اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تامین امنیت زائران عتبات در ایام محرم


مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از تامین اقدامات امنیتی برای زائران عتبات عالیات خبر داد و گفت: امنیت کاروانهایی که خارج از سازمان حج بصورت آزاد اعزام می شوند تامین نخواهد شد و جان این افراد در خطر است.

خبرگزاری مهر: مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از تامین اقدامات امنیتی برای زائران عتبات عالیات خبر داد و گفت: امنیت کاروانهایی که خارج از سازمان حج بصورت آزاد اعزام می شوند تامین نخواهد شد و جان این افراد در خطر است.

محسن نظافتی افزود: اعزام زائران درایام محرم بویژه روزهای تاسوعا و عاشورا به عتبات عالیات مانند سالهای دیگر انجام می شود و با استقبال زیاد زائران نیز روبرو شده ایم.

وی گفت: ثبت نام برای اعزام زائران در ایام محرم ماه گذشته انجام شده و ظرفیت تمامی کاروانها تکمیل شده است بطوریکه تعداد متقاضیان نیز نسبت به یک ماه قبل افزیش داشته است.

به گفته نظافتی، اعزامهای این مرحله تا 10 آذرماه ادامه خواهد داشت.

مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در مورد امنیت زائران نیز تاکید کرد: تدابیر امنیتی لازم برای اعزام زائران در این ایام در نظر گرفته شده و قرار دادی نیز در این خصوص با مسئولان عراقی منعقد شده بطوریکه اتوبوس زائران با نیروهای امنیتی اسکورت می شود و همچنین ایستگاههای بین راهی نیز برای رصد زائران در نظر گرفته شده است.

نظافتی به اعزام زائران آزاد به عتبات عالیات اشاره کرد و گفت: امینت زائرانی که با کاروانهای آزاد سفر می کنند بر عهده سازمان حج نیست و ما امنیت زائرانی که با کاروانهای زیر مجموعه سازمان سفر می کنند را تامین می کنیم.

وی گفت: به زائران آزاد توصیه می شود که از سفر غیر مجاز پرهیز کنند چون جانشان در خطر خواهد بود.

نظافتی همچنین از آغاز دور جدید پیش ثبت نام های عتبات از دهم آبان ماه جاری خبر داد و گفت: از روز شنبه دور جدید ثبت نام به عتبات عالیات آغاز می شود و اعزامهای این مرحله از 11 آذر ماه تا 20 اسفند ماه انجام خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
واژگونی خودروی زائران عتبات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک پیشنهاد برای تامین امنیت زائران حج


یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر حکومت سعودی نمی‌تواند امنیت زائران را تأمین کند، ما خود باید یک شورای تأمین امنیت مکه و مدینه متشکل از کشورهای مختلف اسلامی را ایجاد کنیم تا برای زائران تأمین امنیت شود.

خبرگزاری ایسنا: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر حکومت سعودی نمی‌تواند امنیت زائران را تأمین کند، ما خود باید یک شورای تأمین امنیت مکه و مدینه متشکل از کشورهای مختلف اسلامی را ایجاد کنیم تا برای زائران تأمین امنیت شود.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محسن غرویان با بیان اینکه «اقدام نادرست کشور عربستان دارای ابعاد گسترده‌ای است»، اظهار کرد: اختلافات بین ما و کشور عربستان در طول تاریخ گاهی کم و گاهی زیاد شده است. برخی تلاش کردند تا مسائل ایران و عربستان را قومیتی جلوه دهند یا این اختلافات را با عنوان‌هایی مثل شیعه و سنی، وهابیت و تشیع جلوه بدهند.

وی افزود: با حوادثی که اخیرا در یمن، عراق،‌ سوریه و منطقه رخ داده و پشتیبانی‌هایی که وهابیت از داعش انجام داده، تمام این‌ها باعث ایجاد حساسیت بیشتر بین ما و عربستان شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: این حادثه اخیر، عمق کینه و عداوت آنها را نسبت به ایران و تشیع نشان داد و برخی از ائمه جماعات و علمای وهابیت اخیرا سخنرانی‌های تندی را علیه ایران و شیعه داشته‌اند.

غرویان خاطرنشان کرد: به نظر بنده این مسائل هسته‌ای هم بی تأثیر نبوده چون با این بیانیه اخیر، ایران قدرت، جایگاه و اعتباری را در منطقه از نظر دیپلماسی و سیاسی پیدا می‌کند که تمام این مسائل باعث برخوردهای نادرست عربستان با زائران شده است.

وی گفت: در زمان حضرت امام (ره) هم وقتی امنیت جانی زائران به خطر افتاد امام راحل حج واجب را تحریم کردند. عمره که یک عمل مستحبی است. وقتی تأمین حیثیتی برای زائران وجود نداشته باشد، تحریم آن کار درستی است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: تحریم عمره می‌تواند یک فشار سیاسی و اقتصادی به کشور عربستان وارد کند. ایران و سایر کشورهای اسلامی باید عکس‌العمل از خود نشان بدهند و حکومت‌ها باید بدانند که این اتفاقات فقط برای ایران رخ نمی‌دهد.

غرویان ادامه داد: ما باید به حکومت سعودی اعلام کنیم که اگر نمی‌توانند امنیت زائران را تأمین کنند ما خود باید یک شورای تأمین امنیت مکه و مدینه متشکل از کشورهای مختلف اسلامی را ایجاد کنیم تا برای زائران تأمین امنیت شود. این فشار سیاسی و دیپلماسی است که ما می‌توانیم انجام دهیم.

وی افزود: مردم ما باید به این نکته توجه کنند که با رفتن به عمره نباید این همه دلار و پول به جیب عربستان سعودی بریزیم. عمره یک عمل مستحبی است و می‌توان اقدامات دیگری هم برای بردن ثواب این عمل انجام داد. ممکن است این همه پول به کشور عربستان تزریق کردن هم مشکل شرعی داشته باشد.