اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تاراج لاله های واژگون در فارس


گل اشک یا لاله واژگون از جمله گونه های گیاهی است که در برخی از مناطق شمال و غرب استان فارس در موسم بهار به صورت گیاهان مرتعی می روید، در تعطیلات نوروزی و تداوم آن تا اوایل اردیبهشت ماه که اوج گل دهی این گیاهان است متاسفانه بسیاری از افراد به صورت بی رویه این گیاهان مرتعی را به تاراج می برند.

خبرگزاری ایرنا: گل اشک یا لاله واژگون از جمله گونه های گیاهی است که در برخی از مناطق شمال و غرب استان فارس در موسم بهار به صورت گیاهان مرتعی می روید، در تعطیلات نوروزی و تداوم آن تا اوایل اردیبهشت ماه که اوج گل دهی این گیاهان است متاسفانه بسیاری از افراد به صورت بی رویه این گیاهان مرتعی را به تاراج می برند.

گلهای لاله واژگون معمولا در دسته هایی به قیمت 50 تا یکصد هزار ریال در سر چهار راهها و برخی از معابر به صورت دست فروشی عرضه می شود، این در حالی است که بیشتر کسانی که این گلها را می خرند از خاصیت دارویی و حتی از سمی بودن ریشه و پیاز آن اطلاعی ندارند و صرفا گلهای اشک را برای زیبایی آن می خرند.

تاراج لاله های واژگون در فارس

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه هر گونه بوته کنی و تخریب گیاهان جرم محسوب می شود، گفت: در روزهای گذشته 97 کیلوگرم لاله واژگون و مقادیری گیاه بن سرخ از متخلفان کشف و ضبط شد.

حمزه ولوی اظهار کرد: طبیعت، کوه، دشت و گیاهان متعلق به فرد خاصی نیست، استفاده بهینه از این مواهب طبیعی نیاز به فرهنگ سازی دارد، متاسفانه در برخی مواقع ما شاهد آن هستیم که برخوردهای ناشایست به شدت طبیعت و مواهب طبیعی را تخریب می کند.

عمر لاله های واژگون بسیار کوتاه است، گل دهی این گیاه تا اوایل اردیبهشت ادامه دارد. لالهٔ واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چندساله است که تاکنون ۱۵ گونهٔ آن در ایران شناسایی شده است. گونهٔ زرد کم رنگ متمایل به لیمویی این گل ها موسوم به لاله زاگرسی بین ۵۰ تا ۸۰ سانتی متر ارتفاع دارد.

بیشتر گیاهان لاله اشک در ارتفاعات شهرستان اقلید و در مرز استان فارس و استان اصفهان و برخی نیز در مناطقی از شهرستان های ممسنی و سپیدان تا حاشیه های استان کهگیلویه و بویراحمد می روید.

پیاز این گیاه به علت وجود موادی موسوم به آلکالوئیدهای ایمپریسین و فرتیسین مسکن درد است. تاکنون 60 گونه از لاله واژگون شناخته شده است. پیاز آن به صورت یک غدهٔ متورم، گوشت دار بوده و دارای مقدار زیادی نشاسته و چندین عامل دارویی است و اگر تازه باشد، سمی بوده و قابل خوردن نیست.

ضرورت دارد مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی و نهادها و ارگان های مسئول باید برخوردهای بازدارنده با کسانی که بی محابا به تاراج دشت های لاله واژگون می پردازند، اقدام کنند تا نسل های آینده نیز بتوانند از زیبایی های این موهبت طبیعی بهره ببرند.


ویدیو مرتبط :
دشت لاله های واژگون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس های دشت لاله های واژگون دره بید


دشت لاله های واژگون در روستای دره بید شهرستان فریدن اصفهان.

دشت لاله های واژگون در روستای دره بید