اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تاکتیک‌های ظریف



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, ظریف

محمد علی سبحانی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت‌خارجه

تناقض در رفتار و گفتار منتقدان دکتر ظریف، به‌عنوان نماینده ارشد کشورمان در حوزه سیاست خارجی، این نگرانی را پدید می‌آورد که ابعاد ملی پرونده هسته‌ای، هنوز هم ‌آنگونه که باید مدنظر این افراد قرار ندارد. استقبال آنان از موضع اخیر وزیر امور خارجه در اجلاس داووس اگرچه باید به‌فال‌نیک گرفته شود اما فراموش نشود تلاش و تفاهم برای به‌‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات، در تمام مقاطع در سطح ملی و توسط همه نیروهای کشور باید دنبال شود.

 

تیم مذاکره‌کننده در ١٧ماه گذشته تلاش کرده با اجماع ملی و تفاهم حاصل از آن، با پشتوانه گسترده وارد مذاکرات شود و گام‌های مثبتی درجهت حل پرونده بردارد. عموم مردم نیز، چه در ایام انتخابات و چه پس از آن نشان داده‌اند حامی مذاکرات جدی و حل سوءتفاهم در عین پایبندی به حقوق قانونی ایران هستند. در موضوع سیاست خارجی، کمتر پرونده‌ای این میزان اجماع و حمایت به خود دیده است. با این حال، مسایلی نظیر اقدام تضعیف‌کننده پس از توافق ژنو که با عنوان «دلواپسی» دنبال شد، با منافع ملی همخوانی نداشت.

ماجرای اخیر و اعتراضات غیرمنصفانه نسبت به دیدار ظریف و کری در سوئیس نیز از همان جنس است. این یک رفتار طبیعی در دیپلماسی است که تاکتیک‌ها و حتی نمایش آن، همواره به یک‌شکل نباشد. راه‌رفتن در یک‌خیابان یا گفت‌وگو پشت ‌یک‌میز، شکل دیپلماسی است و متن آن، تاکید بر حقوق قانونی و راهکارهای تفاهم است و وزیرخارجه ایران به‌خوبی در جای خود از این شیوه‌های دیپلماتیک استفاده می‌کند.

 موقعیت‌های اینچنین، هم روی افکار‌عمومی جهانی و هم تفکرات مختلف در ایالات‌متحده تاثیر‌گذار است. مردم می‌دانند پس از انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر در آمریکا و تغییر در ترکیب کنگره و سنا، مذاکرات با دشواری‌هایی مواجه شد. افراد و چهره‌هایی که از موضع اخیر دکتر ظریف در پاسخ به تهدیدات کنگره و سنا استقبال کرده‌اند بدانند او بر اساس مقتضیات زمانی و مکانی، شیوه رسانه‌ای را انتخاب کرده است وگرنه موضع ایران، در چند دوره اخیر مذاکرات به‌همین صراحت و به‌صورت مستقیم به تیم مذاکره‌کننده و وزیر خارجه ایالات‌متحده اعلام شده است.

 

اینکه اگر تصمیمی به امضای نمایندگان دولت ایالات‌متحده رسیده، رییس‌جمهور این کشور ملزم به توجیه دلایل آن در نهادهای تصمیم‌گیر این کشور است. دولت اوباما و تیم مذاکره‌کننده این کشور، با اراده جدی وارد مذاکرات شده و دنبال به‌نتیجه‌رسیدن آن هستند اما باید متوجه تشدید «تخریب» فرآیند مذاکره بوده و همه طرف‌ها با سرعت‌بخشیدن، فرآیند پرزحمت و پیچیده طی‌شده را به توافق جامع بدل کنند.


 اخبار سیاست  خارجی  -  شرق


ویدیو مرتبط :
ادعای بلومبرگ درباره ظریف درمستند60ثانیه لمس ظریف شیطان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاکتیک مهم ظریف در مذاکرات با 1+5


با دیپلماسی فعال ظریف، ایران نه تنها در مذاکرات جامع و به صورت گروهی با کشورهای مختلف گفتگو می کند، بلکه در حاشیه این روند هم با سفر به پایتخت های اروپایی سعی می کند یاران جدیدی برای ایران جذب کند.

خبرآنلاین: با دیپلماسی فعال ظریف، ایران نه تنها در مذاکرات جامع و به صورت گروهی با کشورهای مختلف گفتگو می کند، بلکه در حاشیه این روند هم با سفر به پایتخت های اروپایی سعی می کند یاران جدیدی برای ایران جذب کند.

نخستین دیدار جان کری و جواد ظریف در سال 2015 به اولین قدم زدن جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در تاریخ روابط طرفین بدل شد. اقدامی که هیچ گاه در چنین سطحی، آنهم مقابل دوربین خبرنگاران انجام نشده بود. در حالی که چند روز پیش هر دو طرف از لزوم سرعت بخشیدن به مذاکرات سخن گفته بودند، حالا ظریف و کری حاضر شدند بیرون از درهای بسته مذاکرات و در فضای آزاد با یکدیگر گفتگو کنند. پیش از شروع مذاکرات ژنو، حسن روحانی در سخنرانی خود در بوشهر به طرف غربی هشدار داده بود که تاخیر در ادامه مذاکرات به سود هیچ کس نیست و به آنها خاطرنشان ساخته بود که ادامه دادن این روند بی آنکه نتیجه ای حاصل شود شرایط را برای 5+1 دشوارتر خواهد ساخت.

حالا به نظر می رسد دیپلماسی فعال ظریف گام های مثبتی برداشته است. وزیر خارجه ایران پس از گفتگوهایی که با همتای آمریکایی خود داشت به آلمان، بلژیک و فرانسه هم سفر کرد تا اشتاین مایر، موگرینی و فابیوس را هم در این پروسه سرعت بخشی دخیل سازد.

 ظریف که روانشناسی در دیپلماسی را می داند، به خوبی تلاش کرده از این اصل تعیین کننده در مذاکرات بهره برد. او در گفتگو با اشتاین مایر تاکید می کند: «من یقین دارم با حضور موثر و فعال آلمان و شخص آقای اشتاین مایر به عنوان یک دیپلمات قدیمی و کارکشته، ما می توانیم این راه را به خوبی پیش ببریم» دکتر ظریف با این عبارت بر نقش نه چندان موثر آلمان در روند گفتگوها صحه می گذارد و با تمجید از اشتاین مایر، سعی دارد او را به عنوان یار کمکی جذب خود نماید. سخنان ظریف خیلی زود تاثیرش را بر ادبیات وزیر خارجه آلمان می گذارد و او بر نقش مثبت ایران در سوریه و عراق تاکید می کند و حتی راه حل بحران سوریه را نه نظامی، که دیپلماسی می خواند.

ظزیف در ملاقات های خود با موگرینی و فابیوس هم با تاکتیکی دیگر تلاش می کند طرف مقابل خود را جذب کند، اتفاقی که در دوره تیم مذاکره کننده پیشین، نه تنها در مسیر مثبت رخ نمی داد که حتی موجب دشمن سازی طرف مقابل هم می شد.

از آنسو و در واشینگتن باراک اوباما ضمن تهدید به وتو کردن تحریم های تازه علیه ایران از سوی کنگره، به جمهوری خواهان هشدار می دهد هر نوع تلاش برای اعمال فشارهای تازه (وضع تحریم) علیه تهران، مسئولیت شکست مذاکرات را به گردن آمریکا می اندازد و حتی موجب انزوای واشینگتن خواهد شد.

فرانک اشتاین مایر به خوبی تاکید می کند: «در وین 8 همه ما بر این باور بودیم که مذاکرات نمی تواند تا ابد ادامه داشته باشد و حالا هم پنجره زمانی جدیدی گشوده شده است و نباید از هیچ کوششی برای رسیدن به هدف دریغ کنیم.» تاکید بر عدم امکان تمدید دائمی مذاکرات، موید سخنان روحانی در بوشهر است و نشان می دهد طرف غربی هشدارهای رئیس جمهور ایران را جدی گرفته است.

حالا باید منتظر ماند و دید ظریف و تیم همراه چه زمانی قطار هسته ای را به سرمنزل نهایی و حل و فصل مناقشه غیر ضروری بحرانی شده می رسانند. روندی که در مسیر تعامل و مثبت گام بر می دارد و هیچ اتفاقی نمی تواند این رویه را معکوس سازد.