اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تاکتیک یکی به نعل یک به میخ صدا و سیما


من رفتم تا صداوسیما با اقتدار و قدرت به کارش ادامه دهد»؛ شاید این جمله را بتوان گویاترین جمله‌ای خواند که محمد سرافزار در مراسم تودیع خود مطرح کرد.

خبرآنلاین: من رفتم تا صداوسیما با اقتدار و قدرت به کارش ادامه دهد»؛ شاید این جمله را بتوان گویاترین جمله‌ای خواند که محمد سرافزار در مراسم تودیع خود مطرح کرد.

عمر ریاست 18 ماهه سرافراز در صدا و سیما برای بسیاری سوال ایجاد کرد؛ چرا که حجم تغییرات مدیران صداو سیما همزمان با روی کار آمدن سرافراز می‌توانست حکایت از این داشته باشد که او قصد دارد دوره 10 ساله ریاستش بر صدا و سیما را بدون هیچ نوع دغدغه‌ای از ناحیه همکاران به سلامت پرکند، و دست کم قصد استعفا ندارد.

اما گفته می‌شود همین تغییرات و بالتبع آن نارضایتی بدنه داخلی صداوسیما، در رساندن سرافراز به مرز استعفا بی اثر نبوده است. هرچند رابطه نامطلوب سرافراز با دولت که برای رسانه ملی کاهش بودجه و مضیقات اقتصادی در پی داشت نیز به زعم برخی باعث هموار کردن مسیر رفتن او از صدا و سیما شد.

دغدغه اعضای خانواده صدا و سیما برای جلب نظر دولت در دوره‌ جدید باعث شد در مراسم معارفه علی عسگری رییس جدید صدا و سیما، اصغر پورمحمدی که شاید بتوان او را از پر نفوذترین‌ مدیران صدا و سیما نامید، با ابراز خشنودی از حضور حسام الدین آشنا نماینده دولت در شورای نظارت بر صدا و سیما در این مراسم؛ او را از ردیف سوم صندلی‌ها به ردیف اول بیاورد و به کنایه بگوید:« همین موضوع روی میزان بودجه ما تاثیر دارد»!

توجه به همین نکات کافی است تا رییس فعلی صدا و سیما که او نیز همچون سرافراز از تجربه حضور و فعالیت در این رسانه بهره مند است بتواند 10 سال را به سلامت بر رسانه ملی ریاست کند. البته علی عسگری از همان روز اول حضور خود در صدا و سیما در مقام رییس این سازمان نشان داد که نسبت به  مواردی که منجر به خداحافظی سرافراز از صدا و سیما شد، ولو در بیان، بی توجه نیست.

رییس جدید صدا و سیما از تعامل این رسانه با قوای سه‌گانه کشور خبر داد و بر «استفاده از تمامی نیروهای کارآمد صداوسیما» و همچنین «توجه به نیاز مخاطبان» تاکید کرد؛ مواردی که بی توجهی سرافراز، آنها را به پاشنه آشیل رییس قبلی صدا و سیما تبدیل کرده بود.

رییس صدا و سیما از اعضای کابینه نیست، اما شاید نظر به حساسیت این رسانه در انتقال پیام‌ها و ارایه گزارش عملکردی صحیح از فعالیت‌های دولت به مردم، رییس این رسانه نیز در مقاطعی که مشکلی حادی بین دولت و صدا و سیما حاکم نبوده و ظاهرا قصد همکاری و همراهی داشته، به جلسات هیات دولت دعوت شود. در اولین حضور علی عسگری در جلسه هیات دولت در قامت رییس صدا و سیما، رییس جمهور با تبریک به عسگری بر ضرورت تقویت بیش از پیش اعتماد میان مردم و دولت تاکید کرد و گفت: «رفتار و عملكرد سیاسی مردم نشان می‌دهد كه به دولت اعتماد دارند و جهت گیری كلی رسانه ملی باید تقویت امید و اعتماد دو جانبه باشد.»

روحانی حتی به عسگری توصیه کرد با جریانی که بر پایه خواست و نظر مردم شکل گرفته همراه شود. درخواستی که شاید برخی از روسای جمهور پیشین نیز از رییسان قبلی صدا و سیما داشتند؛ اما اجابت نشدن این درخواست ها از جانب سلف عسگری، باعث شد تا روسای جمهور مذکور با اکراه صدا و سیما را «رسانه ملی» قلمداد کنند.

هفته گذشته علی عسگری که هنوز عمر ریاست وی در صدا و سیما به یک ماه نرسیده است به دیدار رییس جمهور رفت، رفتاری که در میان روسای سابق صدا و سیما چندان معمول نبود. حسن روحانی در این دیدار با اعلام اینکه «تصمیم دولت» کمک به صدا و سیما در انجام صحیح وظایف بسیار مهم آن است، ضمن اطمینان دادن به رییس صدا و سیما در تامین منابع مالی مورد نیاز این رسانه، تاکید کرد «رویکرد انتقادی و سازنده از وظایف ذاتی و مطلوب رسانه‌های همگانی از جمله صدا و سیما است. اما آنچه نامطلوب است، تخریب، توهین، هجو و دروغ‌پراکنی است.»

رییس صدا و سیما در آستانه رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در هفته‌ای که با رییس جمهور دیدار داشت، به همراه جمعی از مدیران صدا و سیما با سید حسن خمینی نیز دیدار داشت.

نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که این روزها نقادانش بی محابا به او می‌تازند، شامگاه روزی که با رییس و مدیران صدا و سیما دیدارکرد، در برنامه زنده نگاه یک سیما حاضر شد. خبر حضور تولیت آستان امام خمینی در تلوزیون در دقایق اولیه پخش این برنامه که به جهت همزمانی این ایام با سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از قبل تنظیم شده بود، به سرعت در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پخش شد.

حضور سیدحسن خمینی در برنامه‌ای زنده در صدا و سیما، با وجود زمان نامناسبی که در ساعت‌های پایانی شب برای آن تعیین شده بود، با استقبال وسیعی از جانب مخاطبان رسانه ملی و حتی افرادی که کمتر به سیمای داخلی اقبال نشان می‌دهند، روبرو شد. اما نوع مواضع نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران خصوصا آنجا که گفت «با ممنوع التصویری نمی‌توان کسی را محدود کرد» مانند خیلی دیگر از مواضع خمینی جوان، به مذاق عده‌ای خوش نیامد.

اما بیش از آن، عملکرد عسگری در دادن تریبون به  سیدحسن خمینی بود که گروهی را خشمگین کرد، همان گروهی که همیشه صدا و سیما را از آن خود می‌دانند و حاضر به تقسیم منافع آن حتی با دولت‌های برگزیده مردم نیستند.

به نظر می‌رسد که گلایه‌های این طیف خیلی زود به ثمر نشست. چرا که دو شب بعد از حضور سیدحسن خمینی در تلوزیون، وحید یامین‌پور مجری محبوب جریان غالب بر گرایشات سیاسی صدا و سیما در قاب تلویزیون حاضر شد. این درحالی بود که او ۶ سال در این سازمان جایی نداشت. یامین پور از حامیان جدی جبهه پایداری به شمار می‌آید و حتی برای انتخابات مجلس دهم از قم کاندیدا شد اما به نفع لیست اصولگرایان از رقابت با سایر کاندیداها انصراف داد. او در اولین حضور خود بعد از سال‌ها ممنوع التصویری علاوه بر توهین به مردم تهران با بکار بردن لفظ «جناح شکست خورده در انتخابات7 اسفند»، دولت و نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی را هم در اهانت بی نصیب نگذاشت. یامین پور در این برنامه زنده با بکار بردن الفاظی که شایسته یک مجری تلوزیونی در برنامه‌ای زنده و جدی نیست، فرزندان خمینی را رزمندگانی خواند که  در جبهه های نبرد با داعش می جنگند، نه کسانی که به گفته او با امام عکس یادگاری دارند و از قبل ایشان گردن کلفت کرده و نعره می‌کشند!

وی همچینین به موضوع مسئولان مرفه و ثروتمندانی که در مسند مسئولیت در نظام قرار می گیرند، اشاره داشت و طعنه های زیادی به مسئولان کشور زد که درآمدهای میلیاردی دارند و مسئولیت هم پذیرفته اند. این مجری تلوزیون که مشخص نیست این روزها چه ضرورتی باعث خروج او از دایره ممنوع التصویری و حضورش در برنامه‌ای زنده شده، دو شب فرصت داشت تا از طریق امکانات صدا و سیما مواضع جریان پایداری را با توسل به سیمای جمهوری اسلامی اعلام کند.

وی که حتی سعی نکرد خشم خود و جریان متبوعش از شکست 7 اسفند را پنهان کند، در مورد لیستی رای دادن مردم تهران در انتخابات مجلس دهم گفت: «کوفه شهر حامیان امیرالمومنین بود اما در گذر تاریخ، شهر غافلان شد و امیرالمومنین و فرزندانش را تنها گذاشت، هر شهری می تواند کوفه باشد و هر شهری می تواند کوفه بشود»!

شاید آنچه در فاصله بین 12 تا 14 خرداد از صدا و سیما پخش شد، بیانگر سیاستی باشد که علی عسگری به عبارتی ناگزیر است در دوران ریاست خود در صدا و سیما بکار گیرد. «یکی به نعل بزند و یکی به میخ». سیاستی که بعید است سبب شود تا مردم این رسانه را «ملی» بدانند نه «میلی».


ویدیو مرتبط :
کوتاه برای تاریخ - قسمت پنجم : یکی به نعل یکی به میخ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صدا و سیما تفریحات سالم را درنوروزفراهم آورد






 

صدا و سیما تفریحات سالم را درنوروزفراهم آورد

جامعه مدرسين حوزه علميه قم:

صدا و سیما زمینه تفریحات سالم و اسلامی را در ايام نوروز فراهم آورد


عید حقیقی در دوری از گناه، رعایت اخلاق اسلامی بویژه عفاف و حجاب، و پرهیز از اسراف تحقق می‌یابد. مسئولان محترم صدا و سیما ، ضمن برنامه‌ریزی دقیق و سالم فرهنگی، زمینه تفریحات سالم و اسلامی را فراهم آورند.

ايلنا:جامعه مدرسين حوزه علميه قم در آستانه سال نو با صدور بيانيه‌اي تاكيد كرد:صدا و سیما زمینه تفریحات سالم و اسلامی را در ايام نوروز فراهم آورد.
به گزارش ايلنا،متن اين بيانيه كه به امضاي آيت‌الله محمد يزدي رسيده است بدين شرح است:
بهار، فصل شکفتن و روییدن است. بهار، فصل رویش جوانه‌های امید و آغاز نشاط هستی است. بهار، یاد‌آور فضل بی‌کران حضرت پروردگار است. طبیعتی که خزان‌زده و دلمرده بود، هم اکنون بار دیگر طعم حیات را می‌چشد و همنوا با رودهای خروشان و نغمه بلبلان، سرود خوش زندگانی را سر می‌دهد.
این همه، آدمی را به تدّبر و تفکّر در حیات و بویژه در رستاخیز وامی‌دارد، چنان که در حدیث شریف نیز آمده‌:
«اذا رأیتم الرّبیع فاکثروا ذکر النّشور». در این بهار دل انگیز، بهترین چیز سر نهادن بر آستان آن ذات بی همتا و شکر گفتن او به سبب نعمت‌های بی‌پایان و آرزوی سلامت و عافیت است.
ملت شریف ایران بهار‌های توأم با آزادی فراوانی را پشت سر نهاده و افتخارات بسیاري را برای خویش رقم زده است. این همه، به برکت خون شهیدان، نهضت عظیم امام عزيز و مجاهدت رادمردان و همت والای آحاد ملت شریف ایران بود. سال 1388 با رویدادهای مهمی همراه بود که مهمترین آنها حضور غرور آفرین مردم عزیز در انتخابات ریاست جمهوری و رأی چهل میلیونی به نظام مقدّس جمهوری اسلامی و نیز خلق حماسة کم نظیر نهم‌دی و 22‌بهمن بود. این رویداد‌ها چشم جهانیان را خیره کرد و افتخارات تازه‌ای را در کارنامة درخشان مردم شریف ایران ثبت کرد. سال جدید نیز ان شاء‌الله سال خلق حماسه‌های جدید در عرصه‌های سیاسی، علمي و فنّاوری، فرهنگی و اقتصادی خواهد بود. امید آن می‌رود که با دعای خیر مؤمنان در لحظات تحویل سال و نیز در ایام نوروز که با ولادت امام حسن عسکري (عليه السلام) مقارن شده، این پیروزی‌ها دو چندان گردد.
بدیهی است؛ عید حقیقی در دوری از گناه، رعایت اخلاق اسلامی بویژه عفاف و حجاب، و پرهیز از اسراف تحقق می‌یابد. از این رو بایسته است که مسئولان ذی ربط، بویژه مسئولان محترم صدا و سیما ، ضمن برنامه‌ریزی دقیق و سالم فرهنگی، زمینه تفریحات سالم و اسلامی را فراهم آورند و نوروزی خوش و همراه با معنویت را رقم بزنند و مطمئن هستيم كه ديگر مسئولان نظام نيز در رعايت اين قبيل مسائل بخصوص قطعيات اسلام، تمام تلاش خود را خواهند نمود.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن تبریک ایام نوروز و فرا رسیدن سال نو، موفقیت همگان را در سال جدید آرزو می‌دارد و ظهور بهار دلها، حضرت حجت بن الحسن العسکري (عجل الله تعالي فرجه الشريف) ‌را از خداوند مسئلت می نماید.
محمد یزدی
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم