اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تاریخ لغو تحریم های اتحادیه اروپا مشخص شد



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,لغو تحریم ها

 

اخبار سیاست خارجی - لغو تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران از 30 دی

مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند دولت های عضو این اتحادیه همه مفاد لغو تحریم های ایران را بر اساس توافق ژنو، از 20 ژانویه (30 دی) اجرا می کنند.

به گزارش رویترز، براساس توافق ایران با گروه 5+1 (24 نوامبر/ 3 آذر) اتحادیه اروپا باید برای شش ماه تحریم های صنعت بیمه و صنعت حمل و نقل نفتی ایران، همچنین تحریم دادوستد صنایع پتروشیمی، طلا و فلزات گرانبها را لغو کند.

یک مقام اتحادیه اروپا گفت: همه تعهدات اتحادیه اروپا بر اساس توافق ژنو از روز 20 ژانویه اجرا می شود.

بازارهای نفت از نزدیک وضعیت تحریم های صنعت بیمه علیه ایران را زیر نظر دارند زیرا نهاد ˈباشگاه مصونیت و بیمه اروپاییˈ موسوم به باشگاه ˈپی اند آیˈ پوشش بیمه بیشتر بازار تانکرهای نفتی را ارائه می دهد، از این پس می تواند تانکرهای حامل نفت ایران را بیمه کند.

این نهاد که پوشش بیمه حدود 95 درصد از ناوگان نفتی جهان را تامین می کند با استقبال از اجرایی شدن توافق ژنو اعلام کرد رویکرد گام به گام را در بیمه تانکرهای حامل نفت ایران را در پیش می گیرد.

بیمه گذاران وابسته به نهاد پی اند آی اروپایی که مالکیت آن در اختیار خطوط کشتیرانی مختلف است، بازار بیمه تانکرهای نفتی را در دست دارند. این بیمه گذار تانکرها را در برابر خطر آلودگی نفت و خسارت های دیگر بیمه می کند.

ˈاندرو باردوتˈ، مدیر اجرایی باشگاه ای گفت: ما از لغو تحریم ها استقبال می کنیم. این اقدام را به مثابه گامی در مسیر درست برای اطمینان از این امر می دانیم که صاحبان کشتی ها به بیمه معتبر و مناسب دسترسی داشته باشند.

آمریکا برآورد کرده است کاهش تحریم ها هفت میلیارد دلار برای ایران درآمد زایی دارد.

قرار است توافق ایران و گروه 1+5 موسوم به برنامه اقدام مشترک از روز 20 ژانویه (30 دی) اجرایی شود و طرفین طی شش ماه آتی برای دست یافتن به راهکاری جامع برای حل بحران غیرضروری هسته ای ایران مذاکرات خود را ادامه دهند.

اخبار سیاست خارجی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
لغو تحریمها به زودی از طرف آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واكنش اتحادیه اروپا به پیشنهاد اتمی جدید ایران : مکانیزم لغو تحریم ها موجود است



 

 

واكنش اتحادیه اروپا به پیشنهاد اتمی جدید ایران : مکانیزم لغو تحریم ها موجود است

 

اتحادیه اروپا به پیشنهاد جدید رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره نظارت كامل آژانس بر فعالیت های هسته ای ایران ، واكنش نشان داد.

مایكل مان سخنگوی كاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپادر رابطه با اظهارات روز دوشنبه فریدون عباسی رییس سازمان انرژی اتمی ایران در باره نظارت كامل 5 ساله آژانس بر تاسیسات هسته ای ایران در ازای رفع تحریم ها علیه ایران گفت كه ایران باید به تعهدات بین المللی خود در این زمینه عمل كند.

فریدون عباسی روز دوشنبه اعلام كرد كه ایران حاضر است در صورت لغو تحریم های شورای امنیت ، امكانی  5 ساله برای نظارت كامل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تاسیسات هسته ای كشورمان بدهد .

با وجودی كه عباسی توضیح بیشتری درباره مكانیزم این نظارت نداده است اما برخی ناظران این پیشنهاد را شبیه به طرح گام به گام روسیه برای حل و فصل مساله هسته ای ایران می دانند.

بر اساس این طرح روسیه كه پیشنهاد آن ماه گذشته ارایه شد ، ایران و اعضای گروه 5+1 وارد فرایند مذاكره می شوند و در این مذاكرات گام به گام كشورهای 5+1 ابهامات خود را یك به یك و مورد به مورد مطرح می كنند و ایران نیز به آنها پاسخ می دهد و اگر پاسخ های ایران قانع كننده بود ، تحریم ها گام به گام رفع می شود.

مایكل مان درباره پیشنهاد عباسی افزود كه اشتون پیشنهاد مشخصی  ارائه داده که هدف از آن اعتمادسازی درباره برنامه هسته‌ای ایران است ، اما ایران پیشنهاد کاترین اشتون را نپذیرفت تا بتوان گفت‌وگویی جدی در این باره انجام داد.

سخنگوی کاترین اشتون تصریح کرد: "هنگامی که اعتماد بازسازی شد، قعطنامه‌های کنونی شورای امنیت ساز وکار لغو تحریم‌ها را پیش‌بینی کرده است..../تحلیل:عصرایران