اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تازه‌ترین نظرسنجی‌های این هفته طلا در بازارهای جهانی



قیمت‌ها در بازار ارز و سکه

اینرسی قیمت‌ها در بازار ارز و سکه

بازگشت قیمت طلا به سطوح 1470 دلار موجب شد تا بازار داخلی از کاهش قبلی قیمت طلا متاثر نشده و تقریبا قیمت‌ها ثابت بماند. این ثبات تقریبی قیمت در بازار ارز دلار را نیز در سطح قیمت روز پنج‌شنبه نگه داشت.

در بازار داخلی البته تمایل چندانی به افزایش قیمت‌ها نیست و میزان تقاضا در بازار نیز از افت نسبی برخوردار است. انتظار برای یک رویداد سیاسی و منطقه‌ای تا هفته‌های آتی وجود دارد. بازار البته هشدارهای برخی را برای ارزان سازی قیمت دلار تا هفته‌های آینده چندان هم جدی نگرفته است.

تازه‌ترین نظرسنجی‌های این هفته طلا در بازارهای جهانی

از میان 35 نفر شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته کیتکو، 27 نفر نظرات مشخصی در خصوص روند حرکتی قیمت طلا عنوان کرده‌اند. از این تعداد 10 نفر قیمت طلا برای هفته کاری آتی را افزایشی و 12 نفر کاهشی ارزیابی کرده‌اند.

5 نفر نیز به ثبات تقریبی قیمت آن رای داده‌اند. مطابق همیشه این عده از میان دلالان شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران آتی، مدیران پولی و تحلیلگران نمودارهای فنی در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند.

برخی از کسانی که در این نظرسنجی افت قیمت را پیش‌بینی کرده‌اند به برخی تحلیل‌های نمودارها استناد کرده‌اند. براین اساس ضعف بازار برای گذر کردن از مرز 1484 دلار هفته قبل (تقریبا 24 درصد افت فیبوناچی)، مورد اعتنای این دسته است.

از این رو برخی انتظارات به سمت فروش‌های کوتاه‌مدت پیش رفته است.این عده انتظار دارند تا قیمت طلا در هفته آتی تا 1450 دلار افت کند و بازار روند افت خود را از سر بگیرد.

برخی دیگر افزایش بیشتر از انتظار تعداد مشاغل تازه در آمریکا را عاملی برای خزیدن آرام قیمت به سمت بالا دانسته‌اند که البته در عین حال انتظاری برای یک بازده مشخص را نیز ندارند. از این رو انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت فروش‌های عمده و حراج‌ها تا حدودی کمتر شود.

برخی دیگر نیز نوسان قیمت در محدوده‌های فعلی را برای طلا در نظر دارند.

همچنین عده‌ای بازگشتن قیمت به سطح 1470 دلار را سکویی برای افزایش بیشتر قیمت آن در هفته آینده می‌دانند.

انتشار آمار ماه آوریل مشاغل آمریکا نیز عامل مهمی در این راستا بوده است. بر اساس این آمار در این ماه تعداد مشاغل تازه غیر کشاورزی در آمریکا 165 هزار شده و نرخ بیکاری در این کشور تا 5/7 درصد افت کرده که از سال 2008 بی سابقه بوده است.

عده‌ای از تحلیلگران براین عقیده‌اند که افت نرخ بیکاری در آمریکا عامل مهمی برای کاهش ارزش دلار و افزایش امکان کنار گذاشته شدن برنامه محرک‌های اقتصادی فدرال رزرو است که خود عامل قوی برای فشار بر طلا و افت قیمت آن به شمار می‌رود.

در این میان برخی گزارش‌ها البته حاکی از محاسبه مشاغل نیمه وقت و پاره وقت در میزان اشتغال است که عده‌ای از تحلیلگران را به کاهش اثر‌گذاری این نرخ در قیمت طلا امیدوار کرده است.

عده‌ای در بازارهای جهانی با استناد به این موضوع اعتقاد دارند که افت نرخ بیکاری در حالی است که در ماه‌های آینده این شرایط تغییر خواهد کرد.

فدرال رزرو در نشست این دوره خود همچنان بر امکان استفاده از محرک‌های پولی در اقتصاد تا کاهش یافتن میزان بیکاری و افزایش نرخ رشد اقتصادی تاکید داشته است. خرید ماهانه 85 میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه داری برنامه تدوین شده توسط فدرال رزرو است.

در هفته گذشته قیمت طلا با اعلام کاهش نرخ بهره تا نیم درصد توسط بانک مرکزی اروپا، قیمت طلا با استدلال برای افزایش تحرکات انبساط پولی و بالارفتن نرخ تورم، افزایش یافت.

با اعلام بهبود تعداد مشاغل تازه در آمریکا و افت نرخ بیکاری قیمت طلا البته در مسیر کاهشی قرار گرفت. دیروز در پایان معاملات هفتگی قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در سطح 1470 دلار بسته شد.

 

بازار داخلی

دیروز قیمت هر دلار آمریکا با تغییر اندکی در سطح 3560 تومان نوسان داشت. این قیمت نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه تقریبا تغییر زیادی نداشته است.

قیمت سکه نیز همچنان در سطح 1 میلیون و 350هزار تومان باقی مانده است. نیم سکه 720 هزار تومان را رها نکرده و البته قیمت ربع سکه با 15 هزار تومان افزایش تا 445 هزار تومان بالا رفت. در بازار طلا البته قیمت گرم طلای 18 عیار اندکی کاهش داشت و تا 128 هزار و 240 تومان افت کرد.

در این روزها بازار ارز به شدت از برخی وعده‌ها برای قیمت‌گذاری در بازارهای موازی تاثیر می‌گیرد. در عین حال افزایش تقاضا برای خرید سهام و رونق این بازار توجه به بازار کم نوسان ارز و سکه را تحت‌تاثیر قرار داده است.

ورود برخی شرکت‌ها به بازار بورس از جمله هلدینگ خلیج فارس در هفته گذشته و برخی سهام مانند پتروشیمی‌ها افزایش قیمت‌ها را در این بازار سبب شده است.

بازار ارز در هفته‌های آینده منتظر نتیجه نشست دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور با مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در 25 اردیبهشت است. همزمان نشست بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مسوولان ایرانی، توجه بازار را به خود جلب خواهد کرد.

در بازار مبادله‌ای‌ها

دیروز تقریبا قیمت 9 ارز در مرکز مبادلات افت داشت. 3 ارز نیز افزایش ثبت کردند و تنها وون کره جنوبی در سطح 23 هزار ریال ثابت ماند. دیروز دلار آمریکا و یورو به ترتیب با 5 ریال و 166 ریال کاهش تا 24 هزار و 770 ریال و همچنین 32 هزار و 486 ریال افت یافتند.

درهم امارات با 1 ریال کاهش 6 هزار و 744 ریال، لیر ترکیه با 10 ریال کاهش 13 هزار و 805 ریال، روبل روسیه با 6 ریال کاهش797 ریال، روپیه هند با 2 ریال کاهش 460 ریال، یوآن چین با 1 ریال کاهش 4 هزارو 24 ریال، صد ین ژاپن با 400 ریال کاهش 25 هزار ریال و فرانک سوئیس با 234 ریال کاهش 26 هزار و 482 ریال تعیین شدند.

در این مرکز قیمت پوند انگلیس با 31 ریال افزایش 38 هزار و 573 ریال، کرون سوئد با 23 ریال افزایش 3810 ریال و ریال قطر با 1 ریال افزایش 6805 ریال تعیین و اعلام شدند./دنیای اقتصاد

 

 

 


ویدیو مرتبط :
سقوط قیمت طلا در بازارهای جهانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیشترین كاهش بهای طلا در بازارهای جهانی طی یك هفته گذشته



 

 

بیشترین كاهش بهای طلا در بازارهای جهانی طی یك هفته گذشته

 

بهای معاملات طلا به دنبال صعود ارزش دلار كه تقاضا برای این فلز گرانبها را به عنوان سرمایه جایگزین كاهش داد، شاهد بیشترین كاهش در یك هفته گذشته بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از بلومبرگ، ارز آمریكا به دنبال مداخله ارزی ژاپن برای جلوگیری از صعود ارزش ین، بیشترین افزایش را در بیش از یك ماه گذشته در برابر سبدی از شش ارز داشت. بهای طلا هفته گذشته ۶.۸ درصد جهش یافت كه بیشترین افزایش از ژانویه ۲۰۰۹ بود و به صعود ۶.۳ درصدی قیمت طلا در ماه اكتبر كمك كرد.

بهای معاملات طلا برای تحویل در ماه دسامبر در بازار كامكس نیویورك، ۱.۳ درصد كاهش یافت و به هزار و ۷۲۵ دلار و ۲۰ سنت در هر اونس رسید كه بزرگ ترین كاهش بهای معاملات حجم بالای طلا از بیستم اكتبر محسوب می شود.

معاملات نقره برای تحویل در ماه دسامبر در بازار كامكس نیویورك، با ۲.۶ درصد كاهش به ۳۴.۳۵۴ دلار در هر اونس رسید. قیمت این فلز در ماه اكتبر ۱۴ درصد صعود و در ماه سپتامبر ۲۸ درصد سقوط كرده بود.

معاملات پلاتین برای تحویل در ماه ژانویه در بازار بورس كالای نیویورك، با ۲.۷ درصد كاهش، به هزار و ۶۰۷ دلار و ۶۰ سنت در هر اونس رسید. این فلز ۵.۵ درصد در اكتبر صعود كرده بود.

معاملات پالادیم برای تحویل در ماه دسامبر، ۲.۶ درصد كاهش یافته و به ۶۵۱ دلار و ۱۵ سنت در هر اونس رسید. این فلز ۶ درصد در اكتبر صعود بها داشت.... /  خبرگزارى ایسنا