اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تاسیس دانشکده مداحی در کشور


عضو هیات مدیره سازمان بسیج مداحان از اخذ مجوز به منظور راه‌اندازی نخستین دانشکده مداحی در کشور خبر داد.

خبرگزاری فارس: رضا طاهری عصر امروز در نشست با اصحاب رسانه استان قزوین که در محل معراج شهدای قزوین برگزار شد، اظهار کرد: برای راه‌اندازی نخستین دانشکده مداحی در کشور مجوزهایی اخذ شده است و سازمان بسیج مداحان در حال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای آن است.

وی افزود: این دانشکده در تهران راه‌اندازی می‌شود و به طور قطع نسبت به ساخت و راه‌اندازی آن در دیگر استان‌ها نیز اقدامات لازم به عمل خواهد آمد.

عضو هیات مدیره سازمان بسیج مداحان ادامه داد: ادبیات فارسی، ادبیات عرب، علوم حدیث، آشنایی با قرآن، فنون مداحی، فراگیری دستگاه‌های موسیقی و چندین بحث دیگر در رشته مداحی مورد نیاز است که تخصص‌های مختلف در این رشته به کار گرفته می‌شود تا مداحی فاخر، جذاب و مورد قبول ارائه شود.

طاهری در خصوص راهکارهای لازم برای رفع مشکلات اشعار در حوزه مداحی عنوان کرد: بهترین راهکار، استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری است و یکی از توصیه‌های ایشان در سال‌های اخیر این بوده که آهنگ‌های به کار گرفته شده در مداحی به هیچ عنوان از دیگران و دستگاه‌های موسیقی قرض گرفته نشود و ویژه برنامه مداحی باشد.

عضو هیات مدیره سازمان بسیج مداحان تصریح کرد: در قدیم حتی خواننده‌های عرصه‌های موسیقی ملودی‌ها و آهنگ‌های خود را از مداحان می‌گرفتند و این نشانگر غنی بودن مداحی است به‌گونه‌ای که دیگران می‌توانند از آن استقراض کنند.

وی بیان کرد: نیازی به سبک گرفتن از دیگران نداریم و کسانی که تاکنون این کار را انجام داده‌اند با تمام شدن استقبال مردم و در پی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در حال بازگشت به راه و روش صحیح مداحی هستند.

طاهری خاطر نشان کرد: مداحان جلسات سالانه‌ای برای استادان، پیشکسوتان و جوانان برگزار می‌کنند که در آن نسبت به انتقال تجربیات و برقراری ارتباط میان مداحان نسل نو با نسل‌های گذشته اقدام می‌شود.

عضو هیات مدیره سازمان بسیج مداحان اضافه کرد: قزوین یک خطه حسینی است و دارای جلسات بسیار خوب، قوی و ریشه‌دار است و جلسات روضه خانگی از دیرباز در آن وجود داشته که هنوز هم ادامه دارد و این امر موجب شکرگذاری است زیرا یکی از انتقادهای وارده در تهران و دیگر مناطق کمرنگ شدن روضه‌های خانگی است.

وی یادآور شد: نمونه‌ای از برکات جلسات خانگی نسل انقلاب و دفاع مقدس است که فرهنگ آنان در همین جلسات روضه خانگی ساخته شد اما اینک یکی از حلقه‌های توطئه دشمنان جمع کردن جلسات روضه و تهمت زدن است.

وی تصریح کرد: در تهران در دوره‌های گذشته علمایی نظیر آیت‌الله غروی و مرتضوی در جلسات خانگی بر منبر می‌رفتند و برخی مداحان همچون بهتاش و آهی هم وجود داشتند که علاوه بر مداحی از نظر دانش و تسلط بر علوم دینی در حد علما بودند.

عضو هیات مدیره سازمان بسیج مداحان بیان کرد: اگر جلسات خانگی روضه بانوان متصل به علمای متقی باشد، آفتی پیش نمی‌آید و بسیج مداحان نیز به موازات آموزش و تربیت مداحان مرد، بانوان مداح را نیز تحت آموزش قرار می‌دهد که در آینده می‌توان علاوه بر رفع نقص، اثرات آن‌را مشاهده کرد.

طاهری خاطر نشان کرد:‌ علت نقص بیشتر در مداحی بانوان این است که قشر بانوان به نسبت مردان عمر آموزشی کوتاه‌تری داشته‌اند و مدت زیادی از آغاز آموزش منسجم به بانوان مداح نمی‌گذرد اما در آینده نه چندان دور بانوان مداح و آموزش دیده‌ای داریم که می‌توانند در حد علما فعال باشند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص سیاسی بودن یا نبودن مداحان گفت:‌ مداحی باید سیاسی باشد به این معنا که سیاسی‌گری را بفهمد اما به این معنا که جایگاه خود را پلکان سقوط یا صعود افراد قرار دهد سیاسی بودن مداح را نمی‌پذیریم.

عضو هیات مدیره سازمان بسیج مداحان اضافه کرد: تنها سیاست مداح باید ولایت‌مداری و سوق دادن مردم به سمت ولایت باشد ضمن اینکه انتقادات مداحان نیز بر مبنای وظیفه شرعی امر به‌معروف و نهی از منکر صورت گیرد.

طاهری بیان کرد: در گذشته برخی اشخاص و مجموعه‌های مختلف جلساتی را برای آموزش مداحان برگزار می‌کردند که بسیاری از مداحان نامی امروز کشور حاصل فعالیت همان جلسات است اما سازمان بسیج مداحان با هنرمندی و تخصص نسبت به آموزش و تربیت مداحان اقدام می‌کند.

وی یادآور شد: صدای خوش و صوت زیبا موهبتی الهی است که خداوند آن را به برخی افراد عطا کرده و از آن به روش‌های گوناگون استفاده می‌شود. اما گاهی در مداحی برخی افراد فن و فنون به چشم نمی‌خورد و این افراد تنها به واسطه عشق به اهل بیت (ع) و بهره‌مندی از صدای خوش مداحی می‌کنند.

وی تصریح کرد: چنین افرادی برای خود چارچوب‌هایی را ساخته‌اند که در عین مفید نبودن ممکن است در جامعه نیز مشکل ایجاد کند.

عضو هیات مدیره سازمان بسیج مداحان تصریح کرد: این سازمان به صورت برنامه‌ریزی شده و نیز با انگیزه بیشتر نسبت به آموزش مداحان اقدام کرده است تا ضمن دنبال کردن کار کلاسیک جلساتی به منظور آموزش افراد برگزار شود.


ویدیو مرتبط :
کلیپ جشنواره سی امین سالگرد تاسیس دانشکده پزشکی بابل-02

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کوچکترین کشور جهان تاسیس شد



اخبارگوناگون - کوچکترین کشور جهان تاسیس شد

یک مرد پرتغالی با موفقیت توانست یک جزیره کوچک در دریاهای این کشور بخرد و آنجا را تبدیل به امپراطوری خودش کند.

در حالی که آمریکایی ها تمام قاره آمریکا را برای پیدا کردن زمینی می گردند تا در آنجا امپراطوری برپا کنند، «رناتو باروس» موفق به ایجاد کشوری برای خود در نزدیکی خانه اش شد. این مرد ۵۶ ساله توانست یک جزیره کوچک در بندر «فونچال» از توابع «مادیرا» خریداری و امپراطوری جدیدی پایه گذاری کند. آقای باروس حتی نامش را به مانند شاهان به «پرنس رناتو» تغییر داده است.

در امپراطوری پرنس رناتو فقط یک خانه یک خوابه وجود دارد که به همراه وی همسر و دخترش نیز زندگی می کنند. این معلم نقاشی حرفه ای حالا در سرزمینش دارای نقش های متعددی مانند پلیس، باغبان، سرپرست و عضو خانواده سلطنتی نیز هست.

اخبار,اخبارگوناگون,کوچکترین کشور جهان

داشتن سرزمین مستقل رویای آقای باروس بود که بالاخره محقق شد و حالا او می خواهد برای سرزمین کوچکش یک پرچم و سرود ملی انتخاب کند و به قول خودش آنقدر قدرت دارد که می تواند هر زمان که دلش خواست آنها را تغییر دهد.

پرنس رناتو ۱۴ سال پیش برای خرید این جزیره شانسش را امتحان کرد. درست زمانی که یک خانواده ثروتمند بریتانیایی می خواستند این جزیره را به قیمت ۳۱ هزار دلار (106 میلیون تومان) بفروشند چون هیچ استفاده ای از آن نمی کردند. وقتی آقای باروس از این موضوع خبردار شد تصمیم گرفت این جزیره را از آنها بخرد اما مشکل بزرگ این بود که او هیچ پولی نداشت.

اخبار,اخبارگوناگون,کوچکترین کشور جهان

اما او با تلاش فراوان و فروش اموال و روی هم ریختن پس اندازهایش اقدام به خرید این جزیره کوچک کرد. با اینکه همه به عقل باروس شک داشتند اما وی به کارش مطمئن بود و به تلاشش تا خرید جزیره ادامه داد.

اخبار,اخبارگوناگون,کوچکترین کشور جهان

بعد از خریداری جزیره باروس به فرماندار مادیرا پیامی فرستاد و خود را به عنوان حاکم این کشور همسایه معرفی کرد اما فرماندار مادیرا وی را تهدید به قطع برق جزیره اش کرد مگر اینکه جزیره اش را به دولت بازگرداند. اما باروس  خودش را حاکمی صلح طلب معرفی کرد که به هیچ پولی نیاز ندارد. او می گوید به زودی با استفاده از پانل های خورشیدی و آسیاب های بادی کوچک برق مورد نیازش را تولید می کند و حتی شاید در آینده از آب اقیانوس نیز برای تولید برق استفاده کند.

حالا رناتو باروس بسیار امیدوار است بتواند کشورش را ثبت کند. چون به نظرش هیچ قانونی وجود ندارد که بتواند مانع وی شود.

اخبارگوناگون - باشگاه خبرنگاران