اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تاسیس صندوقی برای تثبیت ریال



اخبار,اخبار اقتصادی,صندوق تثبیت ریالی


اخبار اقتصادی - تاسیس صندوقی برای تثبیت ریال

 معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی از تاسیس "صندوق تثبیت ریالی" با استفاده از منابع سازمان بورس و سایر نهادهای مالی در آینده نزدیك خبر داد.

به گزارش مهر، شاپور محمدی، هدف از تاسیس این صندوق را  تثبیت بیشتر بازار سرمایه عنوان كرد و افزود: ساز و كار راه اندازی این صندوق در معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد با همکاری سازمان بورس در حال بررسی است.
 
وی گفت: عملکرد "صندوق تثبیت ریالی" ، مشابه عملیات بازار گردانی خواهد بود و مزایایی برای صندوق مشابه با بازار گردانان، در کشورهای دیگر در نظر گرفته خواهد شد.
 
محمدی در مورد نحوه عملكرد این صندوق اظهار داشت: این صندوق در شرایطی که نیاز به حمایت از سهامداران خرد در بورس احساس شود، وارد عرصه شده و با خرید بخشی از سهام آنها، موجب افزایش قدرت نقدشوندگی بازار می شود.
 
معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود، همچنین از آغاز اجرای برنامه هایی در راستای حمایت از حقوق سهامداران خرد در "ریز ساختار"های بازار خبر داد كه به حمایت از حقوق سهامداران منجر خواهد شد.
 
"ریزساختار"های بازار از جمله مکانیزم های موثر در حوزه بورس و اوراق بهادار است.
 
محمدی در ادامه با بیان اینكه ابزار "اختیار تبعی" در خصوص برخی سهام شرکت ها در بورس فعال است، افزود: با گسترش این ابزار، حمایت از حقوق سهامداران می تواند به شکل قوی تری انجام پذیرد كه سازمان بورس هم این سیاست را به منظور تثبیت بیشتر بازار دنبال می كند.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص نحوه تعیین نرخ خوراك صنایع پتروشیمی نیز گفت: با پی گیری های به عمل آمده، به احتمال خیلی زیاد، قیمت خوراک در سطح مناسب تری قرار خواهد گرفت و شرکت های پتروشیمی وضعیت بهتری پیدا خواهند كرد.
 
محمدی تصریح كرد: ایراد شورای نگهبان قانون اساسی به مصوبه مجلس در خصوص قیمت گذاری خوراک پتروشیمی، به احتمال قوی منجر به اصلاح مجدد نرخ آن خواهد شد.
 
وی گفت: باتوجه به اینکه افزایش قیمت خوراک، موجب بیش واکنش بازار شده، لازم است محاسبات سودآوری شرکت ها دوباره انجام شود كه در این صورت خواهیم دید، سودآوری شرکت ها مناسب تر از وضعیتی است که در حال حاضر از سوی سرمایه گذاران تصور می شود.
 اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
تثبیت کننده ولتاژ | استابلایزر| تثبیت کننده برق خانگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صرافی ها مجاز به ایجاد شعبه نیستند / سرمایه تاسیس ۵۰ میلیارد ریال



غیرمجازبودن ایجادشعبه توسط صرافی ها,شرایط تاسیس صرافی,مدرك تحصیلی برای تاسیس صرافی

صرافی ها مجاز به ایجاد شعبه نیستند / سرمایه تاسیس ۵۰ میلیارد ریال

مدیر اداره مطالعات و مقررات بانكی بانك مركزی گفت: بر اساس دستورالعمل جدید اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها دیگر مجاز به ایجاد شعبه نیستند.

به گزارش  ایرنا ،مرتضی ستاك در نشست خبری با بیان آنكه ، ۱۶ صرافی دارای شعبه بوده كه مشمول دستورالعمل جدید می شوند، افزود: البته در گذشته نیز بنابر تشخیص بانك مركزی برخی از شعب از فعالیت خارج شده است.
به گفته وی ، ۶۹۲ صرافی از بانك مركزی تا كنون مجوز فعالیت گرفته اند كه بخشی از آنها تعلیق وابطال شده است.


وی در خصوص دستورالعمل جدید اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها ،با بیان اینكه بانك مركزی بر اساس شرایط مبادرت به بروز رسانی و تغییر دستورالعمل های صادره می كند، افزود: ‌دلیل تغییر و به روزآوری دستورالعمل تاسیس،فعالیت و نظارت صرافی ها تناسب نداشتن برخی مفاد دستور‌العمل پیشین با فضای موجود بازار است.


وی ادامه داد: بنابراین بانك مركزی و شورای پول و اعتبار با توجه به این كه وجود صرافی های متعدد ، در تشدید تقاضای كاذب ارز تاثیرگذار بوده برآن شد تا با اعمال ضوابط جدید تعداد صرافی های موجود در بازار را به نحوی تعدیل كند تا آن دسته از صرافی ها كه دارای بنیه مالی قوی و افراد با تحصیلات و سابقه كاری مناسب و مرتبط هستند، در بازار باقی بمانند. ضمن آنكه برخی نهادهای مسئول نیز تغییر دستورالعمل پیشین را به بانك مركزی توصیه كرده بودند.
ستاك دستورالعمل جدید كه تحت عنوان دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها به استناد ماده ۱۱ قانون پولی و بانكی مصوب سال ۱۳۵۱ و تبصره یك ماده ۹۶ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه تدوین گردیده است را شامل ۸ فصل عنوان كرد و افزود: فصول ا‌ین دستورالعمل به ترتیب عبارتند از تعاریف، ضوابط تاسیس، اركان صرافی، سرمایه،اجاره نامه ،فعالیت، نظارت و سایر موارد است.


وی تاسیس صرافی را طبق فصل دوم دستورالعمل جدید با اخذ مجوز از بانك مركزی مجاز برشمرد و اضافه كرد: تاسیس صرافی توسط موسسات اعتباری صرفاً در قالب شركت سهامی خاص و توسط اشخاص حقیقی صرفاً در قالب شركت تضامنی امكان پذیر است .


ستاك در ادامه ضوابط فصل دوم دستورالعمل اظهارداشت: بر اساس دستورالعمل جدید، تاسیس شعبه توسط صرافی ممنوع است و صرافی های موجود كه دارای شعبه می باشند ،موظفند حداكثر مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ دستورالعمل، شعبه های خود را تعطیل كنند.
وی در خصوص مكان فعالیت صرافی تصریح كرد: در دستورالعمل جدید مقرر شده است مكان فعالیت صرافی باید از حیث ملاحظات حفاظتی و امنیتی به تایید مراجع ذیصلاح برسد.


ستاك دارا بودن حداقل مدرك تحصیلی كارشناسی در رشته های بانكداری، اقتصاد، حقوق، مدیریت ،حسابداری و فناوری اطلاعات یا حداقل پنج سال سابقه فعالیت بانكی در بانك ها و موسسات اعتباری و یا فعالیت در صرافی های مجاز را از شرایط لازم موسسین صرافی برشمرد و افزود: در دستورالعمل جدید گذراندن دوره های آموزشی مرتبط با صرافی طبق اعلام بانك مركزی برای موسسین صرافی ها الزامی است.


مدیر اداره مطالعات و مقررات بانكی بانك مركزی با اشاره به فصل چهارم دستورالعمل صرافی ها تحت عنوان سرمایهگفت: طبق دستورالعمل جدید حداقل مبلغ سرمایه اولیه به منظور تاسیس صرافی نوع اول مبلغ ۵۰ میلیارد ریال و صرافی نوع دوم و صرافی متعلق به موسسه اعتباری مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال تعیین شده است ضمن آنكه لازم است قبل از ثبت صرافی مبالغ تماماً به صورت نقدی نزد بانك مركزی تودیع شود.
به گفته وی، در گذشته سرمایه مورد نیاز برای تاسیس صرافی تنها یك میلیارد ریال بوده است.


وی در ادامه تشریح فصل چهارم دستورالعمل جدید صرافی ها افزود: حداقل ۹۰ درصد از سرمایه صرافی موسسه اعتباری باید متعلق به موسسه اعتباری باشد و صرافی های در حال فعالیت كه سرمایه ثبتی آنها كمتر از مبلغ سرمایه موضوع این فصل است باید حداكثر طی مدت یك سال از تاریخ تصویب دستورالعمل نسبت به افزایش سرمایه مقرر اقدام نمایند.
ستاك تاكید كرد : بر اساس دستورالعمل جدید، صرافی ها موظفند معادل ۵۰ درصد از سرمایه ثبتی ، دارایی غیرمنقول به نام صرافی ثبت و یا معادل همین ارزش ، گواهی مسدودی سپرده نزد موسسات اعتباری به بانك مركزی ارایه نمایند.


مدیر اداره مطالعات و مقررات بانكی بانك مركزی افزود:الزام صرافی ها به ارائه ضمانت نامه بدون قید و شرط حسن انجام تعهد با سررسید درسال به نفع بانك مركزی به میزان ۵۰ درصد آخرین سرمایه ثبتی و لزوم ارائه صورتهای مالی سالیانه حسابرسی شده از سوی حسابرس معتمد بانك مركزی حداكثر ۴ ماه بعد از پایان سال مالی به بانك مركزی و ارائه صورتهای مالی میان دوره‌ای شش ماهه به انضمام گزارش حسابرس معتمد بانك مركزی را از دیگر تغییرات بااهمیت دستورالعمل جدید نسبت به دستورالعمل پیشین دانست .


وی در خصوص فصل هفتم این دستورالعمل تحت عنوان نظارت اظهارداشت: در این فصل مسئولان صرافی موظف شده اند امكان رسیدگی های لازم را برای بازرسان بانك مركزی فراهم نمایند و درصورت سلب صلاحیت هریك از اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل، چنانچه صرافی ظرف مدت ۱۰ روز نسبت به معرفی اعضای جدید هیات مدیره یا مدیرعامل جدید اقدام ننماید، اجازه نامه فعالیت آنها تعلیق خواهد شد.


یادآور می شود ،شورای پول و اعتبار در یك‌هزار و یك‌صد و شصت و چهارمین جلسه اول مردادماه سال جاری خود دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها را در ۴۸ ماده و ۱۸ تبصره به تصویب رساند.


دستورالعمل مذكور،جایگزین دستورالعمل قبلی شورای پول و اعتبار موضوع مصوبه یك‌هزار و یك‌صد و شانزدهمین جلسه نهم شهریورماه سال یكهزارو سیصد و هشتادو شش شورای پول و اعتبار ‌گردیده است./ایرنا