اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تایمز: غرب باید اردوغان را محدود کند



اخبار,اخبار بین الملل ,رئیس جمهور ترکیه

روزنامه تایمز چاپ انگلیس "محدود کردن اردوغان، پیش از بسط سلطه شخصی و حزبی اش بر تمام حیات سیاسی ترکیه را به مصلحت غرب" دانست.

 "راجر بویز" با انتشار مقاله ای تحت عنوان "سلطان اردوغان، باید محدود شود" در روزنامه تایمز نوشت: به نفع غرب است که جلوی گسترش سلطه شخصی اردوغان و همچنین سلطه گری حزب عدالت و توسعه که ریاست آن را به عهده دارد بگیرد، تا از چیرگی اردوغان بر حیات سیاسی در ترکیه جلوگیری کند.

به نوشته بویز "اردوغان، که بسیاری او را با سلاطین عثمانی مقایسه می کنند، یکی از سران مخالف را تنها به این دلیل محاکمه می کند که وی ادعا کرده است اردوغان در کاخ خود که 1115 اتاق دارد و دستشویی هایی با روکش طلا ساخته است."

بویز تاکید کرد: این گونه اتفاقات وقتی می افتد که کسی مدت زیادی را در حاکمیت باقی مانده باشد. در این صورت، همه انتقادها به اختلافات شخصی تبدیل می شود.

روزنامه نگار تایمز خاطر نشان کرد که اردوغان، امیدوار است که در انتخابات روز یک شنبه آینده، حزبش یعنی عدالت و توسعه پیروز شود تا این حزب بتواند اکثریت کافی را در پارلمان تامین کند و به این ترتیب زمینه اصلاح قانون اساسی ترکیه فراهم شود و اردوغان بتواند نظام حکومتی ترکیه را از پارلمانی به ریاست جمهوری تبدیل کند.

بر پایه این گزارش، در حال حاضر، حزب عدالت و توسعه 312 کرسی در مجلس دارد و برای اصلاح قانون اساسی نیازمندِ داشتن 330 کرسی و همچنین برگزاری همه پرسی عمومی است. اما اگر بتواند 367 کرسی در پارلمان داشته باشد، دیگر حتی به برگزاری همه پرسی نیازی نخواهد داشت.

بویز در پایان این گزارش با برشمردن اختلافات ترکیه و کشورهای غربی، پیروز نشدنِ حزب اردوغان در انتخاباتِ آینده را به نفع غرب دانست.

 

اخبار بین الملل - سایت العالم

 


ویدیو مرتبط :
بارش برف در غرب و شمال غرب ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

الحیات:کاخ سفید به دنبال جلب اعتماد ایران است/ فایننشال تایمز: به ایران حق محدود غنی سازی بدهید



 جدال کنگره و اوباما بر سر ایران

تحلیل الحیات با توجه به جدال کنگره و اوباما بر سر ایران
کاخ سفید به دنبال جلب اعتماد ایران است

مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه از ایالات فلوریدا می‌گوید: «هیچ کس نباید تحت تاثیر پیشنهادهای ایران که در کنفرانس ژنو روی میز گذاشت، قرار بگیرد.»

دیپلماسی ایرانی: با وجود این که کاخ سفید از ارائه جزئیات بیشتر مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 در ژنو که هفته گذشته برگزار شد و آن را امیدوارکننده توصیف کرد، خودداری کرده است، اما رایزنی های خود را با کنگره امریکا برای رفع تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه تهران آغاز کرده است.

این در حالی است که برخی باز های کنگره امریکا از رفتارهای آن دسته از قانونگذاران که آنها را با صفت "پلیس های بد" توصیف می کنند، شکایت کرده و می گویند که امکان رسیدن به توافقی دیپلماتیک با ایران برای پایان دادن به بحران هسته ای اش که سال ها است پابرجا مانده، وجود دارد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، در حالی که تهران خواستار لغو سریع تحریم های سخت علیه اقتصاد کشورش است، در مقابل وعده داده است که کارهایی را برای کاهش سطح غنی سازی اورانیوم انجام خواهد داد و به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه می دهد تا از تاسیسات هسته ای اش بازدید کنند.

مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه از ایالات فلوریدا در این باره می گوید: «هیچ کس نباید تحت تاثیر پیشنهادهای ایران که در کنفرانس ژنو روی میز گذاشت، قرار بگیرد.»

وی در ادامه می افزاید: «الآن وقت کاهش تحریم ها نیست بلکه باید تحریم ها علیه حکومت ایران تشدید شوند.»

ترینت فرانکس، نماینده آریزونا در مجلس سنا نیز هشدارهای کاخ سفید به ریاست باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در قبال ایران را سطحی خواند و پیشنهاد داد که دولت امریکا همچنان برگه حمله نظامی علیه ایران را در صورت شکست مذاکرات بر روی میز نگه دارد.

در همین رابطه مارک کرک، سناتور جمهوریخواه از ایالت ایلینوی که از چهره های بارز تندرو علیه ایران است و تلاش های بی شائبه ای را برای تشدید فشارها علیه ایران تا کنون انجام داده است، در گفت وگو با روزنامه انگلیسی تلگراف ادعا کرد: «من و همکارانم در مجلس سنا در این برهه زمانی فریب اظهاراتی که با صلح فاصله دارند، نمی خوریم. اظهاراتی که باعث ایجاد فضای شکست خورده ای شبیه آن چه دنیا در زمان جنگ جهانی دوم میان بریتانیا و رهبر آلمان نازی آدولف هیتلر دید، خواهد شد. ما هر گونه غنی سازی در هر سطحی که باشد را در خاک ایران رد می کنیم چرا که می دانیم چنین کاری عملا فرصت پایان دادن به بحران را از بین می برد.»


 پیش از این سناتور دموکرات رابرت منندز از ایالت نیوجرسی و سناتور جمهوریخواه لندسی گراهام از ایالت ساوث کارولینا قبل از آغاز مذاکرات ژنو نامه ای را به باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا فرستاده بودند و از او خواسته بودند که تحریم ها علیه ایران را حفظ کرده و حتی تشدید کند چرا که این کار بخشی از استراتژی امریکا در رد تلاش های هسته ای ایران محسوب می شود. آنها در نامه خود همچنین آورده بودند که ایران کشور دوست ما نیست که بتوانیم به وعده های آن اعتماد کنیم.

در سایه اختلافات روشن میان کاخ سفید با نمایندگان مجلس امریکا به ویژه با وجود شاهین های جمهوریخواه که هر گونه نرمش در رابطه با ایران را رد می کنند و معتقدند که امریکا باید در مذاکره با ایران مواضع سرسختانه ای اتخاذ کند، برخی دیگر از مقام ها و نمایندگان کنگره و سنای امریکا نظری مخالف دارند. نقطه عطف اختلاف ها بر سر امکان قبول غنی سازی اورانیوم با غلظت پایین توسط ایران است که کاخ سفید تلویحا اعلام کرده حاضر به پذیرش آن هست. فرانکس این اظهارات اوباما را که می گوید ایران می تواند برنامه هسته ای خود را داشته باشد به شرطی که برای اهداف صلح آمیز به کار رود به چالش می کشد و می گوید ایران باید فورا برنامه هسته ای خود را متوقف کند.

به رغم این که کاخ سفید تاکید کرده است که مشورت هم پیمانان خود در راس آنها اسرائیل را که مخالف هر گونه کاهش تحریم ها علیه ایران است، خواهد گرفت و قبل از آغاز دور جدید گفت وگوها که قرار است در هفتم و هشتم ماه نوامبر برگزار شود، با آنها مشورت خواهد کرد، و با وجود این که کنگره ابراز تمایل کرده است که تحریم ها علیه ایران همچنان حفظ شوند، برخی منابع می گویند که کاخ سفید قصد دارد به تهران اجازه دستیابی به حدود 50 میلیارد دلار از پول های نقدی بلوکه شده اش در خارج را بدهد تا به این ترتیب از آسودگی اقتصادی کافی برای ادامه حل برنامه هسته ای اش برخوردار باشد.

کاخ سفید امیدوار است با دستیابی ایران به این پول ها این کشور بپذیرد که امتیازهایی در برنامه هسته ای اش بدهد که در این صورت کنگره نیز قانع خواهد شد تا قدم های بیشتری در راستای سیاست های کاخ سفید بردارد و آن را در رسیدن به تفاهم با تهران یاری کند. منابع آگاه می گویند که واشنگتن قصد دارد اقدام های عملی فوری برای تغییر مسیر تحریم های تحمیل شده یا لغو کامل آنها بردارد.

یک مقام بارز امریکایی در پایان گفت وگوهای ژنو گفته بود: «کنگره شریکی مهم برای کاخ سفید در تنظیم تحریم های اعمال شده علیه ایران است و می تواند در همان چارچوب کاری اش ما را در این زمینه یاری کند. هیچ کس قبول نمی کند که قبل از این که نتیجه ای از مذاکرات که بتواند نگرانی ها را برطرف کند، به دست آید تحریم ها لغو شوند.»

 


----------------------------------------------------------------
توصیه فایننشال تایمز در سرمقاله خود
به ایران حق محدود غنی سازی بدهید

جان کری، در سال 2009، زمانی که یک سناتور بود، در گفت و گو با فایننشال تایمز تاکید کرد، اینکه از ایران بخواهیم به طور کاملا از برنامه های غنی سازی اش صرفنظر کند، مسخره است.

دیپلماسی ایرانی : آیا ایران و غرب می توانند به توافقی دست یابند که به موجب آن برنامه های هسته ای محدود شود و در مقابل، تحریم های بین المللی لغو شوند؟ برای نخستین بار در طول سال ها، این پرسشی است که ناظران از ترس آن واهمه ای ندارند، بلکه با امیدواری آن را مطرح می کنند. ماه گذشته، حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، امیدواری ها را به مصالح هسته ای افزایش داد. هفته گذشته نیز پیشرفت های بیشتری در مذاکرات هسته ای حاصل شد. زمانی که مذاکره کنندگان هسته ای ایران و گروه 1+5، در ژنو گرد هم آمدن و جزئی ترین مذاکراتی را برگزار کردند که تا کنون در خصوص پرونده هسته ای جمهوری اسلامی، انجام شده بود.

جزئیات مذاکرات انجام شده بین ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان، محرمانه باقی مانده است. این به نوبه خود نشانه خوبی است که جدیت مذاکرات را به تصویر می کشد. تعیین تاریخی نزدیک برای ادامه مذاکرات در ژنو نیز نشانه مثبت دیگری به شمار می رود.

یک نشانه مهم دیگر نیز از پیشرفت وجود دارد. در سال های اخیر، گفت و گو ها بین ایران و گروه 1+5، بر گام برداشتن سریع در جهت اقدامات اعتماد ساز متمرکز بوده است. در این مذاکرات، آمریکا از ایران می خواست برخی از تاسیسات هسته ای خود را در مقابل تعدیل تحریم ها، تعطیل کند. اما این دیالوگ به شکست می رسید، چراکه هیچگاه به طور روشن برای ایرن تشریح نمی شد که در دراز مدت می تواند از چه نوع برنامه هسته ای، بهره مند باشد.

اما در مذاکرات ژنو هفته گذشته، رویکرد جدیدی دنبال شد. ایران و غرب برای نخستین بار در مورد شکل نهایی برنامه های هسته ای ایران پس از برداشتن گام های اعتمادساز، گفت و گو کردند. این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که ایران تنها در صورتی اعمال محدودیت در برنامه های هسته ای را آغاز می کند که در نهایت حق غنی سازی اش به رسمیت شناخته شود.

 اما هرگونه توافقی که حق ادامه غنی سازی را برای ایران محفوظ نگاهدارد، با مخالفت جمهوریخواهان و رژیم اسرائیل مواجه می شود. نگرانی آنها از این است که ایران با استفاده از این حق در شرایطی قرار گیرد که در نهایت بتواند سلاح هسته ای تولید کند.

در این زمینه اشاره به دو نکته لازم است. نخست ، ایران بدون به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی – هرچند محدود- هیچ توافقنامه ای را امضا نمی کند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا در سال 2009، زمانی که یک سناتور بود، در گفت و گو با فایننشال تایمز به این نکته اشاره کرد. او تاکید کرد اینکه از ایران بخواهیم به طور کاملا از برنامه های غنی سازی اش  صرفنظر کند، مسخره است.

دوم، یک توافق می تواند به گونه ای باشد که حق غنی سازی دائمی را برای ایران حفظ کند و در مقابل نگرانی های بین المللی را از بین ببرد. ایران به موجب این توافق اجازه بازرسی های سرزده و گسترده بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای اش را صادر می کند. همچنین تهران باید محدودیت هایی را در زمینه تولید اورانیوم غنی شده با خلوص پایین اعمال کند.

البته امضای چنین توافقی دشوار است. اما بدبین ها، چه جمهوریخواهان کنگره باشند و چه دولت اسرائیل، باید به مذاکره کنندگان ژنو زمان و فضای لازم برای دستیابی به یک فرمول کارآمد، را بدهند. به خصوص اگر کنگره پیش از برگزاری مذاکرات ژنو در اوایل ماه نوامبر، برای اعمال تحریم های بیشتر پافشاری کند، مرتکب اشتباه بزرگی می شود. چرا که مذاکرات باید فضای تنفس داشته باشند.