اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تازه‌های ارتباطی آموزش‌وپرورش؛ میرا یا مانا؟!



اخبار,اخبار اجتماعی , آموزش‌وپرورش

 

اخبار اجتماعی - تازه‌های ارتباطی آموزش‌وپرورش؛ میرا یا مانا؟!

از یک سال گذشته، اتفاق جالب ارتباطاتی در آموزش‌وپرورش تهران رخ نموده که در سی و پنج سال گذشته نبود.

اینکه آموزش‌وپرورش دولت یازدهم، به رغم انواع مسایل و مصائب ریز و درشت در هر دو حوزه آموزش‌وپرورش به مفهوم عام و از دیگر سو، مسائل مبتلا به داخلی در بین یک میلیون همکار آموزش‌وپرورشی، برای تسهیل در امور ارتباطی‌اش با رسانه‌ها اقدام به راه‌اندازی جایگاه و مقام «سخنگو» کرده که به غیر از اداره کل آموزش‌وپرورش شهرتهران، نه در آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها و استان‌ها و نه در خود وزارت آموزش‌وپرورش نیز، این جایگاه سخنگویی وجود ندارد.

اگر در دهه‌های گذشته، برای انجام هرمصاحبه و اطلاع یابی از کم و کیف روند جاری مناطق آموزش‌وپرورش تهران، عموماً خبرنگاران و گزارشگران رسانه‌ها اعم از مطبوعات و رادیو و تلویزیون، به سهولت و بسرعت نمی‌توانستند با مدیران مدارس و معلمان یا حتی با مدیران مناطق صحبت کنند و کار مصاحبه به پیچ و تاب بوروکراتیک می‌افتاد، اما یک سالی است که آموزش‌وپرورش تهران، رئیس اداره رسانه و روابط عمومی‌اداره کل را به عنوان «سخنگو» قرارداده است. به نظر می‌آید این جایگاه ارتباطی، امری فرمایشی، اداری و ژستیک نباشد. بلکه براساس مشاهدات اهالی رسانه، انصافاً می‌توان رفتار ارتباطی این موقیعت رسانه‌ای و ارتباطی آموزش‌وپرورش شهر تهران (سخنگویی) را به راستی تسهیل‌گر ارتباطات دانست.

هفته گذشته، وقتی وارد یکی از مناطق آموزش‌وپرورش شهرتهران شدم که از معاونت مالی آن اداره، علت تأخیر در پرداخت حق التدریس ماه‌های اردیبهشت و خرداد 93 برخی همکاران حق التدریسی را جویا شوم، طبق روال سال‌های گذشته، خوردم به درِ بسته! نهایتاً معاون مربوطه گفت، برای اطلاع‌یابی از هر مسأله‌ای در کلیه مناطق شهرتهران، باید فقط به «سخنگوی اداره کل آموزش‌وپرورش تهران» مراجعه کنید.

خب، قبل از ورود به اداره کل آموزش‌وپرورش تهران در خیابان سرپرست، ذهنیت سال‌های گذشته را داشتم. اینکه اینجا هم باید با منشی سخنگو مواجه شوم که همان منشی احتمالا باید از عوامل و موانع ارتباط با سخنگو باشد! یا اینکه بشنویم سخنگو در جلسه است. یا باید بروید از رسانه خودتان نامه بیاورید، یا حرف‌ها و پرسش‌های‌تان را به من بگویید یا مکتوب کنید و پاسخ آن را هفته آینده بیایید بگیرید!

جالب است که هیچ کدام از این ذهنیت‌ها نبود. درِ اتاق سخنگو باز بود. هیچ منشی هم نداشت. صفِ رسانه‌های مختلف برای طرح پرسش‌های‌شان هم وجود نداشت. یعنی چه؟! یعنی آیا کسی از این سخنگو پرسشی ندارد؟ ذهنم درگیر همین پرسش‌هاست که وارد می‌شوم. در همان ثانیه نخست دیدار، بی‌آنکه بداند کیستم و از کجایم با لبخند به استقبال تازه وارد می‌آید و می‌گوید: «بفرمایید در خدمتم»!

یعنی باید باورکنم؟! همین‌ها را به مسعود ثقفی (سخنگو) گفتم. با همان لبخند ادامه داد: باید باورکنید. این اتفاق، یک سالی می‌شود که البته فقط در آموزش‌وپرورش تهران رخ داده و می‌دهد. بنابراین هر رسانه‌ای هر پرسشی داشته باشد، ما اینجا خدمت شان هستیم. پاسخ به پرسش‌های شان هم به روزهای بعد موکول نمی‌شود.

 

دقایقی یا ساعتی بعد، پاسخ صریح و روشن را به ایشان می‌دهیم.بعد، ادامه داد: الان نمایندگان مطبوعات و رسانه‌ها یک فاکس معرفی خبرنگار به ما ارسال می‌کنند تا بدانیم طرف صحبت ما کیست. تلفن‌های شان را سیو شده دارم. هرساعت شبانه روز، پرسش داشته باشند، درخدمت آنها هستیم. در واقع پاسخگویی متمرکز شده است. مهم تراینکه، دیگر پراکنده گویی و کم و زیادگویی هم نداریم. پاسخ درست، روشن و البته در مدت زمان کوتاه و همان روز به پرسشگران رسانه‌ها داده می‌شود. به او می‌گویم برای دریافت یک پاسخ جزئی باید نزد مدیر یا مسئول جزئی در مناطق بروم. اما شما اینجا سخنگوی اداره کل آموزش‌وپرورش هستید، یعنی پاسخ‌های جزئی هم به ما می‌دهید؟ بدون اتلاف وقت؟

پاسخ می‌دهد: ما اینجا هم پاسخ‌های کلی می‌دهیم و هم جزئی. حالا پرسش تان چیست؟

گفتم چرا حق التدریس ماه‌های اردیبهشت و خرداد 93 برخی معلمان تهران پرداخت نشده است؟

سخنگوی آموزش‌وپرورش پاسخ می‌دهد: پاسخ روشن و مشخص شما این است که به محض تأمین اعتبار، این حقوق پرداخت می‌شود. احتمالا تا پایان دی ماه. (هرچند، این حقوق معوقه معلمان یادشده، هفته گذشته قبل از انتشار این گزارش، پرداخت شده است).

اما قبل از خداحافظی با مسعود ثقفی، از او در باره ساختمان آموزش‌وپرورش پرسیدم. ساختمانی که در آن اشتغال دارند و همین فیزیک سی‌چهل ساله‌اش و البته ساختارش. اینکه وقتی آدم میل ورود به این اداره کل و این ساختمان داشته باشد و داخل شود، در می‌یابد که بافتِ کلاسیک ِ آن، مقاوم تر از این حرف‌هاست که مدرنیزم و نشانه‌هایش در جان این ساختمان و ساختار بنشیند. پاسخش بیشتر به لبخند گذشت. از او درباره سه ضلع دانش‌آموزان و اولیای مدرسه و خانواده‌ها و مردم پرسیدم که براستی چقدر همدیگر را پیدا می‌کنید؟! در مواجهه با انواع رخدادهای معطوف به درون آموزش‌وپرورش، چقدر تلاش دارید که به راستی واقع گویی کنید؟

لحن و نگاهش جدی شد و گفت: ما اینجا دروغ نمی‌گوییم. همه تلاش خودمان را می‌کنیم که ادامه مردم باشیم درحاکمیت، نه ادامه حاکمیت در مردم. خط قرمز ما، ارزش‌های ملی، عفت عمومی‌و حاکمیت ملی و مسائل امنیتی است. یادمان باشد که چهار رکن در تعلیم و تربیت مؤثرند. یک: آموزش‌وپرورش که تربیت رسمی ‌و عمومی‌کشور است. دو: خانواده‌. سه: رسانه‌ها و چهار: و سایر نهادهای اجتماعی. همه هم به شکل زنجیره‌ای به هم متصل و مرتبط‌اند.

درست، لحظه خداحافظی از او پرسیدم آیا فکر می‌کنید نظام آموزش‌وپرورش موجود، ظرفیت پذیرش نقد بنیادین از سوی کارشناسان مربوطه در حوزه‌های آموزشی‌و‌پرورشی را دارد؟ پاسخ داد: ما به عنوان عوامل تسهیل گر ارتباطی، در اداره کل آموزش‌وپرورش تهران، محققان و پژوهشگران و منتقدان را به معاونت‌های مربوطه برای نقد و واکاوی مسائلی که دارند، هدایت می‌کنیم.

گفتم می‌دانید که در جامعه ما عموماً مدیریت‌ها، قائم به افراداست نه به قاعده. نگران نیستید با این آرایشی که دارید با عنوان سخنگویی که عملاً موجب تسهیل ارتباطی در آموزش‌وپرورش تهران است، نفر بعد شما، رفتاری دیگر انجام دهد و رویکرد و استراتژی، کاملا به مسیر دیگری برود؟!

دوباره، مثل لحظه نخست دیدار، لبخندی برلبش نشست و با تردید گفت: البته ممکن است!
اخبار اجتماعی - مردم سالاری

 


ویدیو مرتبط :
مانا مانا - mahna mahnam موزیکال و فوق العاده انرژی بخش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آموزش و پرورش البرز: حادثه غرق شدن چند نوجوان ارتباطی به ما ندارد



حادثه غرق‌شدگی دانش آموزان دردریای مازندران,آموزش و پرورش البرز

آموزش و پرورش البرز: حادثه غرق شدن چند نوجوان ارتباطی به ما ندارد

وی افزود: افرادی که در قالب این اردو به استان مازندران رفته بودند، از طریق یک موسسه در منطقه حیدرآباد کرج اعزام شده و اردوی فوق هیچ ارتباطی با آموزش و پرورش نداشته است.مشاور مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز اعلام کرد: حادثه غرق شدن چند نوجوان در استان مازندران ارتباطی به آموزش و پرورش البرز ندارد.

به گزارش فارس، روز سه‌شنبه دفتر فارس از استان مازندران به نقل از رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی این استان از غرق شدن شش دانش‌آموز در دریای مازندران خبر داد.

 

در این خبر فرزاد بزرگی از غرق شدن 9 جوان در دریای شهرستان نور خبر داده و وی با اشاره به اینکه ظاهرا افراد غرق شده در قالب یک اردوی 80 نفره دانش‌آموزی از کرج به مازندران آمده بودند، تصریح کرد: این دانش‌آموزان در سواحل ایزدشهر شهرستان نور در ساحل شهرک پزشکان برای شنا به دریا رفته بودند.

 

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی مازندران با اعلام اینکه 30 نفر از اعضای این گروه برای شنا کردن به دریا رفتند، افزود: زمانی که یکی از این افراد به دلیل آشنا نبودن به فن شنا دچار حادثه غرق‌شدگی می‌‌شود، 9 نفر از اعضای شرکت‌ کننده در این اردو برای نجات دوست خود به دریا می‌روند که از این بین شش نفر غرق می‌شوند و فوت می‌کنند.

 

بزرگی با بیان اینکه اورژانس موفق به نجات سه نفر از این افراد می‌شود، ابراز داشت: حال این افراد نیز مساعد نیست.

وی از انتقال سه نفر از حادثه‌دیدگان به بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان نور خبر داد و اذعان داشت: تاکنون جنازه شش نفر از غرق‌شدگان از دریا بیرون کشیده شده و جستجو برای نجات اجساد دو قربانی این حادثه نیز ادامه دارد.

بزرگی، گروه سنی شرکت‌کنندگان این اردو را 17 تا 18 سال عنوان کرد.

 

* واکنش آموزش و پرورش البرز به اظهارات رئیس مرکز اورژانس مازندران

در همین رابطه حمیدرضا آقاصفری مشاور مدیر کل اداره آموزش و پرورش استان البرز به فارس گفت: متاسفانه با خبر شدیم که تعدادی از شهروندان کرجی در استان مازندران دچار حادثه شدند که این خبر نگرانی‌هایی را برای جامعه فرهنگیان استان البرز و شهرستان کرج ایجاد کرد.

 

وی تصریح کرد: بلافاصله تحقیقات لازم مبنی بر اینکه افراد حادثه دیده متعلق به کدام اردوی آموزش و پرورش البرز بودند، انجام و در نهایت مشخص شد که این افراد هیچ ارتباط با اردوهای آموزش و پرورش این استان ندارند.

 

آقا صفری افزود: متاسفانه منابع خبر از واژه دانش‌آموز که یک واژه حقوقی است،‌ استفاده کرده و نگاه‌ها را به آموزش و پرورش برگردانند و این در حالی است که این وزارتخانه و ادارات کل استانی در اردوهای خود تمام موارد ایمنی را لحاظ کرده و در اردوهای شمال و یا جنوب کشور تنها از محیط‌هایی برای شنا استفاده می‌کند که در قالب طرح سالم‌سازی دریا بوده و نجات غریق داشته باشد.

 

وی افزود: افرادی که در قالب این اردو به استان مازندران رفته بودند، از طریق یک موسسه در منطقه حیدرآباد کرج اعزام شده و اردوی فوق هیچ ارتباطی با آموزش و پرورش نداشته است.

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان البرز تاکید کرد: ما با بازماندگان حادثه‌‌دیدگان ابراز همدردی می‌کنیم و به طور قطع اگر لازم باشد،‌ حمایت لازم نیز از خانواده‌های آنها خواهیم داشت، اما باید تاکید کنم که استفاده از واژه دانش‌آموز در این خبر از سوی منبع خبر که رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان مازندران بوده، صحیح نیست.

 

آقاصفری افزود: ممکن است برای یک نوجوان 15 سال در خیابان حادثه‌ای رخ دهد، به طور قطع این نوجوان در این سن محصل است و اگر بگوییم حادثه برای یک دانش آموز فلان مدرسه رخ داده، بار حقوقی زیادی را متوجه آموزش و پرورش کرده‌ایم که صحیح نیست.

 

وی در پایان تاکید کرد: به هر حال امیدواریم دیگر شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم و از خانواده‌های دانش‌آموزان نیز می‌خواهیم که برای اعزام فرزندان خود به اینگونه اردوها، حتما جوانب مختلف را مد نظر قرار داشته و پیش از کسب اطلاع از اعتبار موسسه که اردو را برگزار می‌کند، هرگز دست به چنین اقدامی نزنند./فارس