌توانند در صورت بروز هرگونه مشکل غیرقابل پیش‌بینی در بازار جهانی سوخت هسته‌ای از این‌ بانک، سوخت هسته‌ای موردنیاز خود را دریافت کنند.


ویدیو مرتبط :
سرقت اطلاعات هنگام تبادل میان ساعتهای هوشمند و کامپیوتر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش جليلي ازوضعيت تبادل سوخت هسته‌اي



 

گزارش جليلي ازوضعيت تبادل سوخت هسته‌اي

 

در جلسه غيرعلني مجلس صورت گرفت؛

گزارش جليلي از وضعيت تبادل سوخت هسته‌اي


دبير شوراي عالي امنيت ملي گزارشي از تبادل سوخت هسته‌اي ميان ايران و تركيه را به نمايندگان مجلس ارائه داد/محور اين گزارش رايزني‌هاي صورت گرفته در اجلاس گروه 15 تهران بوده است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي صبح امروز در جلسه غيرعلني مجلس حضور يافت و گزارشي از وضعيت تبادل سوخت هسته‌اي ميان ايران و تركيه ارائه داد.

در جلسه غيرعلني غيررسمي امروز صبح مجلس سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي گزارشي از تبادل سوخت هسته‌اي ميان ايران و تركيه را به نمايندگان مجلس ارائه داد.
گفتني است محور اين گزارش رايزني‌هاي صورت گرفته در اجلاس گروه 15 تهران بوده است...../تحلیل:ایلنا