اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تاثیر نوشابه شیرین بر واکنش‌ استرسی مغز


پزشکان به تازگی دریافتند که قند موجود در نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی با کاهش واکنش‌های استرسی در مغز می‌تواند پیامدهای مضر برای بدن داشته باشد.

خبرگزاری ایسنا: پزشکان به تازگی دریافتند که قند موجود در نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی با کاهش واکنش‌های استرسی در مغز می‌تواند پیامدهای مضر برای بدن داشته باشد.

در این مطالعه معلوم شد قند‌های شیرین‌کننده موجود در نوشیدنی‌های قندی نظیر نوشابه و آب‌میوه‌های صنعتی موجب کاهش واکنش‌های استرسی در مغز می‌شود، در حالی که از بین این شیرین‌کننده‌ها تنها قند آسپارتام این خاصیت را ندارد.

پزشکان هشدار می‌دهند اگرچه کاهش استرس به طور کلی برای بدن هر فردی مفید است اما در مورد تاثیر قند نوشابه و آب‌میوه در این زمینه این نگرانی وجود دارد که تاثیر فوق می‌تواند موجب اعتیاد به مصرف این نوشیدنی‌ها شود. این تاثیر موجب اعتیاد به مصرف نوشابه‌های قندی و شیرین می‌شود که حاصل آن مصرف زیاد این نوشیدنی‌ها و در نتیجه بروز عوارض جدی آن نظیر چاقی است که در نهایت به اختلالات متابولیکی می‌انجامد.

زمانی که بدن و ذهن تحت استرس و تنش قرار می‌گیرد، سیستم غدد داخلی تولید هورمون کورتیزول را افزایش می‌دهد. این هورمون بر واکنش‌های سوخت و سازی و ایمنی بدن تاثیر مهمی دارد.

«کوین دی لائوگرو» نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد مصرف میزان قند بالا ممکن است استرس را در انسان پایین آورد. اما این نگرانی وجود دارد که تاثیر فوق می‌تواند محرکی برای مصرف بیش از حد مواد قندی و تشدید تاثیرات مخرب مواد قندی بر سلامت از جمله بروز چاقی باشد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، متخصصان پس از مطالعه روی 19 زن 18 تا 40 ساله و قرار دادن آنان در معرض رژیم‌های غذایی و تست‌های استرس به این نتایج دست یافتند.


ویدیو مرتبط :
تاثیرات نوشابه روی مغز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شواهد قطعی محققان از تاثیر یک ماده شیمیایی مغز بر تمایل به خودکشی



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

شواهد قطعی محققان از تاثیر یک ماده شیمیایی مغز بر تمایل به خودکشی

محققان به شواهدی قطعی از تاثیر یک ماده‌ شیمیایی مغز موسوم به "گلوتامات" در بروز خودکشی دست یافتند که این امر می‌تواند راهکاری نوین را برای پیشگیری از خودکشی ارائه کند.

پژوهشگران دانشگاه ایالتی میشیگان دریافتند "گلوتامات" در مغز افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند، بسیار فعال‌تر است.

گلوتامات یک اسید آمینه است که سیگنال‌ها را بین سلول‌های عصبی می‌فرستد و تا مدت‌ها به عنوان عامل شیمیایی افسردگی مورد ظن محققان بود.

محققان طی این پژوهش، فعالیت گلوتامات را با اندازه گیری "اسید کینولینیک" در مایع نخاعی 100 بیمار سوئدی مورد مطالعه قرار دادند.

اسید کینولینیک سوئیچی شیمیایی را روشن می‌کند که باعث می‌شود "گلوتامات" سیگنال‌های بیشتری را به سلول‌های مجاور بفرستد.

نتایج نشان داد که در مایع نخاعی افرادی که به خودکشی اقدام می‌کنند، میزان اسید کینولینیک بیش از دو برابر افراد سالم است. علاوه بر این، افرادی که بیشترین میل به خودکشی را دارند، بالاترین میزان از این اسید را در بدن خود داشتند. میزان اسید کینولینیک در بدن بیمارانی که شش ماه از اقدام به خودکشی آنها گذشته بود، نیز کاهش یافته بود.

نتایج این پژوهش، پاسخی است برای این سؤال که چرا التهاب در مغز به عنوان عامل خطری برای خودکشی به شمار می‌رود؟ بدن انسان اسید کینولینیک را به عنوان بخشی از پاسخ دفاعی ترشح می‌کند که باعث التهاب می‌شود.

به گفته "براندین" سرپرست این پژوهش، داروهای ضد گلوتامات هنوز در حال توسعه هستند؛ اما بزودی می‌توانند ابزار امید بخشی را برای جلوگیری از خودکشی به ارمغان بیاورند.

پژوهشها نشان داده است که ماده بیهوشی کتامین که سیگنال رسانی گلوتامات را مسدود می‌کند به شکل کارآمدی در مبارزه با افسردگی مؤثر است اما اثرات جانبی این دارو مانع از استفاده وسیع آن می‌شود.

یافته‌های این پژوهش در مجله "Neuropsychopharmacology" منتشر شده است./ایسنا