اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تازه‌ترین برآوردها از نرخ بیكاری سال 89


تازه‌ترین برآورد رسمی از نرخ بیكاری حاكی است، علی‎رغم ایجاد 1.6 میلیون شغل در سال گذشته كه 500 هزار آن مربوط به مسكن مهر بوده است، نرخ بیكاری در سال 89 كاهش نیافته است.

بر اساس گزارش جدیدی كه بانك مركزی از تحولات بازار كار منتشر كرده است، یكی از دلایل پیش‎بینی عدم كاهش نرخ بیكاری از سوی دولت در سال 89 علی‎رغم ایجاد 1.6 میلیون شغل، رشد آمار دانشجویان در سالهای گذشته اعلام شده است به طوری كه تنها در سال 86 آمار دانشجویان رشد 120 درصدی داشته است.



بنابراین گزارش، بررسی جمعیت فعال در سه‎ماهه اول سال 1389 مؤید افزایش 1.5 درصدی نسبت به میانگین سال 1388 می‌باشد. بررسی وضعیت جمعیت فعال از سال 1383 نشان دهنده روند فزاینده‌ آن در سال‌های گذشته می‌باشد. همچنین بررسی هرم سنی در دو مقطع زمانی 1385 و 1390 نشان می‌دهد سهم بالایی از جمعیت در محدوده سنی 25-15 سال قرار دارند. بنابراین می‌توان افزایش جمعیت فعال را در سال 1390 انتظار داشت. ضمن اینكه تعداد دانشجویان و دانش‌آموزان در مقطع پیش‌دانشگاهی نیز در سال‌های اخیر با رشد قابل ملاحظه‌ای روبه‏رو بوده است كه انتظار می‌رود پس از اتمام تحصیل وارد بازار كار شوند.
به گزارش فارس، افزایش نرخ مشاركت به مفهوم افزایش جمعیت فعال و به عبارت دیگر كاهش جمعیت غیرفعال می‌باشد. بررسی روند سهم شاغلین بخش‌های عمده اقتصادی طی سه سال اخیر حاكی از كاهش سهم بخش كشاورزی در كل كشور می‌باشد. شاغلین بخش كشاورزی از حدود 5 میلیون و 100 هزار نفر در سال 1384 به 4 میلیون و 370 هزار نفر در پایان فصل بهار سال 1389 رسیده است و در 6 سال گذشته در حدود 730 هزار شغل كشاورزی از دست رفته است كه عمدتاً ناشی از افزایش سهم سرمایه به زیان عامل نیروی كار بوده است كه همین پدیده موجب تضعیف جبهه تقاضا برای اشتغال شده است.
به علاوه تغییرات ساختار جمعیتی به گونه‌ای بوده است كه كشور با شوك عرضه نیروی كار همراه است و با سیاست‎گذاری‌های معمولی اقتصادی نمی‌توان تعادل در بازار كار را فراهم نمود.
البته در سال 1389 به ویژه از نیمه دوم هدف ایجاد 1100 هزار فرصت شغلی توسط استانداران به تصویب شورای عالی اشتغال رسید. براساس آخرین گزارش از عملكرد مصوبه فوق میزان اشتغال ایجاد شده بیش از 1600 هزار فرصت شغلی برآورد می‌شود كه بخش قابل ملاحظه‌ای از آن (حدود 500 هزار) مربوط به مسكن مهر می‌باشد.
با توجه به رشد آمار دانشجویان در سال‌های قبل (رشد 120 درصدی دانشجویان در سال 1386 كه در سال 1390 فارغ‌التحصیل خواهند شد) حتی در صورت تحقق این میزان اشتغال انتظار می‌رود نرخ بیكاری در پایان سال 1389 نسبت به سال 1388 كاهش نیابد. با توجه به تعداد جمعیت 10ساله و بیشتر، یك درصد افزایش در نرخ مشاركت به فعال شدن حدود 600 هزار نفر منجر می‌گردد این میزان رشد جمعیت فعال در صورت عدم اشتغال منجر به رشد نرخ بیكاری حدود 2.5 واحد درصد خواهد شد.
براساس مصوبه شورای عالی اشتغال برای سال 1390 ایجاد 2 میلیون و 500 هزار فرصت شغلی هدف‌گذاری شده است كه در صورت تحقق امید می‌رود نرخ بیكاری در سال مذكور به نحو چشمگیری بهبود یابد.

منبع : فارس نیوز


ویدیو مرتبط :
مشهد مقدس سال آذر سال 89

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش 10 درصدی نرخ بیكاری در سال جاری



  آمار اشتغالزایی ,وزارت کار,نرخ بیکاری,اخبار,اخبار اقتصادی,

 

آمار اشتغالزایی وزارت کار مبنای کار‌شناسی ندارد

افزایش 10 درصدی نرخ بیكاری در سال جاری

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ایران از افزایش بیش از ۱۰ درصدی نرخ بیکاری در سال جاری خبر داد.

آفتاب: عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ایران از افزایش بیش از ۱۰ درصدی نرخ بیکاری در سال جاری خبر داد.

 

ابوالفضل فتح اللهی در گفتگو با ایلنا با اشاره به سیاست‌های اقتصادی دولت در سال گذشته كه منجر به اشتغالزایی معكوس (نابودی مشاغل) در سال گذشته شده‌ است، اظهار کرد: اعمال سیاست‌های اشتغال زایی از سوی دولت طی سال گذشته نه تنها منجر به ایجاد اشتغال نشد بلکه نرخ بیکاری را نیز در کشور افزایش داد.

 

این فعال کارگری از بیکاری صد‌ها هزار کارگر طی ماه‌های گذشته در واحدهای تولیدی استان تهران خبرداد و گفت: در صورت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نرخ بیکاری بیش از پیش در کشور افزایش خواهد یافت.

 

به گفته این فعال کارگری، سیاست‌های اقتصادی دولت باعث شده است واحدهای تولیدی استان قزوین که جزو بزرگترین استان‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود، هم اکنون در آستانه تعطیلی قرار گرفته باشند.

 

فتح اللهی با بیان اینکه آمار اشتغالزایی وزارت کار مبنای کار‌شناسی ندارد یاد آور شد: طبق آمار وزارت کار افرادی که یک هفته در ماه کار کنند شاغل محسوب می‌شوند. اما شرایط بحرانی واحدهای تولیدی با این ادعا متناقض است.

او با انتقاد از سیاست‌های متناقض دولت در زمینه اشتغالزایی یاد آور شد: دولت از یک سو مدعی ایجاد شغل در واحدهای تولیدی کشور است اما از سوی دیگر با واردات بی‌رویه کالاهای چینی محصولات تولید داخل را از عرصه رقابت خارج کرده است./آفتاب