اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تاجیک از شبکه مستند رفت


معاون سیما استعفای امیر تاجیک - مدیر شبکه مستند - را پذیرفت.

خبرگزاری ایسنا: معاون سیما استعفای امیر تاجیک - مدیر شبکه مستند - را پذیرفت.

امیر تاجیک 23 اردیبهشت ماه استعفای خود را ارائه کرده بود که در نهایت دوشنبه - 17 خرداد ماه - از سوی دکتر میرباقری با این استعفا موافقت شد.

تاجیک امروز از شبکه مستند رفت و در یادداشتی از همراهی فیلمسازان و همکاران پرتلاش شبکه تشکر کرد.

مدیر جوان شبکه مستند همچنین در یادداشت خود از تجربه یک سال و نیم اخیر خود سخن گفت.

او از برقراری رابطه میان مستندسازان مستقل و مستعد کشور با رسانه ملی به عنوان امری که در این دوران مانع از همکاری مستندسازان با خارج از مرزهای ایران شده، نام برده و تبدیل شبکه مستند به خانه مستندسازان ایران اسلامی و یکی از شبکه های پرمخاطب تلویزیون را دستاوردی برای نظام و رسانه ملی خوانده است.


ویدیو مرتبط :
سوسن تاجیک خواهرستایش تاجیک برروی صحنه ازستایش میگوید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مستند تولیدی که هیچ، آرشیو هم ته کشید/ وقتی شبکه مستند فوتبال پخش می‌کند!



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

مستند تولیدی که هیچ، آرشیو هم ته کشید/

وقتی شبکه مستند فوتبال پخش می‌کند!

خبرگزاری فارس: شبکه مستند سیما پس از گذشت 14 ماه از افتتاح رسمی هنوز مستندهای آرشیوی پخش می‌کند و کارش به جایی رسیده که پخش مسابقه‌های فوتبال اروپایی را در دستور کار قرار داده است!

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، در کشور ما سوژه‌های بکر بسیاری وجود دارد که می‌توان در مورد آن‌ها برنامه ساخت که یکی از بهترین روش‌های ارائه این برنامه‌ها به صورت فیلم مستند است.

در همین راستا رسانه ملی برای شبکه‌های خود در چارت سازمانی، گروه مستندسازی تعریف کرد و مرکز مستندسازی سیما نیز در اواسط دهه 80 تأسیس شد، اما فعالیت چند ساله این مرکز در مرداد‌ماه سال 87 با دستور مستقیم عزت‌الله ضرغامی - رئیس سازمان صدا و سیما - مبنی بر انحلال به کار خود پایان داد و باز هم مستندسازی تنها به گروه‌های مختص این حوزه در شبکه‌های مختلف سیما محدود شد.

اما بالاخره این عدم تمرکز و سرگردانی سینمای مستند در شبکه‌ها، 14 مهر سال بعد با راه‌اندازی رسمی فرستنده دیجیتال تلویزیونی در تهران تمام شد و شبکه مستند سیما پخش آزمایشی خود را شروع کرد و سرانجام‌ در روزهای آخر سال 89 به طور رسمی افتتاح شد.

از همان آغاز نیز بنای اصلی شبکه مستند سیما بر روی تولید آثار مستند گذاشته شد و این شبکه تخصصی با هدف متمرکز کردن تولیدات مستند و حمایت از مستندسازان فعالیت خود را ادامه داد.

اما هم‌اکنون پس از گذشت 14 ماه از آغاز رسمی فعالیت این شبکه، شاهد پخش مستندهای آرشیوی شبکه‌های مختلف سیما از این شبکه هستیم و تا به حال کمتر مستندهای تولیدی از این شبکه پخش شده است.

 

البته کار به همین جا ختم نمی‌شود و به نظر می‌رسد ظرف استفاده از مستندهای آرشیوی و البته تکراری سیما لبریز شده و به تازگی نیز شبکه مستند برای پر کردن آنتن خود به پخش برنامه‌های ورزشی روی آورده است؛ نمونه بارز آن پخش برنامه «دنیای فوتبال» حدود ساعت 21:30 شب گذشته بود که فوتبال سری‌ آ ایتالیا را پخش می‌کرد. البته این اقدام تنها مربوط به شب گذشته نبود و در گذشته هم این برنامه‌ها به وفور پخش می‌شد.

 

اینجا این سوال پیش می‌آید که آیا ظرفیت شبکه تخصصی به نام مستند در همین اندازه است؟ آیا مخاطبان سیما نباید همان‌‌گونه که پای مستندهایی چون مکث، شوک، انسان و طبیعت، مستند-مسابقه سرزمین دانایی (مستندهای تلویزیونی) و بسیاری از مستند‌های سینمایی فاخر دیگر می‌نشیند، راغب به وقت گذاشتن برای شبکه مستند باشد؟ آیا‌ برای جذب مخاطب، فوتبال تنها گزینه باقی‌مانده برنامه‌ریزان شبکه‌ مستند است؟/فارس