اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تازه ترین آمار تروریست‌های 80 کشور در داعش



اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به تشریح تازه ترین آمار تروریست های 80 کشور دنیا در گروه داعش پرداخت.

به گزارش مهر، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد که از 80 کشور دنیا عضو گروه تروریستی داعش هستند. آمار اتباع کشورهای مختلف دنیا که عضو داعش هستند به شرح زیر است:

1- کویت (71 نفر)، 2- عربستان سعودی (2 هزار و 500 نفر)، 3- امارات (15 نفر)، 4- قطر (15 نفر)، 5- بحرین (12 نفر)، 6- یمن (110 نفر)، 7- عراق (247 نفر)

در ادامه گزارش گفته شده است: در فاصله ماه اکتبر 2014 تا ژانویه 2015 حدود 5 هزار نفر به عضویت داعش درآمدند و طبق آمار مرکز بین المللی مطالعات افراط گرایی و خشونت سیاسی شمار اعضای گروه داعش بالغ بر 20 هزار نفر است.

در رابطه با شمار اتباع اروپایی در داعش گفته شده است: فرانسه بیشترین تعداد تروریست ها در داعش را دارد و این رقم در مقایسه با اکتبر 2014 که بالغ بر 412 نفر بود با افزایش 3 برابری به هزار و 200 نفر افزایش یافته است. پس از فرانسه آلمان بیشترین تعداد تروریست در گروه داعش را دارد به طوری که این رقم در مقایسه با اکتبر 2014 که 240 نفر بود به 600 نفر افزایش یافته است.

شمار عضویت اتباع کشورهای انگلیس، بلژیک، نیوزیلند، سوئد، فنلاند، دانمارک و نروژ در گروه داعش نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است.

در خاورمیانه نیز شمار کسانی که به داعش می پیوندند کاهش یافته است و در رابطه با کشورهای حاشیه خلیج فارس در این زمینه افزایش چشمگیری وجود نداشته است.

در مورد کشورهایی همچون پاکستان یا افغانستان شاهد افزایش عضویت در داعش بوده ایم به طوری که تعداد پاکستانی های عضو این گروه از 330 نفر به 500 نفر و تعداد افغان ها از 36 نفر به 50 نفر افزایش یافته است.

در شمال آفریقا نیز آماری از افزایش به چشم نمی خورد و این رقم در الجزایر بالغ بر 250 نفر، در تونس 3 هزار نفر و در مغرب هزار و 500 نفر است. طبق گزارش مذکور در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس طی دو ماه گذشته تنها شاهد افزایش یک نفری بوده ایم به طوری که تعداد تروریست های اماراتی عضو داعش از 14 نفر به 15 نفر افزایش یافته است.

تعداد تروریست های اتباع کویت، عربستان سعودی، بحرین، یمن، قطر و عراق طی دو ماه گذشته افزایشی نداشته است.
اخبار بین الملل - مهر

 


ویدیو مرتبط :
تلافی خون شهید محسن حججی و پاکسازی مناطقی از کشور عراق از تروریست های داعش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف: شهروندان 80 کشور فریب داعش را خوردند



اخبار,اخبارسیاست خارجی,ظریف


 اخبار سیاست  خارجی  - ظریف: شهروندان 80 کشور فریب داعش را خوردند

وزیر خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه از ابتدا در کنار مردم سوریه و عراق بوده و به این حضور ادامه می‌دهیم، گفت: همسایگان و دوستان منطقه به این واقعیت پی ببرند که چاره‌ای جز مقابله تمام عیار با گروه‌های تکفیری و تروریستی نیست.

به گزارش  فارس محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز پس از دیدار و گفت‌وگو با ولید المعلم همتای سوریه‌ای خود در نشست خبری مشترک ضمن خیرمقدم به وزیر خارجه سوریه و هیأت‌ همراه خاطرنشان کرد: منطقه ما امروز با یک بحران بزرگ منطقه‌ای و جهانی روبروست که هزینه اصلی آن را مردم مظلوم سوریه و عراق پرداخت کرده‌اند و مقاومت این دو ملت بزرگ در برابر موج افراط و تروریسم که با حمایت خارجی و به دلیل اهداف نامشروع دیگران بر این دو ملت، کل منطقه و کل جهان تحمیل شده، با مقاومت مردم سوریه و عراق هم چهره کریه افراط و ترور برای دنیا مشخص شده و هم توفیقات جدی در عقب راندن نیروهای افراط به دست آمده است.

*‌ ایران از ابتدا در کنار سوریه و عراق حضور داشته است
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران که فهم صحیحی از این خطر برای منطقه داشته از ابتدا در کنار ملت سوریه و عراق برای مقابله با این خطر حضور داشته و به این حضور در کنار مردم و دولت سوریه و عراق ادامه خواهد داد.

ظریف خاطرنشان کرد: آنچه که امروز همه دنیا باید به آن توجه کند این است که معیارهای دوگانه و سیاست‌های غیرمنطقی و عدم توجه به خطر افراط و تلاش برای پیگیری سیاست‌هایی که می‌تواند در جهت کمک به افراط و ترور باشد نمی‌تواند با این معضل عمده برخورد جدی داشته باشد.

* راه حل بحران کنونی اقدام نظامی نیست
وزیر خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه راهکار، اقدامات نظامی خارجی نیست عنوان کرد: راهکار رسیدن به یک درک است که در این منطقه نیاز است از طرق جدی، منطقی، عقلانی و با مقاومت در برابر چنین گروه‌ها و گرایشاتی، این معضل مهم که امروز نه تنها سوریه و عراق را تهدید می‌کند بلکه کل منطقه و فراتر از آن یعنی کل جهان را تهدید می‌کند حاصل شود.

* شهروندان 80 کشور جهان فریب داعش و جبهه النصره رو خوردند
ظریف با اشاره به اظهارات مقامات سازمان ملل مبنی بر اینکه شهروندان بیش از 80 کشور جهان در سوریه و عراق به عنوان نیروهای داعش یا جبهه‌ النصره فریب دروغگویی‌هایی را خوردند که به اسم اسلام تصویب رحمانی این دین بزرگ را مشوش کرده و به قتل و غارت، آدم‌کشی و اقدامات سبوعانه دست می‌زنند، افزود: این خطری جهانی است و این افراد بالاخره روزی به کشورهای خود باز خواهند گشت و منبع تهدید برای کشورهای خودشان خواهند بود و هرچه این فهم و درک در جهان توسعه یابد امید به اینکه برخورد اساسی با این خطر شکل بگیرد جدی‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای امروزش با وزیر خارجه سوریه عنوان کرد: در این گفت‌وگوها درباره روش‌های پیگیری این مبارزه فرهنگی، سیاسی و همکاری‌های منطقه‌ای صحبت کرده و تحولات چند ماه و چند هفته اخیر را بررسی کردیم.

* هماهنگی و همکاری رژیم صهیونیستی با تروریست‌های داعش
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تجاوز رژیم صهیونیستی علیه سوریه را محکوم کرده و معتقد است که این حرکت در کنار شکست‌های هفته‌های گذشته نیروهای داعش در برابر مقاومت مردم سوریه در عراق به منظور قوت قلب دادن به این نیروهای افراطی تروریستی بوده که نشانگر هماهنگی و همکاری گروه‌های افراطی و تروریسم است.

ظریف افزود: آنچه در نهایت کار مهم است مقاومت مردم سوریه برای دفاع از کشور و حیثیت ملی آن است و مردم ایران و دولت جمهوری اسلامی با تشخیص درست خطر از ابتدا در کنار مردم سوریه بودند و به این حمایت ادامه می‌دهد.

* به دنبال پایان خونریزی و رسیدن به راه حل سیاسی هستیم
وی با بیان اینکه ما به دنبال پایان دادن به خونریزی و رسیدن به راه‌حل سیاسی هستیم، اظهار داشت: خوشحالم که دولت سوریه نیز همین نظر و خواست را دارد و با جدیت در این مسیر تلاش می‌کند و امیدواریم با کمک یکدیگر و با همراهی سایر کشورهایی که دنبال صلح و ثبات در منطقه هستند به نتیجه مطلوب دست یابیم.

به گزارش خبرنگار فارس، ظریف همچنین در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره حملات روز گذشته رژیم صهیونیستی به سوریه، این اقدام را محکوم کرد و این اقدام رژیم صهیونیستی را نشانگر هم جهتی و هم داستانی این رژیم با گروه‌های تکفیری و تروریست افراطی خواند و افزود: این اقدام برای تقویت روحیه گروه‌های تروریستی که ضربات بسیار جدی را از مقاومت مردم سوریه و عراق دریافت می‌کنند، صورت گرفته است.

* تکفیری‌ها در دین اسلام اعم از شیعه و سنی جایگاهی ندارند
وی درباره نخستین کنفرانس بین‌المللی جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری که قرار است از فردا -سه‌شنبه- به مدت دو روز در تهران برگزار شود، عنوان کرد: این اجلاس همانند اجلاسی که 2 هفته قبل در قم برگزار شد پیام واحدی برای دنیا دارد، اینکه ادیان الهی از افراط مبرا هستند و تکفیری‌ها در دین اسلام نه در بین شیعه و نه اهل سنت جایگاهی ندارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که حرکت گروه‌های تکفیری و افراطی علیه همه مردم منطقه، مسلمانان و جهان است، خاطرنشان کرد: پیامی که این کنفرانس از منظر سیاسی دارد این است که امروز دنیا به خوبی درک کرده که استفاده ابزاری از گروه‌های تکفیری حتماً در نهایت به ضرر کسانی تمام می‌شود که این‌گونه استفاده‌ها را کرده و می‌کنند.

* امیدواریم آنچه در چند ماه اخیر رخ داد درس خوبی برای حامیان تروریست‌ها باشد
ظریف افزود: امیدوارم آنچه که در چند ماه اخیر رخ داده درس خوبی برای همه کشورها و گروه‌هایی باشد که از این گروه‌های تروریستی و افراطی استفاده ابزاری کردند.

وی ادامه داد: تنها راه برخورد با ترور و افراط، مبارزه همه جانبه جهانی با این دیدگاه‌ها نه فقط در بعد نظامی بلکه در حوزه فرهنگی، سیاسی و جلوگیری از این گروه‌ها و جلوگیری از ارائه کمک‌های مالی به آنهاست.

وزیر خارجه با بیان اینکه متاسفانه شاهدیم این مشکلات ادامه دارد، افزود: همسایگان و دوستان منطقه ما باید به این واقعیت پی ببرند که چاره‌ای جز مقابله تمام عیار با این گروه‌ها نیست و خطر اینها بیشتر برای کسانی است که در جهت ایجاد آنها نقش داشته‌اند.

* درباره راه حل داخلی بحران سوریه با معلم گفت‌وگو کردیم
رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره مناسبات دوجانبه تهران و دمشق و همچنین راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه با بیان اینکه مشورت‌های مستمر با دوستان سوری برای همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی همواره ادامه داشته، گفت: در گفت‌وگوهای امروز با آقای ولید المعلم در این باره گفت‌وگو کردم. ما همواره اعلام کرده‌ایم که باید دنبال راهکار سیاسی بین اطراف سوری بدون دخالت خطرناک و تخریبگر خارجی در این زمینه باشیم و در این خصوص نیز مشورت‌هایی انجام دادیم.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای سوری‌ها با نماینده ویژه بان کی مون، گفت‌وگوها با روسیه و گفت‌وگوهای ایران با اطراف مختلف در این زمینه، عنوان کرد: دیدگاه ما برای رسیدن به راه‌حل سیاسی در سوریه،‌ منطبق بر مصلحت مردم سوریه، منطقه و صلح و امنیت بین‌المللی است.

ظریف افزود: امیدواریم این تلاش هر چه زودتر به نتیجه برسد و فشار و تخریبی که توسط نیروهای خارجی بر مردم سوریه و عراق و منطقه تحمیل شده، هر چه سریع‌تر پایان یابد.

* همکاری سوریه و عراق برای حل بحران بسیار کارگشا بود
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره رایزنی سه جانبه وزرای خارجه ایران، عراق و سوریه در تهران با ابراز خرسندی از همکاری و هماهنگی بین ولید المعلم و ابراهیم جعفری دو دولت سوریه و عراق، عنوان کرد: این همکاری و هماهنگی بخصوص در 2 ماه گذشته بسیار راهگشا بود و امیدوارم ادامه یابد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: به عنوان دوست دو دولت و اینکه معتقد به مبارزه حیاتی با افراط و ترور هستیم در کنار این دو کشور و برادر خواهیم بود و همه گونه هماهنگی صورت خواهد گرفت و در دو سه روزی که وزرای خارجه سوریه و عراق در تهران حضور دارند، فرصت گفت‌وگو خواهیم داشت.

* مذاکرات با 1+5 منحصر به بحث هسته‌ای است
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار الاتجاه عراق مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات هسته‌ای درباره موضوعات دیگر از جمله سوریه نیز گفت‌وگو شده؟ با تأکید بر اینکه همواره مقام معظم رهبری، دولت و ما اعلام کرده‌ایم که مذاکرات ما با آمریکا منحصر به بحث هسته‌ای است، گفت: اینکه در گفت‌وگوها موضوعات دیگری به صورت گذرا مطرح می‌شود ممکن است مطرح شود. ما دیدگاه‌های خود را در مورد خطرات ترور و برخوردهای دوگانه با پدیده ارحاب و افراط در منطقه همانگونه که همواره اعلام کرده‌ایم، بیان می‌کنیم؛ ولی در مذاکرات موضوع دیگری به جز بحث هسته‌ای مورد مذاکره قرار نگرفته و گفت‌وگوی طولانی راجع به موضوعات دیگر صورت نگرفته است.

وی افزود: موضوع هسته‌ای به اندازه‌ای پیچیده است که آن را با موضوعات دیگر پیچیده نکنیم.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره دور بعدی مذاکرات هسته‌ای بدون ارائه جزئیات عنوان کرد: دوستان به زودی مذاکره می‌کنند.


  اخبار سیاست  خارجی  - فارس